• Anonym (Internet)

    Webbsida eller webbplats - eller nåt helt annat?? Hjälp!

    Ok, så jag har fattat så mycket som att en webbplats är en samling sidor på nätet som tillhör en och samma "ägare", och att enskilda sidor på en webbplats kallas webbsidor. Men hur är det med stora organisationer som har många underorganisationer, som var och en har sin egen samling webbsidor - är deras "sidsamlingar" då egna webbplatser inom den överordnade organisationens webbplats? Eller kallas den överordnade organisationens samlade sidor för nåt annat än "webbplats"???

    Hoppas nån fattar vad jag menar, och kan förklara...

  • Svar på tråden Webbsida eller webbplats - eller nåt helt annat?? Hjälp!
  • Anonym (Internet)
    Anonym (@) skrev 2022-08-11 22:14:18 följande:

    dataterm.termado.net/

    Här kan du söka på begreppen. Sidan drivs av Datatermgruppen, som anses vara auktoritet på området.


    Men åh - tusen tack!!
  • Anonym (Internet)
    Anonym (@) skrev 2022-08-11 22:14:18 följande:

    dataterm.termado.net/

    Här kan du söka på begreppen. Sidan drivs av Datatermgruppen, som anses vara auktoritet på området.


    Tyvärr lyckades jag inte hitta svaret där... men tack iaf, som sagt!

    Någon annan som kan hjälpa mig här?
  • Anonym (@)
    Anonym (Internet) skrev 2022-08-11 22:52:33 följande:
    Tyvärr lyckades jag inte hitta svaret där... men tack iaf, som sagt!

    Någon annan som kan hjälpa mig här?
    Har du sökt på webbplats och webbsida? Där står förklaringen vad orden innebär.
  • BuoBä
    Anonym (Internet) skrev 2022-08-11 22:52:33 följande:
    Tyvärr lyckades jag inte hitta svaret där... men tack iaf, som sagt!

    Någon annan som kan hjälpa mig här?
    Man kan använda begreppen domän och underdomän. google.com är en domän, och drive.google.com är en underdomän. 
    Men det förekommer också att stora organisationer har helt separata domäner för sina olika verksamheter, dvs helt olika URL:er. Tänk tex biltillverkare som har en webbplats för själva företaget, och sedan separata webbplatser för varje bilmärke de producerar.
  • Anonym (Internet)
    Anonym (@) skrev 2022-08-11 23:08:27 följande:
    Har du sökt på webbplats och webbsida? Där står förklaringen vad orden innebär.
    Ja, alltså, jag har läst typ tusen definitioner på olika ställen (inklusive nu på den länk som du tipsade om), men ingenstans har jag hittat svaret på det jag undrar över i trådstarten...
  • Anonym (Internet)
    BuoBä skrev 2022-08-11 23:25:11 följande:
    Man kan använda begreppen domän och underdomän. google.com är en domän, och drive.google.com är en underdomän. 
    Men det förekommer också att stora organisationer har helt separata domäner för sina olika verksamheter, dvs helt olika URL:er. Tänk tex biltillverkare som har en webbplats för själva företaget, och sedan separata webbplatser för varje bilmärke de producerar.
    Aaaah! Makes perfect sense! Men är domän alltså helt synonymt med webbplats?
  • BuoBä
    Anonym (Internet) skrev 2022-08-11 23:31:04 följande:
    Aaaah! Makes perfect sense! Men är domän alltså helt synonymt med webbplats?
    Njaaeee, domänen är där webbplatsen "bor" dvs själva adressen. Webbplatsen är samlingen av sidor på en domän/underdomän. Skulle jag säga i alla fall.

    Om vi pratar om att organisera webbsidor så har du tex domänen bolaget.se. Under där har du bolaget.se/about, bolaget.se/kontakt etc. Det är en webbplats och tillhör samma domän. Sen kan du tex ha underdomänen intranet.bolaget.se, där du i sin tur har intranet.bolaget.se/HR, intranet.bolaget.se/kursinfo etc. 
  • Anonym (Internet)
    BuoBä skrev 2022-08-12 11:58:47 följande:
    Njaaeee, domänen är där webbplatsen "bor" dvs själva adressen. Webbplatsen är samlingen av sidor på en domän/underdomän. Skulle jag säga i alla fall.

    Om vi pratar om att organisera webbsidor så har du tex domänen bolaget.se. Under där har du bolaget.se/about, bolaget.se/kontakt etc. Det är en webbplats och tillhör samma domän. Sen kan du tex ha underdomänen intranet.bolaget.se, där du i sin tur har intranet.bolaget.se/HR, intranet.bolaget.se/kursinfo etc. 
    Tusen tack för superbra förklaring! Men bara så jag fattat rätt nu då: om vi tänker oss att "bolaget" har olika filialer i olika städer t.ex., som alla har sin egen samling med webbsidor, där ingångssidan för exvis Göteborgsfilialen då kanske har bolaget.se/goteborg, skulle man då kunna referera till göteborgsfilialens samling med sidor som "göteborgsfilialens webbplats", eller skulle man vara tvungen att använda t.ex. "göteborgsfilialens sidor på bolagets webbplats" eller "underdomänen för göteborgsfilialen" eller liknande?
  • BuoBä
    Anonym (Internet) skrev 2022-08-12 14:11:09 följande:
    Tusen tack för superbra förklaring! Men bara så jag fattat rätt nu då: om vi tänker oss att "bolaget" har olika filialer i olika städer t.ex., som alla har sin egen samling med webbsidor, där ingångssidan för exvis Göteborgsfilialen då kanske har bolaget.se/goteborg, skulle man då kunna referera till göteborgsfilialens samling med sidor som "göteborgsfilialens webbplats", eller skulle man vara tvungen att använda t.ex. "göteborgsfilialens sidor på bolagets webbplats" eller "underdomänen för göteborgsfilialen" eller liknande?
    Det är inte en underdomän för då skulle det varit goteborg.bolaget.se.

    I övrigt så är inte vokabuläret så specifikt utan så länge folk fattar vad du pratar om kan du säga båda de första alternativen. 
  • Anonym (Internet)
    BuoBä skrev 2022-08-12 15:04:28 följande:
    Det är inte en underdomän för då skulle det varit goteborg.bolaget.se.
    Ah, ok - ja, det är ju jag som inte har koll på hur såna addresser är sammansatta XD
    BuoBä skrev 2022-08-12 15:04:28 följande:
    I övrigt så är inte vokabuläret så specifikt utan så länge folk fattar vad du pratar om kan du säga båda de första alternativen. 
    Strålande! Tack!
  • Anonym (Internet)
    BuoBä skrev 2022-08-12 15:04:28 följande:
    Det är inte en underdomän för då skulle det varit goteborg.bolaget.se.

    I övrigt så är inte vokabuläret så specifikt utan så länge folk fattar vad du pratar om kan du säga båda de första alternativen. 
    Du får väldigt gärna ta en till på min fråga här också... Glad www.familjeliv.se/forum/thread/81939960-ytterligare-fraga-om-webb-terminologi 
  • Anonym (Internet)
    BuoBä skrev 2022-08-12 17:21:22 följande:

    Sociala medier kan jag inget om tyvärr.


    Ingen fara - jag fick svar från en annan! Tack ändå!
Svar på tråden Webbsida eller webbplats - eller nåt helt annat?? Hjälp!