• Anonym (Bb)

Ena barnet åker inte till pappa, hur göra med barnbidrag?

Vi har två barn tillsammans. Förr åkte båda varannan vecka men sedan några månader tillbaka åker inte 17åringen till pappa. Jag har aldrig tänkt tidigare på att ta ut något underhållsstöd eller ta mer i barnbidrag. idag delar vi på barnbidraget 50/50. Dock funderar jag nu på att ta ut mer barnbidrag eftersom 17åringen inte åker till pappa mer än någon helg eller dag här och där. detta är delvis pga att hon själv då måste bekosta resorna t/r eller alt jag , ibland pappa. 

hur mkt hade ni tagit? 

• Svar på tråden Ena barnet åker inte till pappa, hur göra med barnbidrag?
  • Fiona M

Vad betalar han för i nuläget när hon inte längre är där? Vilka summor rör det som om för hans utgifter?

• Fiona M
    Anonym (Bb) skrev 2022-08-15 11:54:11 följande:

Vi har försökt, eller jag snarare, att ha samarbetssamtal. vi gick i början tillsammans men sen blev han ena gången sen och andra gången glömde han bort så jag gick då själv och sen skulle han gå själv men han gick aldrig. 

jag tog upp frågan och han sa nej och att hon då får vara hos oss 50/50 

Man kan inte tvinga en 17-åring.
  • Anonym (Mia)

Vi har försökt, eller jag snarare, att ha samarbetssamtal. vi gick i början tillsammans men sen blev han ena gången sen och andra gången glömde han bort så jag gick då själv och sen skulle han gå själv men han gick aldrig. 

Om din ekonomi tillåter hade jag struntat i att begära underhåll om det bara innebär konflikter och bråk. Det enda som blir dyrare för dig är ju dotterns mat i två veckor per månad. Barnbidraget för yngsta har ju inget med saken att göra. 
  • Anonym (Bob)
    Tow2Mater skrev 2022-08-15 01:07:13 följande:

Du kan inte ta ut, ni kan komma överens om en rimlig summa. Ni kan ta hjälp av Familjerätten att komma överens.

Nej, barn-eller studiebidrag kan hon inte ta ut, däremot ansöka om underhåll, och han ska som umgängesförälder betala resorna. 
  • Fiona M

Varför behöver 17-åringen bekosta resorna till pappn, och vad kostar en resa ToR?

• Anonym (Bb)
    Anonym (Mia) skrev 2022-08-15 12:28:26 följande:
    Om din ekonomi tillåter hade jag struntat i att begära underhåll om det bara innebär konflikter och bråk. Det enda som blir dyrare för dig är ju dotterns mat i två veckor per månad. Barnbidraget för yngsta har ju inget med saken att göra. 

Ja alltså den gör Väl det men jag känner bara att det är jag som får stå för alla kostnader om det inte är tydligt att något barn behöver gummistövlar tex för hösten. allt som barnen vill ha eller så frågar de mig om för pappa säger alltid nej. Så blir jag och min sambo som får lägga ut. 

nu är jag på semester och inte ens då kan han stå för nya inneskor eller ens köpa till minstingen utan klagar då på att jag minsann valde att åka på semester (hemma imorgon) 

han Anser att hon betalar med sitt studievidrsg om hon väljer att komma en dag som inte är den officiella överlämningsdagen. Om inte hon gör det får jag göra det. 

nu åkte hon i lördags, han betalade 80kr enkel väg. Han vill nu att jag betalar för båda barnen (160kr) så de kan komma hem pm inte vi möts halvvägs. Han kan absolut inte tänka sig att skjutsa då det inte funkar i hans planering?. Trots att jag givit honom flera alternativ 

• Anonym (Samarbetssamtal?)

Men vadå sa nej? Meddela bara att dottern bor hos dig från och med nu om det är vad hon vill. Du bestämmer inte, pappan bestämmer inte, 17-åringen bestämmer själv.
  • Anonym (Pippa)

17åringen inte åker till pappa mer än någon helg eller dag här och där. detta är delvis pga att hon själv då måste bekosta resorna t/r eller alt jag , ibland pappa. 

Men varför ska dottern betala resorna till pappan? Om det är en anledning att hon inte vill åka inte atthon inte vill bo där så kan ni ju börja med att reda ut resekostnaden

• Anonym (Mia)
    Anonym (Bb) skrev 2022-08-15 13:52:54 följande:

Ja alltså den gör Väl det men jag känner bara att det är jag som får stå för alla kostnader om det inte är tydligt att något barn behöver gummistövlar tex för hösten. allt som barnen vill ha eller så frågar de mig om för pappa säger alltid nej. Så blir jag och min sambo som får lägga ut. 

nu är jag på semester och inte ens då kan han stå för nya inneskor eller ens köpa till minstingen utan klagar då på att jag minsann valde att åka på semester (hemma imorgon) 

han Anser att hon betalar med sitt studievidrsg om hon väljer att komma en dag som inte är den officiella överlämningsdagen. Om inte hon gör det får jag göra det. 

nu åkte hon i lördags, han betalade 80kr enkel väg. Han vill nu att jag betalar för båda barnen (160kr) så de kan komma hem pm inte vi möts halvvägs. Han kan absolut inte tänka sig att skjutsa då det inte funkar i hans planering?. Trots att jag givit honom flera alternativ 

Förstår att det är surt men lägg din energi på annat om du har den ekonomiska möjligheten. Du kommer inte kunna förändra honom och allt blir bråk. Livet är tyvärr jäkligt orättvist. 
  • Anonym (????)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2022-08-14 21:20:40 följande:
    Anonym (Förälder) skrev 2022-08-14 20:20:07 följande:
    17 åringen får väl studiebidrag,  du får ju inte barnbidrag längre.... 
    Men varför inte underhåll om hen bor mesta dels hos dig....

Ni har fel ! studiebidraget går till föräldrarna fram till den dag barnet fyller 18 ! 

Enda skillnaden är att man bara får det 10 mån/ år .. 
    Och JA jag vet detta med säkerhet eftersom mina barn alla är 16 eller äldre ..
    Sedan TS..pappan är skyldig att betala underhåll för 17 åringen om hon bara är där någon helg då o då.. ..

Jag har aldrig skrivit att det automatiskt går till barnet. Jag skrev att det inte handlar om barnbidrag efter grundskolan.
    De flesta föräldrar brukar ändra kontot så att när man går i gymnasiet, får ungdomen pengarna direkt till sig. Men det måste man så klart byta aktivt, det sker inte av sig själv.
    Pengarna kommer dock inte från FK som tidigare, utan man måste aktivt välja att fortsätta till samma konto från CSN, så det måste i så fall TS och den andra föräldern ha gjort i detta fall. 
  • Friger

Är barnet 17år... Vet inte hur meningsfullt det är att bråka om saken även om jag anser att han är skurken baserat på vad du skriver.

Fanns ett till barn, fungerar det där?

Blir ju ofta så, någon bär det tyngre lasset. Sällan det blir helt jämt. I slutändan får du trösta dig med att barnen trots allt vinner på att inte bli inblandade i allt för djupa konflikter.

• Aliona

Jag förstår inte riktigt. I TS skriver du att ni delar på barnbidraget (du menar studiebidraget antar jag), men i dina svar skriver du att barnet bekostar sina resor själv med studiebidraget. Vem får det egentligen? Får dottern det själv så finns det ju ingen halva som du kan ta från pappan. Delar ni föräldrar på det så är det lämpligt att dottern får det, så är problemet löst. 

Angående underhåll så kan du så klart kräva det. Men hur långt kvar är det för barnet i gymnasiet? Om det bara är ett år och du vet att det kommer bli en massa problem så hade jag nog funderat på om det är värt det. 

• Anonym (Bb)

Det slutade med att 17åringen är hos mig så Mkt hon vill och inga extra pengar kommer krävas. Jag kommer få stå för allt och även min sambo. 

pappa tycker att antingen är hon hos oss 50/50 eller så får det va. 

det yngre barnet är hos oss 50/50 och det funkar bra men kommer nog bli så att när denne blir så pass gammal att den får  bestämma själv så kommer den  vilja vara hos mig då det rings ofta och frågas om den får komma hem till mig. 

Svar på tråden Ena barnet åker inte till pappa, hur göra med barnbidrag?