• Janina95

Svensk sjukvård

Måste få skriva av mig!
    Våran lilla på 4månader fick plötsligt hög feber ikväll, 39,8.
    Ringer 1177, åk in rycker dom. 
    Vi åker in,  då vi inte har bil fick vi ta sjukresa och i all panik tänkte vi inte på att bara 1 förälder får följa med in,  min man blir stående utanför ingen buss osv alls att kunna ta sig hem med. Jag kommer in till ett helt tomt väntrum (Alla väntrum var tomma). Så vad hade hänt om stackarn fick komma in och värma sig medans vi var inne på rummet.
    Sköterskorna tog temp eller rättare sagt jag tog tempen och det var allt,  lillan hosta,  relativ hög feber efter febernedsättande fortfarande och bubblig saliv. 
    Ingen annan kontroll alls,  inte lyssna på lungorna osv,  nej men ni kan åka hem. 

Detta var första gången vi åkte in med henne,  och jag känner bara hopplöshet.  Ser det verkligen ut så?
    Känns För jävligt!!! 

• Svar på tråden Svensk sjukvård
  • Janina95

Vi har alla olika syn på detta märker jag
    Jag personligen tycker det borde va en rutin att undersöka ett barn när man kommer in på akuten,  inte stå och bedöma på 1meters avstånd. Och tänker inte diskutera om varför för det borde va en självklarhet för varje förälder att vilja det bästa för sitt barn. 
    Man åker inte till akuten bara för att. 
    P.s.
    Vi är nu inne på 3dygnet med feber. 

• Anonym (hur)
    Janina95 skrev 2022-08-17 13:43:40 följande:

Jag personligen tycker det borde va en rutin att undersöka ett barn när man kommer in på akuten,  inte stå och bedöma på 1meters avstånd. Och tänker inte diskutera om varför för det borde va en självklarhet för varje förälder att vilja det bästa för sitt barn. 
    P.s.

Vad du personligen anser har ju ingenting med saken att göra så länge du inte är sjukvårdsutbildad och ska skapa rutiner för en specifik vårdinrättning. Vården har sina rutiner för att bedöma patienternas tillstånd, inte för att tillgodose anhörigas behov av att se något specifikt göras. 

Att du som förälder vill ditt barns bästa är det ingen som ens argumenterat emot, men att du kräver av vården att de ska tillgodose dina önskemål om de inte är medicinsk befogade är något de flesta bör argumentera mot. 

Du fick ju en bedömning på akuten, och den bedömningen var att ert barn inte behövde vård utan kunde gå hem med den goda egenvård som du och pappan tillhandahåller. Och uppenbarligen har det gått bra. Barnet har fortfarande feber, men mår tillräckligt bra för att vara hemma. Och tillräckligt bra för att du ska vilja lägga tid på diskussionsforum på nätet. 
  • mammatill6
    Janina95 skrev 2022-08-17 13:43:40 följande:

P.s.

Vet du hur enormt många som faktiskt åker till akuten fast det egentligen inte behövs? Akuterna använder triage där de bedömer behovet av vård. Och de som inte anses behov av akutvård skickas hem. Ska de undersöka alla efter vad patienten eller föräldrar vill skulle vården gå under.ingen ifrågasätter att du vill det bästa för sitt barn. Och det bedömdes att det just nu är att vara hemma och ni klarar ta hand om det. Och det va ju rätt. 

Du älskar ditt barn och vill det absolut bästa och som förstagångs mamma är man extra orolig, det kan vi alla nog infalla i. Vi har alla varit där. Men ditt barn kommer få feber många gånger, massa förkylningar, göra illa sig o.s.v. 
    Blir det värre eller mer akut så kontakta vc eller akut så görs en ny bedömning. Och skulle det behövas vård då betyder inte det att första bedömningen va fel utan att läget ändras.

• Anonym (Jaha)

?Så vad hade hänt om stackarn fick komma in och värma sig medans vi var inne på rummet.?
    Frös din man? Trodde det var värmebölja i hela landet. Varför ska han släppas in och kontaminera ytor bara för att det just då inte fanns andra där? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (hur) skrev 2022-08-17 08:24:02 följande:
    Det är tråkigt att du upplevt detta, men inget du skriver har någon som helst relevans för det TS beskriver. TS barn fick rätt bedömning och skickades sedan hem och har inte behövt fortsatt vård. Om barnet hade varit svårare sjuk hade det fått mer vård.
    Det var nog mer tur än skicklighet att det inte var något mer med TS barn?
  • Anonym (Din man fick inte komma in för)

Att din man inte fick komma in beror på att många patienter idag har väldigt stora grupper av nära anhöriga och det här med stora mängder anhöriga till en patient har skapat utmaningar på vårdavdelningar. Samma patientgrupp som har många nära anhöriga söker dessutom väldigt ofta vård vilket gör detta extra påtagligt. Det blir en stor utmaning att bedriva vård i en sådan miljö, så därför är gränsen satt till en anhörig. 

• Anonym (närakuten)

Haha gud vad man känner igen detta behov många patienter har av att "se saker göras". Många gånger satt man bredvid en sköterska i triagen med en patient med helt vanliga meningslösa symtom som inte hör hemma på en akut där sköterskan trots det valde att skriva in patienten för vidare vård. Trots att hen visste att undersökningarna skulle vara meningslösa och all behandling skulle kunnat fixats hemma av patienten själv. När jag sedan i frustration frågar varför detta görs suckar sköterskorna och förklarar att vissa människor, speciellt mammor till sjuka småbarn, är så problematiska att ha o göra med att det är enklare att bara slösa vårdens resurser för att få tyst på dem. 

Irriterande patienter med ländryggssmärta fick sitta timmar i yttre väntrummet, fler timmar i inre rummet för att slutligen få en spruta i rumpan och skickas hem. Sprutan innehöll samma sak som patienter själva kan köpa på apoteket fast i tabletter/salva. När jag frågade varför de inte bara skickas hem och tillbeds köpa detta receptfria läkemedel själva på apoteket förklarade de att dessa patienter "känner" att det görs mer om sjukvårdspersonalen administrerar en spruta istället och blir övertygade om att det är något mycket mer effektivt då. Det blir mer visuellt. Då har ju "sjukvårdspersonalen gjort något".

Och ja det är lätt för patienter att tänka att "det bara är en person till" när det gäller medföljare. Men bara för att det såg lugnt ut betyder det inte att det ett ens var det eller två att det alltid är det. Det finns korta perioder då närakuter kan vara nära tomma men man kan inte börja göra undantag för bara just dig och din man. Ni är inte mer speciella än alla andra patienter/anhöriga. Alla andra vill också ta med sig sina anhöriga och gud förbjude om de sett någon annan få det, då är det ju orättvist och det accepteras inte. 

• Anonym (Beata)

Tråkigt att det inte kändes tryggt och bra. 

Vad gäller undersökningar så kan jag säga att man ser på ett barn om det har ont i örat eller har svårt och andas. Mitt barn har astma och har haft öroninflammationer och även om de är mycket små ser man på beteendet om de har ont eller andningssvårigheter. 

Till en annan gång kan du dra försiktigt och även trycka försiktigt på örat. Då märker man om de har ont där. Men även om barnet har öroninflammation så får man oftast ingen vård förutom rådet att åka hem, ge smärtstillande och vänta. Vanlig öroninflammation är jobbig men inte farlig. 

Vad gäller andningen vågar jag nästan lova dig att du ser på ditt barn om andningen är ansträngd. Den lilla kroppen jobbar då hårt för att andas. 

Vad är det för sjukhus som man inte kan beställa en taxi till eller som har korridorer och hallar med sittmöbler? 

Att väntrummet var tomt när ni kom betyder inte att akuten är tom på patienter eller att det är fritt fram att utsätta personalen för större risk för smittor än nödvändigt. Vi har fått eget rum direkt de gånger vi åkt till barnakuten och alltså inte synts för de som satt i väntrummet. 

Hur mår din lilla nu? 

• Anonym (Beata)

Att ha feber i tre dagar vid en luftvägsinfektion är inget konstigt eller farligt. Efter fyra dagar är det rekommenderat att man kontaktar vårdcentralen. 

Från 1177.se:

Kontakta genast vårdcentral eller jouröppen mottagning om något av följande stämmer: 

Barnet har en temperatur på 41,0 grader eller högre.

Barnet har feber och verkar väldigt sjuk.

Barnet är yngre än tre månader och har feber.

Barnet är yngre än sex månader och har feber, men inte några förkylningssymtom alls.

Barnet har feber och verkar ha mycket ont någonstans eller gråter otröstligt.

Barnet har feber och vill inte dricka alls eller har tecken på uttorkning, till exempel är torr i munnen eller kissar mindre än vanligt.

Barnet är eller har varit i ett tropiskt land och får feber och ont i huvudet eller kroppeni.

Om det inte går att kontakta vårdcentralen eller jourmottagningen, sök vård på en akutmottagning. 

Får barnet kramper kan det vara feberkramper. Är det första gången barnet får dessa besvär bör du ringa 112.

• Tow2Mater
    Anonym (Beata) skrev 2022-08-17 19:21:59 följande:

Att ha feber i tre dagar vid en luftvägsinfektion är inget konstigt eller farligt. Efter fyra dagar är det rekommenderat att man kontaktar vårdcentralen. 

Från 1177.se:

Kontakta genast vårdcentral eller jouröppen mottagning om något av följande stämmer: 

Barnet har en temperatur på 41,0 grader eller högre.

Barnet har feber och verkar väldigt sjuk.

Barnet är yngre än tre månader och har feber.

Barnet är yngre än sex månader och har feber, men inte några förkylningssymtom alls.

Barnet har feber och verkar ha mycket ont någonstans eller gråter otröstligt.

Barnet har feber och vill inte dricka alls eller har tecken på uttorkning, till exempel är torr i munnen eller kissar mindre än vanligt.

Barnet är eller har varit i ett tropiskt land och får feber och ont i huvudet eller kroppeni.

Om det inte går att kontakta vårdcentralen eller jourmottagningen, sök vård på en akutmottagning. 

Får barnet kramper kan det vara feberkramper. Är det första gången barnet får dessa besvär bör du ringa 112.

Så 1177 online och 1177 på telefon säger olika saker. Varför blir man inte förvånad.
  • Anonym (Beata)
    Tow2Mater skrev 2022-08-17 23:14:39 följande:
    Så 1177 online och 1177 på telefon säger olika saker. Varför blir man inte förvånad.

Det beror ju lite på vad TS sa i telefonen. De kan ha frågat om barnet var slött och hon svarat ja. Men vad vården menar med slö och vad TS menar kan skilja sig.

Jag, som har åkt in akut med en bebis med feber och andningsproblem, vet hur en slö bebis som kippar efter andan ser ut. Innan jag hade upplevt det hade jag också benämnt ett febrigt barn som slött.

sjuksköterskorna på akuten såg förmodligen direkt att TS bebis var ok. Men sköterskan i luren kan inte se barnet utan måste utgå från förälderns beskrivning. (Jag vet en del som bett om att få lyssna till barnet däremot.)

Man lär sig med tiden att se på sitt barn när det är fara å färde. TS är ny förälder och har inte lärt sig det än, så jag tycker att det var rätt att åka in. Men jag tycker också att det var rätt av sköterskorna på akuten att göra en bedömning och sen skicka hem dem. 

Svar på tråden Svensk sjukvård