• Turturduvanm

    Har sånt rökabstinens!!!

    Fick reda på igår att jag är gravid, sån stor lycka! MEN jag har sånt röksug, från helvetet rent ut sagt, fimpade direkt efter, har dock tjuvat 1 cigarett idag. Men vet inte vad jag ska ta mig åt vissa stunder, är Så fruktansvärt jobbigt, vill inget hellre än att sluta men den här pinan?.  Någon som har något som helst tips? För att lindra? Tänker också på att jag inte vill gå upp i vikt pga rökstoppet heller? 

  • Svar på tråden Har sånt rökabstinens!!!
  • Wave Mother

    När jag slutade åt jag mycket morötter istället. Plus att jag försökte ha något att greja med med händerna (typ virkning/färglägga mönster och så). Lite konstiga tips kanske, men fungerade bra för mig för att komma igenom de första veckorna då det är som värst. Sedan var jag inte gravid när jag slutade, med det borde ju bara ge en extra boost i viljestyrkan, tänker jag.

  • Aliona

    Grattis till graviditeten - och vad bra att du fimpat! Abstinensen kommer att lägga sig, och det ganska fort. De två första dygnen är pest, men det är bara att stå ut, sen går det lättare och lättare och du kommet att komma på dig själv med att inte ha tänkt på stt röka på en hel dag :) 

    Tuggummi är väl det klassiska mot röksug. Att vräka i sig godis är dumt av många anledningar, inte minst för att man blir ännu mer röksugen sen när man ätit för mycket. Bättre då att ta en snabb promenad när suget sätter in. Kan vara bra med andningsövningar också (vilket förbereder dig för förlossningen med). Andas bara djupt, inandning dubbelt så lång som utandning. Sen kan du försöka hålla andan mellan utandning och inandning, tex andas in och räkna till 4, håll andan och räkna till 4, andas ut och räkna till 8, håll andan och räkna till 4. 

    Det här fixar du! 


     

  • Henrie

    Fråga barnmorskan.  Du kanske kan ta lite nikotintuggummi när det känns som värst? 

Svar på tråden Har sånt rökabstinens!!!