• Anonym (bea)

jobba extra under föräldraledighet

Hej! jag bor med min sambo och jag är föräldraledig med min dotter som är 3 månader. Jag funderar på om jag skulle kunna jobba lite extra för ekonomins skull...jag ammar inte.

vid vilken ålder är det "okej" att vara iväg några timmar+ hur länge är okej+ hade tänkt varannan helg typ..vill inte att barnet påverkas negativt såklart...

är det någon här som jobbat extra under föräldraledigheten.. hur la ni upp det+

tanken på att vara borta från barnet känns jobbigt men har ansträngd ekonomi..

• Svar på tråden jobba extra under föräldraledighet
  • Anonym (Xxx)

Går inte att svara på. Alla barn reagerar olika. Mitt barn är snart ett halvår. Lämnade nyligen med pappa och mormor en förmiddag och det blev sådär. Gick bra under tiden men efteråt reagerade barnet och var klängigt och gnälligt. Det känns inte okej för mig. Storebror kunde jag lämna några timmar mellan amningar ganska tidigt. Han kändes trygg och nöjd hela tiden. Du vet bäst vad som funkar för ditt barn. 

• Anonym (När som)

Är inte ditt barns far en fullvärdig förälder ? 

Jag och min man var hemma 8 veckor tillsammans med vårt nyfödda barn. Sedan började vi bägge två jobba halvtid omlott i två år. Funkade utmärkt.

• Anonym (bea)
    Anonym (När som) skrev 2022-08-25 20:19:06 följande:

Jag och min man var hemma 8 veckor tillsammans med vårt nyfödda barn. Sedan började vi bägge två jobba halvtid omlott i två år. Funkade utmärkt.

halvtid omlott..hur ser ett sånt schema ut++ 
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (När som) skrev 2022-08-25 20:19:06 följande:

Det handlar inte om att det skulle vara något fel på pappan. Barn skiter i jämställdhet. Den som är hemma hela dagarna blir primär anknytningsperson och om mamman ammar så får pappan vara hur bra han vill. Barnet kommer föredra amning i alla lägen. 
  • Aliona

Som När som skrev, så går det utmärkt att vara borta från sitt barn korta perioder, som en arbetsdag, om barnet har två föräldrar som hen är trygg med. Vi gjorde på liknande sett, tog först dubbeldagar och var hemma båda två, och sen gick vi omlott. Jag började jobba två dagar i veckan när barnet var 3,5 månader och det var helt problemfritt. 

• Aliona
    Anonym (Xxx) skrev 2022-08-25 20:42:06 följande:
    Det handlar inte om att det skulle vara något fel på pappan. Barn skiter i jämställdhet. Den som är hemma hela dagarna blir primär anknytningsperson och om mamman ammar så får pappan vara hur bra han vill. Barnet kommer föredra amning i alla lägen. 
    Ett barn kan ha flera anknytningspersoner, behöver inte bara vara den som ammar. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Xxx) skrev 2022-08-25 20:42:06 följande:
    TS ammar inte, så helt ovidkommande att dra in amning i tråden.
  • Anotherone

Jag började jobba 2 dagar per vecka när min äldsta son var 3 mån. Vid det laget ammade jag inte heller längre så det var inga problem att vara ifrån honom eller att hans pappa gav honom mat. 

Svar på tråden jobba extra under föräldraledighet