-
När jag läser olika trådar här på FL så slås jag av hur olika inställningar folk har till sex och hur viktigt det är i förhållandet. Framför allt skiljer sig motivationen till VARFÖR man har sex på ett sätt att man börjar prata förbi varandra i de olika trådarna. Jag tänkte att det kunde vara kul med en liten enkät i området, och kryssa i det alternativ som är det FRÄMSTA och viktigaste orsaken till att du har sex även om du motiveras av flera punkter nedan.Jag har använt mig av Tanja Suhinina's bok "Varför har man sex" som går att beställa på hennes hemsida. Hon tar upp många fler anledningsr, men jag har valt att klumpa ihop dem lite.Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Varför har du sex? (Enkät)
-
För att njuta med min partner, för att vara nära henne och kunna ge henne njutning
-
För att det är skönt / för att få orgasm.
För att komma riktigt emotionellt nära min partner.
För att se min partner njuta.
För att må bra / få energi / känna sig levande.
För att mota bort obehagliga känslor hos mig själv som ensamhet och ångest.
För att experimentera / utforska nya sidor hos mig själv.
För att få bekräftelse / känna mig sexuell.
Mvh,
Pentra -
Jag vet inte om jag tycker att frågan är så dum. Det är inte skönt för alla alltid. En del har sex för att mannen ska bli mindre aggresiv och sluta slå medan de själva har de stängt av kroppen.Anonym (MN) skrev 2022-08-27 12:18:43 följande:
Dum fråga. För att det är skönt såklart. Inte fan är det för att göra barn i alla fall.
Själv gör jag mycket annat som är skönt så hade det bara varit för det så hade sex lätt kunna ersättas med annat i livet. Sex har jag för att komma närmare det jag kallar Gud. Men det alternativet lät lite för pretantiöst så jag utelämnade det och fyllde i "för att må bra" istället. -
Jag hade velat kryssa flera. Men jag har sex för att det är så skönt med min man och vi försöker just nu skaffa fler barn
-
Som så många redan påpekat är det svårt att hålla isär olika skäl. För mig är det de tre första alternativen som det huvudsakligen handlar om. Om jag ska rangordna dem så kommer nummer 2 först, därefter nummer 3 och sedan nummer 1. Men de hänger ihop.
Dock saknar jag ett för mig viktigt skäl: Att få njuta av den underbara kvinnokroppen. För mig är bröst det vackraste, skönaste och härligaste som finns. Att få ägna mig åt kvinnans bröst är mer värt för mig än att få orgasm. Likaså kan en vacker fitta vara helt underbar att få ägna sig åt. Att få utforska kvinnans kropp och leka med den är underbart. -
Personligen så njuter jag av att få min partner att njuta. Den känslan är så härlig och jag får en stor dos endorfiner.
Sen gillar jag närheten, att känna hud mot hud också.
Och har jag tur så gillar även min partner att experimentera lite, vilket jag inte har något emot alls
-
Personligen blev jag lite förvånad över att det var just "För att det är skönt / För att få orgasm" som blev det absolut populäraste. Jag tänker att det var det motivet som är lättast att ersätta med andra aktiviteter. De flesta har lättare att få orgasm vid solosex och det är mycket annat som är skönt som inte kräver lika stora "investeringar", en spa-behandling, en solig dag i hängmattan osv.
Att det ändå är så få som har sex för att slippa tjatet från sin partner var glädjande. Det är lätt att få intrycket genom trådarna här FL att hälften av skribenterna lever med en asexuell partner som vägrar ha sex med dem i den utsträckning de önskar, och andra hälften lever med en partner som inte pratar om annat och vill ha sex varje dag.
Sedan var det ändå hyfsat många som hade sex av "positiva" skäl som för att må bra och få de enforfinkickar det ger, snarare än de "negativs skälen" av plikt och förväntan samt att mota ångest.
Tack alla ni som deltog. Jag tyckte i alla fall att det var intressant. -
Flera skäl, förstås. Mest för lust och njutning. Men också för att komma nära, för att minska oro, för att utvidga mina perspektiv.
-
Visserligen tycker jag inte min egen orgasm är det viktigaste skälet till att ha sex, men det är ändå så att de orgasmer jag får när jag har sex med en kvinna är skönare än de jag får vid solosex. Det är visserligen sant att det är lätt att får orgasm på egenhand, men det är inte lika skönt.Meyer skrev 2022-08-29 05:23:20 följande:
Personligen blev jag lite förvånad över att det var just "För att det är skönt / För att få orgasm" som blev det absolut populäraste. Jag tänker att det var det motivet som är lättast att ersätta med andra aktiviteter.
-
Vilken tur du har som kan få orgasm vid sex. Jag som kvinna kan inte få det tyvärr, nekar ofta min man sex pga detNicke989 skrev 2022-08-29 18:11:22 följande:Visserligen tycker jag inte min egen orgasm är det viktigaste skälet till att ha sex, men det är ändå så att de orgasmer jag får när jag har sex med en kvinna är skönare än de jag får vid solosex. Det är visserligen sant att det är lätt att får orgasm på egenhand, men det är inte lika skönt.
-
Men du låtsas ju? Ända sedan du började ha sex. Du hann in en sväng här också.Anonym (Tur) skrev 2022-08-29 18:18:47 följande:Vilken tur du har som kan få orgasm vid sex. Jag som kvinna kan inte få det tyvärr, nekar ofta min man sex pga det
-
Va?Anonym (Singeln) skrev 2022-08-29 18:21:13 följande:Men du låtsas ju? Ända sedan du började ha sex. Du hann in en sväng här också.
-
Du syns.Anonym (Tur) skrev 2022-08-29 18:37:05 följande:Va?
-
Varför inte!?