• Anonym (Bo själv?)

Vi bor i hop men det finns inget Oss....

Jag har bott med en man i snart 10 år. Vi har båda barn från tidigare relationer. Jag har min dotter på heltid. Han har sina varannan vecka.

Vi bestämde direkt att vi skulle betala procentuellt på våra löner då vi båda kommer ifrån förhållande med hur våra ex inte kunde hålla i pengar. Ljög om vad de handlat osv.....

jag har ett låginkomst yrke. Han tjänar bra. Vi betalar procentuellt på alla räkningar som tillhör huset. Vi lägger lika mycket på mat. Sen har vi det vi har kvar själva....

Jag har försökt att plugga på högskolan för att komma upp i lön. Men det var så jobbigt att då jobba samtidigt, för att inte förlora för mycket inkomst. Min sambo betalade lite mera då.

När jag började påtala att det är ganska jobbigt att både plugga jobba, samt hjälpa barn i skolan, hade jag en önskan om att han kanske skulle säga, sluta jobba då och bara plugga, VI löser det..... men nej, ingenting. Vilket gjorde att jag kände mig ganska ensam och jag började känna ett avstånd mellan oss.

Jag har känslan, så länge HAN har det bra och han drar in pengar. Jag känner han ser inte OSS han ser sitt, och hur mycket han kan lägga undan varje månad. Han säger att han sparar till oss.... och jag VET att han inte gör det.
    Nu kom det ju ett krig, ökade mat och ränkekostnader. Vilket gjorde mig väldigt orolig. Jag har fått betydligt mindre pengar i plånboken, och min sambo kan inte förstååååå min oro

Jag har försökt att prata med honom hur jag känner. Men han blir bara arg. Jag menar, vi behövde ju köpa ett större hus för att han har 4 barn och jag har ett. 

Jag vet inte hur jag ska göra längre. Jag når inte fram till honom.

Jag vill känna att han finns för mig. Veta att han ställer upp i alla lägen. Men jag känner inte så nu. Och den känslan växer....

Råd tack

• Svar på tråden Vi bor i hop men det finns inget Oss....
  • Anonym (Bo själv?)
    Anonym (Kim) skrev 2022-08-29 08:23:56 följande:

Det där med procentuellt verkar vara en bra idé. Men är det baserar på antal personer och inkomst då bör han ju gå in med dubbelt så mycket som du. Ditt prat om vi känsla känns mer som om du vill ha helt genensam ekonomi. Det blir ju en stor vinning för dig. Då skulle du säkert ensam ta beslutet att ta tjänstledigt för att kunna plugga. Du vill bli försörjd helt enkelt. 

Ni kanske ska flytta och skaffa mindre boende då barnen flyger ut. Men det kanske har ett tag eftersom de har växelboende nu. Renovering är ju alltid trevligt men det kostar. Han kan ju i så fall vilja ha en avräkning på det han satsar vid en husförsäljning. Inte ett dugg förvånande i sig. Ni är ju inte ett vi ekonomiskt. 

Hans vuxna barn har ju bott delvis här under sommaren när de sommarjobbat och ätit mat o så, och det får de ju såklart. men då behöver ju jag lägga mera matpengar. Och det kan väl jag tycka är lite konstigt eftersom det är han som tjänar mest 
  • Anonym (Bo själv?)
    Anonym (Kim) skrev 2022-08-29 08:23:56 följande:

Det där med procentuellt verkar vara en bra idé. Men är det baserar på antal personer och inkomst då bör han ju gå in med dubbelt så mycket som du. Ditt prat om vi känsla känns mer som om du vill ha helt genensam ekonomi. Det blir ju en stor vinning för dig. Då skulle du säkert ensam ta beslutet att ta tjänstledigt för att kunna plugga. Du vill bli försörjd helt enkelt. 

Ni kanske ska flytta och skaffa mindre boende då barnen flyger ut. Men det kanske har ett tag eftersom de har växelboende nu. Renovering är ju alltid trevligt men det kostar. Han kan ju i så fall vilja ha en avräkning på det han satsar vid en husförsäljning. Inte ett dugg förvånande i sig. Ni är ju inte ett vi ekonomiskt. 

Nej jag vill inte bli försörjd, jag vill att han skulle stötta mig när jag pluggade. Men han var mest sur över att han skulle behöva betala mera när jag pluggade, så jag kände mig tvingad att jobba för att jag inte skulle kännas som en belastning för honom, för det var så han fick mig att känna.
    han bryr sig inte om min framtid?. han har det ju bra?.
  • Anonym (?)

Är särbo och har en unge kvar i huset.
    Min kvinna har gjort mer äm vad jag någonsin kunde ha väntat mig
    Hon tjänar mer än mig vilket är helt klart nytt för mig.
    Gillar verkligen en stark kvinna som för en gångs skull tjänar bra så mycket mer än mig.
    Fan vad det känns skönt att vara "likvärdiga" och slippa allt tjafs.

• Anonym (Madde)

Du får be honom betala lite mer för maten då om det är det som smärtar. tycker redan ni verkar ja en just uppdelning där han betalar mer av allt det andra just pga din inkomst.

Men att han skulle försörja dig när du pluggar känns rätt fel om ni tillsammans valt att ha delad ekonomi. Du har ju själv valt ditt yrke och att inte plugga eller jobba upp din lön långt innan detta, varför förvänta dig att han ska betala för den förändringen? Försök vara mer nöjd med det du har istället, för utan honom hade du nog inte haft samma möjligheter och vad jag antar är rätt låga boendekostnader.

• Anonym (Bo själv?)
    Anonym (Madde) skrev 2022-08-29 21:38:09 följande:

Du får be honom betala lite mer för maten då om det är det som smärtar. tycker redan ni verkar ja en just uppdelning där han betalar mer av allt det andra just pga din inkomst.

Men att han skulle försörja dig när du pluggar känns rätt fel om ni tillsammans valt att ha delad ekonomi. Du har ju själv valt ditt yrke och att inte plugga eller jobba upp din lön långt innan detta, varför förvänta dig att han ska betala för den förändringen? Försök vara mer nöjd med det du har istället, för utan honom hade du nog inte haft samma möjligheter och vad jag antar är rätt låga boendekostnader.

Jag har fått ont i min rygg och knä pga mitt yrke. Något som jag inte valt men det kanske jag borde ha tänkt på också då.

dum kommentar 

och nej jag betalar lika mycket som  innan i boendekostnad eftersom vi har större hus och mera i matkostnad Oxå 
  • Anonym (ööö)

Jag kanske missförstod inledningen TS, men förklara gärna. Du skrev att ni betalar procentuellt på allt som är gemensamt. Vad är då problemet? Önskar du att han ska betala ännu mer?
    Jag lever också i en bonusfamilj och vi lägger en bestämd summa till det gemensamma, men sen betalar vi för oss själva samt för de barn vi har sedan tidigare. Just nu har han 3 hemmaboende och jag 1. Då betalar han så klart mer i matväg än jag gör. Det tycker vi båda är rimligt och rättvist. 

Om det är så ni gör (som jag förstod TS), så vet jag inte riktigt varför mannen skulle betala ännu mer? 
    Om du vill studera så är det kanske inte självklart att han vill lägga ännu mer än det procentuella som ni redan räknat ut? Det skulle inte vara helt självklart för mig i alla fall.
    Hur hade du tänkt om du levde ensam, och ville plugga? Absolut inte fel att studera och kanske kunna skaffa sig ett nytt jobb sen med högre lön än det man har innan, men man får helt enkelt hitta sätt som fungerar. Kan du studera på deltid tex? 

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Bo själv?) skrev 2022-08-30 05:39:17 följande:
    Jag har fått ont i min rygg och knä pga mitt yrke. Något som jag inte valt men det kanske jag borde ha tänkt på också då.

dum kommentar 

och nej jag betalar lika mycket som  innan i boendekostnad eftersom vi har större hus och mera i matkostnad Oxå 
    Tycker inte alls att det var en dum kommentar. Att plugga är kostsamt, mannen betalar redan nu mer så varför skulle han betala ännu mer? Du får spara pengar först och studera sen som alla andra, alternativt jobba parallellt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Bo själv?) skrev 2022-08-29 21:23:01 följande:
    Han har ju ett ex som står för halva deras försörjning. så han kostnader är ju halva.
    jag betalar helt för mitt barn själv. Får ingen hjälp av någon. Får barnbidrag då?
    Varför får du inte underhåll för ditt barn?
  • StudierKemi
    Anonym (Bo själv?) skrev 2022-08-28 18:27:24 följande:

Nu bor bara två barn hemma som han har varannan vecka.
    jag vet inte. Jag har alltid gjort det. Snart är ett barn Oxå på väg och ska flytta.

Det är klart jag tål honom, det är mera hur han resonerar och att jag känner att det inte är vi. Det är jag och min dotter och hans barn.
    Han vill renovera, han vill göra ditten o datten. Men han är inte villig att HAN ska betala på det, för att jag inte har råd. Utan då gör han inget i stället.

jag vill ha en man som behandlar mig som att det är vi. 

och att vi hjälps åt med allt?..

Han utnyttjar dig ekonomiskt. Om du inte vill renovera i en del av huset, men han är den enda som vill, så ska ju givetvis han betala för allt detta själv. Jämför med det här scenariet, att du vill väldigt gärna semestra i Afrika, men han vill inte alls åka dit. Då är det inte passande att du tvingar honom att köpa en egen biljett för att resa dit. Om du själv så hemskt gärna vill resa till Afrika med honom så får du betala bådas biljetter, eftersom han reser lite motvilligt för DIN skull, för att vara artig och hålla dig sällskap. Jag hoppas att du förstår hur jag menar? Nöjer man sig inte med det basala i livet och vill ha lyx, så ska man betala detta själv (men viktigt är det att vara tydlig, och inte tro att folk kan läsa tankar).
  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2022-08-28 18:48:45 följande:
    Men om hans barn håller på att flytta ut behöver ni ju inte köpa hus för utrymmets skull.

Om han ska betala allt tycker inte han heller att det är "vi", misstänker jag. Kanske bättre att vänta med renovering om det går tills du är färdig med utbildningen.

Om han haft ett slösigt ex är det naturligt att han är försiktig nu. Och det gäller förstås dig också. Men om dina sparpengar minskar samtidigt som hans ökar betalar han för lite i förhållande till era inkomster.
    +1
  • Um Hamza

När du säger lika mycket på mat, menar du var? Eller är det också procentuellt? Han kan ju betala för sig och sina barn. Är det några barn som är stora snart som kanske flyttar? Då kan ni ju byta till mindre bostad. Han kan inte leva på i sin standard, som du inte har råd med. Det blir ju den som har minst man får anpassa sig efter. Samtidigt förstår jag att man kan göra det valet ni gjort med %, eftersom ni har barn på var sitt håll. Han har ju fyra barn som ska dela på arvet, du bara ett. Men 

Svar på tråden Vi bor i hop men det finns inget Oss....