• Anonym (100)

Min självkänsla förstör vårt förhållande, HJÄLP

Hej familjeliv. Jag har snart varit ihop med mitt livs kärlek i 1 år och min självkänsla har blivit helt trasad, så pass att jag mår dåligt varje dag nu och rädd för att sabotera vår relation. 

Jag ska försöka förklara läget. Jag har då varit ledig i drygt 2-3 månader under sommaren då jag har nyanställning på ett jobb som just börjat. Våran sommar ihop har varit helt underbar tillsammans och jag önskar bara att jag kunde stoppa tiden med denna tjej. 

Jag har inte så många vänner jag umgås med och känner att jag inte hade klarat mig utan henne.. 

Hon har just nu börjat en stor utbildning på universitet som hon verkligen sett fram emot så mycket och jag känner en enorm rädsla att hon kommer antingen träffa någon där som hon gillar mer än mig, alternativt bara att hon glider ifrån mig. Jag märker hur jag överanalyserar allt som händer till exempel att hon använder Instagram betydligt mer osv. 

Jag har pratat med henne att jag har fått sämre självkänsla och att jag är rädd att förlora henne osv och hon är verkligen den mest förstående personen i världen, men vad hon än säger mår jag ändå dåligt. Hon säger att hon vill gifta sig och skaffa barn och allt men ändå får jag såna här jobbiga tankar. Jag har inte ens en anledning att känna såhär men det kan vara pga tidigare förhållanden där liknande hänt. 

Snälla, VAD ska jag göra för att komma ur de här jobbiga tankarna? Ska jag låta tiden gå för att inse att det bara är i mitt huvud eller? 

Söker desperat efter hjälp då jag ALDRIG vill förlora henne. Jag älskar henne mest av allt och vill så gärna lösa det här innan jag förstör vårt förhållande.

• Svar på tråden Min självkänsla förstör vårt förhållande, HJÄLP
  • Anonym (Eget liv)
    Anonym (100) skrev 2022-08-30 12:30:57 följande:
    hur ändrar jag inställning? Hon vill ju vara med mig, hon säger varje dag hur mycket hon längtar tills Jag friar till henne osv.. varför litar jag inte på henne? Har ingen anledning heller! Vad ska jag göra?
    Du ska framförallt skaffa dig ett eget liv och inte sitt hemma ensama själv i fyra timmar

Sen ska du sluta bomba henne med meddelanden, framförallt ifrågasättande och krävande. Sen ska du sluta ta ut din ångest på henne och anglaga henne för ditt mående.
  • AndreaBD
    Anonym (100) skrev 2022-08-30 12:30:57 följande:
    hur ändrar jag inställning? Hon vill ju vara med mig, hon säger varje dag hur mycket hon längtar tills Jag friar till henne osv.. varför litar jag inte på henne? Har ingen anledning heller! Vad ska jag göra?
    När jag var ihop med min man i början hade jag just haft några negativa erfarenheter och behövde lite extra säkerhet. Så vi kom överens om hur ofta vi skulle höra av oss och han la lite extra energi på att bekräfta att jag alltså kunde lita på honom. Men efter .... ungefär tre månader så behövdes det inte längre. 

Ni har varit ihop i ett år. Du borde känna henne tillräckligt bra för att kunna lita på henne. Jag vet inte - det enda jag kan tänka på är att du ska hitta något annat att fylla tiden med. Fokusera på annat!
  • Anonym (100)
    AndreaBD skrev 2022-08-30 12:59:02 följande:
    När jag var ihop med min man i början hade jag just haft några negativa erfarenheter och behövde lite extra säkerhet. Så vi kom överens om hur ofta vi skulle höra av oss och han la lite extra energi på att bekräfta att jag alltså kunde lita på honom. Men efter .... ungefär tre månader så behövdes det inte längre. 

Ni har varit ihop i ett år. Du borde känna henne tillräckligt bra för att kunna lita på henne. Jag vet inte - det enda jag kan tänka på är att du ska hitta något annat att fylla tiden med. Fokusera på annat!
    Vad snällt av din man att lägga extra krutet. Min sambo gör ju verkligen det också hela tiden och jag älskar verkligen hur hon är. Men separerade du och din man eller? 

Jag vet ju innerst inne att hon är lojal mot mig. Jag försöker verkligen fokusera på annat nu. Bestämt att fara och spela padel med en polare snart och nu sitter jag och spelar med en annan. Det känns faktiskt bättre. Pratade även i telefonen med sambon medan hon hade rast och pratade lite om våra dagar och jag kände mig ändå så glad när vi pratade. Jag ställde inga jobbiga osäkra frågor osv osv. Försöker verkligen att inte undra eller fråga om hennes klasskompisar utan jag får helt enkelt lita på henne.
  • AndreaBD
    Anonym (100) skrev 2022-08-30 13:22:47 följande:
    Vad snällt av din man att lägga extra krutet. Min sambo gör ju verkligen det också hela tiden och jag älskar verkligen hur hon är. Men separerade du och din man eller? 

Jag vet ju innerst inne att hon är lojal mot mig. Jag försöker verkligen fokusera på annat nu. Bestämt att fara och spela padel med en polare snart och nu sitter jag och spelar med en annan. Det känns faktiskt bättre. Pratade även i telefonen med sambon medan hon hade rast och pratade lite om våra dagar och jag kände mig ändå så glad när vi pratade. Jag ställde inga jobbiga osäkra frågor osv osv. Försöker verkligen att inte undra eller fråga om hennes klasskompisar utan jag får helt enkelt lita på henne.
    Nej vi är fortfarande ihop. Jag sa bara att det inte behövdes efter tre månader, så jag sa till honom att han liksom kan slopa det där lilla extra. Jag kände mig tillräckligt trygg i relationen. Och jag tycker det är lite konstigt att du inte gör det än. Men så är det. Vissa tror ju på metoden : fake it till you make it. Dvs. i ditt fall, låtsas att inte vara orolig eller misstänksam så kanske det blir äkta till slut.
  • Anonym (100)
    AndreaBD skrev 2022-08-30 14:46:57 följande:
    Nej vi är fortfarande ihop. Jag sa bara att det inte behövdes efter tre månader, så jag sa till honom att han liksom kan slopa det där lilla extra. Jag kände mig tillräckligt trygg i relationen. Och jag tycker det är lite konstigt att du inte gör det än. Men så är det. Vissa tror ju på metoden : fake it till you make it. Dvs. i ditt fall, låtsas att inte vara orolig eller misstänksam så kanske det blir äkta till slut.
    Vad härligt att ni fortfarande är ihop. Jag känner mig hoppfull efter din upplevelse om det här. Ja, jag har känt mig trygg fram tills att hon nu började skolan. Jag har som sagt mest varit ledig i sommar med henne så har inte blivit bekväm med förändringen kanske? Men nu kommer jag börja jobba så det kanske blir bättre. Jag tror och hoppas att det går över och jag ska testa fake it till you make it, inte kolla sms osv då det ändå aldrig finns någonting lurt där. Jag ska lita på min partner. 
  • Anonym (L)
    Anonym (100) skrev 2022-08-30 14:54:48 följande:
    Vad härligt att ni fortfarande är ihop. Jag känner mig hoppfull efter din upplevelse om det här. Ja, jag har känt mig trygg fram tills att hon nu började skolan. Jag har som sagt mest varit ledig i sommar med henne så har inte blivit bekväm med förändringen kanske? Men nu kommer jag börja jobba så det kanske blir bättre. Jag tror och hoppas att det går över och jag ska testa fake it till you make it, inte kolla sms osv då det ändå aldrig finns någonting lurt där. Jag ska lita på min partner. 
    Jag tror du behöver hjälp med det där. Att bara bestämma sig för att lita på någon kanske funkar till viss del, men du verkar ha större problem än så. Jag skulle tagit kontakt med en psykolog som är bra inom ämnet svartsjuka och relationer. Du behöver jobba med både din självkänsla och ditt kontrollbehov och sluta genast prata med din tjej om det. Hon är inte din terapeut och har inget ansvar för ditt liv.
  • AndreaBD
    Anonym (100) skrev 2022-08-30 14:54:48 följande:
    Jättebra! 
  • Anonym (X)

Har du sökt hjälp hos vården?
    Det är vad som behövs.

• Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-30 12:21:22 följande:

Du behöver finna ro och acceptans i att hon faktiskt kanske lämnar dig. Det finns inga löften och garantier som kan lämnas, för all framtid. Hon kanske lämnar dig, eller inte. Eller så lämnar du henne. Nån av er kan dö. 

Finns ingen poäng med att grubbla över det. Oavsett så finns det ett lyckligt liv att leva både före och efter eventuella katastrofer.

Lita på dig själv. Att du skulle fixa även detta.

Håller med
  • Anonym (bell)
    Anonym (Eget liv) skrev 2022-08-30 12:37:14 följande:
    Du ska framförallt skaffa dig ett eget liv och inte sitt hemma ensama själv i fyra timmar

Sen ska du sluta bomba henne med meddelanden, framförallt ifrågasättande och krävande. Sen ska du sluta ta ut din ångest på henne och anglaga henne för ditt mående.
    Bra inlägg. Men fyra h måste väl ändå alla vuxna klara sig själv, annars har man stora problem.

Ts, varför inte ta en promenad? Upptäck nya ställen där du bor. Ut i naturen och njut av den. Hitta saker där du mår bra med enbart dig själv.
    Tror mycket av problemen ligger där, att du inte är nöjd med ditt eget sällskap. Flickvännen lär ju också bli glad över att du tar självständiga initiativ och gör saker utan att någon annan människa måste roa dig.
  • Anonym (L)
    Anonym (bell) skrev 2022-08-31 11:16:05 följande:
    Bra inlägg. Men fyra h måste väl ändå alla vuxna klara sig själv, annars har man stora problem.

Ts, varför inte ta en promenad? Upptäck nya ställen där du bor. Ut i naturen och njut av den. Hitta saker där du mår bra med enbart dig själv.
    Tror mycket av problemen ligger där, att du inte är nöjd med ditt eget sällskap. Flickvännen lär ju också bli glad över att du tar självständiga initiativ och gör saker utan att någon annan människa måste roa dig.

Håller med. Min 11- åring är själv 4 h utan problem... 

Vad gjorde du innan du träffade denna tjej TS? Har du suttit hemma hela livet? För hänger du upp hela tillvaron på denna tjej kommer er relation inte att bli lång. Hon kommer känna sig instängd och kvävd på 2 röda.

• Anonym (Lika samma)
    Anonym (100) skrev 2022-08-30 11:40:52 följande:

Tex nu när hon inte skrivit på 4h känns det redan som att hon vill lämna mig trots att hon skriver att hon längtar efter mig och älskar mig osv. 

Tack för din tråd. Jag känner igen mig så mycket. Min pojkvän hör inte av sig mer än på kvällen. Jag går hela dagarna och förbereder mig på att han kommer göra slut. För det är så det känns eftersom han inte skriver något på hela dagen. Jag känner alltid att nu måste han ha tröttnat. 

Jag orkar inte gå med den här känslan. Jag lever ju på med mitt liv men går ändå med den känslan. Har aldrig kopplat det till att det ligger hos mig och min dåliga självkänsla. Det är första pojkvännen jag har som hör av sig så lite. 

Jag fortsätter läsa tråden och hoppas att jag också lär mig hur jag får bukt med detta för det tär på mig.
  • Anonym (Be om hjälp är starkt)

Jag tycker du ska börja fundera på varför du fått så dålig självkänsla. Och faktiskt kanske söka hjälp, typ psykologkontakt eller så. 

Risken är att du medvetet eller omedvetet kommer att driva bort henne pga dina rädslor. Kan lätt bli som en självuppfyllande profetia. 

Jättebra att hon är så fin och stöttar dig. 

Utifrån vad du själv säger är det inte så att hon gör saker som väckt detta. Utan snarare är det dina rädslor som tolkar in mer i saker. Hon kanske inte alls är mer på Instagram nu. Kanske det bara är att det känns så för varje gång hon gör det nu kommer dina rädslor.  

Viktigt dock att komma ihåg att detta är tankar som ligger hos dig. Dina rädslor, din oro. 
    Jag hoppas, framförallt för din egen del, men också för hennes och er skull att du är stark nog att söka hjälp. 

Män tror ofta att det är svagt att gå till psykolog osv, men det stämmer inte. Det är vansinnigt starkt att inse att man behöver hjälp med något. Tror de flesta kvinnor ser det som otroligt starkt att ta tag i sina problem så heja dig, du fixar detta. 💪

• Anonym (Värdedfull)

Du verkar behöva skaffa något eget, utanför er relation, som du kan lägga tid och intresse på. En ny hobby t ex. Du behöver göra ditt eget liv värdefullt, det är aldrig någon annan som kan fylla det tomrummet

• Anonym (bell)
    Anonym (Lika samma) skrev 2025-02-17 13:45:07 följande:
    Tack för din tråd. Jag känner igen mig så mycket. Min pojkvän hör inte av sig mer än på kvällen. Jag går hela dagarna och förbereder mig på att han kommer göra slut. För det är så det känns eftersom han inte skriver något på hela dagen. Jag känner alltid att nu måste han ha tröttnat. 

Jag orkar inte gå med den här känslan. Jag lever ju på med mitt liv men går ändå med den känslan. Har aldrig kopplat det till att det ligger hos mig och min dåliga självkänsla. Det är första pojkvännen jag har som hör av sig så lite. 

Jag fortsätter läsa tråden och hoppas att jag också lär mig hur jag får bukt med detta för det tär på mig.
    Låter verkligen som katastroftankar. Tror du att det kommer att bli krig och tänker för mycket på det? Tror du att du ska bli skjuten och är livrädd för det bara för att det talas mycket om det?
    Om inte, tror du att du kan applicera tankarna om orimlighet även på din kille?
    Om han ville göra slut så skulle han ju göra det. Varför skulle han göra det om förhållandet är bra?
    Många människor undviker att göra slut på dåliga förhållanden under orimligt lång tid. Män lämnar tydligen mer sällan dessutom.

Att du nu kopplar att det handlar om dig och ditt dåliga självförtroende och inte om din kille är ett jättebra första steg: ) 
    Det är inget konstigt att inte skriva under dagen. Din kille jobbar väl och är upptagen med det? 

Lycka till!
Svar på tråden Min självkänsla förstör vårt förhållande, HJÄLP