• Anonym (Elak)

Gravid och nytt jobb :(

Jag började i maj ett nytt jobb. Försökt bli gravid i 3 år och gett upp!  I juli tester jag och är ett pluss! Är äldre o börja närma mig 40 så va en chock men en bra sådan.

När jag kommer tillbaka efter semestern berätta mig kollega den ska ha barn med. 
    Är nu livrädd att berätta för chefen! Hon kan inte säga upp mig men känner mig elak. Mitt jobb är inte något man lär sig fort och massa ansvar. Nu behöver hon ersätta oss både.
    Vill inte berätta än men efter kubb men känner hon borde veta snart. Men  kollegan kommer berätta innan mig så kommer känna mig som värsta personen:(

Vad ska man göra? Berätta nu, vänta till kubb? Kan tillägga vi ha stor personalbrist

• Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(
  • Citronella

Grattis till graviditeten! 

Du behöver inte vara hemma över ett år pappan kan också ta föräldraledigt. Dela lika så slipper du vara borta så länge och din sambo/make får bättre kontakt med barnet också. 

• Anonym (Elak)
    Citronella skrev 2022-08-31 21:11:31 följande:

Grattis till graviditeten! 

Du behöver inte vara hemma över ett år pappan kan också ta föräldraledigt. Dela lika så slipper du vara borta så länge och din sambo/make får bättre kontakt med barnet också. 

Tanken är att jag max kommer ta 6 mån plus hoppa in när gubben är ledig. Men vi får se vad chefen säger. Som mamma sem med litet barn kan det vara bra med att gå ner i annan tjänst. Som det ser ut nu kommer jag i stort sätt hem och äter och sover på dagarna.  Jag kommer försöka göra övergången för min efterträdare så smidigt som möjligt 
  • Citronella
    Anonym (Elak) skrev 2022-09-01 03:36:53 följande:
    Tanken är att jag max kommer ta 6 mån plus hoppa in när gubben är ledig. Men vi får se vad chefen säger. Som mamma sem med litet barn kan det vara bra med att gå ner i annan tjänst. Som det ser ut nu kommer jag i stort sätt hem och äter och sover på dagarna.  Jag kommer försöka göra övergången för min efterträdare så smidigt som möjligt 
    Det låter bra Jag tycker det är trist att det alltid, alltid, alltid är kvinnan som ska gå ner i tid, byta tjänst, offra sig karriär mm så fort hon får barn medan mannen kan leva som vanligt. 
  • Räkan77

Ser det som en fördel att du är kvar på din gamla arbetsplats, då känner de dig och vet att du är pålitlig och duktig, annars hade du inte fått avancerat. 

Tycker inte att du redan nu ska säga att du bara ska vara föräldraledig i sex månader. Vill du verkligen det eller är det en eftergift till arbetsgivaren? Det här kanske blir den enda gången i livet som du kommer vars föräldraledig, gör det som är bäst för er familj. Du är tillsvidareanställd och uppskattad, så gå rak i ryggen och känn ditt värde på arbetsplatsen. 

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-08-31 16:53:56 följande:

Anonym (M) #27: Beror helt och hållet på flera faktorer. Har man fått mage? Alla får inte stor mage eller ens synlig mage. Hur man klär sig? Man kan klä sig så att magen döljs. Hur man mår i övrigt? Alla når inte super dåligt under en graviditet. Vissa får absolut inga krämpor. 

Bad för attityd skulle innebära att ts (eller andra) skulle sägas upp under provanställning som gravida? Att man utövar sin lagliga rätt att inte berätta om graviditeten för 2-3 månade före man ska på föräldraledighet? 

Märkligt att du överhuvudtaget vill jobba på ett ställe där du bara får fast anställning om du medvetet låtsas att du inte är gravid.
    Hur kul blir det att jobba där som småbarnsförälder? 
    Jag kan tänka mig att någon som Teamis skulle inte göra sitt bästa som arbetsgivare i situationen?

Och det är inte konstigt att man ej blir populär på arbetsplatsen om man plussar i juli och berättar i november. 
    Då har man rätt ont om tid att hitta vikarie om det krävs ovanligare utbildning/erfarenhet.

I normalt fall arbetsgivare och arbetstagare visar ömsesidigt respekt. 

• Anonym (singelutanbarn)
    Anonym (Teamis) skrev 2022-08-31 17:36:20 följande:
    Nåja, det är väldigt ovanligt. Så nej, det är inte många 50-åringar som blir gravida. Även om det kan hända.

Det är klart att det är logiskt. Vill du inte ha personal som ska vara lediga för barnafödande, sedan missbrukar FL och vabba i tid och otid så är det logiskt att göra som jag.
    Funkar väldigt bra.
    Hade du inte gett mig en chans? Om jag vid 37 och singel söker jobb och jag bedyrar att jag inte vill ha barn? Hade du litat på det eller hade jag inte ens fått komma på intervju för att jag har ett kvinnligt namn?

Tycker du att man som kvinna som ej har eller vill ha barn ska skriva det redan i ansökan för att ha bättre chans?
  • Anonym (MR)
    Anonym (singelutanbarn) skrev 2022-09-01 12:22:25 följande:
    Hade du inte gett mig en chans? Om jag vid 37 och singel söker jobb och jag bedyrar att jag inte vill ha barn? Hade du litat på det eller hade jag inte ens fått komma på intervju för att jag har ett kvinnligt namn?

Tycker du att man som kvinna som ej har eller vill ha barn ska skriva det redan i ansökan för att ha bättre chans?
    Hade någon skrivit så som du skriver här, hade man nog lagt din ansökan åt sidan. Låter ju helknepigt att dra upp sitt privatliv på det sättet i en ansökan. 

Dessutom, när man läser här, så inser man att folk inte är särskilt ärliga eller tillmötesgående mot arbetsgivarna. Så varför ska då en arbetsgivare lita på en arbetssökande? 
    Anonym (MR) skrev 2022-09-01 13:04:49 följande:
    Hade någon skrivit så som du skriver här, hade man nog lagt din ansökan åt sidan. Låter ju helknepigt att dra upp sitt privatliv på det sättet i en ansökan. 

Dessutom, när man läser här, så inser man att folk inte är särskilt ärliga eller tillmötesgående mot arbetsgivarna. Så varför ska då en arbetsgivare lita på en arbetssökande? 
    Hur ska man då få en chans hos sådana som inte vill anställa kvinnor pga av att de flesta skaffar barn?

Man skiter i dom helt enkelt!

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-08-30 20:36:36 följande:
    Det är så en arbetsgivare ska vara 

?Eftersom min arbetsgivare är så förstående, är det extra lätt att bjuda till från min sida också. Det är ett givande och ett tagande!?

Har du läst den delen också?

• Anonym (M)
    Anonym (singelutanbarn) skrev 2022-09-01 13:23:50 följande:
    Hur ska man då få en chans hos sådana som inte vill anställa kvinnor pga av att de flesta skaffar barn?

Varför vill man jobba hos en sådan person? 

• Anonym (MR)
    Anonym (singelutanbarn) skrev 2022-09-01 13:23:50 följande:
    Jag tror inte det är så många som sållar bort kvinnor av den orsaken. Små arbetsgivare som är känsliga för frånvaro kan göra det, men hos stora arbetsgivare så brukar det inte vara något problem. 
    Anonym (MR) skrev 2022-09-01 14:08:46 följande:
    Jag tror inte det är så många som sållar bort kvinnor av den orsaken. Små arbetsgivare som är känsliga för frånvaro kan göra det, men hos stora arbetsgivare så brukar det inte vara något problem. 
    Jag skulle iofs hellre jobba för en liten arbetsgivare. Jobbar just nu för ett jätteföretag ägt av riskkapitalister. Mer personligt och trevligt på ett mindre företag.
    Ska dessutom ombilda mig till ett mer mansdominerat yrke till vårterminen. Det är lite därför jag undrar.

När jag sökte jobbet jag hade innan gick jag kort in på personliga saker i mitt personliga brev. Tex vilken idrott jag håller på med och lite fördelar i min personlighet. Minns inte om det var du som skrev ovan att min ansökan hade slängts i sopkorgen för att jag skrivit för mycket personligt. Är inte det en fördel att skriva lite om vad man är för person som kan gynna arbetet man söker?

Till ts; Grattis till graviditeten. Fantastiskt att du blivit gravid när du nästan gett upp hoppet. Lycka till och berätta snart för arbetsgivaren!
    Anonym (M) skrev 2022-09-01 13:48:39 följande:

Varför vill man jobba hos en sådan person? 

För att jag inte har barn. Är bättre än en man som har barn i det avseendet i arbetsgivarens ögon. Mindre företag.

Men självklart är jag inte för diskrimineringar. Därför borde inte jag heller diskrimineras om arbetsgivaren söker en person utan barn, bara för att jag är kvinna.

Rättelse: I en sån arbetsgivares ögon.

• Anonym (MR)
    Anonym (singelutanbarn) skrev 2022-09-01 15:10:10 följande:
    Jag skulle iofs hellre jobba för en liten arbetsgivare. Jobbar just nu för ett jätteföretag ägt av riskkapitalister. Mer personligt och trevligt på ett mindre företag.
    Ska dessutom ombilda mig till ett mer mansdominerat yrke till vårterminen. Det är lite därför jag undrar.

När jag sökte jobbet jag hade innan gick jag kort in på personliga saker i mitt personliga brev. Tex vilken idrott jag håller på med och lite fördelar i min personlighet. Minns inte om det var du som skrev ovan att min ansökan hade slängts i sopkorgen för att jag skrivit för mycket personligt. Är inte det en fördel att skriva lite om vad man är för person som kan gynna arbetet man söker?

Till ts; Grattis till graviditeten. Fantastiskt att du blivit gravid när du nästan gett upp hoppet. Lycka till och berätta snart för arbetsgivaren!
    Nu finns det ju något mellan jättestor arbetsgivare och liten arbetsgivare. 

Inga problem att skriva lite privata saker, men att gå in på familjebildning är att gå för långt, speciellt i ett land där man inte får fråga någon om de ska skaffa fler barn för då blir de kränkta. Så många tycker nog det är gränslöst att ta upp det ämnet i en ansökan. Det kan även låta desperat. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (singelutanbarn) skrev 2022-09-01 12:22:25 följande:

Nej, jag hade inte vågat chansa. Så det hade högst troligt inte blivit någon intervju.

Hos mig har en person som skriver det större chans om de ligger i gränslandet åldersmässigt. Dock chansar jag oerhört sällan.

Vår arbetsplats är inte ett småföretag men inte heller en stor arbetsplats. Tillräckligt liten för att det är viktigt att personal inte rätt som det är ska vara först barnlediga, sedan lägga in om FL som jag inte ens får lov att neka, köra över kollegor med dessa ledigheter så att andras semestrar blir lidande och utöver det vabba i tid och otid.
    Sånt har jag inte behov av. Eller lust att rodda med.
  • EpicF

Anonym (M): Ja, jag läste den delen också. Läste hela inlägget före jag svarade. Det är vad iallfall jag brukar göra... 

• EpicF

Anonym (M): Ja, jag läste den delen också. Läste hela inlägget före jag svarade. Det är vad iallfall jag brukar göra...

• EpicF

Anonym (M): Jobbar på ett ställe där man får fast anställning om man medvetet låtsas inte vara gravid? Var har du läst det? 

Jag jobbar på ett ställe där det är helt acceptabelt att bli gravid, vara föräldraledig ellers vabba. Det är också helt acceptabelt att tala om att man ska vara.föräldraledig 3 månader före, inga sura miner för att man håller sig till lagen. Uppskattas också att man säger till tidigare, men är absolut inget krav. 

Sedan får förövrigt alla fast anställning där jag jobbar. Provanställningen är enbart en formalitet. 

Svar på tråden Gravid och nytt jobb :(