• kazzibrazzi

    Barndans för 3åring, kläder?

    Ja, vad ska de ha för kläder?! Är frivilligt enligt dansstudion men tänker att min dotter skulle älska att ha en sån dansdräkt med kjol. 

    nästa problem: de ska helst vara barfota och känns lite kallt att bara ha dressen? Hade gärna velat att hon har strumpbyxor. Kan ju ha tights men känns som de inte blir så fint? Eller dansskor?

    så! vad har era barn haft för kläder på barndans? 

  • Svar på tråden Barndans för 3åring, kläder?
  • kazzibrazzi
    Anonym (Inte noga) skrev 2022-08-30 22:30:46 följande:
    Ni kan ju gå i vanlig kläder den första gången och se vad de andra har? Det var flera på dotterns dans som hade dansdräkter, och även småtjejer kan såklart tycka det är roligt att vara fina i tyllkjol när tillfället bjuds. Men de har också andra referensramar för vad som matchar och passar ihop....  

    Vill du köpa en dansdräkt utan att ruinera dig så har H&M flera olika söta (och dansskor med riktigt skinnsula ifall det ändå var ok).
    Ja kanske får göra det! tack för tips, ska kolla där!
  • LaFontaine
    kazzibrazzi skrev 2022-08-30 22:02:40 följande:
    Men varför kan de inte vara varmt och fint? Det jag ville ha hjälp med är hur det brukar se ut.

    Så hon ska inte kunna känna sig fin i sina speciella danskläder eller hur menar du? att man vara får köpa fula kläder när det kommer till ens barn? Så jävla korkad kommentar.
    Man får absolut köpa fina kläder när det kommer till barn, men att tänka tanken att välja bort ett värmande plagg för att det eventuellt blir fult, är för mig väldigt främmande. 

     Kan ju ha tights men känns som de inte blir så fint? skrev du, vilket också var det jag reagerade på. 
  • kazzibrazzi
    LaFontaine skrev 2022-08-31 08:54:25 följande:
    Man får absolut köpa fina kläder när det kommer till barn, men att tänka tanken att välja bort ett värmande plagg för att det eventuellt blir fult, är för mig väldigt främmande. 

     Kan ju ha tights men känns som de inte blir så fint? skrev du, vilket också var det jag reagerade på. 

    Du har missuppfattat.
    menar att tights under balettklänning inte är så fint(hittar inga tunnare, ljusa. Har bara svarta hemma), därför jag funderade på strumpbyxor Och skor. 

    Skulle dock aldrig, aldrig välja fint före varmt. Men gärna fint och varmt Glad min dotter skulle inte heller gå med på det då hon är väldigt känslig för kyla hehe

  • fjanten

    Våra äldsta började också vid 3 resp. 4 års ålder. Pojkarna hade ofta tightare byxor och linne/t-shirt, sedan barfota, i lättviktsinneskor, eller i dansmockasiner. Flickorna hade ofta strumpbyxor eller tights, barfota, lättviktsinneskor eller dansmockasiner, och en leotard - ibland kjol till - eller klänning. Mitt förslag är att gå dit första gången i typ tights och t-shirt/linne och kolla vad andra barn har på sig och höra er för lite med dansläraren. Vår danslärare har haft lite krav, exempelvis att både pojkar och flickor ska ha tightare modell på nederdelen, snarare än bylsiga mjukisbyxor.

  • kazzibrazzi
    fjanten skrev 2022-08-31 09:43:14 följande:

    Våra äldsta började också vid 3 resp. 4 års ålder. Pojkarna hade ofta tightare byxor och linne/t-shirt, sedan barfota, i lättviktsinneskor, eller i dansmockasiner. Flickorna hade ofta strumpbyxor eller tights, barfota, lättviktsinneskor eller dansmockasiner, och en leotard - ibland kjol till - eller klänning. Mitt förslag är att gå dit första gången i typ tights och t-shirt/linne och kolla vad andra barn har på sig och höra er för lite med dansläraren. Vår danslärare har haft lite krav, exempelvis att både pojkar och flickor ska ha tightare modell på nederdelen, snarare än bylsiga mjukisbyxor.


    Tack! Ska gå dit första gången åh fråga vad som passar innan jag köper så de inte blir fel.
  • Anonym (min)
    kazzibrazzi skrev 2022-08-30 19:52:05 följande:
    Barndans för 3åring, kläder?

    Ja, vad ska de ha för kläder?! Är frivilligt enligt dansstudion men tänker att min dotter skulle älska att ha en sån dansdräkt med kjol. 

    nästa problem: de ska helst vara barfota och känns lite kallt att bara ha dressen? Hade gärna velat att hon har strumpbyxor. Kan ju ha tights men känns som de inte blir så fint? Eller dansskor?

    så! vad har era barn haft för kläder på barndans? 


    Min lilla hade en sån där fin dansdress med liten kjol också nåt slags tights till. Hon var i värsta prinsessåldern då och älskade att få en fin balettdräkt även om det inte behövdes.

    I hela gruppen var variationen stor, vissa hade vanliga mjukisbyxor och t-shirt, andra hade speciella kläder som dansdräkt eller gympashorts och linne. 

    Om du inte vill att hon är barfota så finns det ju såna små tossor med sula så att man inte halkar. 
  • Anonym (min)
    Fjäril kär skrev 2022-08-30 19:55:32 följande:

    Alltså hon är 3 år. Inför vem ska hon vara fin och varför? Hon ska dansa och röra på sig. Klä henne praktiskt. Fin kan hon väl få vara sen om det eventuellt skulle bli nån form av uppvisning eller terminsavslutning. 


    Det är ju just i den åldern som det är viktigt för många tjejer med fina kläder. Varför neka dem det om man inte måste? Hon kan väl få känna sig fin för sin egen skull, inte krävas att hon gör det för nån annan? 
  • kazzibrazzi
    Anonym (min) skrev 2022-08-31 14:29:15 följande:
    Min lilla hade en sån där fin dansdress med liten kjol också nåt slags tights till. Hon var i värsta prinsessåldern då och älskade att få en fin balettdräkt även om det inte behövdes.

    I hela gruppen var variationen stor, vissa hade vanliga mjukisbyxor och t-shirt, andra hade speciella kläder som dansdräkt eller gympashorts och linne. 

    Om du inte vill att hon är barfota så finns det ju såna små tossor med sula så att man inte halkar. 
    Tack för svar Glad kollat på såna dansdressar på hm, och även tossor. De har 20% idag på allt så kanske ska passa på hehe. Annars får hon väl dansa/leka runt i de hemma om de inte passar på dansen 
  • kazzibrazzi
    Anonym (min) skrev 2022-08-31 14:31:00 följande:
    Det är ju just i den åldern som det är viktigt för många tjejer med fina kläder. Varför neka dem det om man inte måste? Hon kan väl få känna sig fin för sin egen skull, inte krävas att hon gör det för nån annan? 
    EXAKT!! GladDrömmer
  • Anonym (min)
    kazzibrazzi skrev 2022-08-31 14:42:08 följande:
    Tack för svar Glad kollat på såna dansdressar på hm, och även tossor. De har 20% idag på allt så kanske ska passa på hehe. Annars får hon väl dansa/leka runt i de hemma om de inte passar på dansen 
    Låter ju som en bra idé!

    Och i den åldern brukar det inte vara så viktigt att passa in och se ut som de andra, så om hon vill ha och känner sig fin i dansdräkt, så struntar hon i om de andra har mysbyxor och dinosaurietröja. Och troligen kommer hon att vilja ha dansdräkten hela tiden och aldrig ha nåt annat :) 
Svar på tråden Barndans för 3åring, kläder?