• Anonym (Ångest)

Ångest kring namn

Hallå, behöver verkligen ventilera lite.

Har en som på 7 månader som är världens finaste men jag mår inte bra när det kommer till hans namn. Jag hade bestämt ett namn (A) redan innan graviditeten men ca. 3 månader innan förlossningen sa sambon att namnet inte kändes rätt för honom. Då letade vi nya namn och jag föreslog ett namn (B) som jag hade tyckt om som ung. Sambon accepterade förslaget och tyckte att det va ett perfekt namn. Jag velade fortfarande och avvaktade tills vi faktiskt såg sonen. Efter förlossningen kändes B väldigt rätt och det passade sonen perfekt. Frid och fröjd tänkte jag och skickade in namnblanketten. När sonen var ca 1 månad började jag ångra mig. Jag ångrade att jag inte stod på mig och litade på min magkänsla. Jag tog upp det med sambon som sa att jag skulle ge det tid, att det skulle kännas bättre med tiden. Ytterligare några månader gick och jag kommer på mig själv med att tänka på namnet A hela tiden. Jag känner en stark lust till att ropa A till sonen och inte B. Det hela förvärrades när en släkting slängde en taskig kommentar om det namn som han har idag. Då kände jag verkligen för att byta. Återigen tänkte vi att vi får ge det mer tid för han passar sååå bra i sitt namn och det är ett fint namn i sig och inget konstigt. Men ändå sitter jag här nu och har ångest över att jag inte valde A ändå. Nu har vi även haft dop och namnet B finns överallt och alla känner till det så det har blivit en del av honom. Jag berättade för sambon att jag fortfarande har ångest och han har gått med på att byta tilltalsnamnet till A och ha B som ett andranamn. Men nu har jag börjat få kalla fötter inför bytet?!!! Hur f*n gör man? Hur f*n gör folk? Känns som att alla har det så enkelt när dem ska bestämma namn utom jag. Nu står jag här igen och tänker på om jag ska byta eller inte. Är rädd för att ångra mig åt båda hållen, för att byta och för att inte byta. 

• Svar på tråden Ångest kring namn
  • Anonym (Leds)

Hej ts! 

Gammal tråd men hur blev det med namnet? Är i en liknande sits nämligen. 

mvh

• Anonym (Bali)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-08-31 13:01:16 följande:
    Ångest kring namn

Hallå, behöver verkligen ventilera lite.

Har en som på 7 månader som är världens finaste men jag mår inte bra när det kommer till hans namn. Jag hade bestämt ett namn (A) redan innan graviditeten men ca. 3 månader innan förlossningen sa sambon att namnet inte kändes rätt för honom. Då letade vi nya namn och jag föreslog ett namn (B) som jag hade tyckt om som ung. Sambon accepterade förslaget och tyckte att det va ett perfekt namn. Jag velade fortfarande och avvaktade tills vi faktiskt såg sonen. Efter förlossningen kändes B väldigt rätt och det passade sonen perfekt. Frid och fröjd tänkte jag och skickade in namnblanketten. När sonen var ca 1 månad började jag ångra mig. Jag ångrade att jag inte stod på mig och litade på min magkänsla. Jag tog upp det med sambon som sa att jag skulle ge det tid, att det skulle kännas bättre med tiden. Ytterligare några månader gick och jag kommer på mig själv med att tänka på namnet A hela tiden. Jag känner en stark lust till att ropa A till sonen och inte B. Det hela förvärrades när en släkting slängde en taskig kommentar om det namn som han har idag. Då kände jag verkligen för att byta. Återigen tänkte vi att vi får ge det mer tid för han passar sååå bra i sitt namn och det är ett fint namn i sig och inget konstigt. Men ändå sitter jag här nu och har ångest över att jag inte valde A ändå. Nu har vi även haft dop och namnet B finns överallt och alla känner till det så det har blivit en del av honom. Jag berättade för sambon att jag fortfarande har ångest och han har gått med på att byta tilltalsnamnet till A och ha B som ett andranamn. Men nu har jag börjat få kalla fötter inför bytet?!!! Hur f*n gör man? Hur f*n gör folk? Känns som att alla har det så enkelt när dem ska bestämma namn utom jag. Nu står jag här igen och tänker på om jag ska byta eller inte. Är rädd för att ångra mig åt båda hållen, för att byta och för att inte byta. 

Då vill jag trösta dig med ett annat perspektiv. På Bali heter alla samma, pojke som flicka.

Barn nr 1 heter: Wayan eller Putu
    Barn nr 2 heter: Made eller Kadek
    Barn nr 3 heter: Nyoman eller Komang
    Barn nr 4 heter: Ketut

Sen börjar man om om man får ett femte barn. 

Dvs, ett namn kanske inte är så viktigt, bara att man har ett.
  • Anonym (XXX)

Det här är ju omöjligt att svara på, om man inte vet vilka namn A och B är. Om det skulle vara så att namnet pojken heter nu är Noa/Noah, så tycker jag att du ska byta. Dels för toa-associationen, men även för att det associerar till gubben Noak (Noah på engelska), och den fula historien i Bibeln (han drack sig full och såg därför sin fars snopp, vilket var väldigt tabubelagt). Samt naturligtvis visorna om Gubben Noak och hans vindrickande.

Dessutom är namnet alldeles för mjukt för ett pojknamn (Noah alltså, inte Noak), plus att det låter osvenskt. Och om namnet är Noa kan det blandas ihop med ett flicknamn. Ett riktigt bottennamn, om du frågar mig. 

Ta hellre något manligt med hårda konsonanter i, som både är sedan länge införlivat i den svenska namnskatten och internationellt gångbart utan problem. Jag tänker på namn som 

Rickard
    Martin
    Mark
    Fredrik
    Erik
    Karl
    Kristian

...sådana rejäla namn kan aldrig skapa problem för sin bärare! 

• Anonym (A)

Barnet är nog döpt, tråden är från 2022

• Xenia

Ja, antingen kom TS över sin fixering och barnet behöll sitt namn eller så har det fått byta namn.

Men varför måste pojknamn låta hårda? Tvivlar man på att det är en pojke annars? Det finns klassiska mansnamn som låter mjuka (Elias, Emil, Simon, Joel).

Öht så tycker jag det är omodernt att se idealet för män att vara hårda, okänsliga och macho.

• Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-03-16 10:16:37 följande:

Ja, antingen kom TS över sin fixering och barnet behöll sitt namn eller så har det fått byta namn.

Men varför måste pojknamn låta hårda? Tvivlar man på att det är en pojke annars? Det finns klassiska mansnamn som låter mjuka (Elias, Emil, Simon, Joel).

Öht så tycker jag det är omodernt att se idealet för män att vara hårda, okänsliga och macho.

Då tycker vi olika! Och då menar jag inte att män måste eller bör vara "hårda, okänsliga och macho", men det är inte bra om de är för mjuka, heller. Mesiga, eftergivna, feminina, fjolliga... nä. Jag tycker nog att man kan ge sin son ett namn som ger honom lite pondus - det är väl det minsta man kan ge honom? Däremot är det onödigt att - som WT gör - välja ett namn som låter direkt kriminellt. Som Clark, Clint eller Cliff.
  • Xenia

Jag gillar vackra mjuka namn för både döttrar och söner. Och vad är det för konstig uppfattning att namnet skulle göra någon mesig? Eller få någon att tro att namnbäraren är mesig. Namnet avgör inte personligheten.

F ö så vill jag inte att flickor ska bli mesiga heller så då borde alla flicknamn också låta hårda med K och R i namnen.

• Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-03-16 11:08:26 följande:

Jag gillar vackra mjuka namn för både döttrar och söner. Och vad är det för konstig uppfattning att namnet skulle göra någon mesig? Eller få någon att tro att namnbäraren är mesig. Namnet avgör inte personligheten.

F ö så vill jag inte att flickor ska bli mesiga heller så då borde alla flicknamn också låta hårda med K och R i namnen.

Fast namnet påverkar hur en person uppfattas. Därför lägger författare och film- och TV-serie-scipt writers massor av tid på att välja personernas namn korrekt. Detta testas till och med på publikpaneler (alltså hur folk uppfattar att en person som heter si-eller-så ÄR). 

Om man ska skriva en herrgårdsserie t.ex., så heter lorden kanske Henry, hans fru Charlotte, deras ljuva unga döttrar heter Lavinia och Caroline, deras feminine och dekadente son som läser konsthistoria i Oxford Sebastian, den betydligt tuffare sonen som jagar och går på Sandhurst Kenneth, döttrarnas pryda guvernant Jane och deras konstnärliga och bohemiska pianolärarinna Allegra, lordens sensuella parisiska älskarinna heter Angelique (eller låtsas heta Angelique, i själva verket kommer hon från Birmingham och heter Sally), de enfaldiga och obildade pigorna heter Polly och Daisy, trädgårdsmästaren heter Jimmy, inbrottstjuven som kommer på besök heter Gary...

Ja, jag tycker inte att det är fel med flicknamn som är både hårda och mjuka på samma gång. Katarina och Kristina t.ex.. Hårda konsonanter i början, men även ett -ina på slutet som visar att personen är en feminin kvinna trots det. Magdalena, Margareta, Elisabeth...
  • Anonym (A)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-16 11:30:13 följande:
    Fast namnet påverkar hur en person uppfattas. Därför lägger författare och film- och TV-serie-scipt writers massor av tid på att välja personernas namn korrekt. Detta testas till och med på publikpaneler (alltså hur folk uppfattar att en person som heter si-eller-så ÄR). 

Om man ska skriva en herrgårdsserie t.ex., så heter lorden kanske Henry, hans fru Charlotte, deras ljuva unga döttrar heter Lavinia och Caroline, deras feminine och dekadente son som läser konsthistoria i Oxford Sebastian, den betydligt tuffare sonen som jagar och går på Sandhurst Kenneth, döttrarnas pryda guvernant Jane och deras konstnärliga och bohemiska pianolärarinna Allegra, lordens sensuella parisiska älskarinna heter Angelique (eller låtsas heta Angelique, i själva verket kommer hon från Birmingham och heter Sally), de enfaldiga och obildade pigorna heter Polly och Daisy, trädgårdsmästaren heter Jimmy, inbrottstjuven som kommer på besök heter Gary...

Ja, jag tycker inte att det är fel med flicknamn som är både hårda och mjuka på samma gång. Katarina och Kristina t.ex.. Hårda konsonanter i början, men även ett -ina på slutet som visar att personen är en feminin kvinna trots det. Magdalena, Margareta, Elisabeth...
    Vad menas. Visar att personen är en feminin kvinna? Fånigt
  • Xenia

Min dotter har ett gammaldags kvinnligt namn. Men i själva verket är hon en tuff tjej som alltid går i långbyxor och tränar hårt. Så namnet hjälpte inte! Cool

Om nu pigan får heta Daisy så var det för att det var vanligt den tiden på pigor. Har för mig att en piga hette det i Downton Abbey, svårt hunsad av kokerskan. Men vad jag minns var hon inte så enfaldig, hon började studera och hade planer på att bli något annat än piga. Så namnet betyder inte personlighet.

Jag var f ö mest intresserad av tjänstefolket i den serien och hatade den högfärdiga och ofta elaka Lady Mary. Mary är f ö ett namn som fungerar för både under- och överklass, men just nu är det väl inte så populärt.

Jag hade planer på ett vackert och mjukt namn till en son. Lika bra att det inte blev en son. Inte för att jag tror att han blivit mesig för den skull, men numera anses det vara ett typiskt "värstingnamn". Inte tror jag att han blivit värsting för det men det blev alldeles för vanligt för min smak.

Visst är namn viktigt men jag tror inte det avgör barnets öde.

• Anonym (Johanna)

Ja, har man inga riktiga problem så får man skapa några....

Din son är 7 månader. Han kommer inte att ha något minne av att ni en gång kallade honom något annat.

Det är inte vanligt att man byter namn på sina barn men det är inget som någon annan har med att göra. Har ni bestämt er för att han ska heta A får folk acceptera det och vänja sig.

Vad är det att ha "ångest" över. Bara bestäm er.

Svar på tråden Ångest kring namn