Det känns nästan som att du beskriver mig i förskoleklass. Jag var identisk ditt barn på många sätt, exempelvis i kunskapsnivå och i känslan av att ogilla matten så som det kunde vara på förskoleklass.
Det är en komplex fråga, och det glädjer mig att ni inte direkt hoppar på tåget att flytta upp henne en årsklass och det känns som att ni resonerar klokt. 
I mitt fall så bestämde mina föräldrar att flytta upp mig en årskurs mellan ettan och tvåan eftersom det inte blev bättre. Det har funnits både fördelar och nackdelar med detta, dels så blev jag väldigt glad eftersom jag äntligen fick stimulans på den nivå jag behövde men det var också stressigt att flytta upp en klass eftersom jag behövde jobba ikapp på många plan. Problemet var också att när jag väl jobbade ikapp så hade jag fortfarande lätt i skolan, så jag fortsatte vara före de jämnåriga. Kunde bli klar med matten på halva lektionen, läsa ut en hel bok när man skulle ha läst ett kapitel osv. Min upplevelse är att om de redan innan var dåliga på att ge stimulans till ett understimulerat barn så finns det en risk att problemet kvarstår när barnet kommit ikapp nästa årskull. Nu var det 1998-2008 jag gick i skolan, så det var ett tag sedan så minnen kan ju ha modifierats efter. Hur som så upplevde jag att flytta upp en klass funkade på socialt plan i början eftersom jag kände flera I den klassen men att det blev ett problem senare i mellan- och högstadiet att vara ett år yngre. Det kändes som att det var ett ?glapp? där, jag var väldigt lillgammal och kanske mentalt mogen men jag var inte i samma utvecklingsfas rent ?tonårsmässigt? som de andra. När det blev till tals om att kanske på högstadiet börja få gymnasieuppgifter och ta examen från grundskolan ett år tidigare så sa jag stopp. Jag fick fortfarande uppgifter och blev klar med gymnasiets matte A på högstadiet, men jag gick frivilligt om det på gymnasiet för att kunna landa och lägga tid på övrigt då.
Jag skulle bara vilja förvarna om vad mina föräldrar gjorde för fel; de lade så mycket fokus på att jag var duktig och smart att jag började värdera mig själv utifrån prestation snarare än att vara nöjd med mig själv så som jag var. Det har inneburit stor stress, mycket prestationsångest och att jag till slut gick in i väggen och blev diagnoserad med recividerande depression med ångestproblematik. Ingen av dem var sådana föräldrar som uttryckligen ställde krav om att jag skulle få högsta betyg, eller att jag var tvungen att vara bäst i allt men det blev en slags anda om att jag var smart, att jag därför indirekt förväntades ha höga betyg och vara skolmotiverad. (De har varit bra förälder på många vis, och jag vet att de alltid agerade som de tänkte var bäst för mig). Det blev liksom min identitet, och om jag ville göra något annat eller sikta lägre så fick jag känslan att jag ?slösade bort? min talang. Nu i vuxen ålder så har jag behövt jobba väldigt mycket med att sänka tempot och prestationsångesten och fokusera på sådant som får mig att må bra (utan att det måste bli en prestation).
Jag tror att det är jättebra att ni för en dialog med skolan, och jag förstår verkligen problematiken bakom och hur frustrerad hon måste vara över att färglägga alla dessa saker och att vara understimulerad (tips: jag fick godkännande att bara göra ett kryss i rätt färg och gå vidare istället för att slösa massa tid på att färglägga, det underlättade frustrationen avsevärt!).
Glöm bara inte bort att uppmärksamma henne för andra saker, att ge henne en känsla av att vara bekräftad även när hon inte presterar. T.ex. prata om vad hon ritat istället för hur bra hon har ritat, glädjs åt de rätt hon hade på provet istället för att fokusera på vad som hade kunnat utvecklats, uppmärksamma henne som person och inte bara hennes prestationer. Det kommer sannolikt kännas ovant och fel med tanke på att man själv alltid tänker på hur man ska utvecklas och bli bättre på jobbet, skola, osv, men det kan vara bra att bara släppa och acceptera ibland. Och sist men inte minst, öva på good enough och var uppmärksam på stress, depression och orimliga prestationskrav. Jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt, förutom att jag kanske ville ge ett perspektiv på hur ett barn kan uppleva det i den situationen.