• Anonym (Mor)

Barn i F-klass som redan saknar utmaning

Vårt barn började förskoleklass den här terminen. Det var ett peppat barn vi lämnade vid skolan, som längtat och längtat efter att få börja skolan.

Nu har hon gått i snart tre veckor. Hon ÄLSKAR att vara i skolan bland annat konceptet med lektioner. Men, hon uttrycker också att innehållet är rätt tråkigt. De gör bara samma saker som de gjorde på förskolan. De ritar, klipper och skriver en bokstav som de sen ljudar. Hon var så glad över att äntligen få ha riktigt matematik, men kom hem och berättade besviket att de mätte vilken pinne som var kortast och vilken som var längst, alltså precis samma sak som hon gjort på förskolan de senaste två åren.

Vårt barn läser kapitelböcker själv och reflekterar över innehållet, och skriver själv. Hon läser nyhetstidningar och tittar på nyheter för barn. Hon har börjat intressera sig för multiplikation och ber oss skriva engelska glosor som hon försöker översätta. Hon vill lära sig stava korrekt, vill lära sig hur det fungerar med punkter och kommatecken och vill framförallt LÄRA SIG. 

Skolan svarar att förskoleklass är för att samla upp alla barn, och att målet är barnen ska kunna skriva sitt eget namn på vårterminen. Jag vet att det bara gått tre veckor och vill inte heller klaga för mycket, men jag får ont i magen, när mitt kunskapstörstande barn inte alls får den stimulans och de utmaningar som hon efterfrågar. 

Jag gissar att det är fler är vi som har barn som ligger och har legat lite före. Har det blivit bättre? Har skolan kunnat ge barnet det som behövs? Vi utmanar så klart hemma, men jag ser ju gärna att hon också tycker att skolan är skoj.

• Svar på tråden Barn i F-klass som redan saknar utmaning
  • Anonym (Egen hand)

Samma problem för oss i f-klasd förra året, men det väntade vi oss faktisk pga egna skolgångarna. Vi tog helt enkelt saken i egna händer. Vårt hem har alltid varit fullt av gamla skolböcker framför allt våra egna, uppslagsverk, som ungen bläddrade i redan som 5-åring far att "det är intressant" att läsa gamla NE tydligen, fri tillgång till ca 1200 böcker för alla åldrar, lär-program på datorn i olika nivåer,  ja massor av tillfällen att lära sig saker och utmana sig. Och inte att förglömma, allt kreativt. Musikinstrument i uppsjö med notböcker, pyssel, måleri, datorprogram som Photoshop och Blender, och så vidare. Och alltid uppmuntran och tid att upptäcka och lära tillsammans. Sen James Webb-teleskopet skickade sin första bild och ungen läste om det har vi tittat på Nasas webbsida Astronomical Picture of the Day för att se om det finns någon ny spännande bild och så får hon lite extra engelskaträning också. Tv-spel är också bra engelskaträning och också tillfälle till att öva berättelseförståelse och resonemang mm. 

Skolan som fungerar sådär i den här åldern är inte för kunskap, så släck den törsten hemma. F-klass är för att lära sig skolsituationen. 

• Jemp
    Citronella skrev 2022-09-02 15:21:22 följande:

Jag tror du har missförstått vad förskolan är, det är inte som skolan (som du har märkt) det kommer inte ändras i höst det är såhär det ska vara. Fast hon kommer bli mycket yngre än sina klasskamrater tycker jag att hon ska hoppa över förskolan att ge henne svårare uppgifter löser inget hon kommer bara i otakt. Leker hon med ettorna på rasten låter det som att hon rent socialt är på deras nivå också. 

Ts barn har slutat förskolan... 
  • Citronella
    Jemp skrev 2022-09-02 16:06:14 följande:
    Ts barn har slutat förskolan... 
    Jag menar såklart förskoleklass. Det är förvirrande när de heter nästan samma sak. 
  • Spucks
    Citronella skrev 2022-09-02 16:08:58 följande:
    Jag menar såklart förskoleklass. Det är förvirrande när de heter nästan samma sak. 
    Men du tycker väl inte det är rimlig att förskoleklassen ger mindre utmaningar än förskolan?
  • Jemp
    Citronella skrev 2022-09-02 16:08:58 följande:
    Förvirrande kan jag hålla med om. Men barn har rätt till anpassningar till sin nivå för att få lagom med utmaning. Givetvis är det skolans ansvar att möta upp.
  • Anonym (Här)

Läste nyss veckans nyhetsbrev från skolan. Den här veckan har de lärt sig "fatta en penna", skriva bokstaven A och lärt sig siffrorna 4 och 5. Jag bara suckade... När vi ätit middag idag tittade sonen på klockan och sa att den var 6 minuter över 4. A har han kunnat i flera år. Hur ska detta sluta?

• Citronella
    Spucks skrev 2022-09-02 16:19:11 följande:
    Men du tycker väl inte det är rimlig att förskoleklassen ger mindre utmaningar än förskolan?
    Det var helt ärligt inte så stor skillnad när jag var i den åldern heller. Dagis och 6- års (som det hete då) var i princip samma sak. Det var ingen skillnad för min dotter heller (hon är 10 idag) Förskoleklass är ett bra sätt för barn som inte gått på dagis/förskolan att komma in i rutinen och att träffa vänner men kunskapsmässigt är det ganska värdelöst. Jag är okej med det men jag ser det inte som en del av skolan heller (fast det rent officiellt räknas som det) 
    Jemp skrev 2022-09-02 16:20:40 följande:
    Förvirrande kan jag hålla med om. Men barn har rätt till anpassningar till sin nivå för att få lagom med utmaning. Givetvis är det skolans ansvar att möta upp.
    Hade det gällt ett ämne hade jag hållit med dig men nu verkar det vara precis allt. Barnet hamnar då i otakt, när den riktiga skolan början kommer barnet redan kunna allt för den årskursen. Då är det bättre att hoppa över förskoleklassen helt och börja direkt i ettan. 
  • Jemp
    Citronella skrev 2022-09-02 20:18:56 följande:
    Det var helt ärligt inte så stor skillnad när jag var i den åldern heller. Dagis och 6- års (som det hete då) var i princip samma sak. Det var ingen skillnad för min dotter heller (hon är 10 idag) Förskoleklass är ett bra sätt för barn som inte gått på dagis/förskolan att komma in i rutinen och att träffa vänner men kunskapsmässigt är det ganska värdelöst. Jag är okej med det men jag ser det inte som en del av skolan heller (fast det rent officiellt räknas som det) 
    Jemp skrev 2022-09-02 16:20:40 följande:
    Hade det gällt ett ämne hade jag hållit med dig men nu verkar det vara precis allt. Barnet hamnar då i otakt, när den riktiga skolan början kommer barnet redan kunna allt för den årskursen. Då är det bättre att hoppa över förskoleklassen helt och börja direkt i ettan. 
    Eftersom nästan alla barn går förskola åtminstone nåt eller ett par år innan skolan börjar tycker jag det verkar vara motiverat med större skillnad. Många verkar ju hamna i den här sitsen och nivån låg (min 4åring lär sig liknande...)

Jag vet såklart inte vad som är bäst för ts barn men har funderat en del kring det här med att hoppa över, jag är skeptisk. Absolut att det är bra när alternativet finns för de det passar, men inte alltid bästa lösningen. Mitt barn är född i januari och därmed visserligen nära ettorna i ålder också. Men kompisarna är de i samma årskull och han är ny i skolan kring rutiner, byggnader osv. Sen lite andra "problem" som kan bli känsligare med åldern. Så rutiner behöver han komma in i och säkert träna på att sitta tyst osv också (även om det blir lättare med utmaningar...)
    För hans del handlar det inte heller bara om att han har lärt sig tidigt. Det är ett intelligent och kunskapstörstigt barn som lär sig fort och gör snabba analyser och samband. Han redogör för evolution, räknar multiplikation, läser men ej hela böcker. Finns säkert glapp i kunskapen också dock, hans intresse har styrt. Men poängen är att han inte bara har med sig mycket kunskap in till skolstarten, utan också lär sig fort. En klass kan man väl hoppa över med sen då? Om han drar ifrån även ettorna? Då tror jag mer på anpassning. 
    Sen är det givetvis så att ingen vet hur han utvecklas i framtiden, om han kommer fortsätta ha lika lätt eller om det stannar av. Mitt mål är att han ska fortsätta tycka det är roligt, få fortsätta vara motiverad och stimulerad. 
  • Anonym (Ylva)

Forskning rekommenderar sällan att hoppa över klasser.

• Jemp
    Anonym (Ylva) skrev 2022-09-03 08:59:22 följande:

Forskning rekommenderar sällan att hoppa över klasser.

Har du exempel/lästips? Jag funderar som sagt en del på detta men det är inte mitt område egentligen. 
Svar på tråden Barn i F-klass som redan saknar utmaning