Anonym (Ni föräldrar i tråden) skrev 2022-09-06 20:50:06 följande:
Det märks i tråden att det är många föräldrar som kompenserar sitt dåliga samvete över att de arbetar mycket med att köpa allt barnen pekar på. Någon låter sitt 15-åriga barn köpa en pizza med hemleverans och spendera 300 kr på bio på en och samma dag och föräldern konstaterar bara att ja, så är hon...Som om föräldern inte hade något att säga till om ungefär.
En annan förälder i tråden skriver att hen bränner tvåsiffrigt belopp för barnens aktiviteter per termin. En tredje förälder lägger ner massvis med pengar på årskort på olika evenemang till sitt barn.
Alltså vad fan håller ni på med? Ni förstör era barn totalt! Inget barn måste gå på flera olika aktiviteter samtidigt. Att spendera tvåsiffrigt per termin är inte ett måste för att barnet ska må bra och växa upp till en välfungerande individ. Ni skämmer bort och curlar era barn, och om dom inte får lära sig pengars värde och att man inte kan få allt så kommer dom garanterat inte växa upp och bli självständiga unga vuxna.
Måste bara få kommentera det här, gällande aktiviteterna. Vet inte om fler än jag skrivit om dyra aktiviteter, men jag har i alla fall. Det är på inget sätt skryt, jag hade så gärna önskat att mina barn spelade fotboll, men de vill inte. När de var små satte jag dem i gymnastik och de har älskat det sedan dess! Barnen är tre till antalet och tränar mycket, så trots 45000 per år så har jag räknat ut att det blir 15 kr per timme och barn. Då ingår hall, tränare och redskap. Så trots den höga summan anser jag det ändå inte dyrt, bara att de tränar många timmar.
Jag jobbar heltid men spenderar mycket tid med mina barn ändå :) All tid i bilen, fram och tillbaka till/från träning är guld värd, men vi hänger också på stranden med medhavd lunch, kollar på film hemma i soffan med en skål popcorn, går på skogspromenader och fikar, gör läxor ihop etc. Att mina barn utöver detta rör på sig, och har roligt med sina kompisar samtidigt, ser jag bara som positivt.
Så vad fan jag håller på med? Ja, jag stöttar mina barn i deras uppväxt, jag curlar INTE! Äldsta barnet har tre jobb, utöver skolan, och betalar mycket för sig själv numer, mellanbarnet har två jobb på gång och minstingen vill tjäna egna pengar men är lite för ung ännu. Jag har lärt dem pengars värde, de får INTE allt de pekar på. Utöver julklappar och födelsedagspresenter får de köpa saker själva, antingen för pengar de själva tjänat eller för månadspengen. Utöver saker de faktiskt behöver då- så som kläder, skor, mat etc. Du gör det du anser bäst och jag det jag anser vara bäst, men för min del handlar det verkligen inte om att kompensera för något dåligt samvete!