• Anonym (Mamma 40)

Vadå barn kostar mycket pengar?

Hej,
    Jag (kvinna 40) har sedan barnen varit små varit hemma på vårt lantbruk. Har haft hand om djuren, trädgården och huset med alla sysslor det innebär. Min man jobbar 100%. Vi klarar oss på en lön, och sparar till pension m.m för min del. Sedan jag beslutade att inte lönearbeta så har jag fått höra att det kanske funkar nu, men när barnen blir äldre kommer ni få mycket mer utgifter. Det är dyrt med barn osv. Nu är mina barn 10 och 16, och jag fattar fortfarande inte vad man menar med att det blir så himla mycket utgifter med barn? Vad har ni för utgifter kopplat till era barn? Vi har fortfarande inte särskilt mycket utgifter kopplat till barnen, och jag skulle säga att dom har ett rikt liv med en varsin aktivitet i veckan. Så vi klarar oss fortfarande fint på en lön, och barnens utgifter skulle jag säga är ungefär detsamma som när de var mindre. 

• Svar på tråden Vadå barn kostar mycket pengar?
  • Kockobello
    Anonym (Ni föräldrar i tråden) skrev 2022-09-06 20:50:06 följande:

Det märks i tråden att det är många föräldrar som kompenserar sitt dåliga samvete över att de arbetar mycket med att köpa allt barnen pekar på. Någon låter sitt 15-åriga barn köpa en pizza med hemleverans och spendera 300 kr på bio på en och samma dag och föräldern konstaterar bara att ja, så är hon...Som om föräldern inte hade något att säga till om ungefär.

En annan förälder i tråden skriver att hen bränner tvåsiffrigt belopp för barnens aktiviteter per termin. En tredje förälder lägger ner massvis med pengar på årskort på olika evenemang till sitt barn.

Alltså vad fan håller ni på med? Ni förstör era barn totalt! Inget barn måste gå på flera olika aktiviteter samtidigt. Att spendera tvåsiffrigt per termin är inte ett måste för att barnet ska må bra och växa upp till en välfungerande individ. Ni skämmer bort och curlar era barn, och om dom inte får lära sig pengars värde och att man inte kan få allt så kommer dom garanterat inte växa upp och bli självständiga unga vuxna. 

Instämmer. Materialismen måste leva vidare, uppenbarligen. Usch.
  • Anonym (Landet)
    Anonym (Bostad) skrev 2022-09-06 18:50:08 följande:

Men du kan väl inte mena att ni aldrig under hela deras uppväxt åker längre bort från hemmet än sju mil? 

Varför tror du inte att folk i stan någonsin lämnar stan? De flesta städer är inte särskilt stora utan det rör sig om en biltur på typ 15 minuter för att komma till landet. Jag jobbar i centrum men har jobbarkompisar från landet (ja, landet, kossor, skog mm) som cyklar till jobbet.

Känner inte din familj någon som bor i en stad? Och om ni gör det, hälsar ni aldrig på varandra? Nu är jag faktiskt mer nyfiken och fascinerad än irriterad! Skillnaden på stad och landsbygd är kanske liten i och kring halvstora och små städer, men betydligt större i storstäder och ödslig glesbygd? På mitt jobb bor typ halva personalstyrkan på landet, halva i stan. Inget någon lägger någon vikt vid. I skolorna i de högre klasserna blandas stadis- och lantisbarnen. 

Jag tror att det är betydligt enklare för någon i en stad att komma till landet än det är för dig att komma till en stad. Så räkna med att stadisar är på landet oftare än glesbygdsfolket är i stan.  

Förlåt TS, vi är sjukt OT... :(

Vi har inte åkt långt bort nej. Av flera skäl. Jag tror vi menar lite olika med landet- landet också. Vi bor under 10 personer i vår by- vi står för 4 av dom. De vi umgås med bor i samhällen- ingen i en stad. Vi åker till närmaste lilla stad när vi ska handla vissa saker. Nästa stora stad 1-2 ggr per år. Hur mycket vi kommer åka när barnen blir äldre får vi se.
    Men storstadsbor anser väl ofta att allt med invånare under 50000 är "landet" och samhällen med några tusen ren glesbygd.  
    Sen vidhåller jag att massor med stadsbarn aldrig kommer ut på landet. Fråga dom i Rinkeby eller valfritt getto. Det är dom barnen som tror fiskar är fyrkantiga och mjölken har de ingen aning var den kommer från.
    Lite ot som sagt! Skrattande
  • Anonym (...)

Det märks i tråden att det är många föräldrar som kompenserar sitt dåliga samvete över att de arbetar mycket med att köpa allt barnen pekar på. Någon låter sitt 15-åriga barn köpa en pizza med hemleverans och spendera 300 kr på bio på en och samma dag och föräldern konstaterar bara att ja, så är hon...Som om föräldern inte hade något att säga till om ungefär.

En annan förälder i tråden skriver att hen bränner tvåsiffrigt belopp för barnens aktiviteter per termin. En tredje förälder lägger ner massvis med pengar på årskort på olika evenemang till sitt barn.

Alltså vad fan håller ni på med? Ni förstör era barn totalt! Inget barn måste gå på flera olika aktiviteter samtidigt. Att spendera tvåsiffrigt per termin är inte ett måste för att barnet ska må bra och växa upp till en välfungerande individ. Ni skämmer bort och curlar era barn, och om dom inte får lära sig pengars värde och att man inte kan få allt så kommer dom garanterat inte växa upp och bli självständiga unga vuxna. 

Måste bara få kommentera det här, gällande aktiviteterna. Vet inte om fler än jag skrivit om dyra aktiviteter, men jag har i alla fall. Det är på inget sätt skryt, jag hade så gärna önskat att mina barn spelade fotboll, men de vill inte. När de var små satte jag dem i gymnastik och de har älskat det sedan dess! Barnen är tre till antalet och tränar mycket, så trots 45000 per år så har jag räknat ut att det blir 15 kr per timme och barn. Då ingår hall, tränare och redskap. Så trots den höga summan anser jag det ändå inte dyrt, bara att de tränar många timmar.
    Jag jobbar heltid men spenderar mycket tid med mina barn ändå :) All tid i bilen, fram och tillbaka till/från träning är guld värd, men vi hänger också på stranden med medhavd lunch, kollar på film hemma i soffan med en skål popcorn, går på skogspromenader och fikar, gör läxor ihop etc. Att mina barn utöver detta rör på sig, och har roligt med sina kompisar samtidigt, ser jag bara som positivt.
    Så vad fan jag håller på med? Ja, jag stöttar mina barn i deras uppväxt, jag curlar INTE! Äldsta barnet har tre jobb, utöver skolan, och betalar mycket för sig själv numer, mellanbarnet har två jobb på gång och minstingen vill tjäna egna pengar men är lite för ung ännu. Jag har lärt dem pengars värde, de får INTE allt de pekar på. Utöver julklappar och födelsedagspresenter får de köpa saker själva, antingen för pengar de själva tjänat eller för månadspengen. Utöver saker de faktiskt behöver då- så som kläder, skor, mat etc. Du gör det du anser bäst och jag det jag anser vara bäst, men för min del handlar det verkligen inte om att kompensera för något dåligt samvete!
  • Anonym (A)

(Ni föräldrar i tråden) Ha! Det var EN söndag i hennes liv. Allt gjordes för hennes fickpengar som hon förvisso får ganska gott om men även de tar slut. Alla dagar är inte sådana. Igår fick hon nåt så enkelt dom blodpudding till middag🙃.
    Men gratis är hon inte, det är sant.

Själv växte jag upp i en förort . Få restaurangbesök och mina lov spenderades i en liten by i norr. Bästa jag visste.
    Blev folk av mig och det blir det nog av ungen min också.

• lövet2
    Aliona skrev 2022-09-05 22:06:24 följande:
    Hur kan man inte förstå det? Det är bara att läsa tråden så kommer det upp en väldig massa förklaringar. Och nej, det är sällan att komma ut i naturen som är dyrt
    Nej, jag har inte sett några särskilt seriösa förklaringar. "Tonåringar måste ha dyra märkeskläder" och "Barn måste få göra allt de drömt om oavsett kostnad" och "En eller två utlandsresor varje år med hela familjen blir det ju" - det ser jag inte som seriösa förklaringar. Vem kan ens ta sådant på allvar?! Det är inte uttalanden om på vilket sätt det är dyrt med barn utan snarare om hur man bäst jagar status och uppfostrar bortskämda barn som växer upp till missnöjda och bortskämda vuxna.
  • Anonym

Självklart går det som vanligt inte att citera men 
    @NI FÖRÄLDRAR I TRÅDEN:

Du inser att ?tvåsiffrigt? (belopp per termin) betyder upp till 99 kr, eller? Du vet inte hur många siffror det är i olika tal?

• FuckGoggleAskMe

Så om man spenderar mycket pengar på sina barn, handlar det om dåligt samvete? Vad baserar du det på? Varför tror du att man förstör ett barn bara för att man spenderar pengar på barnet? 

Jag använder mycket pengar på mitt barn - skola (vi bor utomlands), sportläger, aktiviteter, tjusiga kläder, sportutrustning, resor etc. Min tonåring är ändå ödmjuk, förstår pengars värde, och är på väg att bli en självständig ung vuxen. 

Det har varit väldigt givande för mitt barn att gå på massvis med aktiviteter och att göra många långresor. Han har mått bra av att vara aktiv och har lärt sig mycket av sina resor. 

Jag är övertygad om att man kan uppfostra ett barn på en bråkdel av min budget och få ett lyckligt, välartat, duktigt barn. Men om jag vill göra lite extra saker för mitt barn betyder det inte att han blir förstörd eller curlad. Skitsnack! 
  • Anonym (vilka)
    Anonym (Landet) skrev 2022-09-06 18:35:42 följande:
    Just dina barn har fått dom erfarenheterna på landet, men de flesta inte är jag rätt säker på. Min och mångas poäng är att erfarenheter och upplevelser inte måste kosta. Du säger i princip att det gör dom visst. Men allt beror på utgångsläget. Vill jag att mina barn ska uppleva ett rödljus får vi åka 8 mil bort. Vill jag att dom ska uppleva hur det är att klappa en ko går de bara ut i trädgården.
    Va? De flesta jag känner har landställen. Antingen egna eller föräldrars etc. Själv växte jag upp i stan och var på landet hela sommaren hos mormor och morfar (som också bodde i stan på höst/vinter/vår). 
  • Mrs Moneybags

Jag jobbar inte mer än andra. De flesta vuxna jobbar väl heltid? För mig är det viktigt att mitt barn går i en bra skola så jag betalar vad det kostar för musiklektionerna som ges i skolan. För övrigt är han knappast bortskämd. Vi bor i en helt vanlig trea utanför stan. Alla gör olika val och det ena behöver inte vara sämre än det andra. Bara olika. Och tur är väl det! Alla kan ju inte bo på lantgård eller i städer. Vi behöver variation. 
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2022-09-06 21:11:42 följande:
    Måste bara få kommentera det här, gällande aktiviteterna. Vet inte om fler än jag skrivit om dyra aktiviteter, men jag har i alla fall. Det är på inget sätt skryt, jag hade så gärna önskat att mina barn spelade fotboll, men de vill inte. När de var små satte jag dem i gymnastik och de har älskat det sedan dess! Barnen är tre till antalet och tränar mycket, så trots 45000 per år så har jag räknat ut att det blir 15 kr per timme och barn. Då ingår hall, tränare och redskap. Så trots den höga summan anser jag det ändå inte dyrt, bara att de tränar många timmar.
    Jag jobbar heltid men spenderar mycket tid med mina barn ändå :) All tid i bilen, fram och tillbaka till/från träning är guld värd, men vi hänger också på stranden med medhavd lunch, kollar på film hemma i soffan med en skål popcorn, går på skogspromenader och fikar, gör läxor ihop etc. Att mina barn utöver detta rör på sig, och har roligt med sina kompisar samtidigt, ser jag bara som positivt.
    Så vad fan jag håller på med? Ja, jag stöttar mina barn i deras uppväxt, jag curlar INTE! Äldsta barnet har tre jobb, utöver skolan, och betalar mycket för sig själv numer, mellanbarnet har två jobb på gång och minstingen vill tjäna egna pengar men är lite för ung ännu. Jag har lärt dem pengars värde, de får INTE allt de pekar på. Utöver julklappar och födelsedagspresenter får de köpa saker själva, antingen för pengar de själva tjänat eller för månadspengen. Utöver saker de faktiskt behöver då- så som kläder, skor, mat etc. Du gör det du anser bäst och jag det jag anser vara bäst, men för min del handlar det verkligen inte om att kompensera för något dåligt samvete!
    Oj, så era barn tränar alltså 2,75 timmar varje dag i veckan i snitt varje vecka året runt? 

Hur hinner de med jobb, skola osv? Vad gör du under tiden de tränar, eller kör du hem och åker sedan och hämtar dom?
  • Anonym
    Anonym (vilka) skrev 2022-09-07 06:44:33 följande:
    Va? De flesta jag känner har landställen. Antingen egna eller föräldrars etc. Själv växte jag upp i stan och var på landet hela sommaren hos mormor och morfar (som också bodde i stan på höst/vinter/vår). 
    Säger väl mer om ditt umgänge än om medelsvensken?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (K) skrev 2022-09-07 12:28:28 följande:
    Oj, så era barn tränar alltså 2,75 timmar varje dag i veckan i snitt varje vecka året runt? 

Hur hinner de med jobb, skola osv? Vad gör du under tiden de tränar, eller kör du hem och åker sedan och hämtar dom?
    Det måste vara en felräkning...

Mitt barn tränar (organiserat) ca 4-6 h/v.
  • Anonym (K)
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-07 12:45:39 följande:

Hoppas det, men hon skrev 15 000 per barn och år, samt utslaget 15 kr per timmer. Det blir 1 000 timmar per år. 2,75 timmar per dag. 
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2022-09-07 12:28:28 följande:

Passen är 3,5 h långa. Jag tränar, handlar mat, träffar kompisar på den orten och ibland åker jag hem emellan. De är lediga tre veckor på sommaren och 1-2 veckor på vintern, beroende på hur julen ligger. På lov kör de extraträningar...

Träningarna är på kvällen, skolan på dagen. Den äldsta är också tränare i föreningen och går direkt till egen träning, hennes andra jobb ligger på hennes träningsfria dag och tredje jobbet är på helgkvällar (på helgerna tränar de på förmiddagen).

För många i min närhet låter det stressigt men vi har levt så i så många år att det är vardag. 
  • Anonym (...)
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-07 12:45:39 följande:

Och mina ca 20.
    Anonym (K) skrev 2022-09-07 12:55:39 följande:
    Hoppas det, men hon skrev 15 000 per barn och år, samt utslaget 15 kr per timmer. Det blir 1 000 timmar per år. 2,75 timmar per dag. 
    Långa pass, ofta. 
  • Anonym (Slarv kostar)
    Anonym (Mami) skrev 2022-09-05 21:46:47 följande:

Men barnen har väl intressen när de kommer i tonåren eller? 

det är kläder, smink, bio , fickpengar, epa traktorer, bensin, telefoner, kläder. De flesta barn vill ju vara som alla andra så begagande kläder från bon prix duger ju inte om inte ungen ska bli mobbad.
    Det kostar en hel del med barn

Min son tycker folk som köper märkeskläder är töntar, och ger blanka fan i om nån skulle tycka nåt om det. Han vill knappt köpa några kläder alls. Vi får tvinga honom att köpa nytt när byxorna är för korta och en vinterjacka hade han i fyra år.

Smink kan man stryka för en mainstream-kille.

Bio går han på ibland men oftare arrangerar han filmvisning i e-room på nätet så kompisarna sitter var på sitt håll och mumsar popcorn och godis och delar en ljudkanal så alla kan snacka.

Fickpengarna bara samlas på hög, han gör knappt av med något, men ibland lånar han pappas matkort för att äta ute med kompisar.

Körkort vill han inte ha ännu (fast vi har tjatat), han tycker buss och tåg funkar utmärkt och är inte bekymrad över att gå några km.

Telefon köper vi som till oss själva- på Blocket när någon annan har fått fel färg och säljer den en tusing billigare än nypris.

Om något så önskar jag att han tänkte lite mer på sina kläder och klippte sig oftare, men det kanske kommer.

Så vissa barn blir då billigare än väntat.
  • Anonym (Slarv kostar)
    Anonym skrev 2022-09-06 09:34:28 följande:
    Jo. TS. 
    Och sedan har som sagt tråden istället börjat handla om vad föräldrar har råd med.
    Problemet är att en hel del som stannar hemma nu inte har råd med det egentligen, vilket kommer att visa sig senare i livet.

Och då får vi andra som jobbar heltid och blir kritiserade av hemmafruarna betala deras bostadstillägg osv.

Man borde inte kunna få bidrag som pensionär om man är frisk men själv har valt att inte arbeta i flera år och då bombat sin pension, tycker jag. Gör som du vill men betala för det själv då också.
  • Anonym (Barn kostar det man låter dom kosta)

lång tråd detta, har inte orkat kolla igenom den. Barn kostar det man låter dem att kosta. Jag spenderar mycket pengar redan nu på mitt barn, och hon är bara förskolebarn än så länge. Men simning, danslektioner, ullkläder, , olika lekland  allt kostar en hel del pengar. Givetvis behövs inte kostsamma nöjen osv, de kan plocka svamp och blåbär i skogen. Men det är utvecklande att göra olika saker, och då kostar det

Svar på tråden Vadå barn kostar mycket pengar?