• Mamma S

    Hur är sd:are rasister?

    Har funderat på det ett tag...Hur kan så många kalla sd:are för rasister när det är flera invandrare som röstar på dem? Får inte ihop det och är genuint nyfiken.
    Känner flera från olika länder i Mellanöstern och från Polen som röstar på SD.

  • Svar på tråden Hur är sd:are rasister?
  • EnAnonumius

    Har undrat samma sak. Jag bor i ett riktigt invandrartät förort, där vi svenskar är faktiskt i minoritet. Vet flera invandrare som röstar på SD här jag bor. Själv skall ju jag rösta på DD(Direkt Demokraterna)


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mortiscia80

    Det första jag skulle göra är att fråga de invandrarvänner jag har varför de röstar på SD. Om du tycker att SD är rasister (generellt iaf) så får du komma ihåg att inte bara svenskar kan vara "rasister" och ha fördomar mot andra nationaliteter, det är vidspritt även bland invandrare.

  • Mamma S

    De invandrarvänner jag frågat har alla svarat att de tycker att invandringen gått överstyr och att den behövs pausas för att få ordning i samhället. Ett vanligt uttryck jag hör är "Sverige kan inte hjälpa alla". Ska väl noteras att dessa vänner, med sina olika religioner och seder samtliga har integrerats väl i samhället.

    Och för att förtydliga: jag anser inte att SD och sd:are är rasister. Jag är spytrött på att höra att folk som sympatiserar med SD är rassar och nassar. Säg det t.ex till min polska väninna som förlorat familj i koncenslägret.

  • Kockobello

    Ingen bryr sig om "rasism" hit eller dit. 

    Det var typ 2015.

  • Överste Senap

    Hör inte så många säga att väljarna är rasister. Partiet är utan tvekan rasistiskt men deras väljare är inte nödvändigtvis det. Däremot verkar det vara ett inte alltför betydande problem hos många. 

  • Magical
    Mamma S skrev 2022-09-07 11:41:48 följande:

    Hur är partiet rasistiskt? ( bortsett rötterna, de finns i andra partier också)


    Just detta parti har mycket tydliga rötter inom nazism och rasism så det är  väl inget att diskutera längre ens. 

    Alla partier har så klart en historik efter som de funnits ett tag. Läs på om hur moderaterna arbetade under 30-talet tex, så ser du att det var "dåtidens SD", kan man säga. Så inget är väl nytt under solen och när det sker saker i världen så påverkar det hur folk tänker. 

    Nutid: 
    Du kan googla olika motioner och andra förslag som SD haft under åren, många är uttalat rasistiska. Den gode Jomshof ville tex att man skulle kunna ta ifrån invandrare ägodelar (precis som nassarna gjorde när de skickade judarna till koncentrationsläger). Inte så jättesmickrande parallell, även om han givetvis inte nämner det själv. 
    En annan motion för några år sen gick ut på att dataspelsbolag inte skulle anställa personal från andra länder (vilket är oerhört vanligt inom den branschen) och att man ville "uppmuntra" dessa företag att satsa på dataspel med mer nordiskt innehåll. Dataspelsbranschen protesterade kraftigt. 

    Många inom SD har under åren kommenterat konstsektorn, att man vill styra upp vad som finns i det offentliga rummet. Man tycker inte om konst som är abstrakt, svår att förstå sig på, man vill ha nordiska motiv, man vill helt enkelt stänga ute sånt man inte förstår. Hur ska människor då kunna utveckla sitt tänkande, om vi enbart får se tavlor med vinter, vikingar, rävar och skog? 

    Man vill helst inte att barn till invandrare ska få läsa modersmål (med motiveringen att man inte ska lägga pengar på det) , trots att det finns massor med forskning som visar att får man lära sig det, lär man sig även svenska bättre. 

    Osv, osv - så ja, det finns många saker som visar att de har sina rötter i rasism. Sen tror jag verkligen inte att alla som röstar är rasister, långt därifrån. 

    Det finns också förstås en massa "nötter" som sitter ute på nätet och häver ur sig allt möjligt rasistiskt, och det är inte säkert att partiledningen är så jätteglada över det beteendet. Det är bara att läsa på Flashback,vilken tråd som helst som handlar om invandrare på något vis, så får man läsa grova ord man inte ens visste fanns i det svenska språket. I princip alla de som skriver den typen av inlägg där skriver också att de hoppas på SD i valet (en del vill gå ännu längre högerut) - "så att att vi får ut packet" (det är väl det snällaste som går att läsa där). 
  • Mamma S

    "En annan motion för några år sen gick ut på att dataspelsbolag inte skulle anställa personal från andra länder (vilket är oerhört vanligt inom den branschen)"

    Magdalena Andersson idag: "Alla arbetsgivare som anställer: Anställ personer som finns i Sverige som vill ha ett arbete men som är arbetslösa istället för att ta hit människor från andra sidan jordklotet"
    (Expressen)

Svar på tråden Hur är sd:are rasister?