• Anonym (Arg)

Betala eller ej, vem har rätt?

För nån vecka sen hade jag en läkartid. Dom skickade sms om att dom behöver ändra tiden och bad mig ringa upp. Jag gjorde inte det och nu har jag fått avgift för besöket.

Jag tolkade meddelandet som att tiden var avbokad, men enligt dom betydde att jag inte ringde att jag skulle ha kvar tiden!? Jag fick påminnelsesms om tiden efter det att den skulle ha varit avbokad, men det är ju inte ovanligt att dom missar att ta bort!?

• Svar på tråden Betala eller ej, vem har rätt?
  • Aliona

Vad exakt står det i meddelandet? Så som du har skrivit här så låter det som att de bad dig ringa så att ni kunde boka om. Du gjorde det inte, så ingen ombokning skedde = du måste betala för tiden. 

Sen kan man ju tycka att de borde låta dig slippa betala eftersom det uppenbarligen blev ett missförstånd baserat på deras meddelande. Inte bara måste du vänta längre på att få den vård du sökt, du får dessutom betala. 

• Anonym (Hmm)

Tycker att det låter konstigt. De behövde ändra tiden, men ifall du hade krävt att behålla tiden skulle de plötsligt kunna den tiden ändå? Alltså personen som var sjuk eller överbokad skulle trolla fram en lösning? Stå på dig så borde de stryka räkningen.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-14 15:04:56 följande:

Tycker att det låter konstigt. De behövde ändra tiden, men ifall du hade krävt att behålla tiden skulle de plötsligt kunna den tiden ändå? Alltså personen som var sjuk eller överbokad skulle trolla fram en lösning? Stå på dig så borde de stryka räkningen.

Eller hur! Precis det jag undrar också! Om tiden nu gick att ha kvar, varför ens försöka ändra?

• Anonym (nä)
    Aliona skrev 2022-09-14 15:04:22 följande:

Vad exakt står det i meddelandet? Så som du har skrivit här så låter det som att de bad dig ringa så att ni kunde boka om. Du gjorde det inte, så ingen ombokning skedde = du måste betala för tiden. 

Sen kan man ju tycka att de borde låta dig slippa betala eftersom det uppenbarligen blev ett missförstånd baserat på deras meddelande. Inte bara måste du vänta längre på att få den vård du sökt, du får dessutom betala. 

Nä, eftersom det var vården som behövde ändra tiden så har TS inget ansvar för tiden. Jag skulle tolkat meddelandet om att höra av sig för att bestämma en ny tid, inte för att bekräfta att tiden skulle ändras - det hade ju vården redan bestämt. 

Jag skulle överklaga fakturan, TS borde få rätt!
  • Anonym (?)

Så du fick ett påminnelsemeddelande om besöket? Men kollade inte upp det?

• Mascaraklumpar

Jag skulle tolkat det på samma sätt som du. Det står kontaktinformation på fakturan. Maila dem (om det finns en e-postadress) eller skicka ett vanligt brev med texten ?jag vill härmed bestrida fakturan med nr xxx. Då ni själva meddelat återbud för tiden via sms, motsätter jag mig att behöva betala för ett uteblivet besök?. Eller något i stil med det. Du behöver inte gå in på detaljer som ?det var formulerat såhär och jag tolkade det som??, utan håll det kortfattat.

Kanske håller de fast vid att du ska betala för besöket, men enligt min erfarenhet funkar det för det mesta att bestrida. 

• Anonym (.)
    Anonym (Arg) skrev 2022-09-14 14:59:58 följande:
    Betala eller ej, vem har rätt?

För nån vecka sen hade jag en läkartid. Dom skickade sms om att dom behöver ändra tiden och bad mig ringa upp. Jag gjorde inte det och nu har jag fått avgift för besöket.

Jag tolkade meddelandet som att tiden var avbokad, men enligt dom betydde att jag inte ringde att jag skulle ha kvar tiden!? Jag fick påminnelsesms om tiden efter det att den skulle ha varit avbokad, men det är ju inte ovanligt att dom missar att ta bort!?

Jag tolkar det som att de behövde ändra tiden, inte att det skulle göras. Därför ville de ringa och stämma av med dig. 

Varför ringde du inte tillbaka, känns slappt att inte göra det. Ville du inte ha en ny tid?

Tror inte du får rätt, eftersom du bara struntade i deras SMS, men du kan ju försöka. 
  • Anonym (nä)
    Anonym (.) skrev 2022-09-14 15:40:30 följande:
    Jag tolkar det som att de behövde ändra tiden, inte att det skulle göras. Därför ville de ringa och stämma av med dig. 

Varför ringde du inte tillbaka, känns slappt att inte göra det. Ville du inte ha en ny tid?

Tror inte du får rätt, eftersom du bara struntade i deras SMS, men du kan ju försöka. 
    Man kanske inte hinner ringa upp precis då, eller så är tiden en rutinkoll som man kan vänta på tills det skickas ut en ny tid.

Känns snarare slappt av mottagningen att skicka SMS om att ändra tiden men sen kräva TS på pengar för att hon inte återkopplade.
  • Anonym (.)
    Anonym (nä) skrev 2022-09-14 15:44:48 följande:
    Man kanske inte hinner ringa upp precis då, eller så är tiden en rutinkoll som man kan vänta på tills det skickas ut en ny tid.

Känns snarare slappt av mottagningen att skicka SMS om att ändra tiden men sen kräva TS på pengar för att hon inte återkopplade.
    Då kan man ringa när man har tid, om man nu inte tycker det är viktigt. Att bara skita i det är nonchalant, tycker jag. 

De tolkade det nog som att TS ville behålla tiden eftersom som hon inte återkopplade. De kan ju inte sitta och gissa vad TS vill. 
  • Anonym (T)

Du har ingen skyldighet att betala, de vill bara mjölka dig på pengar. Jag hade bestridit fakturan. De borde varit tydliga med konsekvensen i sms:et, vad som skulle hända om du inte ringde upp. Ett sånt där sms du fick hade jag också tolkat som att besöket var avbokat. Felet ligger enbart hos dem, de får lära sig vara mer tydliga. 

• Anonym (nä)
    Anonym (.) skrev 2022-09-14 15:48:02 följande:
    Då kan man ringa när man har tid, om man nu inte tycker det är viktigt. Att bara skita i det är nonchalant, tycker jag. 

De tolkade det nog som att TS ville behålla tiden eftersom som hon inte återkopplade. De kan ju inte sitta och gissa vad TS vill. 
    Lika nonchalant av mottagningen i så fall att skicka ett meddelande som är lätt att missförstå. Meddelandet kan tolkas så att man behöver ringa upp om man har behov av en specifik tid eller vill motsätta sig att tiden ändras. Om man inte hör av sig så får man en ny tid om en månad eller så. 

Om de behövde ändra tiden så fanns ju inte valet att behålla tiden? Då hade de ju inte behövt skicka nåt meddelande alls. Antingen så måste tiden ändras eller så måste den inte ändras, kan inte vara båda. Mottagningen måst ju kommunicera så att det går att fatta budskapet. Inte sen skicka faktura för att man tolkat meddelandet annorlunda än avsändaren menat.
  • Anonym (T)

Om ett meddelande är öppet för tolkning så är avsändaren den som får stå för konsekvenserna. 

• Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2022-09-14 15:59:16 följande:
    Om ett meddelande är öppet för tolkning så är avsändaren den som får stå för konsekvenserna. 
    +1
  • Anonym (Arg)

Nej jag kollade inte efter påminnelsesmset, har hänt många gånger att dom kommit efter avbokningar.

• Anonym (?)
    Anonym (Arg) skrev 2022-09-15 19:08:11 följande:

Nej jag kollade inte efter påminnelsesmset, har hänt många gånger att dom kommit efter avbokningar.

Tycker att ni båda felat, men främst du. De har lämnat ett otydligt meddelande, men du har struntat i att ringa som de bad dig om OCH struntat i en påminnelse. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (?) skrev 2022-09-15 20:30:43 följande:
    Tycker att ni båda felat, men främst du. De har lämnat ett otydligt meddelande, men du har struntat i att ringa som de bad dig om OCH struntat i en påminnelse. 

DOM ville ändra tiden, så DOM borde ha varit tydliga! Varför boka om en tid när det tydligen inte behövdes?

• nernu

Jag får alltid påminnelse om den gamla tiden även om jag har ombokat till en ny tid. Så det säger ingenting. 

De kunde ju inte den tiden så uppenbarligen hade de något annat då. Jättekonstigt. Jag hade stått på mig och sagt just det. 

• olof 45
    Anonym (T) skrev 2022-09-14 15:59:16 följande:

Detta! Så kommer också advokater säga.

Bestrid bara fakturan, typ:

"Jag fick ett sms om att Xxx måste lämna återbud, och som jag förstod av sms:et så skulle jag kontakta dem för att få en ny tid. Det stod inte att detta samtal var brådskande, eller att ursprungstiden kvarstod tills dess att vi avtalat om en ny tid. Xxx anser att deras sms kan tolkas på annat sätt, men det faktum att meddelandet orsakat tolkningssvårigheter så ska avtalet lagligen tolkas till min fördel, eftersom XX författat meddelandet. Därmed bestrider jag denna faktura, eftersom jag inte med avsikt uteblivit från besöket, utan besöket var avbokat på Xx's begäran. Tack." 
  • Anonym (Mo)

Nej, jag hade inte betalat. De har önskat avboka tiden. Att sms går ut vid avbokning är i princip standard, det händer till och med att mottagningen upplyser om att det kommer att komma ett sms fastän tiden är avbokad, och att jag ska bortse från den. 

Det är också uselt att be patienten återkomma. Jag fick ett avboknings-sms senast igår. Där hälsade man också att man skulle återkomma med ny tid så snart de kunde, och en timme senare ringde de.

Svar på tråden Betala eller ej, vem har rätt?