• Anonym (bonusmamman)

Hur stöttar jag bonusdottern som vill bo varannan vecka men inte "får" av sin mamma?

Bonusdottern är 12,5 år och har i många år sagt att hon vill bo vecka-vecka. Hon har bott mest hos sin mamma hela livet - från att ha sett pappan varannan helg när hon var 2-4 år, till att vara hos oss onsdag-söndag och sedan ett halvt år från tisdag till måndag (morgon, byte i skolan).

Det har hela tiden varit tal om att det hela skulle trappas upp till varannan vecka, men mamman har hela tiden ändrat sig. Ett tag var det sagt att "skolåldern" var en bra tidpunkt för vv, men när dottern började skolan så ändrade mamman sig.

För ca ett år sedan (då dottern ännu var 11) gick det genom tingsrätten - där också dottern hördes och hon sa att hon ville bo varannan vecka, helst med byte på måndagar. Hon sat att hon sagt etta till modern men att modern "inte vill förstå".

Tycärr var domaren i detta fallet en typisk mammastödjare och dessutom en certifierad medlare, så han sa bara "det bästa för barnen (det finns också ett yngre barn i bilden) är att ni kommer överens!" och mamman hävdade då att dottern blivit manipulerad av socialtanterna och itne alls ville bo vecka-vecka så hon kunde bara kompromissa med att barnen är hos sin pappa 6 dagar. Ingen ställde henne mot väggen för att fråga om 6 dagar fungerar, varför skulle inte 7 dagar fungera då?

Nu kan man alltså inte gå vägen genom tingsrätten igen (börjar också bli ganska dyrt), men dottern har frågat "när kommer de där tanterna prata med mamma?" och "när får jag bo vecka-vecka?".

Enligt avokaten så har hon som 12-åring rätt att bestämma själv, alltså att hon kan komma till sin pappa och ingen myndighet kommer då att plocka hem henne till mamman on hon uttryckt sin vilja.

MEN hon vågar inte... Mamman är väldigt klängig på henne, skriver varje dag,går på varje träning osv. Är ganska gränslös tycker jag själv....  Och det är väldigt tydligt att bonusdottern inte vågar prata med sin mamma direkt om detta.

Så vad gör man? Tips? 

• Svar på tråden Hur stöttar jag bonusdottern som vill bo varannan vecka men inte "får" av sin mamma?
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym skrev 2022-09-15 19:46:13 följande:

Överlåt till pappan och mamman till barnet att sköta detta,

Såklart det kommer sådana här kommentarer. Suck. Ve den bonusmamma som bryr sig!

Jag för bara era råd (om det kommer några bra) vidare till pappan. Han har inget FL-konto, men han tyckte det kunde vara en bra idé att fråga om råd. han är ännu mer frustrerad än vad jag är.
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (Lite salt) skrev 2022-09-16 07:38:45 följande:
    Steg 1 är att pappan skaffar sig en ryggrad.

Stag 2 är att han tar ett lugnt och sansat samtal där han beskriver att detta är vad han och flickan vill, och att han nu kommer hämta efter träningen.

Steg 3 är ju att HAN dyker upp på träningen, inte väntar på att flickan ska "smita" från mamman  utan att han är där och säger till mamman att nu följer flickan hem med mig. (Eftersom du förväntar dig att flickan ska "smita" till pappan och nämner telefonen antar jag att pappan inte bryr sig om  dyka upp på träningen utan låter mamman sköta det praktiska).

En liten reflektion.Det känns som att det framför allt är du som driver frågan och varken pappan eller dottern egentligen orkar ta striden - kanske det är de som ska bestämma hur de vill sköta relationen med mamman?

Kan det vara så att när du frågar "visst vill du vara vv?" svarar flickan ja, och när mamman frågar "visst fungerar det bra som det är nu?" svarar hon ja, helt enkelt för att hon inte vill bråka med någon av er?
    För det första, så vet du ingenting om vem som "driver frågan" - bara det att jag skrev frågan på FL, för det är liksom min grej att hänga här. Inte en särskilt manlig sak att göra, FYI.

För det andra så tar dottern upp denna fråga spontant. Och dottern sa till socialarbetarna att hon ville bo vecka-vecka, så jag förstår inte riktigt din poäng om att dottern skulle vända kappan efter vinden? Däremot vet jag att hon inte får gehör av sin mamma, att mamman skäller på henne och ger henne skäl till varför dottern inte borde tycka som hon gör... 
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (Lite salt) skrev 2022-09-16 07:38:45 följande:
    Steg 1 är att pappan skaffar sig en ryggrad.

Stag 2 är att han tar ett lugnt och sansat samtal där han beskriver att detta är vad han och flickan vill, och att han nu kommer hämta efter träningen.

Steg 3 är ju att HAN dyker upp på träningen, inte väntar på att flickan ska "smita" från mamman  utan att han är där och säger till mamman att nu följer flickan hem med mig. (Eftersom du förväntar dig att flickan ska "smita" till pappan och nämner telefonen antar jag att pappan inte bryr sig om  dyka upp på träningen utan låter mamman sköta det praktiska).

En liten reflektion.Det känns som att det framför allt är du som driver frågan och varken pappan eller dottern egentligen orkar ta striden - kanske det är de som ska bestämma hur de vill sköta relationen med mamman?

Kan det vara så att när du frågar "visst vill du vara vv?" svarar flickan ja, och när mamman frågar "visst fungerar det bra som det är nu?" svarar hon ja, helt enkelt för att hon inte vill bråka med någon av er?
    Nu antar du lite mycket saker. Det är en stor fotbollshall det gäller, och vi misstänker att mamman drog med henne till en annan utgång och stängde av hennes telefon. Mamman kan gå in i omklädningsrummet...
  • Anonym (bonusmamman)
    Anonym (Stina) skrev 2022-09-16 07:27:57 följande:

Vad ha pappan själv drivit i detta utan att du hjälpt till? Som vårdnadshavare har han så mycket mer makt än vad du har så det blir märkligt att det är du som engagerar dig så mycket i detta när det bara är han själv som kan driva igenom frågor. 

Om situationen nu är så låst som den är och de redan varit ett varv i tingsrätten så är nog det enda raka att säga som det är till barnet och samtidigt göra hennes situation mer hanterbar: mamma och pappa kommer inte överens om dagarna men 6 dagar är ju nästan en vecka och vi nöjer oss med det nu. Då kan hon slappna av i det som är bestämt och inte bära vidare föräldrarnas konflikt inom sig. 

Det är liksom som det är. Man får acceptera en situation om man inte kan förändra den. 

Och du måste ta ett steg tillbaka. Din man är den som borde skriva inlägg här, din man är den sommarisen säga till mamman att nej hon åker inte till dig efter 6
    Dagar utan efter 7, du beter dig löjligt och nu får du skärpa dig. Om han inte gör det så får han stå för det. Du ska inte göra något mer.

Det här är min familj det gäller. 

Jag kommer inte ta åt mig av tyckare som anser att bonusmammor inte får andas eller stötta - eller skriva inlägg på FL. Något min make ALDRIG skulle göra, han slösurfar inte ens.

Det han har gjort är att försöka kompromissa med mamman plus stått i 3 varv av rättegångar... För att inte nämna att han betalar 5000kr per barn i udnerhåll och nej, han får inget barnbidrag...
  • Anonym (ABC)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2022-09-16 09:28:56 följande:

Jag kommer inte ta åt mig av tyckare som anser att bonusmammor inte får andas eller stötta - eller skriva inlägg på FL. Något min make ALDRIG skulle göra, han slösurfar inte ens.

Det han har gjort är att försöka kompromissa med mamman plus stått i 3 varv av rättegångar... För att inte nämna att han betalar 5000kr per barn i udnerhåll och nej, han får inget barnbidrag...
    Men varför betalar han underhåll om barnen bor i princip 50/50? En start kanske kan vara att sluta med det och istället se till att de pengarna går direkt till barnen på era veckor. 

Och såklart att det är bra att du engagerar dig. Men sedan så är det ju din man som måste ta striden. Och förstår att ni inte vill gå via tingsrätten igen. 

Men med så gammal dotter borde väl socialen kunna hjälpa till i det här och verkligen lyssna på henne. 

Tyvärr så känner jag igen typen som mamman är. Har en släkting (som också är en nära vän) med en sådan mamma (om jag nu tolkar rätt i att de är samma typ av personlighet). Och min släkting har det jättetufft nu som vuxen med relationen till mamman. Hon älskar henne för att det är hennes mamma, men hon hatar henne för att hon varit så självisk i deras relation. Hon är också arg på sin pappa som inte kämpat mer för henne. Och där har jag nu berättat för henne att hennes pappa har kämpat jättemycket men velat hålla henne utanför och aldrig sagt ett ont ord om deras mamma till någon (jag har fått höra mycket av mina föräldrar som är i samma generation men som inte hon har fått höra) och att det går inte att vinna en strid mot en känsloutpressare utan att skapa ett totalt kaos för de man kämpar om. 

Men det är en svår balansgång att gå. Att samtidigt visa att ni kämpar för henne men utan att sänka sig till mammans nivå. 

• Anonym (Stina)

mina barn har en bonusmamma och jag är själv bonusmamma. Så gör inte detta till en kamp mellan biologiska och bonusföräldrar. Jag har alla roller och har upplevt massa olika situationer. Så varför tar du det som en kritik? Det är det inte. Det är ett välment råd som du kan strunta i om du vill, men utgå itne från att ingen har erfarenhet av din situation. Det är från min erfarenhet jag kan säga att ni aldrig någonsin kommer nå någonvart med det utgångsläge ni nu har. Pappan måste ta sig i kragen. Då ändras allt. 
  • Anonym (lisa)
    Det han har gjort är att försöka kompromissa med mamman plus stått i 3 varv av rättegångar... 
    Ja men då är det det pappan har gjort. Låt honom välja själv hur han ska sköta detta. Varför ska du bestämma hur pappan till ert barn ska "strida" ?
  • Anonym (Hmm)

Oavsett vilket ås är det fantastiskt att du engagerar dig i ditt bonusbarn.
    Har haft en situation som var tvärtom dör mitt ex fick min dotter att flytta till mamma på heltid.
    Min nuvarande är en helt fantastiskt "plast-mamma" på alla sätt och då träffades vi när mina barn var typ 9 och 19.
    Hon är på många olika sätt mer morsa åt min son än vad hans bio-mamma är.
    Ibland träffar man rätt.

• Anonym (mjljolä)

Det finns inte och har aldrig funnits en gräns vid 12 års ålder, barnet ska alltid lyssnas på och det är mognaden det hänger på. Men just 12 brukar nämnas i dessa sammanhang ändå. 

Men, ingen polis kommer att hämta barnet om hon helt enkelt åker till pappan istället för mamman efter skolan tex. Så länge mamman meddelas att flickan är hos er så att mamman vet. 

Mammans beteende med avstängd telefon är dock skäl för en orosanmälan. 

Ang underhåll så kan ni redan göra det enligt detta från fk: 

Avdrag för umgänge med barnet
    När barnet tillfälligt bor hos den av er som betalar underhållsbidrag medför det extra kostnader för mat med mera. Samtidigt får föräldern, som barnet i vanliga fall bor med, något minskade kostnader.

Därför kan du som haft ditt barn hos dig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn, eller under en kalendermånad minst sex hela dygn enligt föräldrabalken få göra avdrag på underhållsbidraget.

Avdraget är 1/40 av det månatliga underhållsbidraget för varje helt dygn. En del av underhållsbidraget måste boföräldern få behålla för barnets fasta kostnader.
    Med ett helt dygn avses tiden mellan kl. 00.00 och 24.00. Det dygn då barnets vistelse upphör räknas som helt dygn.

Exempel på avdrag för umgänge
    Underhållsbidraget är 1 600 kronor per månad. Den bidragsskyldige föräldern har haft barnet hos sig från fredag kl. 18.00 till söndag följande vecka kl. 15.00. Avdrag får då göras från och med lördag till och med nästkommande söndag, dvs. nio dagar. 1/40 av 1 600 kr är 40 kr. Avdraget blir alltså 9 x 40 kr = 360 kr. Vid nästa betalningstillfälle betalar den bidragsskyldige föräldern 1 240 kronor och det anses vara full betalning.
    Ni föräldrar kan också komma överens om att reglera umgängeskostnaderna på annat sätt.

• Anonym (Hmm 2)

5000kr/barn är ju helt galet för mkt. Inte undra på att hon  inte  vill släppa barnen om hon får så mkt per månad. Det ska vara så här mkt i sånt fall. 

Underhållsstöd till och med den månad barnet fyller 7

1 673

Underhållsstöd från och med månaden efter barnet fyller 7 år

1 823

Underhållsstöd från och med månaden efter barnet fyller 15 år

2 223

Och dessutom som nån annan skrev så kan han göras avdrag för de dygn ni har barnen. 

Tycker att barnet och föräldrarna får sätta sig ner tillsammans och komma överens på nåt vis.

• Anonym (J)

Men varför betalar han så mycket?!?!

Det är väl därför hon håller kvar vid nuvarande schema...
  • Anonym (6-7)

5000 extra + barnbidraget för bara en dag mer/vecka? Låter helt sjukt. Är din man stenrik eller hon utfattig? 

Svar på tråden Hur stöttar jag bonusdottern som vill bo varannan vecka men inte "får" av sin mamma?