• Um Hamza
    Wed 21 Sep 2022 09:30
    6038 visningar
    9 svar
    9
    6038

    Hur har ni löst samsovning med flera barn?

    Jag har en vild snart tvååring som alltid ligger mellan oss på natten. Jag brukar lyfta honom till hans säng(gammal spjälsäng med öppen sida bredvid oss) men han kommer upp 1-4 tim senare varje natt. Vi har en vanlig dubbelsäng. Nu kommer bebisen om två månader och jag grubblar redan på hur vi ska lösa sovningen så man får så mycket sömn som möjligt. Som sagt, sonen är en visp och jag blir alltid sparkad i ansiktet 1/gång i kvarten när han ligger mellan oss, vågar inte ha en bebis där. Samma när han vaknar på morgonen, då ska han, vara med och klättra på oss. Han kanske förstår att lillebror är ömtålig, eller så blir han svartsjuk och ännu vildare.
    Jag har sagt till min sambo att sonen borde få en ny säng, att vi borde träna på att han sover själv, men han är inte så mottaglig. Det enda han går med på är att vi knuffar in dubbelsängen till väggen och storebror sover där, bredvid honom. Vilket innebär att vi blockerar två av två element i sovrummet, med dagens elpris, dessutom går han upp före 4 varje dag, så då skulle det vara slut på lugnet. Sen skulle han egentligen behöva sova bra för han är mekaniker på ett farligt jobb. Jag vill flytta hela sängen till vårt största rum i stället, lösa flera sängar där så det finns alternativ, eller möjligen snickra på en stödbräda på vår dubbelsäng. Ser mig sova i soffan varje natt, med bebisen i sin barnvagn bredvid, och sen vara färdigsoven kl 4 för då klarar jag inte att ta hand om båda barnen riskfritt längre om jag inte är vaken. Jag har två stora barn, men de har alltid sovit i egen säng. Jag förstår min sambo också som vill att vår son ska få vara med oss så mycket han vill. Men jag tycker ändå vi skulle ha tränat mer, att när han är som tröttast lägger han sig i sin egen säng och somnar där, och ligger då kanske kvar hela natten. Min sambo gör olika varje kväll, tidigare välxlade han mellan att bära, ligga intill, natta med mobilen, tv ljudbok. Nu har han slutat bära men sonen somnar alltid i vår säng. Jag kan ju inte säga att något är rätt och fel, jag vill bara hitta något som funkar så vi alla får sova. Hur skulle/har ni möblerat och nattat? 

  • Svar på tråden Hur har ni löst samsovning med flera barn?
  • Wed 21 Sep 2022 09:46
    #1

    När vi haft syskon så har mannen fått samsova med de äldre i ett rum och jag har tagit bebis och flytt in i ett annat rum (med riktig säng såklart).

    Om din man vill samsova med den äldre är det väl utmärkt att han fortsätter med det men det låter inte som ni alla ska vara i samma rum.

  • Um Hamza
    Wed 21 Sep 2022 09:56
    #2
    cosinus skrev 2022-09-21 09:46:34 följande:

    När vi haft syskon så har mannen fått samsova med de äldre i ett rum och jag har tagit bebis och flytt in i ett annat rum (med riktig säng såklart).

    Om din man vill samsova med den äldre är det väl utmärkt att han fortsätter med det men det låter inte som ni alla ska vara i samma rum.


    Ja, jag tror det är så vi får bäst sömn allihopa. Jag tror bara dubbelsängen blir alldeles för trångt. Vi vuxna kommer få ligga som raka sillar. Först jag, sen bebis, sen min sambo, och tvååringen längst in. Hur fan ska det gå till? 
  • Wed 21 Sep 2022 09:58
    #3

    När vårt andra barn kom såg vi till att det äldsta barnet fick en 120 säng så han kunde sova med henne där. Han sover fortfarande där inne, jag sover med bebis och 4 åring i vår dubbelsäng. Sängen står mot väggen så jag ligger i mitten. Önskar de stora kunde sova hela natten i sin egen säng. Men vi prioriterar att få sova istället för att bråka just nu. 

  • Wed 21 Sep 2022 09:59
    #4
    Semlan3 skrev 2022-09-21 09:58:39 följande:

    När vårt andra barn kom såg vi till att det äldsta barnet fick en 120 säng så han kunde sova med henne där. Han sover fortfarande där inne, jag sover med bebis och 4 åring i vår dubbelsäng. Sängen står mot väggen så jag ligger i mitten. Önskar de stora kunde sova hela natten i sin egen säng. Men vi prioriterar att få sova istället för att bråka just nu. 


    Med han menar jag pappan till barnen.... Sömnbrist. 
  • Um Hamza
    Wed 21 Sep 2022 10:04
    #5
    Semlan3 skrev 2022-09-21 09:59:06 följande:
    Med han menar jag pappan till barnen.... Sömnbrist. 
    Också smart. Jag tänker att man får skita i inredningen och hur det ser ut när man bjuder hem folk. Bara det funkar för behoven som finns. Vi kommer mest bo på nedre plan så alla är nära varandra, men ett problem är att de rummen är finrum och vardagsrum egentligen så inte så gott om dörrar. Får komma på något 
  • Wed 21 Sep 2022 10:29
    #6
    cosinus skrev 2022-09-21 09:46:34 följande:

    När vi haft syskon så har mannen fått samsova med de äldre i ett rum och jag har tagit bebis och flytt in i ett annat rum (med riktig säng såklart).

    Om din man vill samsova med den äldre är det väl utmärkt att han fortsätter med det men det låter inte som ni alla ska vara i samma rum.


    Så har vi också löst det. Det känns lite trist som vuxna att inte kunna sova tillsammans men vi har försökt utgå från hur vi alla ska få så mycket sömn som möjligt. Och då har vi behövt dela upp oss i olika rum.
  • Wed 21 Sep 2022 11:13
    #7

    Skaffade lite bredare sängar till ungarna som det går att sova "två" i. Dvs man ligger bredvid ungen tills den somnar sen byter man till sin egen säng. Om man inte somnat själv på kuppen.

    Yngsta är lättast, 2år. Han vill vara ensam i rummet och det ska helst vara mörkt som i graven. Ljud utifrån stör honom inte.

  • Wed 21 Sep 2022 12:05
    #8
    Um Hamza skrev 2022-09-21 09:56:12 följande:
    Ja, jag tror det är så vi får bäst sömn allihopa. Jag tror bara dubbelsängen blir alldeles för trångt. Vi vuxna kommer få ligga som raka sillar. Först jag, sen bebis, sen min sambo, och tvååringen längst in. Hur fan ska det gå till? 
    Jag menar inte i samma säng, inte ens i samma rum.

    Se till att pappan sover med den äldre i ett helt annat rum än du och bebis. Så får ni anpassa sängarna efter det.
  • Um Hamza
    Wed 21 Sep 2022 13:40
    #9
    cosinus skrev 2022-09-21 12:05:24 följande:
    Jag menar inte i samma säng, inte ens i samma rum.

    Se till att pappan sover med den äldre i ett helt annat rum än du och bebis. Så får ni anpassa sängarna efter det.
    Ja jag förstod vad du menar, det låter smart. Jag får vara lite bestämd där tror jag :) 
Svar på tråden Hur har ni löst samsovning med flera barn?