• Anonym (Emsie)

Skolsköterskann

Jag har ett barn som har diverse diagnoser  och går till läkare regelbundet. Han får även stöd via skolan och går hos specialpedagog 2 ggr i veckan och läser. Vi har avstämningar en gång per termin. I början var skolsköterskan med men de sista ggr har hon inte varit med. Nu har en ny skolsköterskan börjat. Jag känner till henne eftersom storebror går i samma klass som hennes son. Hennes son är rent ut sagt vidrig, han är elak och retar allt och alla. Jag vill inte att lillebror ska ha något med henne att göra för jag litar inte på henne men jag vill att han ska gå till en skolsköterska. Jag vet att hon har tystnadsplikt men är rädd att hon kanske försäger sig eller ? bara berättar för familjen?. för jag tycker inte att alka behöver veta om min sons diagnoser och sjukdomar. Om hennes son får reda på det så kommer han sprida detta och reta storebror för det. Jag litar verkligen inte på henne för någonstans kommer hennes sons vidriga beteende ifrån. Kan man få gå  Någonannandtand typ BVC eller liknande ist?

• Svar på tråden Skolsköterskann
  • Anonym (E)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-09-22 08:13:32 följande:
    Det har jag inte sagt. jag litar inte på henne. Äpplet faller inte långt från trädet. På 8 år tycker jag hon borde fått ordning på hennes son.
    Men herregud, ta och tänk lite! Hur hennes son beter sig har inget att göra med hur HON sköter sitt JOBB. Har dessutom inget att göra med hur hon uppfostrar sin son heller, hon kanske gör ett jäkla hästjobb med honom men att det inte hjälper ändå, han kanske har en diagnos eller vad som helst.

Enligt din logik så beter sig henne son illa, HON har misslyckats med att uppfostra honom så det betyder att hon skiter i sekretessen, snackar om elever på fritiden och inte kan göra sitt jobb...? Lägg av.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-09-22 08:11:15 följande:
    Läkarkontakten vi har är pga hans synfel så det är väldigt specifik kontakt. de har ju årliga kontrolerr och då har hon tillgång till hans journal.

nä, det är klart att det inte alltid är föräldrarnas fel men av erfarenhet så faller äpplet inte långt från trädet. Jag har ingen insyn i hennes son så jag vet inte om det gjorts utredningar. Men han har bråkat med alla klasskamrater bortsettt sina 3 kompisar sedan 1:an och nu går de i 8:an.
    Du låter väldigt fördomsfull och fördömande. Lika bra att du kopplar bort skolsköterskan när du har så låga tankar om henne. 
  • Anonym (X)

Vilka insatser har skolan beträffande hennes son? Dvs vet hon ens att ni andra anser att en 8-åring (!!!) är elak?

• Anonym (E)

Vi kan vända på resonemanget. Med tanke på hur inskränkt och fördomsfullt ts beter sig så tycker jag synd om hennes son för hur han kommer bli när han blir äldre. Äpplet faller som bekant inte så långt från trädet, det var väl så du sa ts?

• Anonym (förstår)
    Anonym (E) skrev 2022-09-22 09:15:19 följande:

Vi kan vända på resonemanget. Med tanke på hur inskränkt och fördomsfullt ts beter sig så tycker jag synd om hennes son för hur han kommer bli när han blir äldre. Äpplet faller som bekant inte så långt från trädet, det var väl så du sa ts?

Tråkigt, men helt sant. Fördomsfull och inskränkt kommer det stackars barnet att bli. 
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (X) skrev 2022-09-22 09:12:10 följande:

Vilka insatser har skolan beträffande hennes son? Dvs vet hon ens att ni andra anser att en 8-åring (!!!) är elak?

Hennes son är 14 år, han går i 8:an och har betett sig illa sedan han gick i 1an.
  • AndreaBD
    Anonym (Emsie) skrev 2022-09-22 08:15:38 följande:
    Nä det vet jag inte men jag litar inte på henne. Barnet blir inte oroligt eftersom jag inte sagt något. Han vet inte ens att hennes son går i storebrors klass. Och nej alla är inte professionella. 
    Även om du inte säger något till barnet - det skapar ju en atmosfär av rädsla att du är orolig över något sånt. Det måste hen ju känna av. OM du hade någon konkret anledning, så skulle man kunna säga att det tyvärr finns anledning. Men det här är bara något väldigt indirekt. Det finns folk som är bra i sitt jobb trots att de inte uppfostrat sina barn bra. Du skapar onödiga stress-vibbar hemma. Risken att det blir problem är inte så stor. 
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-09-22 09:20:45 följande:
    Hennes son är 14 år, han går i 8:an och har betett sig illa sedan han gick i 1an.
    Du har ingen aning om varför han beter sig som han gör. Och vi har ingen aning om varför du är så fördömande och inskränkt. 
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (E) skrev 2022-09-22 09:15:19 följande:

alla har väl fördomar.. och nej alla är inte professionella, du kan fortsätta leva i din fantasivärld. Men om vi ska fortsätta på det här spåret. jag har fått påhopp av flera i den här tråden och blivit kallad saker . Jag antar då att dina barn är likadana. Hoppar på sina klasskamrater, kallar de för saker och mobbar. Ja det är mobbning att kalla andra för saker Även om jag inte tar åt mig. Jag är orolig och frågar om råd och blir påhoppad.  ja jag kanske  överreagerar men det betyder inte att jag ska bli påhoppad. Jag är inte jätteaktiv på fl men har sett så många trådar där ett tiotal hoppar på ts. heelt Sjukt att vuxna människor beter sig på det här sättet ist för att hjälpa varandra.
  • Anonym (E)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-09-22 19:08:59 följande:
    alla har väl fördomar.. och nej alla är inte professionella, du kan fortsätta leva i din fantasivärld. Men om vi ska fortsätta på det här spåret. jag har fått påhopp av flera i den här tråden och blivit kallad saker . Jag antar då att dina barn är likadana. Hoppar på sina klasskamrater, kallar de för saker och mobbar. Ja det är mobbning att kalla andra för saker Även om jag inte tar åt mig. Jag är orolig och frågar om råd och blir påhoppad.  ja jag kanske  överreagerar men det betyder inte att jag ska bli påhoppad. Jag är inte jätteaktiv på fl men har sett så många trådar där ett tiotal hoppar på ts. heelt Sjukt att vuxna människor beter sig på det här sättet ist för att hjälpa varandra.
    Jag har inte kallat dig annat än sanningen: inskränkt och fördomsfull. Det är inte mobbning. Ta fram en spegel när du anklagar andra för påhopp.

Ja du överreagerar kraftigt. Hur skolsköterskan sköter sitt jobb har inget alls att göra med vad hennes barn gör.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (E) skrev 2022-09-22 19:13:59 följande:
    Jag har inte kallat dig annat än sanningen: inskränkt och fördomsfull. Det är inte mobbning. Ta fram en spegel när du anklagar andra för påhopp.

Ja du överreagerar kraftigt. Hur skolsköterskan sköter sitt jobb har inget alls att göra med vad hennes barn gör.

Jo det är det. Om jag kallar dig ful och tjock och det är sant. är inte det mobbning?

så du menar att det är ok att barn mobbar andra barn om det är sant det de säger? Om barn kanske har fula kläder, pratar konstigt etc. Då är det alltså ok om det är sant? bra resonemang då vet jag vad mobbning är. 

du verkar hänga mycket på fl. svarar på 2 sek. Skaffa dig ett jobb och ta hand om dina barn istället. 

jag ger upp den här tråden. kommer ta bort den från favoriter. Jag har annat för mig,

• Anonym (E)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-09-22 19:23:04 följande:

Jo det är det. Om jag kallar dig ful och tjock och det är sant. är inte det mobbning?

så du menar att det är ok att barn mobbar andra barn om det är sant det de säger? Om barn kanske har fula kläder, pratar konstigt etc. Då är det alltså ok om det är sant? bra resonemang då vet jag vad mobbning är. 

du verkar hänga mycket på fl. svarar på 2 sek. Skaffa dig ett jobb och ta hand om dina barn istället. 

jag ger upp den här tråden. kommer ta bort den från favoriter. Jag har annat för mig,

Haha du är bra rolig du :) De personliga påhoppen bara haglar. Måste vara tufft att bli granskad på samma sätt som du själv gör mot sköterskan. Skillnaden är att du visar väldigt tydligt i tråden vad du är för slags människa medan det inte finns några bevis alls för att sköterskan skulle missköta sitt jobb.

Lämna tråden du. Passa också på att sluta anklaga professionella människor för tjänstefel när du inte har en aning hur de sköter sitt jobb.
  • Anonym (Tja)

Men kära nån vilka präktiga pretton det fanns här då.
    Om mitt barn blev mobbat i skolan skulle jag aldrig i hela livet låta mobbarens morsa få någon som helst insikt i mitt andra barns personliga sfär. Självklart inte liksom. Hur tänker ni som säger att ni glatt skulle tillåta det? Tror nog att det skulle låta en smula annorlunda om ni själva hamnade i den situationen. 

TS: prata med rektorn, om du inte har förtroende för skolsköterskan behöver det problemet lösas. Kanske måste hon inte vara med. Det räcker egentligen med att du säger att du inte är okej med att hon är med eftersom ni "känner" varandra privat. 

Svar på tråden Skolsköterskann