• Bulker

    Sömnträna 10 månaders bebis, behöver hjälp...

    Hej,

    Vi har en bebis på 10 månader som vi nu börjat sömnträna. Natten till idag var fjärde natten och varje natt är likadan.

    Vår dotter är extremt mammig just nu och har sovit med oss i vår säng fram tills nu. Hon är van vid att kunna vakna och amma när hon känner för det och resultatet har varit förvånansvärt lätta månader med henne.

    Men nu när vi ska sömnträna henne är hon inte särskilt glad för att jag försöker få henne att somna mot mig. Under dagarna är det lättast för mig att få henne att somna för hennes naps men under natten bråkar hon eftersom att jag inte erbjuder samma närhet som hennes mamma.
    Men när hennes mamma har henne vill hon bara amma och ligga i sängen, vilket förstör poängen med det hela, så jag har försökt varje natt nu tills det inte går längre.

    Inatt höll jag henne och hon somnar mot mig, men vaknar varje gång jag lägger ner henne. Antingen direkt eller inom några minuter och under en period höll jag henne i 1-2 timmar tills det kändes som att mina armar skulle trilla av och jag skulle somna ståendes. Där gav jag upp och la henne bredvid hennes mamma och sen sov hon gott resten av natten.

    Hur ska vi komma ifrån detta eller vad har ni för förslag på detta?

    Alla tips tas tacksamt emot!

    Mvh
  • Svar på tråden Sömnträna 10 månaders bebis, behöver hjälp...
  • Elin pelin

    Kan tipsa om boken "somna utan gråt", som handlar om en metod att få barnet att somna, men som inte går ut på att barnet känner sig ensam eller ledsen.
    Är det vid 10 mån som barnen har en utvecklingsfas där de har separationsångest? Om det är så kanske det är bättre att avvakta någon månad?!
    Lycka till

  • Anonym (varför)
    Bulker skrev 2022-09-27 08:39:02 följande:
    Sömnträna 10 månaders bebis, behöver hjälp...
    Hej,

    Vi har en bebis på 10 månader som vi nu börjat sömnträna. Natten till idag var fjärde natten och varje natt är likadan.

    Vår dotter är extremt mammig just nu och har sovit med oss i vår säng fram tills nu. Hon är van vid att kunna vakna och amma när hon känner för det och resultatet har varit förvånansvärt lätta månader med henne.

    Men nu när vi ska sömnträna henne är hon inte särskilt glad för att jag försöker få henne att somna mot mig. Under dagarna är det lättast för mig att få henne att somna för hennes naps men under natten bråkar hon eftersom att jag inte erbjuder samma närhet som hennes mamma.
    Men när hennes mamma har henne vill hon bara amma och ligga i sängen, vilket förstör poängen med det hela, så jag har försökt varje natt nu tills det inte går längre.

    Inatt höll jag henne och hon somnar mot mig, men vaknar varje gång jag lägger ner henne. Antingen direkt eller inom några minuter och under en period höll jag henne i 1-2 timmar tills det kändes som att mina armar skulle trilla av och jag skulle somna ståendes. Där gav jag upp och la henne bredvid hennes mamma och sen sov hon gott resten av natten.

    Hur ska vi komma ifrån detta eller vad har ni för förslag på detta?

    Alla tips tas tacksamt emot!

    Mvh
    Varför måste ni sömnträna henne? Är poängen att sluta amma eller att hon inte ska få samsova längre utan sova i egen säng?

    Jag har stora barn nu, och en sak jag ångrar mest av allt är tiden jag la på att sömnträna mitt äldsta barn. Med följden att både han och jag var olyckliga i flera veckor innan jag gav upp och lät honom sova med mig och få den närhet han ville ha och behövde. Jag tänker på all mysig tid vi kunde haft istället för gråt och oro.

    Han är nästan vuxen nu, och när vi gav upp att kämpa om sömnen så gick det mesta av sig självt. Han sover ju själv nu, och har gjort i många år. Inte på nåt sätt tog han skada av att samsova när han var en liten liten bebis, tvärtom.

    Så mitt råd är att låta det vara och låta det komma av sig självt.
  • Spucks
    Bulker skrev 2022-09-27 08:39:02 följande:
    vilket förstör poängen med det hela, 
    som är ...?
  • Bulker
    Spucks skrev 2022-09-28 20:42:24 följande:
    som är ...?
    Att hon inte sover genom natten utan vaknar och ammar vilket dels väcker min sambo men även förmågan att sova i sin egen säng.

    Det blir lite smått trångt med henne i sängen och vi får inte samma närhet med henne i sängen och om hon lär sig sova själv, vilket hon ska så småningom ändå, lär det bli skönt för oss alla.

    Vi har varje natt denna vecka kört på med träningen och nu sover hon från 22 till kanske 04 innan hon vaknar första gången, så framåt går det.

    Förstår att alla prioriterar olika men för våran del vill vi att hon sover i egen säng snarare än att vi alla ska ligga och väckas och trängas  i samma säng
  • Anonym (***)

    Är denna tråden ett skämt???
    Barnet är 10 månader o det enda du tänker på är att få bort ungen så du kan sätta på mamman.
    Barnet behöver sin mamma o närheten så är det trångt, så skaffa en större säng, ta bort ena sidan på spjälsängen o sätt den intill eran säng, eller så sover du någon annan stans helt enkelt. 
    Sex kan man ha på andra ställen än i sängen o på andra tider på dygnet.
    Nu har ni valt att skaffa barn o då borde du väl för f*n fatta att bebisens bästa o behov går före dina påsättningar.
    Sluta misshandla bebisen genast!!!
    Barnet säger till när h*n är reda för att sova utan den tryggheten som h*n nu verkligen behöver.
    Vet du om vilka problem barnet kan få i framtiden pga att du tar bort tryggheten?
    Nej, lägg av o ta hand om bebisen på bästa sätt, eller lämna bort barnet till någon som bryr sig o vill dess bästa. Demon

  • Anonym (Frida)
    Bulker skrev 2022-10-01 14:05:58 följande:
    Att hon inte sover genom natten utan vaknar och ammar vilket dels väcker min sambo men även förmågan att sova i sin egen säng.

    Det blir lite smått trångt med henne i sängen och vi får inte samma närhet med henne i sängen och om hon lär sig sova själv, vilket hon ska så småningom ändå, lär det bli skönt för oss alla.

    Vi har varje natt denna vecka kört på med träningen och nu sover hon från 22 till kanske 04 innan hon vaknar första gången, så framåt går det.

    Förstår att alla prioriterar olika men för våran del vill vi att hon sover i egen säng snarare än att vi alla ska ligga och väckas och trängas  i samma säng
    Det här. NI får inte samma närhet? Hon är bara 10 månader men hon ska gilla att sova själv fast att ni vuxna inte ens gör det? Hon behöver fortfarande närhet och i synnerhet nu då många barn har en utvecklingsfas just kring 10 mån och ofta får separationsångest då. Jag fattar frustrationen, jag har själv två barn och vet hur det kan vara. MEN hade ni velat att hon ska känna sig trygg att sova själv så skulle ni inte ha samsovit alls från början utan hellre haft henne i babynest i sin säng, kant i kant med er säng. Då hade det förmodligen gått lättare nu. Men att gå från att alltid få sova nära er från start och sen bara hips vips gå till att sova själv när hon är så pass liten. Det är inte alls konstigt att hon inte känner sig trygg.
  • Anonym (Teddy)
    Bulker skrev 2022-10-01 14:05:58 följande:
    Att hon inte sover genom natten utan vaknar och ammar vilket dels väcker min sambo men även förmågan att sova i sin egen säng.

    Det blir lite smått trångt med henne i sängen och vi får inte samma närhet med henne i sängen och om hon lär sig sova själv, vilket hon ska så småningom ändå, lär det bli skönt för oss alla.

    Vi har varje natt denna vecka kört på med träningen och nu sover hon från 22 till kanske 04 innan hon vaknar första gången, så framåt går det.

    Förstår att alla prioriterar olika men för våran del vill vi att hon sover i egen säng snarare än att vi alla ska ligga och väckas och trängas  i samma säng
    Jag ser att fler har reagerat på detta men jag är bara tvungen att fråga om du inte själv förstår din blunder? Du berättar att ni föräldrar behöver närheten till varandra men har inga problem att beröva er tiomånaders dotter den närheten som hon så väl visar att hon behöver. 
    En förklaring, tack!
  • Anonym (Såklart)

    Med närhet till varandra menar han väl sex helt enkelt men ville inte skriva det rakt ut. Annars hade han ju själv insett att om inte han och hans sambo vill sova utan närheten till varandra så är det lite mycket att förvänta sig att en bebis ska vilja sova utan närheten den är van vid.

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Såklart) skrev 2022-10-01 20:39:25 följande:

    Med närhet till varandra menar han väl sex helt enkelt men ville inte skriva det rakt ut. Annars hade han ju själv insett att om inte han och hans sambo vill sova utan närheten till varandra så är det lite mycket att förvänta sig att en bebis ska vilja sova utan närheten den är van vid.


    Ja, jag tror ju också han menar sex. Jag undrar också lite fördomsfullt över det faktum att det är mannen som skriver en sån här trådstart. Undrar om hans partner egentligen håller med om att det är så viktigt att beröva bebisen närheten hon behöver bara för att han vill sexa. Eller låter hon honom hållas för husfridens skull?
  • Anonym (......)

    Varför ska en liten bebis tvingas sova ensam när inte vuxna vill det? Usch....

  • Anonym (Frida)
    Anonym (Såklart) skrev 2022-10-01 20:39:25 följande:

    Med närhet till varandra menar han väl sex helt enkelt men ville inte skriva det rakt ut. Annars hade han ju själv insett att om inte han och hans sambo vill sova utan närheten till varandra så är det lite mycket att förvänta sig att en bebis ska vilja sova utan närheten den är van vid.


    Sex kan man väl ha på andra ställen än i sängen? Vi har inte haft sex i vårt sovrum på 4 år och det funkar finfint ändå ;) 
Svar på tråden Sömnträna 10 månaders bebis, behöver hjälp...