• Anonym (flytt­)
    Tue 27 Sep 2022 12:36
    2213 visningar
    10 svar
    10
    2213

    Hyresrätt besiktning, hur gör man?

    Hej, nu ska jag och familjen snart flytta in en stund hos min mamma, barnens mormor. Vi bor just nu i en hyresrätt och vi vill gärna bo i hyresrätten så länge som möjligt, då det blir lite jobbigt när alla ska vara hos mormorn. 

    Jag har inte bott i en hyresrätt innan och därmed inte flyttat ifrån en, därför undrar jag om min plan kommer fungera. Vi får inte vara i lägenheten alls den första november.

    Jag tänker att en firma ska flyttstäda en dag innan besiktningen och att besiktningen bokas in sista dagen i månaden (sista oktober). Men hur blir det om något ska åtgärdas i lägenheter, t.ex. att vi måste få bort repor i golv osv eller att de som städade var slarviga? För om besiktningen är på dagen vi måste lämna nyckeln och eventuellt nästa hyresgäst kommer dagen efter, hur fungerar det? Hur ska man hinna åtgärda eventuella problem med en så sen besiktning? Vi vill ju gärna ha en sen besiktning...

    Hur har ni gjort när ni flyttat ifrån en hyresrätt?

  • Svar på tråden Hyresrätt besiktning, hur gör man?
  • Anonym (...)
    Tue 27 Sep 2022 12:43
    #1

    Ni måste prata med hyresvärden om detta så att de vet hur ni tänker. 

  • Anonym (flytt­) Trådstartaren
    Tue 27 Sep 2022 18:12
    #2
    Anonym (...) skrev 2022-09-27 12:43:01 följande:

    Ni måste prata med hyresvärden om detta så att de vet hur ni tänker. 


    Okej, så det är alltså ingen bra idé? Bör man besikta en vecka tidigare istället?
  • Anonym (Enkel­t)
    Tue 27 Sep 2022 18:14
    #3

    Om städningen är dåligt gjord så ska städfirman fixa påpekanden gratis. Om det finns skador kommer hyresvärden att skicka en räkning för reparationskostnader. Om ni har förstört golvet med stora repor kan det bli en dyr historia.... Men det golvet kan bytas medan nästa hyresgäst bor där. Din uppsägningstid går ut oavsett, resten får hyresvärden lösa själv.

  • Tue 27 Sep 2022 18:15
    #4

    I alla mina lägenheter (hyres, 4 olika värdar) har det funkat såhär: 

    Besiktning av lägenhetens skick sker innan utflytt. Olika hyresvärdar har haft antingen nån vecka innan eller i samband med uppsägning. 

    Besiktning av flyttstäd görs inte (om inte nästa hyresgäst klagar antar jag, då kan man bli fakturerad i efterhand). 

  • Anonym (Enkel­t)
    Tue 27 Sep 2022 18:25
    #5
    Jemp skrev 2022-09-27 18:15:35 följande:

    Besiktning av flyttstäd görs inte (om inte nästa hyresgäst klagar antar jag, då kan man bli fakturerad i efterhand). 


    Vill lägga till en motsatt bild. Varenda lägenhet jag flyttat ifrån har städbesiktats och gud nåde om man missat nåt! Vi pratar småsaker i vissa fall. En del är mer nitiska än andra. Ville bara påpeka att man inte ska räkna med att det inte blir så allvarligt.
  • Anonym (flytt­) Trådstartaren
    Tue 27 Sep 2022 18:47
    #6
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-09-27 18:14:13 följande:

    Om städningen är dåligt gjord så ska städfirman fixa påpekanden gratis. Om det finns skador kommer hyresvärden att skicka en räkning för reparationskostnader. Om ni har förstört golvet med stora repor kan det bli en dyr historia.... Men det golvet kan bytas medan nästa hyresgäst bor där. Din uppsägningstid går ut oavsett, resten får hyresvärden lösa själv.


    Kan städfirman komma tillbaka och städa när jag inte bor kvar där?
  • Anonym (Enkel­t)
    Tue 27 Sep 2022 18:51
    #7
    Anonym (flytt) skrev 2022-09-27 18:47:08 följande:
    Kan städfirman komma tillbaka och städa när jag inte bor kvar där?
    Om den nya hyresgästen vill och låter dem så går det så klart.
  • Anonym (flytt­) Trådstartaren
    Tue 27 Sep 2022 18:55
    #8
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-09-27 18:51:01 följande:
    Om den nya hyresgästen vill och låter dem så går det så klart.
    Okej, det kanske inte var så krångligt som jag trodde. Skrattande
  • Anonym (Jessi­)
    Tue 27 Sep 2022 18:56
    #9

    Jag tycker att det allra enklaste är att ha 1 månad med dubbla hyror men förstår att alla inte har råd eller lust med det.
    men det är väldigt skönt att flytta i lugn och ro, boka flyttstäd ett bra tag innan nästa ska flytta in så att hyresvärden kan besiktiga i god tid om jag måste fixa något.
    Slippa stressen är värt en extra hyra för mig.

  • Anonym (Jessi­)
    Tue 27 Sep 2022 19:00
    #10
    +1

    Ni har ju möjlighet att flytta ut tidigare om jag förstår dig rätt, förstår att du vill bo kvar så länge som möjligt men om jag var du hade jag flyttat ut runt den 20:e bokat städ till ett par, tre dagar senare, runt 22-23 och sen när det var gjort ringt hyresvärden ch sagt att de kan besiktiga så snart som möjligt.

Svar på tråden Hyresrätt besiktning, hur gör man?