• Anonym (Blivande mamman)

Lämnad i vecka 15, nu vill han att jag gör abort

Hej! 

Jag är i vecka 15 och min man har nu meddelat att han vill att jag gör abort. Han har uttryckt att han inte kommer följa med på kommande mvc-besök och ultraljud etc. som han känner nu vill ha inte heller ha något med barnet att göra när det föds. 

Som ni förstår är jag alldeles förtvivlad. Hur sjutton kan man göra på det sättet? Det är en sak att avsluta en relation, en annan att önska livet ur sitt barn. 

Hur gör man nu? Jag antar att man löser det själv. Jag tänker inte göra abort nu, jag känner redan sparkar och barnet är efterlängtat. Några tips på saker att tänka på? Min mamma kan vara med på förlossningen och det känns bra. Det är inte första barnet så jag känner mig lugn inför att bli mamma, även om det var några år sedan sist. Finns det någon som är i en liknande situation, som vill följas åt och vara bollplank? Någon som ska ha barn på egen hand? Jag bor i närheten av göteborg. 

• Svar på tråden Lämnad i vecka 15, nu vill han att jag gör abort
  • Anonym (Blivande mamman)
    Seven Costanza skrev 2022-10-01 12:16:01 följande:

Eller är ditt/dina tidigare barn också hans?

Nej, jag har barn sedan tidigare och han har barn sedan tidigare. 

Gud vilken situation det här är. Hade aldrig kunnat föreställa mig den, det är sånt som händer andra, kunde aldrig föreställa mig att det skulle kunna hända mig. 

• Anonym (FYI)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-09-30 17:31:50 följande:
    Varför skulle han vilja ha gemensam vårdnad om han inte vill ha barnet? Varför ens påpeka för ts att den möjligheten finns när mannen sviker henne på det värsta sätt som finns? 
    Fick inte notis om att du hade citerat men här kommer iaf svar. Du fick en bra förklaring tidigare, att han är negativt inställd nu men det är många karlar som ändrar sig senare av många orsaker, om inte bara för den enkla saken att de kan (!). Det är bäst för ts att ha all information på en gång så klart och slippa chocken när han (kanske) skickar in papper om gemensam vårdnad.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Blivande mamman) skrev 2022-10-01 17:12:00 följande:

Gud vilken situation det här är. Hade aldrig kunnat föreställa mig den, det är sånt som händer andra, kunde aldrig föreställa mig att det skulle kunna hända mig. 

Som en annan skrev förut: passa på att flytta om du har släkt och vänner på annan hemort innan barnet föds. Efteråt får du knappt röra dig utanför kommunens gräns om pappan kräver gemensam vårdnad och vill nyttja umgängesrätten (som är barnets, inte hans ska tilläggas).

Jag hoppas att du åtminstone sitter och planerar din utflytt medan du läser detta för ja, han är ett kräk på två ben och inget annat.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-01 17:22:44 följande:
    Fick inte notis om att du hade citerat men här kommer iaf svar. Du fick en bra förklaring tidigare, att han är negativt inställd nu men det är många karlar som ändrar sig senare av många orsaker, om inte bara för den enkla saken att de kan (!). Det är bäst för ts att ha all information på en gång så klart och slippa chocken när han (kanske) skickar in papper om gemensam vårdnad.
    Ja, det verkar vara allt för många som inte drar sig för att utnyttja barnen för att jävlas med medföräldern.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Blivande mamman) skrev 2022-10-01 17:12:00 följande:

Ja usch vilken ovärdigt situation han har satt dig i. Man kan bara hoppas att han inser det och bönar dig och barnet om förlåtelse och blir en bra far i slutändan.
  • Anonym (U)

För att jävlas. 

Anonym (Teddy) skrev 2022-09-30 17:31:50 följande:
    Varför skulle han vilja ha gemensam vårdnad om han inte vill ha barnet? Varför ens påpeka för ts att den möjligheten finns när mannen sviker henne på det värsta sätt som finns? 
  • Anonym (Alice)

Är ni faktiskt gifta (eftersom du skrev "man") så bör du ju ansöka om skilsmässa så snart som möjligt. Är ni fortfarande gifta när barnet föds får ni ju gemensam vårdnad på en gång. Tycker absolut inte att gemensam vårdnad är fel i sig om man är separerad, men iom hur han beter sig nu är det ju bäst att du försöker behålla enskild vårdnad tills barnet får börja förskola i alla fall. Han visar ju inte tecken på att vilja samarbeta direkt.

• Miss Skywalker
    Anonym (Blivande mamman) skrev 2022-09-30 22:04:24 följande:

Tror ni har helt rätt. Han säger nu att han inte vill ha något med mig och barnet att göra eftersom det ökar möjligheten för att jag väljer abort. Jag är helt säker på att när barnet väl finns här kommer han kräva både delad vårdnad och växelvis boende. Tyvärr, för min del i det här läget får han mycket hellre lämna oss ifred. Hur kan man ens anse sig ha rätt att ha barnet och älska barnet när man förespråkat att mamman ska döda barnet? När man så tydligt uttalat att man inte vill ha något med barnet att göra? När kvinnan fått genomgå graviditeten ensam och lösa allt praktiskt. Nej, jag tycker egentligen inte han borde få bli pappa. Särskilt inte bara när det passar honom. 

Men det är bara att acceptera läget. Jag kan inte stämma ett enda motkrav och han kan leva livet och slipper ansvar. 

Tala om för honom att du inte kommer att ljuga för barnet om hans beteende när barnet börjar ställa frågor. Kanske han blir lite avskräckt från att jävlas då..
  • Miss Skywalker
    Anonym (M) skrev 2022-10-01 06:00:09 följande:

Han kan inte få gemensam vårdnad innan faderskapet är klarlagt, så det kan ta lite tid. Om du skriver på för faderskap och gemensam vårdnad från dag 1 så får han hälften av föräldradagarna vilket ger honom en möjlighet att göra livet surt för dig. Han kan både vägra att ge dig dagar och vägra att vara ledig själv. Du kan bli stående utan inkomst och med ett barn som är för litet för förskolan.
    Hur är det möjligt att det får gå till så?! Är inte kravet för att få föräldrapenning att man faktiskt har hand om barnet?
  • Anonym (FYI)
    Miss Skywalker skrev 2022-10-02 12:58:46 följande:
    Hur är det möjligt att det får gå till så?! Är inte kravet för att få föräldrapenning att man faktiskt har hand om barnet?
    Alltså, han kan kräva att få dagarna utan att ha någon som helst intention att ta ut dem.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-02 13:02:07 följande:
    Alltså, han kan kräva att få dagarna utan att ha någon som helst intention att ta ut dem.
    Äh, nu skrev jag lite knasigt. Alltså, han får ju hälften av dagarna automatiskt om det är gemensam vårdnad men han måste inte ta ut dem för det.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-02 13:02:07 följande:
    Det är ju så sjukt egentligen, att kunna sabotera för den andra föräldern på det sättet. Det skadar ju barnet också, att föräldern inte kan jobba, inte få FP och samtidigt är barnet för litet för förskola. Att då sitta där med sina dagar och vägra vara föräldraledig borde ju inte vara möjligt.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Alice) skrev 2022-10-02 17:59:40 följande:
    Det är ju så sjukt egentligen, att kunna sabotera för den andra föräldern på det sättet. Det skadar ju barnet också, att föräldern inte kan jobba, inte få FP och samtidigt är barnet för litet för förskola. Att då sitta där med sina dagar och vägra vara föräldraledig borde ju inte vara möjligt.
    Ja det kan jag hålla med om. Det kan bli alla möjliga jävelskaper om man skaffar barn med fel person. Sen kan föräldern bara skylla på att det inte passade eller vad som helst och så brinner dagarna inne för båda två till slut....
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2022-10-01 06:00:09 följande:

Han kan inte få gemensam vårdnad innan faderskapet är klarlagt, så det kan ta lite tid. Om du skriver på för faderskap och gemensam vårdnad från dag 1 så får han hälften av föräldradagarna vilket ger honom en möjlighet att göra livet surt för dig. Han kan både vägra att ge dig dagar och vägra att vara ledig själv. Du kan bli stående utan inkomst och med ett barn som är för litet för förskolan.
    Om de är gifta så görs ingen faderskapsutredning. 
  • Anonym (FYI)
    EpicF skrev 2022-10-02 18:54:51 följande:
    Om de är gifta så görs ingen faderskapsutredning. 
    Ts hinner skilja sig innan barnet föds.
  • EpicF
    Miss Skywalker skrev 2022-10-02 12:58:46 följande:
    Jo, men man helt fri stt välja att inte ta ut sina dagar, inte för över dem till den andra föräldern och låta dem brinna inne. 

Ska man däremot ta ut den ska man ha rumslig kontant med barnet och då faktiskt vara med barnet. 
  • EpicF

Anonym (FYI): Ja, förhoppningsvis. Tar ju lite längre tid om man inte är överens. 

• Anonym (FYI)
    EpicF skrev 2022-10-02 19:01:45 följande:

Anonym (FYI): Ja, förhoppningsvis. Tar ju lite längre tid om man inte är överens. 

Sant, glömde bort det där med betänketid, men ju förr ts ansöker om skilsmässa desto bättre! Det kan bli tight om tid där.
Svar på tråden Lämnad i vecka 15, nu vill han att jag gör abort