• Ellie01dill

    Jobbet jagar

    Jag är timanställd vikarie och vi har en så kallad vikariebank där vi kan lägga oss tillgängliga för jobb och jobbet får inte ringa oss om vi inte har lagt in att vi kan jobba den dagen, men de gånger jag inte har lagt in att jag kan jobba så ringer de och jagar mig ändå. Får de verkligen göra såhär? 

  • Svar på tråden Jobbet jagar
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-03 12:09:25 följande:
    Klart du kan. Det finns många outbildade inom hemtjänsten.
    Inte här där jag bor. Har sökt och varit på intervju men det föll på att jag inte har utbildning. (Sthlm)
  • Anonym (Ul)

    Själv är jag timvikarie men blir knappt bokad längre har typ jobbat 3 pass inom loppet av två veckor. på mitt ställe har De nog aldrig ringt mig för det varit kris heller

  • Anonym (Lilly)

    Finns det en vikariebank där man lägger sig tillgånglig ska de givetvis inte ringa en vikarie som inte är tillgänglig.

    På mitt gsmla jobb fick vi inte ringa egentligen.

    MEN. Så står man där och har ingen personal och ingen har lagt sig tillgänglig just den dagen. Vad gör man? Jo? man ringer runt och hoppas att någon kan och vill komma.
    Annars vet man att det blir inbeordring.

    Jag tycker att du ska säga till chefen att du INTE vill att de ringer dig de dagar du lagt dig ledig. Och att det inte är ok att de ringer 5 ggr när du jobbat 70h!
    Arbetstegler gäller även vikarier, med h i veckan och dygnsvila osv på samma jobb (har man 2 olika jobb gäller det inte då väljer man själv)

    Själv har jag sagt att de får ringa mig vid akut behov men att jag kanske kommer säga nej om jag inte kan.

  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-03 11:37:01 följande:

    Vad jobbar du med? Vilket företag? Behöver de folk?

    Jag hade lätt jobbat alla dagar i veckan om jag hade ett arbete. Ser ingen som helst fördel med att vara ledig - och utfattig!


    Alla vikarier är ju dock inte lediga för att man säger nej till pass.
    många studerar. Andra har flera jobb och kanske redan är bokade på ett annat ställe.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-03 19:02:48 följande:
    Inte här där jag bor. Har sökt och varit på intervju men det föll på att jag inte har utbildning. (Sthlm)
    Många boenden jag som krav att bara utbildad usk kan få jobb men som timvik brukar det gå bra. Har du sökt i en kommun testa en annan kan funka olika. Lika med kommun kontra privat. Utbilda dig till usk så får du garanterat arbete om du inte har ett väldigt udda beteende
  • Anonym (Olika)
    Ellie01dill skrev 2022-10-03 11:33:15 följande:
    Så en vikarie ska aldrig få vara ledig?
    Du får absolut vara ledig. Bara att tacka nej eller inte ens svara i telefonen.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Olika) skrev 2022-10-03 19:29:28 följande:
    Du får absolut vara ledig. Bara att tacka nej eller inte ens svara i telefonen.
    Balansgången blir ju att om man tackar nej för ofta så tröttnar snart arbetsgivaren att jaga dig och kommer se sig om efter nån annan....

    Ofta är ju detta med att vara tim-vikarie förhoppningsvis något som sker under en begränsad tid, då gäller det att visa framfötterna och se till att det leder fram till en normal heltids tillsvidareanställning...
  • Dexter dot com

    Självklart bör dom respektera att du inte är tillgänglig men som sagt saknas det ju tyvärr nästan jämt personal i vården och dom är nog rätt desperata när det saknas folk. Enklast är ju att inte svara när dom ringer .

  • Anonym (Jk)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-03 19:02:48 följande:
    Inte här där jag bor. Har sökt och varit på intervju men det föll på att jag inte har utbildning. (Sthlm)
    Måste ju vara något annat som är "fel". Extremt svårt att gå arbetslös i Stockholm. 
  • Anonym (Dygnsvila)

    Rätten till dygnsvila och veckovila gäller alla även timvikarier..
    Är det en o samma arbetsgivare som ringer - dvs jobbar du bara på ett ställe så är detta inte alls ok..
    vet de ju att du redan gjort mer timmar än du ska på en vecka och lösa det på annat sätt.. men är det så att du jobbar på flera olika ställen där varje ställe/ avdelning  själva bokar in vikarier så att de inte har koll på hur mycket du jobbat så är det fortfarande inte ok att ringa på dagar du inte lagt dig tillgänglig men mer förståligt att de ändå chansar.

    Hos oss- jobbar inom kommunen , så bokar vi vikarier i första hand genom en central vikariepool ,där sitter det en vikarie samordnare  som ser vilka vikarier som är tillgängliga och bokar dem utifrån det ..hen ser också då hur många timmar någon redan jobbat en vecka/ månad .. Sedan kan vi prata med en vikarie som redan är hos oss och fråga om de kan jobba dagen därpå tex o då lägga in i systemet när vi bokar vikarie att vi pratat med den eller den o att den då tackat ja till jobb.
    Vi har även några vikarier som vill att vi ringer dem o kollar av först innan vi önskar dem i systemet och de först efter det lägger sig som tillgängliga 

    Vi ser ju vilka vikarier som ör hos oss en vecka ..men vi har ju noll koll på om de jobbat någon annan stans de dagar de inte är hos oss( om vi inte frågar dem så klart ) därför ä systemet med att boka via en vikarie samordnare som har koll inte bara på dagar men även timmar bra …

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Jk) skrev 2022-10-04 06:48:11 följande:
    Måste ju vara något annat som är "fel". Extremt svårt att gå arbetslös i Stockholm. 
    Nej det är det verkligen INTE!
Svar på tråden Jobbet jagar