• Jeahla

    Ni som var mobbare

    Ni som var mobbare som barn, ångrar ni er hur ni betedde er nu?

  • Svar på tråden Ni som var mobbare
  • Anonym (Räddaren i nöden)

    Jag var alltid den som försvarade den som blev mobbad. Resultatet var väl att jag då själv hamnade lite utanför och även mobboffret vände sig emot mig för att smöra in sig hos mobbarna men när de försökte mobba mig så gav de snart upp eftersom jag inte brydde mig och skrattade åt dem och gick och lekte för mig själv. Jag var alltså försvararen från ålder 6 till 16 ungefär och under den tiden så växte ett starkt avsmak inom mig för människor.
    Svaga får är tyvärr de flesta människor. De var så rädda för att hamna utanför så de gjorde allt för att passa in.
    Tyvärr förändras inte mycket i vuxenvärlden heller. Till och med lärarna var rädda för mobbarna,  kommer ihåg hur patetiskt jag tyckte det var att som vuxen vara rädd för ett barn.
    Även som barn såg jag upp till och respekterade vuxna som gick sin egen väg och inte kände något behov av att följa flocken.
    Och nej, jag fick aldrig något 'tack' ifrån mobboffren, inte för att jag någonsin förväntade mig det heller.

  • Antigone
    Anonym (Räddaren i nöden) skrev 2022-10-14 19:42:26 följande:

    Jag var alltid den som försvarade den som blev mobbad. Resultatet var väl att jag då själv hamnade lite utanför och även mobboffret vände sig emot mig för att smöra in sig hos mobbarna men när de försökte mobba mig så gav de snart upp eftersom jag inte brydde mig och skrattade åt dem och gick och lekte för mig själv. Jag var alltså försvararen från ålder 6 till 16 ungefär och under den tiden så växte ett starkt avsmak inom mig för människor.
    Svaga får är tyvärr de flesta människor. De var så rädda för att hamna utanför så de gjorde allt för att passa in.
    Tyvärr förändras inte mycket i vuxenvärlden heller. Till och med lärarna var rädda för mobbarna,  kommer ihåg hur patetiskt jag tyckte det var att som vuxen vara rädd för ett barn.
    Även som barn såg jag upp till och respekterade vuxna som gick sin egen väg och inte kände något behov av att följa flocken.
    Och nej, jag fick aldrig något 'tack' ifrån mobboffren, inte för att jag någonsin förväntade mig det heller.


    Bra att du försvarade andra, men synd att det ledde till en avsmak för människor! Jag försvarade också andra, men de reagerade med tacksamhet och har tackat mig även i vuxen ålder. Så det är nog väldigt olika hur människor reagerar!
  • Anonym (Mobbad)

    Min mobbare ville bli min vän på FB.När vi var vuxna.Att folk inte skäms ,vilka idioter.

  • Antigone
    Ingenpsykolog skrev 2022-10-14 19:40:25 följande:

    Jag såg igår att den fanns där och blev glatt överraskad. Jag har velat se den länge.


    Ja, jag blev också glad att den fanns där och såg den häromdagen! 😊
  • Antigone
    Anonym (Mobbad) skrev 2022-10-14 19:58:52 följande:

    Min mobbare ville bli min vän på FB.När vi var vuxna.Att folk inte skäms ,vilka idioter.


    Det har hänt mig också! Tycker det visar på att de inte förstår eller inser vad de faktiskt har gjort. Eller att de har väldigt selektivt minne 🥺
  • Tecum
    Anonym (Mobbad) skrev 2022-10-14 19:58:52 följande:
    Min mobbare ville bli min vän på FB.När vi var vuxna.Att folk inte skäms ,vilka idioter.
    Det är som jag skrev ovan, antingen fattar de inte vad de gjort eller så förtränger de det. Och det märks även i tråden, inga drivande mobbare har vågat ställa upp här och be om ursäkt. Mobbare är fega idioter!
  • Anonym (PH)
    Embla twopointoh skrev 2022-10-05 22:32:58 följande:
    Det jag noterade på min klassåterträff var att många av de som tillhörde de populära eller innegänget inte heller tillhörde de mest välutbildade eller karriär-/inkomstmässigt mest "lyckade". De fick barn tidigt, såg slitna ut efter att ha börjat röka (eller använda droger) i tidig ålder, hade ingen eftergymnasial utbildning att tala om, många barn med olika pappor/mammor, och så vidare. Inte för att jag egentligen mäter framgång eller lycka i utbildning eller inkomst, men det var ändå intressant att notera detta. (Inte heller menar jag det som en allmän sanning, men det var så det såg ut generellt för just min skola)


    Är väl inte direkt oväntat att det var plugghästarna som pluggade sig till bättre jobb.
  • Embla twopointoh
    Anonym (PH) skrev 2022-10-14 20:22:43 följande:
    Är väl inte direkt oväntat att det var plugghästarna som pluggade sig till bättre jobb.
    Kanske inte, men samtidigt är det väl inte så att "populär" är samma sak som "ointelligent" eller "avsaknad av driv/självdisciplin". Inte heller är "impopulär" nödvändigtvis samma sak som "plugghäst".
  • Anonym (PH)
    Embla twopointoh skrev 2022-10-14 20:58:51 följande:
    Kanske inte, men samtidigt är det väl inte så att "populär" är samma sak som "ointelligent" eller "avsaknad av driv/självdisciplin". Inte heller är "impopulär" nödvändigtvis samma sak som "plugghäst".
    Nej det är sant, men ganska ofta är det så.
  • Anonym (Våroffer)
    Embla twopointoh skrev 2022-10-14 20:58:51 följande:
    Kanske inte, men samtidigt är det väl inte så att "populär" är samma sak som "ointelligent" eller "avsaknad av driv/självdisciplin". Inte heller är "impopulär" nödvändigtvis samma sak som "plugghäst".
    Nej, men vissa beteenden som fungerar för att dominera yngre hjärnor fungerar inte på mognare hjärnor. Det är därför det ofta blir bättre efter 25. Dock finns det många som inte utvecklas efter 25. Folk som mest hänger med samma personer de kände som unga tycker jag är överrepresenterade bland de som inte fyller 25 i hjärnan. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Mobbad) skrev 2022-10-14 19:58:52 följande:

    Min mobbare ville bli min vän på FB.När vi var vuxna.Att folk inte skäms ,vilka idioter.


    Samma här, flera fd mobbare har velat bli FB-vänner med mig. Kanske bara av nyfikenhet? Knappast att de genuint bryr sig iaf.
  • Anonym (Våroffer)
    Anonym (..) skrev 2022-10-24 11:10:52 följande:
    Samma här, flera fd mobbare har velat bli FB-vänner med mig. Kanske bara av nyfikenhet? Knappast att de genuint bryr sig iaf.
    Det tyder på att mobbare inte heller glömmer. Intressant det också. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Våroffer) skrev 2022-10-24 11:56:48 följande:
    Det tyder på att mobbare inte heller glömmer. Intressant det också. 
    Nej men de förtränger nog vad de gjort. Vill ha en till FB-vän bara, eller nån till som de kan skvallra om eller prata med.
  • Antigone
    Anonym (..) skrev 2022-10-24 12:13:14 följande:
    Nej men de förtränger nog vad de gjort. Vill ha en till FB-vän bara, eller nån till som de kan skvallra om eller prata med.
    Tror också det kan vara ett sätt för dem att friskriva sig från ansvar och skuld. Att de tänker att det inte var så farligt (det de gjorde) om man lägger till dem och blir kompisar på FB.
  • Anonym (Våroffer)

    Jag tror absolut att det kan vara dels friskrivning av skuld, och nyfikenhet, och någon att skvallra om.

    Jag har på Facebook fått upp personer från tidigare arbetsplatser och från skolan som jag for obvious reasons var ointresserad av att bli vän med.

    Några blockerade jag till sist. Tänker att de dagligen måste fått upp mig med, och det var jobbigt bara att se deras ansikten. Detsamma kan det ha varit för dem.
    Det  kan väl också vara att man fått upp vänners vänner och sen lägger till utan att tänka så mycket mer på den saken. 

Svar på tråden Ni som var mobbare