• levisen

    Hantera utbrott vid hämtning?

    måste fråga. Vad gör man om ens älskade barn beter sig extremt otrevligt vid hämtning på förskolan? det handlar helt enkelt om att jag avbryter honom när han har roligt och vill fortsätta. Jag har bett pedagogerna att förbereda honom innan jag kommer så att han vet att leken är slut. Det är sparkar, otrevliga ord och jag blir helt mållös. Hemma är det mycket bättre, men han gör så när vi ska gå hem från ex. lekplatsen, åka hem när vi är hos en kompis etc. Vad ska jag göra? Ignorera? Avleda?


     

  • Svar på tråden Hantera utbrott vid hämtning?
  • Kalaspuffen300

    Jag har provat alla varianter med mitt barn. Det enda som funkar är att ta kommandot och bära henne därifrån. Sedan väntar jag ut vredesutbrottet. Jag sitter bara lugn och säger ingenting. Ibland fixar jag med hennes påklädning samtidigt. Sedan när hon lugnat ner sig funkar det att säga hejdå och gå därifrån.

  • Lillygirl

    Min son hatar att lämna förskolan, det är ju så roligt där. Jag planerar i förväg. Berättar om eftermiddagens aktiviteter redan på morgonen. Tog ett kort på hans kulbana jag byggt upp idag för att locka hem honom. Brukar fråga honom om han vill hitta på något speciellt när han kommer hem osv. Vi har alltid en lektimme direkt när barnen kommer hem. Tycker det hjälper mycket. 

  • Marie7

    Hur gammal är han? 
    Ser i dag hur många föräldrar "jamsar" med sina barn vid hämtning. "Ska vi gå hem nu?" Säg istället "Nu ska vi gå hem". Ta din son i handen och säg att nu är det dags att gå hem. Skrik och slag får du visa bestämt att det inte är okej. "Stopp! Du gör illa mig. Nu ska vi gå". När ni kommer hem prata om varför han blir så arg. Förklara att alla barn blir hämtade. Kanske han behöver en frukt för att få upp humöret. Ha med när du hämtar. Tror ingen pedagog skulle titta snett på dig om du markerade vänligt men bestämt till din son. Det vi tittar mer på är "jamsandet" som får en att undra vart dagens barnuppfostran burit hän.

  • lövet2
    Marie7 skrev 2022-10-05 17:44:00 följande:
    Hur gammal är han? 
    Ser i dag hur många föräldrar "jamsar" med sina barn vid hämtning. "Ska vi gå hem nu?" Säg istället "Nu ska vi gå hem". Ta din son i handen och säg att nu är det dags att gå hem. Skrik och slag får du visa bestämt att det inte är okej. "Stopp! Du gör illa mig. Nu ska vi gå". När ni kommer hem prata om varför han blir så arg. Förklara att alla barn blir hämtade. Kanske han behöver en frukt för att få upp humöret. Ha med när du hämtar. Tror ingen pedagog skulle titta snett på dig om du markerade vänligt men bestämt till din son. Det vi tittar mer på är "jamsandet" som får en att undra vart dagens barnuppfostran burit hän.
    Håller med om vartenda ord, efter 6 års dagisjobb. Kan tillägga att många föräldrar beter sig som att de tycker synd om barnet för att barnet måste åka hem. En 4-åring som tillbringat 10 timmar på förskolan? Han får inte ett utbrott för att han älskar dagis och hatar att åka hem! Han är helt enkelt trött och hungrig och irriterad på den där mamman eller pappan, som inte kom vid exakt rätt tidpunkt. Mamma kom inte när han ramlade och slog knäet och ville ha tröst, utan hon kom just när han börjat bygga ett flygplan med legot. Dumma mamma!
  • levisen

    Jag är en ganska bestämd mamma. är snarare rädd att pedagogerna tycker att jag är för sträng, haha. jättebra tips!! ett äpple eller nåt som han kan få när han klätt på sig. Brukar vara vänlig men bestämd, förklara att vi SKA gå och på sistone även sett till att vi ska åka till badhuset efteråt etc. det har hjälpt! Men om vi ?bara? ska hem så, ja. Då händer detta. Blir lite stum bara, för även om jag säger ifrån ordentligt, lugnt och bestämt ?Du sparkar inte mig. punkt?. så fortsätter hans trots och säger saker som ?du är inte min kompis mamma!!? Eller till och med ?jag älskar inte dig!!?. han går bara 15 timmar per vecka. om några veckor så kommer han gå mer så jag HOPPASSS innerligt att han slutar me detta. Gråt och panik när jag lämnar och ?fuck you? när jag kommer?. Suck! Det tär på en. 

  • Jemp
    lövet2 skrev 2022-10-05 20:56:44 följande:
    Håller med om vartenda ord, efter 6 års dagisjobb. Kan tillägga att många föräldrar beter sig som att de tycker synd om barnet för att barnet måste åka hem. En 4-åring som tillbringat 10 timmar på förskolan? Han får inte ett utbrott för att han älskar dagis och hatar att åka hem! Han är helt enkelt trött och hungrig och irriterad på den där mamman eller pappan, som inte kom vid exakt rätt tidpunkt. Mamma kom inte när han ramlade och slog knäet och ville ha tröst, utan hon kom just när han börjat bygga ett flygplan med legot. Dumma mamma!
    Oj vilken inställning! Skrämmande hos förskolepersonal. 
    Givetvis finns det gott om barn som varken är trötta eller vill hem. 

    Ts, för min son funkade förvarning väldigt bra. Och mindre konflikter "ju längre han går" (finns säkert en gräns men jaja). 
  • mari123

    Är ju positivt att ens barn trivs så bra på förskolan så det blir problem att gå hem MEN jag tänker att räcker inte avledning så blir det att ta sin skrikande älskling under armen och åka hem. Det blir ju bra rätt snart. Långa diskussioner löser ju inget.

Svar på tråden Hantera utbrott vid hämtning?