• Bejje

IT-jobb, vad tjänar ni?

Jag jobbar inom IT och tycker jag tjänar bedrövligt lite. Skäms t.o.m. att snacka om det då vissa kanske tjänar lika mycket på Ica om de varit med ett bra tag.

Man hör om vissa höjdare som har löner på 60-70k eller mer utan att ha en chefsposition, andra som får 25k.

För att beskriva min roll. Det är väldigt varierat, men jag jobbar på ett callcenter med typ 300-400 anställda. Mitt jobb är allt från att hjälpa alla anställda med sina dagliga IT-problem, till att installera och sköta servrar, både fysiskt och virtuellt, till att som nu byta ut alla wifi punkter i huset till nyare standard, till skrivare, hantering av Active Directory, O365 med mer mer mera. Allt man kan tänka sig.

Även lite mindre avancerade saker som rör cisco och switchar som att byta VLAN eller göra enklare config på switchportar.

Vad bör man vara betald?

• Svar på tråden IT-jobb, vad tjänar ni?
  • Jemp

Du har ju en hyfsad lön. Även många högskoleutbildade som ligger i liknande spann beroende på bransch. 

Lönen för dina arbetsuppgifter beror förmodligen också en hel del vad man har för arbetsgivare också.

• Jemp
    Bejje skrev 2022-10-06 11:20:59 följande:
    Ja jag blev erbjuden ett konsultjobb inom samma område som jag nu arbetar inom med en lön på ca 70 000 kr.

Tackade dock nej till det för att det innebar mycket resande och sällan vara hemma.
    Det är klart att sånt påverkar lönebilden. Full förståelse för ditt val men det går ju inte att jämföra lönerna och dra slutsatsen att du borde ha samma därför.
  • Bejje

Ja den som tycker att min lön är OK kanske också tycker att det är OK med lägre lön?

Jag är just nu i löneförhandling och försöker få ett par tusen mer i lön, men lyckas jag inte med det, så kan det mycket möjligt bli att jag söker annat.

• Citronella
    Bejje skrev 2022-10-06 17:26:46 följande:

Ja den som tycker att min lön är OK kanske också tycker att det är OK med lägre lön?

Jag är just nu i löneförhandling och försöker få ett par tusen mer i lön, men lyckas jag inte med det, så kan det mycket möjligt bli att jag söker annat.

De flesta tycker att att vi ska ha löneskillnader, att inte alla ska tjäna lika oavsett yrke och utbildning. Så svaret på din retoriska fråga är ett tveklöst ja. 

Du vill inte göra något åt din situation, varken byta jobb eller plugga vidare så jag förstår inte syftet med tråden. 

• Kvittning

Lönerna inom IT varierar ju enormt mycket. Själv har jag runt 65 000 (konsult inom projektledning/förändringsledning) men vet andra i samma gruppering som har runt 40 000 med samma titel och där beror skillnaden på att jag får de svåraste uppdragen för att jag kan hantera dessa och de får de lättaste för att det är de enda de klarar av (vi är alla 40+). 

För de arbetsuppgifter du beskriver skulle jag säga att ca 28-40 000 känns som ett "normalspann" beroende på erfarenhet och företag. 

• Bejje
    Citronella skrev 2022-10-06 17:31:20 följande:

De flesta tycker att att vi ska ha löneskillnader, att inte alla ska tjäna lika oavsett yrke och utbildning. Så svaret på din retoriska fråga är ett tveklöst ja. 

Du vill inte göra något åt din situation, varken byta jobb eller plugga vidare så jag förstår inte syftet med tråden. 

Jag har ju sagt att jag kan tänka mig att byta jobb, men det är sista utväg.
    Varför? Jo som jag sa så bor jag väldigt nära jobbet, på gångavstånd, så jag har inga restider eller resekostnader vilket är väldigt skönt.

Skaffar jag ett annat jobb så kanske jag måste resa 20 min till jobbet och 20 tillbaka, det är 40 minuter av mitt liv som försvinner varje dag. Inte bara det utan det kostar också.

Så ska jag börja pendla några mil per dag så ska det helt klart vara värt det. Minst 6000 kr mer i lön per månad.
  • Bejje
    Kvittning skrev 2022-10-06 19:22:36 följande:

Lönerna inom IT varierar ju enormt mycket. Själv har jag runt 65 000 (konsult inom projektledning/förändringsledning) men vet andra i samma gruppering som har runt 40 000 med samma titel och där beror skillnaden på att jag får de svåraste uppdragen för att jag kan hantera dessa och de får de lättaste för att det är de enda de klarar av (vi är alla 40+). 

För de arbetsuppgifter du beskriver skulle jag säga att ca 28-40 000 känns som ett "normalspann" beroende på erfarenhet och företag. 

Tack, ok du är inte den första som alltså tycker att jag ligger någorlunda normalt i lön för mitt yrke. Jag kanske har målat upp en bild för mig själv om att folk i min situation borde tjäna mycket mer men att det inte är så?

Är nog för att 1. jag har jämfört mig med en kompis som bor i Norge, men jag vet att de har mycket högre löner än Sverige, så det är väl på flera sätt missvisande och 
    2. Jämför mig med en kompis på annan plats i Sverige som tjänar typ 10 000 kr mer än mig, men han har delvis varit konsult också.

Måste man in i konsultträsket alltså för att tjäna märkbart mer?
  • Citronella
    Bejje skrev 2022-10-06 23:22:26 följande:
    Jag har ju sagt att jag kan tänka mig att byta jobb, men det är sista utväg.
    Varför? Jo som jag sa så bor jag väldigt nära jobbet, på gångavstånd, så jag har inga restider eller resekostnader vilket är väldigt skönt.

Skaffar jag ett annat jobb så kanske jag måste resa 20 min till jobbet och 20 tillbaka, det är 40 minuter av mitt liv som försvinner varje dag. Inte bara det utan det kostar också.

Så ska jag börja pendla några mil per dag så ska det helt klart vara värt det. Minst 6000 kr mer i lön per månad.
    Enligt dig så har du blivit erbjuden bra mycket mer än 6000 för att byta jobb men tackat nej. Bekvämlighet verkar viktigare än att bo kvar för dig och du verkar inte vilja eller kunna flytta heller och då får du stå ditt kast.
  • Marie7

33000 kr är väl bra när du inte har högskoleutbildning! Vad kan du för programmeringsspråk? Det är det som ger hög lön. Min exman har en universitetsutbildning inom matematik och datalogi. Tjänar runt 70 000. Vill du ha upp lönen, plugga språk och byt jobb.

• Bejje
    Citronella skrev 2022-10-07 02:32:04 följande:
    Enligt dig så har du blivit erbjuden bra mycket mer än 6000 för att byta jobb men tackat nej. Bekvämlighet verkar viktigare än att bo kvar för dig och du verkar inte vilja eller kunna flytta heller och då får du stå ditt kast.
    Kan flytta, men söker jag annat jobb så kommer det vara i samma stad, så kommer inte behöva flytta.
  • Bejje
    Marie7 skrev 2022-10-07 06:43:47 följande:

33000 kr är väl bra när du inte har högskoleutbildning! Vad kan du för programmeringsspråk? Det är det som ger hög lön. Min exman har en universitetsutbildning inom matematik och datalogi. Tjänar runt 70 000. Vill du ha upp lönen, plugga språk och byt jobb.

Alltså vi har visserligen ett separat utvecklingsteam hos oss, men de jobbar bara med det, jag tillhör IT-teamet och vi håller inte på med programmering.

Men jag har läst Delphi och C++ och skapat lite saker i dom, men det är inget jag jobbar inom, så det är inget jag använder.
  • Räkan77
    Bejje skrev 2022-10-07 10:26:16 följande:
    Alltså vi har visserligen ett separat utvecklingsteam hos oss, men de jobbar bara med det, jag tillhör IT-teamet och vi håller inte på med programmering.

Men jag har läst Delphi och C++ och skapat lite saker i dom, men det är inget jag jobbar inom, så det är inget jag använder.
    Det är i utvecklingsteamet du skulle vara i om du vill ha en högre lön, men då behöver du även besitta den kompetensen. Programmerare utför inte den typen av jobb som du gör, det går nämligen att vara en duktig programmerare utan att ha speciellt bra koll på det mer praktiska arbetet kring datorerna. 
  • AndyPandyLandy
    Jobbar som utvecklare sedan 10 år tillbaka. Har ingen formell utbildning, inte ens gymnasiet. Tjänar 50000 kr i månaden. 
  • Lånehajen

Det spelar ingen större roll vad den genomsnittliga lönen för ditt arbete kan tänkas vara om din arbetsgivare inte är beredd att betala mer. Då får du välja mellan att byta jobb eller leva med din lön. Du verkar inte vilja byta så då kvarstår endast att nöja dig med situationen. 

• Myten7891

Fi fan, hantverkare. noll studielån, noll högskolepoäng.. tjänar i snitt 48-65000kr. tränar på arbetstid, snickerar, fixa hemma på fritiden.. 35 år, går Inte ur sängen för mindre än 48 i mån.. 👌 reser 

Svar på tråden IT-jobb, vad tjänar ni?