• Anonym (Vet ej)

12-månaders beter sig konstigt, snäll hjälp!

VAD är fel?! Hen har ju sovit så bra i flera månader ! Nu visst lägger sig för natten utan gnäll, MEN vaknar mellan 23-03 och slänger nappen och sitt gossedjur utanför sängen, men sen gråter efter dom? 

Ibland funkar det att ge en flaska med mjölk eller välling. Men det ska man ju inte längre behöva! Och tänderna skadas.

Jag är helt ensam i detta. Vad gör jag fel?

Samsova funkar inte. Hen kryper runt i sängen och trillar ner om man inte håller i.

• Svar på tråden 12-månaders beter sig konstigt, snäll hjälp!
  • Em97

Hur är dagssömnen? När somnar barnet? Tänder på G?

• Anonym (Vet ej)
    Em97 skrev 2022-10-06 00:20:01 följande:

Hur är dagssömnen? När somnar barnet? Tänder på G?

Dags sömnen utan problem. Brukar somna tunt klockan 12 och sover ca 2 timmar (förut 2 timmar extra senare och inga problem för natten). 

Somnar runt 20-21 och sedan vaknar runt 08. Förut utan att hen vakna alls. Inte ens om nappen trillat ur munnen,  men nu gör hen det. Hen har 6 tänder. 
  • Em97
    Anonym (Vet ej) skrev 2022-10-06 06:32:46 följande:
    Dags sömnen utan problem. Brukar somna tunt klockan 12 och sover ca 2 timmar (förut 2 timmar extra senare och inga problem för natten). 

Somnar runt 20-21 och sedan vaknar runt 08. Förut utan att hen vakna alls. Inte ens om nappen trillat ur munnen,  men nu gör hen det. Hen har 6 tänder. 
    Behöver ju inte rimligtvis vara att du gör något fel. Glad Ibland har de bara perioder där det är mycket som händer i utvecklingen och sömnen tyvärr blir lidande.
    Tror inte det är någon fara med en flaska välling på natten en stund fortfarande om det hjälper att somna om, min son har nyligen bytt ut ersättningen mot vatten och det va nog en månad sen så han va väl 21mån. Bvc sa inget om det alls när vi sa att han kunde få en flaska ibland om han vaknade på natten vid 18mån. 
    Ibland måste man ta till det som krävs för att orka nästa dag!
  • AndreaBD

Det är säkert bara en fas. Barn är inte så beräkneliga. Jag tror inte du gör något fel.

• Anonym (Vet ej)

Tackar för era svar! :)

Kanske bara är en fas då. Får se hur det går inatt!

Det där med att slänga nappen/gossedjuret på golvet och först skratta sen gråta för hen vill ha tillbaka dom, kan de ha med att göra att hen vill ha uppmärksamhet? Händer aldrig dagtid.

Vi hade precis planer på att flytta spjälsängen till barnets egna rum men kanske borde sova några hela nätter först igen? Orkar liksom inte springa fram och tillbaka på natten.

Hen lägger sig alltid för natten ensam och det är mörkt (kol svart) i vårt sovrum så jag tror inte hen kommer tycka eget rum är läskigt så sätt(?). 

• Em97
    Anonym (Vet ej) skrev 2022-10-06 21:46:41 följande:

Tackar för era svar! :)

Kanske bara är en fas då. Får se hur det går inatt!

Det där med att slänga nappen/gossedjuret på golvet och först skratta sen gråta för hen vill ha tillbaka dom, kan de ha med att göra att hen vill ha uppmärksamhet? Händer aldrig dagtid.

Vi hade precis planer på att flytta spjälsängen till barnets egna rum men kanske borde sova några hela nätter först igen? Orkar liksom inte springa fram och tillbaka på natten.

Hen lägger sig alltid för natten ensam och det är mörkt (kol svart) i vårt sovrum så jag tror inte hen kommer tycka eget rum är läskigt så sätt(?). 

Håller tummarna att sömnen reder ut sig! Haft perioder här med med mer/mindre sömn och det känns ju verkligen dagen efter.

Jag skulle tro det iaf, något behov uttrycker ju beteendet i alla fall. Sonen kan göra samma sak, jag brukar bara ge tillbaka grejen utan någon kommentar. Blir liksom inte lika "spännande" när han knappt får någon reaktion. Men vill inte heller låta honom vara utan filten (som är det han tidigare kastat vid tillfällen) som annars är mysig och trygghet. 

Ja risken finns ju att ni får springa ut/in mycket om sängen flyttas. Vår son har sovit på en typ av golvsäng i sitt rum sen han va 13mån, men han kommer ofta gående in till oss på natten så vi behöver oftast inte resa oss själva. Läskigt tror jag inte det kommer va om barnet redan är van vid mörkt osv, mer kanske jobbigt för er att behöva springa in dit när det vaknas. Ni kan ju testa och se hur det går annars! Glad
  • Hyllemor
    Anonym (Vet ej) skrev 2022-10-06 21:46:41 följande:

Om ditt barn är van vid mörker, så tänd ingen lampa i barnets rum bara för att ni byter till eget rum! Gör EXAKT samma rutiner i eget rum som ni har gjort i er säng.

Min son gjorde för övrigt exakt samma som ditt barn och kastade napp och gosedjur HELA tiden vid den åldern. Det var kanske kul eller något. BVC sade att vi inte skulle ändra rutinerna alls när vi gick över till egen säng. Det gjorde vi och nu sover vår unge än idag med lampa tänd i sitt rum... dessutom implementerade vi flera andra dumma nattningsrutiner som kändes lämpliga då, men som vi i perioder har fått göra oss av med... framför allt för att vi föräldrar inte var synkade utan gjorde på helt olika vis.

Innan ni går över helt och hållet till eget rum, så upprätta de rutiner ni vill ha, och stötta varandra om en av er liksom "mesar ner" er eller får för er grejer. ALLA sade det till oss. Det tog TRE år innan vi fattade och då var vi så pass trötta av sömnbrist att vi höll på att gå under.

• Anonym (Vet ej)

Förra natten gick bättre. Grät för nappen hade trillat ur munnen, men somnade om direkt när hen fick tillbaka nappen. 

Dagsvila kan hen sova utan napp, funderar på om de även skulle gå natten, då kanske vi slipper detta gråtet pga nappen..? Men å andra sidan, vår läggningrutin har varit att hen får gossedjuret (snuttefilt med något djurhuvud :D) och nappen och somnar nästan direkt. Vet inte hur det går utan napp. 

Detta att gråta när nappen inte är i munnen är nytt! Hen har haft napp från start . Men inte knappt på dagen, mest på natten.

• Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2022-10-06 19:29:20 följande:
    Det är säkert bara en fas. Barn är inte så beräkneliga. Jag tror inte du gör något fel.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Vet ej)

Vi hade iallafall 2 veckor nu som gick bra men nu tror jag det börjar igen..

Vi la oss och sov redan kl 20 inga problem men plötsligt vaknar hon kl 23?!?! I en timma försökte jag hyssa, bytte blöjja, gav nappflaska , satte på musik osv inget av detta funkade ens denna gången. Så nu gick vi upp och hon leker på golvet med sina leksaker.

Känner mig så misslyckad, men å andra sidan inget gråt nu. Men förstår bara inte vad som är fel? Men kan ju inte gå upp såhär och leka mitt på natten i fortsättningen, eller ?

• Em97
    Anonym (Vet ej) skrev 2022-10-22 00:08:35 följande:

Vi hade iallafall 2 veckor nu som gick bra men nu tror jag det börjar igen..

Vi la oss och sov redan kl 20 inga problem men plötsligt vaknar hon kl 23?!?! I en timma försökte jag hyssa, bytte blöjja, gav nappflaska , satte på musik osv inget av detta funkade ens denna gången. Så nu gick vi upp och hon leker på golvet med sina leksaker.

Känner mig så misslyckad, men å andra sidan inget gråt nu. Men förstår bara inte vad som är fel? Men kan ju inte gå upp såhär och leka mitt på natten i fortsättningen, eller ?

Vi har också stökiga nätter med snart 2åring just nu, men vi går aldrig upp ur sängen. Ger ett gosedjur och han får ligga mellan oss föräldrar. Stökigt och Bökigt ja men hoppas det ska ge resultatSkrikandes
  • Anonym (Vet ej)
    Em97 skrev 2022-10-22 17:24:21 följande:
    Vi har också stökiga nätter med snart 2åring just nu, men vi går aldrig upp ur sängen. Ger ett gosedjur och han får ligga mellan oss föräldrar. Stökigt och Bökigt ja men hoppas det ska ge resultatSkrikandes
    Jag hade gärna till och med samsovigt/låtit ligga mellan oss men går inte, hon kryper runt och över oss och tillslut ramlar ner för sängen om man inte är snabb :O

Har aldrig tidigare behövt gått upp, men förra natten ville hon verkligen inte sova . Misstänkte tänder först, men då slutar man väll inte gråta när man får leka på golvet, qkulle jag tro.

Jaja får hoppas det går över och hon återgår till att qova bra igen..
Svar på tråden 12-månaders beter sig konstigt, snäll hjälp!