• Anonym (diagnos?)

Egoism eller diagnos?

Vad lider jag av?

Är egoist och vill att allt ska kretsa kring mig. Är i princip ointresserad av att lyssna på andra människor, OM de inte är jätteintressanta, typ kändisar eller läkare eller något sådant. Jag vill alltid komma i första hand och jag saknar empati i stunden. Jag kör över alla för att komma först i köer, jag kan göra dumma saker utan att tänka på konsekvenserna. Samtidigt så är jag känslig som person och älskar jag någon så är det av hela mitt hjärta, men det är svårt att fånga in mig. Jag skulle aldrig ställa mig i en kö, utan blir otålig och irriterad och arg och tränger mig före. 
    Jag vill ha all uppmärksamhet och blir lite avundsjuk om någon annan skulle få det, men oftast får jag all attention ändå, så har ej känt någon avundsjuka på minst 10 år till någon annan.

Jag kan säga väldigt sårande saker rakt ut till folk (impulsiv, rakt på sak) utan att tänka och förstår inte sedan varför de blir sårade. I efterhand kan jag dock känna empati och ånger, så jag är ingen psykopat. Ångrar om jag gjort något dumt, men när jag är i stunden så saknar jag helt empati och kan inte stoppa mig från att säga något dumt eller det som är sant. jag tänker inte alls på att jag sårar den andra människan. Jag är helt uppe i mig själv och har svårt för att sätta in mig i andra människors situation, att alla faktiskt ÄR olika. Jag tror att alla måste tycka och tänka som jag.

Jag har inte de narcissistiska äkta dragen, och inte autist. ADHD har jag tydligen en hög dos av.

• Svar på tråden Egoism eller diagnos?
  • Anonym (Dumpa!)
    Anonym (diagnos?) skrev 2022-10-06 14:29:14 följande:
    Iom jag alltid skyllt ifrån mig och trott att det är fel på alla andra och inte mig, så fick jag mitt straff nu efter 50 år då min partner bemötte mig på samma sätt och sa att jag behöver söka hjälp för min egoism etc. Det är tack vare honom som jag sedan några år börjat inse att det faktiskt är mig det är mycket fel på. Jag vill inte vara sån längre.
    Vad har din partner sagt som fått dig att ändra uppfattning?
  • Anonym (Fågel)

Nej, du är inte en psykopat. Du är en Sociopat. Stor skillnad. 

På din beskrivning låter du som att du är Sociopat. Detta behöver du söka hjälp för.

• AndreaBD
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-06 13:47:59 följande:
    Ja, där skulle jag säga att du har en stark förklaring. Blir man bemött på ett känslokallt sätt lär man sig inte "normala" mönster. Du skulle ha nytta av terapi för att bearbeta såna bitar men också försöka aktivt tänka mer empatiskt. Eftersom du är medveten om det blir det lite lättare för dig att jobba med. Sedan kommer det finnas många situationer där du glömmer den aspekten ändå, men man blir bättre.
    Det tror jag inte på. Jag har verkligen haft en .... fucked-upp .. barndom. Man KAN göra bättre själv. Man måste inte behandla alla andra som skit för det. Nej, jag har inte lärt mig behandla andra med respekt, och det märktes nog också i min första relation. Men SEN har jag tänkt till och bestämt mig att göra annorlunda. Man gör val i livet också. Det är svårare om man har sämre förutsättningar, men det är på inget sätt förbestämt att man måste vara på ett visst sätt beroende på barndom man har haft. 
  • Anonym (Dumpa!)
    AndreaBD skrev 2022-10-06 14:57:18 följande:
    Det tror jag inte på. Jag har verkligen haft en .... fucked-upp .. barndom. Man KAN göra bättre själv. Man måste inte behandla alla andra som skit för det. Nej, jag har inte lärt mig behandla andra med respekt, och det märktes nog också i min första relation. Men SEN har jag tänkt till och bestämt mig att göra annorlunda. Man gör val i livet också. Det är svårare om man har sämre förutsättningar, men det är på inget sätt förbestämt att man måste vara på ett visst sätt beroende på barndom man har haft. 
    Jag håller med här. Det kan vara så att man tar längre tid på sig i starten, måste lära sig sådant som man inte fick med sig i uppväxten. Men det går!
  • Anonym (Hmm)
    Trodde du hade förmågan att tänka lite längre än i svart-vitt? Nej, en fucked up barndom är inte en garanti för att bli konstig men i just ts fall verkar det tydligt att det påverkat hen väldigt mycket.
  • Anonym (Nfnf)
    Ingen som påstått det heller 
  • Anonym (Lo)

Enklaste sättet att få klarhet i det här är ju att du faktiskt söker hjälp. Som din make poängterat. Dels så du får kännedom om där existerar någon medfödd diagnos, vilket ju ändå har betydelse för hur man går vidare sen. Men också om där existerar trauman och tex störd anknytning tack vare din uppväxt. Ju mer man slipper famla i blindo, desto bättre rehabilitering kan man lägga upp. Samt. Vissa verktyg och strategier fungerar bättre/sämre beroende på om man har diagnoser eller ej. Du skulle även behöva guidning i det här. 

Förmodligen är det en kombo av personlighet, uppväxt och möjligen diagnos. Långt ifrån alla med din uppväxt blir som dig dock. Så jag tror inte det är sunt att ställa in sig på utgångsläget, att det är andras/något specifikts fel att man är som man är. Men vist kan sådant bidra. Hos en del väldigt mycket. Har man inte haft andra vuxna att se upp till, med en sundare och mer balanserad syn på hur man behandlar varandra/värderingar m.m kan det säkert råka bli så att man inte lär sig att tänka efter. Att inte lära sig reflektera. Inte lära sig analysera. Inte lära sig vad hänsyn är för något, och varför det är viktigt att förstå att andra känner och tänker på sitt sätt. 

• Anonym (Dumpa!)
    Anonym (Lo) skrev 2022-10-06 15:42:59 följande:

Enklaste sättet att få klarhet i det här är ju att du faktiskt söker hjälp. Som din make poängterat. Dels så du får kännedom om där existerar någon medfödd diagnos, vilket ju ändå har betydelse för hur man går vidare sen. Men också om där existerar trauman och tex störd anknytning tack vare din uppväxt. Ju mer man slipper famla i blindo, desto bättre rehabilitering kan man lägga upp. Samt. Vissa verktyg och strategier fungerar bättre/sämre beroende på om man har diagnoser eller ej. Du skulle även behöva guidning i det här. 

Förmodligen är det en kombo av personlighet, uppväxt och möjligen diagnos. Långt ifrån alla med din uppväxt blir som dig dock. Så jag tror inte det är sunt att ställa in sig på utgångsläget, att det är andras/något specifikts fel att man är som man är. Men vist kan sådant bidra. Hos en del väldigt mycket. Har man inte haft andra vuxna att se upp till, med en sundare och mer balanserad syn på hur man behandlar varandra/värderingar m.m kan det säkert råka bli så att man inte lär sig att tänka efter. Att inte lära sig reflektera. Inte lära sig analysera. Inte lära sig vad hänsyn är för något, och varför det är viktigt att förstå att andra känner och tänker på sitt sätt. 

Inte fel, men vill tillägga att den emotionella tryggheten också är viktig, och kan förmedlas med ganska få ord. 

Finns väl många som ser sig som både analytiska och hänsynsfulla som man inte gärna håller i handen när det blåser.
  • AndreaBD
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-06 15:23:55 följande:
    Trodde du hade förmågan att tänka lite längre än i svart-vitt? Nej, en fucked up barndom är inte en garanti för att bli konstig men i just ts fall verkar det tydligt att det påverkat hen väldigt mycket.
    Jag tänker inte svart-vitt, men jag ville inte vara för långrandig heller. Det är klart det var förenklad, och det är klart det finns andra faktorer. T.ex. att bli mobbad, att inte ha vänner. Men där verkar ju TS till och med ha tur och har det ganska bra. Folk är olika känsliga också. Folk har olika egenskaper som kan kompensera.  Det finns dessutom en grad av medvetenhet som inte skulle finnas om hen vore såå svårt påverkad.  Det är bara min sammanlagda intryck, att hen skulle kunna jobba på sig själv - att det inte behöver vara så. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-10-06 15:31:22 följande:
    Ingen som påstått det heller 
    Nej, men då kan ju TS göra något åt det också. 
  • Anonym (Hmm)
    AndreaBD skrev 2022-10-06 16:19:29 följande:
    Jag tänker inte svart-vitt, men jag ville inte vara för långrandig heller. Det är klart det var förenklad, och det är klart det finns andra faktorer. T.ex. att bli mobbad, att inte ha vänner. Men där verkar ju TS till och med ha tur och har det ganska bra. Folk är olika känsliga också. Folk har olika egenskaper som kan kompensera.  Det finns dessutom en grad av medvetenhet som inte skulle finnas om hen vore såå svårt påverkad.  Det är bara min sammanlagda intryck, att hen skulle kunna jobba på sig själv - att det inte behöver vara så. 
    Jo men det skrev ju jag också, att man kan jobba på sin empatiska förmåga. Jag tror ts har alla möjligheter att bli bättre. Det ska mycket till innan man stämplar någon som sociopat, som någon annan i tråden skrev (vilket enligt Google inte går att behandla).
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2022-10-06 16:19:29 följande:
    +1
  • AndreaBD
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-06 16:31:10 följande:
    Jo men det skrev ju jag också, att man kan jobba på sin empatiska förmåga. Jag tror ts har alla möjligheter att bli bättre. Det ska mycket till innan man stämplar någon som sociopat, som någon annan i tråden skrev (vilket enligt Google inte går att behandla).
    Jo, men det sa jag ju också. Man kan göra något, man kan ändra på det. Insikt är ju första steget.
  • Anonym (diagnos?)
    Anonym (Dumpa!) skrev 2022-10-06 14:38:19 följande:
    Vad har din partner sagt som fått dig att ändra uppfattning?
    Han sa att jag ständigt tänker på mig själv och

-aldrig någonsin tänker på hur andra människor mår
    -aldrig kan accepter att människor är och tänker olika än jag själv
    -saknar empati när jag säger eller behandlar människor illa
    -saknar empati när jag är otrogen och sen ljuger rakt upp i ansiktet på den jag älskar för att jag tycker att han förtjänade det just då
    -saknar helt empati och förståelse för barn och djur. De är bara jobbiga, efterhängsna och i vägen.
    -helt kan glömma bort att skriva eller kontakta eller svara personen ifråga som väntar på ett svar en hel dag, eftersom jag är inne i min egen bubbla
    -är en riktig mobbare och har alltid varit. gillar på nåt sätt att samla ihop en grupp och mobba ut någon som jag inte gillar och som går emot mig på något sätt.
    -kan avboka ett möte eller träff eller resa i sista sekund för att jag "inte känner" för det just då. Tänker aldrig på dem som blir ledsna, utan har bara mitt eget mående och känslor i hjärnan.
    -om jag inte alltid kommer först i alla sammanhang, så blir jag jävlig och ska hämnas på något sätt så att de ska förstå att så gör man inte med mig.

Dessa saker har jag insett med min partner, som har fått mig att vakna upp och tänka till. Mina föräldrar har länge sagt detta till mig, men då har jag inte tagit åt mig. Mina ex säger samma.
  • Anonym (Dumpa!)
    Anonym (diagnos?) skrev 2022-10-07 14:20:00 följande:
    Han sa att jag ständigt tänker på mig själv och

-aldrig någonsin tänker på hur andra människor mår
    -aldrig kan accepter att människor är och tänker olika än jag själv
    -saknar empati när jag säger eller behandlar människor illa
    -saknar empati när jag är otrogen och sen ljuger rakt upp i ansiktet på den jag älskar för att jag tycker att han förtjänade det just då
    -saknar helt empati och förståelse för barn och djur. De är bara jobbiga, efterhängsna och i vägen.
    -helt kan glömma bort att skriva eller kontakta eller svara personen ifråga som väntar på ett svar en hel dag, eftersom jag är inne i min egen bubbla
    -är en riktig mobbare och har alltid varit. gillar på nåt sätt att samla ihop en grupp och mobba ut någon som jag inte gillar och som går emot mig på något sätt.
    -kan avboka ett möte eller träff eller resa i sista sekund för att jag "inte känner" för det just då. Tänker aldrig på dem som blir ledsna, utan har bara mitt eget mående och känslor i hjärnan.
    -om jag inte alltid kommer först i alla sammanhang, så blir jag jävlig och ska hämnas på något sätt så att de ska förstå att så gör man inte med mig.

Dessa saker har jag insett med min partner, som har fått mig att vakna upp och tänka till. Mina föräldrar har länge sagt detta till mig, men då har jag inte tagit åt mig. Mina ex säger samma.
    Jag tror fortfarande inte att du är på riktigt, men om du är det så kan du säkert få råd av andra i tråden. 
  • Anonym (Dumpa!)
    Anonym (FYI) skrev 2022-10-07 15:35:00 följande:
    Tror visst att hon är riktig. Förmodligen samma människa som skrev tråden längre ner.
    www.familjeliv.se/forum/thread/81990583-kan-vi-hitta-tillbaka
    Hej, tack! Jag läste tråden och delar din uppfattning att det nog är samma person. I så fall har hon gått in i nästa fas att hans förklaringar är det som gäller.

När hon beskriver sig själv låter det som någon annans ord, men nu efter att ha läst den andra tråden förstår jag bakgrunden. 

Min uppfattning är samma. Dumpa din kille. Kommer inte bli lätt, men då vinner du åtminstone tid ts. Ju längre ni är kvar i det där, ju mer skadade blir ni.
Svar på tråden Egoism eller diagnos?