• Fröken Allvar

    För vem är medelklassen farlig?

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Xbqp4g/en-desperat-medelklass-ar-farligare-an-fattiga-modrar
    "Den kommande tiden står vi inför något som är politiskt mycket farligare än unga mödrar med magra plånböcker: en socialt desperat medelklass som sitter fast i ränteskiten men löst på jobbet.
     
    Är det något som 1930-talet kan lära oss, så är det att såna människor kan gå åt vilket håll som helst".

    Vilka är såna människor? Är du "sån" ? Känner du dig farlig, medelklass? 
  • Svar på tråden För vem är medelklassen farlig?
  • Tukt

    Självklart finns det en politisk och kanske även demokratisk fara med en grupp som vant sig vid att ständigt få det bättre, men plötsligt får tänka om.
    Samtidigt fråga om den är farligare än den allt större underklass vi börjar få.
    Men det som drar ned farligheten är att medelklassen inte är en homogen grupp längre. Den innehåller både de som får det bättre och ,märkbart sämre.
    Det stora problemet med medelklassen är att de däremot saknar klassperspektiv. Vilket gör den som grupp ganska okunnig, även om den samtidigt har ett stort kunskaps register.

  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-04-22 12:01:57 följande:

    Självklart finns det en politisk och kanske även demokratisk fara med en grupp som vant sig vid att ständigt få det bättre, men plötsligt får tänka om.
    Samtidigt fråga om den är farligare än den allt större underklass vi börjar få.
    Men det som drar ned farligheten är att medelklassen inte är en homogen grupp längre. Den innehåller både de som får det bättre och ,märkbart sämre.
    Det stora problemet med medelklassen är att de däremot saknar klassperspektiv. Vilket gör den som grupp ganska okunnig, även om den samtidigt har ett stort kunskaps register.


    Hej och välkommen till tråden! 🙂 Det var intressanta tankar. Jag får se om jag kommer på något att tillägga. 
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2023-04-22 11:47:19 följande:
    Vad menar du med ett borgerligt perspektiv och att hitta hönständer? 
    Hönständer existerar som bekant inte, det är poängen med liknelsen.
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2023-04-22 17:49:43 följande:
    Hönständer existerar som bekant inte, det är poängen med liknelsen.
    Jag förstod det när jag läste ditt inlägg igen, men då hade jag redan ställt frågan. Det finns borgerliga kulturskribenter lite här och var, men de brukar inte anklaga den medelklass som de själva tillhör lika ofta.

    Vad tyckte du om Tukts inlägg? Jag tyckte att det var bra, men har inte hunnit skriva något svar ännu.
  • Anonym (Plush)

    Glöm inte att breda lager av medelklassen själva lever av skattemedel (lärare, sjuksköterskor, socionomer, fysioterapeuter, läkare, psykologer osv) för att inte tala om alla "onödiga" jobb såsom jämställdhetsstrateger, hbtqi-certifierare, kommunikatörer, miljödiplomerare och liknande trams. 

  • Fröken Allvar
    Anonym (Plush) skrev 2023-04-22 19:04:40 följande:

    Glöm inte att breda lager av medelklassen själva lever av skattemedel (lärare, sjuksköterskor, socionomer, fysioterapeuter, läkare, psykologer osv) för att inte tala om alla "onödiga" jobb såsom jämställdhetsstrateger, hbtqi-certifierare, kommunikatörer, miljödiplomerare och liknande trams. 


    Ja. Är det samma människor som identifierar sig med de superrika i White Lotus? 
  • Fröken Allvar
    Den riktiga medelklassen utanför Aftonbladets fantasier enligt Catia:
     
    "När resandet blev likställt med livsfarlig smittspridning upphörde även dessa semestrar i lönndom. För vissa. För andra blev smusslandet lika oemotståndligt som en otrohetsaffär. Sällan har väl en Las Palmas-resa känts syndigare än den som företogs av dåvarande generaldirektören för MSB, i december 2020 - i samma veva som svenskarna avråddes från att göra icke-nödvändiga resor.
     
    Sedan dess har trenden utvecklats ytterligare. I den extremt underhållande Flashbacktråden "Brukar ni smygresa?" berättar en gift man om hur han numera tagit smygandet vidare inom familjen. Han säger till sin fru att han är tvungen att resa i jobbet och tar sedan ut ledighet för att kunna semestra på egen hand och slappa på resmålet.
     
    Han vill dricka öl på hotellrummet, kanske gå på strippklubb, något armémuseum, sitta på balkongen med en GT och kolla på solnedgången. Om något problem uppstår med frun brukar han skylla på en påhittad, jobbig kollega som alltid vill ha med honom på "jobbresorna". Han berättar om den värsta smygresan som tog honom till New York:
     
    Jag ville bo på TWA-hotellet på JFK så jag hade 3 mycket sköna dagar där.
     
    Tråden är förstås helt förkastlig ur både äktenskaps- och klimatsynpunkt. Men av någon underlig anledning gör den mig harmonisk."
     
  • Fröken Allvar
    Den riktiga medelklassen utanför Aftonbladets fantasier enligt Catia:
     
    "När resandet blev likställt med livsfarlig smittspridning upphörde även dessa semestrar i lönndom. För vissa. För andra blev smusslandet lika oemotståndligt som en otrohetsaffär. Sällan har väl en Las Palmas-resa känts syndigare än den som företogs av dåvarande generaldirektören för MSB, i december 2020 - i samma veva som svenskarna avråddes från att göra icke-nödvändiga resor.
     
    Sedan dess har trenden utvecklats ytterligare. I den extremt underhållande Flashbacktråden "Brukar ni smygresa?" berättar en gift man om hur han numera tagit smygandet vidare inom familjen. Han säger till sin fru att han är tvungen att resa i jobbet och tar sedan ut ledighet för att kunna semestra på egen hand och slappa på resmålet.
     
    Han vill dricka öl på hotellrummet, kanske gå på strippklubb, något armémuseum, sitta på balkongen med en GT och kolla på solnedgången. Om något problem uppstår med frun brukar han skylla på en påhittad, jobbig kollega som alltid vill ha med honom på "jobbresorna". Han berättar om den värsta smygresan som tog honom till New York:
     
    Jag ville bo på TWA-hotellet på JFK så jag hade 3 mycket sköna dagar där.
     
    Tråden är förstås helt förkastlig ur både äktenskaps- och klimatsynpunkt. Men av någon underlig anledning gör den mig harmonisk."
     
  • Anonym (leva och låta leva)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-24 15:41:59 följande:
    Den riktiga medelklassen utanför Aftonbladets fantasier enligt Catia:
     
    "När resandet blev likställt med livsfarlig smittspridning upphörde även dessa semestrar i lönndom. För vissa. För andra blev smusslandet lika oemotståndligt som en otrohetsaffär. Sällan har väl en Las Palmas-resa känts syndigare än den som företogs av dåvarande generaldirektören för MSB, i december 2020 - i samma veva som svenskarna avråddes från att göra icke-nödvändiga resor.
     
    Sedan dess har trenden utvecklats ytterligare. I den extremt underhållande Flashbacktråden "Brukar ni smygresa?" berättar en gift man om hur han numera tagit smygandet vidare inom familjen. Han säger till sin fru att han är tvungen att resa i jobbet och tar sedan ut ledighet för att kunna semestra på egen hand och slappa på resmålet.
     
    Han vill dricka öl på hotellrummet, kanske gå på strippklubb, något armémuseum, sitta på balkongen med en GT och kolla på solnedgången. Om något problem uppstår med frun brukar han skylla på en påhittad, jobbig kollega som alltid vill ha med honom på "jobbresorna". Han berättar om den värsta smygresan som tog honom till New York:
     
    Jag ville bo på TWA-hotellet på JFK så jag hade 3 mycket sköna dagar där.
     
    Tråden är förstås helt förkastlig ur både äktenskaps- och klimatsynpunkt. Men av någon underlig anledning gör den mig harmonisk."
     
    HAHA, vilken grej! Jag försöker se till att min partner får sitt intresse av åtminstone armémuséer tillgodosett inom relationen. Skrattande Och han får gärna dra iväg med en kompis och göra något som inte jag tycker låter intressant också.
  • Fröken Allvar
    Anonym (leva och låta leva) skrev 2023-04-24 15:56:20 följande:
    HAHA, vilken grej! Jag försöker se till att min partner får sitt intresse av åtminstone armémuséer tillgodosett inom relationen.  // Skrattande Och han får gärna dra iväg med en kompis och göra något som inte jag tycker låter intressant också.
    Medelklassens moral är stor när det gäller de egna, är mitt intryck. Det är bara fattiga som ska pendla kollektivt och campa på semestern istället för att flyga till solen. Alldeles ortsett från det tycker jag att du och partnern verkar ge varandra sunt svängrum. Leva och låta leva ska gälla alla. 
  • Fröken Allvar
    Det verkar lugnt ännu. Ingen farlig medelklass här heller
     
    "Alexander och hans fru bor tillsammans med sina två barn i en lägenhet i Stockholms innerstad. Det senaste året har familjens bokostnader förändrats radikalt.
     
    Från att ha betalat räntekostnader på omkring 10 000 kronor i månaden betalar familjen nu drygt 35 000 kronor. Dessutom blev Alexander för en tid sedan varslad från sitt mellanchefsjobb, till följd av det oroliga ekonomiska läget och den stundande lågkonjunkturen... Alexander heter egentligen något annat och vill inte ställa upp på bild. Ämnet är helt enkelt för känsligt i dagsläget. I flera fall där privatpersoner ställt upp med namn och bild i media har elaka och raljerande kommentarer radats upp i kommentarsfälten...Trots familjens förändrade läge går, enligt Alexander, ekonomin ändå ihop även om livet till viss del har förändrats.
     
    -Vi gör inga större investeringar, vi åker inte på någon resa i sommar. Vi unnar oss helt enkelt inte något som inte är nödvändigt. Vi har valt att investera i vårt boende, det är vår stora grej.
     
    ?Det är inte synd om oss?, understryker Alexander och förklarar att både han och hans fru har bra löner och de har dessutom lyckats leva gott och sparat pengar under åren då räntan var låg.
     
    -Sedan finns det väl en generell känsla av att man har varit rik de senaste åren, att man har varit överklass. Nu är det tydligt att vi inte är det."
     
Svar på tråden För vem är medelklassen farlig?