fjanten skrev 2022-10-10 09:51:26 följande:
Eftersom detta är familjeliv så börjar jag inlägget med detta:
- Jag är hyfsat ung (27 år) och har haft swish sedan starten.
- Jag ser mig inte som en bakåtsträvare
- Jag anser mig vara hyfsat tekniskt kompetent, exempelvis har jag haft ansvaret just för att implementera diverse betalsystem på hemsidor på diverse olika arbetsplatser.
Jag ger mina äldsta två barn veckopeng i form av kontanter. Dessa barn är fortfarande unga i sammanhanget - snart 6 och 7 år. Dock vill jag helst att de fortsätter ha primärt kontanter så länge som möjligt, och tänker att betalkort och swish kan bli aktuellt runt 13 års ålder någonstans. Har en tioårig släkting som har sämre koll på pengars värde än min snart 6-åring har, och studier visar just att barn som enbart hanterar kontanter brukar i högre grad har bättre koll på pengars värde än barn som enbart har bankkort (och swish). Så kan man förstås blanda, men jag minns själv att när jag var 13 år och fick bankkort var kontanter ett minne blott, men grunden för pengars värde och ett ekonomiskt tänk fanns där.
Så är det förstås mycket möjligt att vi kommer tänka om om det blir aktuellt, men jag ser ingen poäng med att ge barnen bankkort och swish så tidigt som möjligt bara för att.
F.ö. vet jag bara en affär i vår stad som bara tar emot kortbetalning (inte swish, kort). Övriga tar både kontanter och kort (och en del tar swish).
Blir det att vi flyttar till makens hemland så är det först runt 16-17 års ålder som kort (och deras motsvarighet till swish) kan komma att bli aktuellt. Där är det fortfarande primärt kontanter som gäller (Australien). Så även av den anledningen (ev. flytt dit) känns det viktigt att våra barn har en vana att hantera kontanter.
Med allt det sagt - jag hade (om inte annat så tillfälligt) gett barnen swish i läget du beskriver TS.
Jag är med dig i princip allt du skriver, förutom att jag har svårt att förstå hur det kan vara dåligt att ha fixat ett kort som ligger på en hylla, så att just den dagen det behövs, ja då tar man fram det, barnet kan använda det, och sen lägger man tillbaka det på hyllan.
Mitt barn som har bankkort har inte på något sätt haft fritt förfogande över det, sina egna pengar har han i kontanter, men så smidigt tex när barnet ska resa bort en vecka, att kunna skicka med kortet, så att man kan föra över pengar om det skulle uppstå ett köpbehov som inte kalkylerats med.
Jag skickar hellre med 100 kr i kontanter och ett tomt bankkort till scoutlägret, och sedan får ett samtal att sonen vill köpa en hoodie för 600, än att jag från början måste tänka på att skicka med sonen typ tusen spänn (som lätt tappas bort), och sen ha en diskussion om att han inte får använda 900 utan att kolla med oss osv osv.
Eller som idag när sonen ska åka buss. Hur skulle han ens kunna betala för bussen om han inte hade ett kort? Bussarna här tar inte kontanter. Alltså tar jag fram kortet, sätter över 50 spänn och skickar iväg honom.