• Anonym (Ts)

Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?

Varför är vissa föräldrar så anti swish och bankkort till sina barn?

Vi tycker swish är superbra för barnen. Det gör att man kan ha lite på deras konto (sällan över 100 kr) men snabbt fylla på om de behöver (de står på ica och vill köpa en glass på sommaren, behöver åka buss, är med en kompis och ska göra något osv). Barnen har ju ofta bra koll på mobilen men sämre koll på lösa pengar som ju är enkla att tappa bort. Vi skaffade det till barnen så fort de hade ålder inne. Man kan i Nordea som vi har ha swish att ta emot pengar (och sen betala med bankkort) rätt tidigt och sen kan man betala med swish från 11 år. 

Men så var vi på föräldramöte i åk 6 och det pratas om en aktivitet som kommer ske utanför skoltid (arrangeras av äldre elever) och där det aviserats att enbart betalning med swish. Och då är några upprörda över det och tycker det är jättekonstigt att man inte tar kontanter. 

Varför ska arrangörerna behöva hantera kontanter och småpengar i mängder, ha jobbet med att sätta in dem på konto, risken för att förlora pengarna osv istället för att ha en enkel struktur att allt swishas in direkt på kontona. Varför skaffar inte folk swish till sina barn istället för att gnälla över att ställen inte tar kontanter?

• Svar på tråden Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?
  • Xenia
    Anonym (Ts) skrev 2022-10-08 15:59:16 följande:
    Varför har man som vuxen inte swish?? 
    För att man inte behöver det?

Jag har bankkort och kontanter.
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2022-10-08 15:59:16 följande:
    Varför har man som vuxen inte swish?? 

Alla har inte behovet. Min mamma har bankkort, men hon föredrar att ta ut kontanter för att betala. Hon bor i Malmö. 

Jag är jätteglad att varken min mamma och svärmor har vare sig mobilt BankID eller svisch. Har läst allt för många historier om äldre som blivit lurade. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2022-10-09 14:35:51 följande:

Alla har inte behovet. Min mamma har bankkort, men hon föredrar att ta ut kontanter för att betala. Hon bor i Malmö. 

Jag är jätteglad att varken min mamma och svärmor har vare sig mobilt BankID eller svisch. Har läst allt för många historier om äldre som blivit lurade. 

Det är ju rätt stor risk med kontanter också, med rån, tappa dem och falska sedlar...

Min 78-åriga pappa har swish, använder det ofta. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2022-10-09 15:17:02 följande:
    Det är ju rätt stor risk med kontanter också, med rån, tappa dem och falska sedlar...

Falska sedlar från bankomaten? 

De har inte plånboken fylld med pengar, utan tar med sig det de behöver när de handlar. 

• Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2022-10-09 15:17:02 följande:

De har inte plånboken fylld med pengar, utan tar med sig det de behöver när de handlar. 

• Anonym (Mm)
    Anonym (S) skrev 2022-10-09 15:23:38 följande:

Gissningsvis använder han sedlarna att betala med. Då får man ofta så kallad  växel, vilket kan vara falska sedlar om man har otur. 

Eller betalar han bara med jämna pengar direkt från bankomaten?

• Anonym (Maria)
    Anonym (Mm) skrev 2022-10-10 08:02:41 följande:

Gissningsvis använder han sedlarna att betala med. Då får man ofta så kallad  växel, vilket kan vara falska sedlar om man har otur. 

Mm, men hur stort är det problemet? Med falska sedlar. När det knappt existerar kontanter enligt vissa.
    Det är ju långt ifrån säkert med bankid, swish och allt sådant. Hur ofta läser man inte om bedrägerier kopplade till internetköp och bluffakturor, människor som utger sig vara från ens bank osv.

Är själv inte emot swish jag har alla dessa tjänster men man ska vara lite försiktig trots allt. Barn har inte alltid så bra koll på bedrägerier. Det har ju knappt vuxna. 
  • Anonym (Love)

Förstår inte heller. Varför skaffar man det inte så kan man använda det dom gånger det behövs, och använda kontanter annars? 
    Idag ska min son åka buss till sin faster efter skolan. Bussen tar inte kontanter, så det är ju toppen att bara kunna föra över för bussbiljetten. 

Sonen har haft bankkort kanske den han var 8-9, han är 11 idag. Han verkar inte ha några som helst problem att använda det, men han har inga som helst problem att förstå pengar osv. Men i början så var det ju vi som hanterade kortet, det togs fram när det behövdes.

Om man upplever att barnen har svårt att förstå så är det ju toppen att fortsätta med kontanter, men kortet finns om barnet behöver köpa en bussbiljett eller handla någonstans där dom inte tar kontanter. Det ena behöver inte utesluta det andra.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-10 08:40:29 följande:
    Mm, men hur stort är det problemet? Med falska sedlar. När det knappt existerar kontanter enligt vissa.
    Det är ju långt ifrån säkert med bankid, swish och allt sådant. Hur ofta läser man inte om bedrägerier kopplade till internetköp och bluffakturor, människor som utger sig vara från ens bank osv.

Är själv inte emot swish jag har alla dessa tjänster men man ska vara lite försiktig trots allt. Barn har inte alltid så bra koll på bedrägerier. Det har ju knappt vuxna. 
    Hur ofta upplever du bedrägerier med swish? Ungefär lika ofta som du får en falsk sedel. 

Internetköp har väl inte något med swish att göra? 

För min mamma som är gammal är internetköp toppen. Hon beställer saker som kommer direkt hem till dörren så att hon slipper släpa sin parkinsonkropp medelst färdtjänst till något köpcentrum och stappla fram för att köpa någon leksak till ett barnbarn. Maten kommer också direkt hem. Vilket otroligt lyft det är för äldre idag att kunna handla på nätet jämfört med hur det var för min mormor för bara 25 år sedan. Det är frihet för henne. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Mm) skrev 2022-10-10 08:55:05 följande:
    Hur ofta upplever du bedrägerier med swish? Ungefär lika ofta som du får en falsk sedel. 

Internetköp har väl inte något med swish att göra? 

För min mamma som är gammal är internetköp toppen. Hon beställer saker som kommer direkt hem till dörren så att hon slipper släpa sin parkinsonkropp medelst färdtjänst till något köpcentrum och stappla fram för att köpa någon leksak till ett barnbarn. Maten kommer också direkt hem. Vilket otroligt lyft det är för äldre idag att kunna handla på nätet jämfört med hur det var för min mormor för bara 25 år sedan. Det är frihet för henne. 
    Hur ofta har du fått falska sedlar?
    Mig veterligen har det aldrig hänt mig el ngn i min familj.
    Rent allmänt är det ju känt att det finns bedrägerier med dessa tjänster ? Har du helt missat det i samhället?

Det finns även swish som gått fel och man betalat till fel nummer och får inte tillbaka pengarna t ex.
    Särskilt äldre löper större risk att bli lurade. Det kan du väl inte missat? 
    När det fungerar är det såklart jättesmidigt med alla dessa tjänster. Ingen som är emot det tror jag. 
    Utan man ska vara lite observant är det jag skriver. 
  • Anonym (Maria)

Swish är ju iallafall kopplad till ens internetbank. Det kommer man ju inte ifrån heller hur MM.
    Penningtvätt är tydligen ett vanligt problem med Swish. 
    Förstår inte varför folk tror man är emot saker man ju själv har, bara för att man är lite försiktig och vet hur känsliga alla dessa olika system är. 

• fjanten

Eftersom detta är familjeliv så börjar jag inlägget med detta:
    - Jag är hyfsat ung (27 år) och har haft swish sedan starten.
    - Jag ser mig inte som en bakåtsträvare 
    - Jag anser mig vara hyfsat tekniskt kompetent, exempelvis har jag haft ansvaret just för att implementera diverse betalsystem på hemsidor på diverse olika arbetsplatser.

Jag ger mina äldsta två barn veckopeng i form av kontanter. Dessa barn är fortfarande unga i sammanhanget - snart 6 och 7 år. Dock vill jag helst att de fortsätter ha primärt kontanter så länge som möjligt, och tänker att betalkort och swish kan bli aktuellt runt 13 års ålder någonstans. Har en tioårig släkting som har sämre koll på pengars värde än min snart 6-åring har, och studier visar just att barn som enbart hanterar kontanter brukar i högre grad har bättre koll på pengars värde än barn som enbart har bankkort (och swish). Så kan man förstås blanda, men jag minns själv att när jag var 13 år och fick bankkort var kontanter ett minne blott, men grunden för pengars värde och ett ekonomiskt tänk fanns där.

Så är det förstås mycket möjligt att vi kommer tänka om om det blir aktuellt, men jag ser ingen poäng med att ge barnen bankkort och swish så tidigt som möjligt bara för att.

F.ö. vet jag bara en affär i vår stad som bara tar emot kortbetalning (inte swish, kort). Övriga tar både kontanter och kort (och en del tar swish).

Blir det att vi flyttar till makens hemland så är det först runt 16-17 års ålder som kort (och deras motsvarighet till swish) kan komma att bli aktuellt. Där är det fortfarande primärt kontanter som gäller (Australien). Så även av den anledningen (ev. flytt dit) känns det viktigt att våra barn har en vana att hantera kontanter.

Med allt det sagt - jag hade (om inte annat så tillfälligt) gett barnen swish i läget du beskriver TS.

• Anonym (Love)
    fjanten skrev 2022-10-10 09:51:26 följande:

Eftersom detta är familjeliv så börjar jag inlägget med detta:
    - Jag är hyfsat ung (27 år) och har haft swish sedan starten.
    - Jag ser mig inte som en bakåtsträvare 
    - Jag anser mig vara hyfsat tekniskt kompetent, exempelvis har jag haft ansvaret just för att implementera diverse betalsystem på hemsidor på diverse olika arbetsplatser.

Jag ger mina äldsta två barn veckopeng i form av kontanter. Dessa barn är fortfarande unga i sammanhanget - snart 6 och 7 år. Dock vill jag helst att de fortsätter ha primärt kontanter så länge som möjligt, och tänker att betalkort och swish kan bli aktuellt runt 13 års ålder någonstans. Har en tioårig släkting som har sämre koll på pengars värde än min snart 6-åring har, och studier visar just att barn som enbart hanterar kontanter brukar i högre grad har bättre koll på pengars värde än barn som enbart har bankkort (och swish). Så kan man förstås blanda, men jag minns själv att när jag var 13 år och fick bankkort var kontanter ett minne blott, men grunden för pengars värde och ett ekonomiskt tänk fanns där.

Så är det förstås mycket möjligt att vi kommer tänka om om det blir aktuellt, men jag ser ingen poäng med att ge barnen bankkort och swish så tidigt som möjligt bara för att.

F.ö. vet jag bara en affär i vår stad som bara tar emot kortbetalning (inte swish, kort). Övriga tar både kontanter och kort (och en del tar swish).

Blir det att vi flyttar till makens hemland så är det först runt 16-17 års ålder som kort (och deras motsvarighet till swish) kan komma att bli aktuellt. Där är det fortfarande primärt kontanter som gäller (Australien). Så även av den anledningen (ev. flytt dit) känns det viktigt att våra barn har en vana att hantera kontanter.

Med allt det sagt - jag hade (om inte annat så tillfälligt) gett barnen swish i läget du beskriver TS.

Jag är med dig i princip allt du skriver, förutom att jag har svårt att förstå hur det kan vara dåligt att ha fixat ett kort som ligger på en hylla, så att just den dagen det behövs, ja då tar man fram det, barnet kan använda det, och sen lägger man tillbaka det på hyllan. 

Mitt barn som har bankkort har inte på något sätt haft fritt förfogande över det, sina egna pengar har han i kontanter, men så smidigt tex när barnet ska resa bort en vecka, att kunna skicka med kortet, så att man kan föra över pengar om det skulle uppstå ett köpbehov som inte kalkylerats med. 

Jag skickar hellre med 100 kr i kontanter och ett tomt bankkort till scoutlägret, och sedan får ett samtal att sonen vill köpa en hoodie för 600, än att jag från början måste tänka på att skicka med sonen typ tusen spänn (som lätt tappas bort), och sen ha en diskussion om att han inte får använda 900 utan att kolla med oss osv osv. 

Eller som idag när sonen ska åka buss. Hur skulle han ens kunna betala för bussen om han inte hade ett kort? Bussarna här tar inte kontanter. Alltså tar jag fram kortet, sätter över 50 spänn och skickar iväg honom.

• Anonym (S)
    Anonym (Mm) skrev 2022-10-10 08:02:41 följande:

Är det vanligt med falska sedlar i etablerade butiker? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-10 09:18:19 följande:
    Hur ofta har du fått falska sedlar?
    Mig veterligen har det aldrig hänt mig el ngn i min familj.
    Rent allmänt är det ju känt att det finns bedrägerier med dessa tjänster ? Har du helt missat det i samhället?

Det finns även swish som gått fel och man betalat till fel nummer och får inte tillbaka pengarna t ex.
    Särskilt äldre löper större risk att bli lurade. Det kan du väl inte missat? 
    När det fungerar är det såklart jättesmidigt med alla dessa tjänster. Ingen som är emot det tror jag. 
    Utan man ska vara lite observant är det jag skriver. 
    Håller med dig. Många äldre blir lurade, de tror det är banken som ringer och ber dom logga in, fast det varnas om det hela tiden. 
    Visst finns många äldre som klarar av det, men många gör det inte, och då måste deras vuxna barn se till att de inte skaffar det, eller åtminstone vara uppmärksamma på om de börjar bli förvirrade. 
  • fjanten
    Anonym (Love) skrev 2022-10-10 10:59:53 följande:

Jag är med dig i princip allt du skriver, förutom att jag har svårt att förstå hur det kan vara dåligt att ha fixat ett kort som ligger på en hylla, så att just den dagen det behövs, ja då tar man fram det, barnet kan använda det, och sen lägger man tillbaka det på hyllan. 

Mitt barn som har bankkort har inte på något sätt haft fritt förfogande över det, sina egna pengar har han i kontanter, men så smidigt tex när barnet ska resa bort en vecka, att kunna skicka med kortet, så att man kan föra över pengar om det skulle uppstå ett köpbehov som inte kalkylerats med. 

Jag skickar hellre med 100 kr i kontanter och ett tomt bankkort till scoutlägret, och sedan får ett samtal att sonen vill köpa en hoodie för 600, än att jag från början måste tänka på att skicka med sonen typ tusen spänn (som lätt tappas bort), och sen ha en diskussion om att han inte får använda 900 utan att kolla med oss osv osv. 

Eller som idag när sonen ska åka buss. Hur skulle han ens kunna betala för bussen om han inte hade ett kort? Bussarna här tar inte kontanter. Alltså tar jag fram kortet, sätter över 50 spänn och skickar iväg honom.

Det handlar om behov, här finns i nuläget inget behov av att ha ett kort på hyllan. Börjar det komma en massa situationer där det känns nödvändigt, då får vi fatta beslut då. Här åker man buss gratis, behövs inget betalkort eller busskort för det. Ska något av barnen åka buss till någon annan kommun på egen hand om några år så kan bussresan i det läget antingen betalas i app av oss föräldrar, eller också kan aktuellt barn själv köpa biljetter tur och retur i kiosken vid stationen kontant (eller med kort, för den delen). Ska barnen iväg på något sådant läger så får vi fundera på bästa tänkbara lösningar innan det, men det är ett antal år i framtiden ändå, och det är inte alls självklart att eget kort kommer vara bästa lösningen, det får vi ta ställning till då OM det blir aktuellt innan ca 13 års ålder.
  • Xenia
    Drottningen1970 skrev 2022-10-09 15:19:35 följande:

Visste inte ens att det fanns massa folk som var emot swish. Så oerhört märkligt.

Så oerhört trångsynt av dig!

Vem säger att man är "emot swish" bara för att man inte tycker att man behöver det själv?

Min dotter hade inga pengar alls med sig till skolan i låg- och mellanstadiet. Vad skulle hon med dem till? Hon åt skolmaten (som vi redan betalat via skatten), hon behövde inte gå och köpa någon skräpmat på lunchrasten. Ingen kiosk i närheten tackochlov.

På fritiden hade hon sin veckopeng - i kontanter.
  • Anonym (Ts)
    Xenia skrev 2022-10-10 18:03:43 följande:
    Så oerhört trångsynt av dig!

Vem säger att man är "emot swish" bara för att man inte tycker att man behöver det själv?

Min dotter hade inga pengar alls med sig till skolan i låg- och mellanstadiet. Vad skulle hon med dem till? Hon åt skolmaten (som vi redan betalat via skatten), hon behövde inte gå och köpa någon skräpmat på lunchrasten. Ingen kiosk i närheten tackochlov.

På fritiden hade hon sin veckopeng - i kontanter.
    Men jag förstår inte. Umgås inte ditt barn med kompisar? min son går i sexan nu och har i 1-2 år på tex loven gjort saker med kompisar som inbegriper pengar. de handlar på fotbollsklubbens café när de är där på dagarna och kör fotboll. Eller köper en glass med kompisar. Eller äter lunch på enkla ställen som finns i närområdet, hamburgerställen osv. Eller går på disco som ordnas i skolan av en äldre klass. 

Man kan betala med kontanter på dessa ställen ofta, men det blir mer och mer vanligt att när det är privat arrangerat att det inte tas kontanter. 
Svar på tråden Varför är vissa föräldrar så emot swish och bankkort till sina barn?