• Anonym (Förvirrad och förtvivlad)

Fått jätteproblem med att få ut narkotikaklassade preparat

Jag har haft en del narkotikaklassade preparat som skrivits ut på slentrian under flera år. Nu mår jag bättre och det känns inte hållbart längre. På eget bevåg bad jag läkaren att se hur mycket vi kunde sänka dosen eller eventuell sätta ut medicinerna helt. Sagt och gjort. 

Narkotikaklassad medicin 1 är helt utsatt, Narkotikaklassad medicin 2 lyckades jag sänka till 5mg/dag istället för tidigare 14mg. Nu vill jag gå vidare med att sänka narkotikaklassa medicin 3 och här tar det hus i helvete. 

Läkaren vägrar skriva ut mer av medicin 2 och vill ha ett extremt tufft uttrappningschema på medicin 3 och 4. Det är alltså bestämt att de ska bort helt och läkaren har nästan sagt rent ut att han misstänker läkemedelsberoende. 

Hade jag vetat det här hade jag aldrig påbörjat det här med läkarens vetskap. Hur kan jag vara beroende om jag slutat med en medicin helt, sänkt den andra till en tredjedel och vill försöka sluta eller sänka medicin 3 och 4? Om jag var beroende hade jag väl snarare velat höja dosen eller åtminstone stanna på samma dos. 

Vad ska jag göra? Jag behöver verkligen medicin 2. 

• Svar på tråden Fått jätteproblem med att få ut narkotikaklassade preparat
  • Anonym (....)
    Anonym (Förvirrad och förtvivlad) skrev 2022-10-08 13:19:34 följande:
    Det kanske inte framgick men jag var sarkastisk. Bara för att man behöver en medicin är man inte beroende. 
    Anonym (Nrke) skrev 2022-10-08 12:47:10 följande:
    Men lägg ner , du kan ju inte jämföra en sådan sak. 
    Medicin mot psykiska åkommor ses som helt onödigt medan de mot somatiska sjukdomar inte ifrågasätts alls det tycker jag är fel. Hade jag varit beroende hade jag inte slutat med en medicin och trappat ner den andra kraftigt. 
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 12:52:38 följande:
    Oxascand och imovane påverkar samma receptorer i hjärnan så de hör ihop i den bemärkelsen. 
    Ja, men man kan ta bara en av medicinerna. Många tar bara Imovane eller bara Oxascand. 
    Det är stor skillnad på att vara beroende och ha ett missbruk. Ett beroende vill man oftast komma ut men inte ett missbruk. 

Din reaktion talar om att du har ett beroende som du gärna vill kom ur men inte i den takt som läkaren anser är möjlig. 
    Anonym (K) skrev 2022-10-08 13:13:11 följande:

TS, det låter fullt rimligt att fortsätta med 5mg Imovane per natt.

Får jag fråga vad medicin 3 och 4 är får några preparat?
    Det du hade kunnat göra (svårt nu såklart) är att själv googla fram rimligt nedtrappnings-schema och följa det. Då hade du inte behövt ta upp frågan men läkaren överhuvudtaget just nu.
    Kanske det kan vara en variant? Byt läkare, säg inget om nedtrappning, lös det själv enligt ett bra schema.

Den ena heter Lyrica och finns bara i kapslar som inte kan delas, ska jag trappa ut behöver jag alltså recept. Den andra heter Concerta. 

Jag ångrar att jag sa något överhuvudtaget men gjort är gjort. 

Anonym (....) skrev 2022-10-08 13:21:09 följande:
    Det är stor skillnad på att vara beroende och ha ett missbruk. Ett beroende vill man oftast komma ut men inte ett missbruk. 

Din reaktion talar om att du har ett beroende som du gärna vill kom ur men inte i den takt som läkaren anser är möjlig. 
    I så fall är ju alla som tar någon form av medicin (oavsett vad den är emot) beroende. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Förvirrad och förtvivlad) skrev 2022-10-08 13:24:46 följande:

Den ena heter Lyrica och finns bara i kapslar som inte kan delas, ska jag trappa ut behöver jag alltså recept. Den andra heter Concerta. 

Jag ångrar att jag sa något överhuvudtaget men gjort är gjort. 

Ok, Lyrica och Concerta kan jag inte så mycket om, men självklart skall du kunna få hjälp att minska dessa/ ev sätta ut helt.
  • Anonym (K)
    Anonym (Förvirrad och förtvivlad) skrev 2022-10-08 13:26:39 följande:
    I så fall är ju alla som tar någon form av medicin (oavsett vad den är emot) beroende. 
    Nej, så är det inte. Vissa mediciner ger ett beroende, andra inte. Beroendet kan vara fysiskt eller psykiskt (eller både och).
    Det är anledningen till att du måste trappa ner istället för att sluta tvärt. Mediciner man inte på något vis är beroende av kan man sluta med rakt av. Din kropp behöver vänja sig långsamt vid lägre doser.
  • Anonym (....)

Berode för att överleva eller ha ett normalt liv, ja det finns med de flesta medicinerna. Men det är inte samma sak som missbruk eller lökemedelsberoende. 

• Xlr8
    Anonym (Förvirrad och förtvivlad) skrev 2022-10-08 12:26:02 följande:

Den medicin jag slutat med är mot ångest (den heter Oxascand och är ett benso preparat) den andra är en sömnmedicin (Imovane) De hör alltså inte ihop. 

Jag var självmordsbenägen under en period och inlagd då sattes precis allt in sen har det inte sats ut. 

Anonym (Maria) skrev 2022-10-08 12:09:36 följande:

Vad bra du fixat det ts. Nedtrappning och utsättning.
    Men att sätta ut helt i panik från läkaren sida beroende el inte så gör man inte. Okunnigt.
    Att gå ner och även sätta ut flera läkemedel särskilt då narkotiska just kan vara svårt sannerligen.
    Försök prata med hen ordentligt så ni inte missförstått varandra. Annars försök få en ny. Eller få hjälp på en enhet för läkemedelsutsättning. Brukar vara beroendeenhet som kan sådant. 
    En abrupt utsättning kan vara risk i ditt läge när du minskat /avslutat redan mer än ett läkemedel. Risk att det kan trigga igång besvär. Vore bättre ta det stillsamt isåfall om det ska göras. 

Jag är vad jag vet inte beroende så beroendeenhet är inte aktuellt. Tack för ditt inlägg. I värsta fall får jag byta läkare. 

Fy fan för benso, stakars sate å kliva av det. Jag vara åt minstone "bara" opioid beroende. 
    2 veckor under täcket i fosterställning. Första veckan sov jag inte ens mer 4 timmar bortsett från mängder av 5-10 min.
  • Anonym (Nrke)
    Anonym (Förvirrad och förtvivlad) skrev 2022-10-08 13:19:34 följande:
    Det kanske inte framgick men jag var sarkastisk. Bara för att man behöver en medicin är man inte beroende. 
    Anonym (Nrke) skrev 2022-10-08 12:47:10 följande:
    Men lägg ner , du kan ju inte jämföra en sådan sak. 
    Medicin mot psykiska åkommor ses som helt onödigt medan de mot somatiska sjukdomar inte ifrågasätts alls det tycker jag är fel. Hade jag varit beroende hade jag inte slutat med en medicin och trappat ner den andra kraftigt. 
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 12:52:38 följande:
    Oxascand och imovane påverkar samma receptorer i hjärnan så de hör ihop i den bemärkelsen. 
    Ja, men man kan ta bara en av medicinerna. Många tar bara Imovane eller bara Oxascand. 
    Nej det gör dom inte men du kan inte jämföra sådana saker. 
    Xlr8 skrev 2022-10-08 13:44:25 följande:
    Fy fan för benso, stakars sate å kliva av det. Jag vara åt minstone "bara" opioid beroende. 
    2 veckor under täcket i fosterställning. Första veckan sov jag inte ens mer 4 timmar bortsett från mängder av 5-10 min.
    Jag lider med dig För mig var det ganska lätt att sluta som tur var. 
    Anonym (....) skrev 2022-10-08 13:37:17 följande:

Berode för att överleva eller ha ett normalt liv, ja det finns med de flesta medicinerna. Men det är inte samma sak som missbruk eller lökemedelsberoende. 

De flesta som tar psykofarmaka gör det för att överleva eller ha ett normalt liv också.
    Anonym (K) skrev 2022-10-08 13:36:11 följande:
    Nej, så är det inte. Vissa mediciner ger ett beroende, andra inte. Beroendet kan vara fysiskt eller psykiskt (eller både och).
    Det är anledningen till att du måste trappa ner istället för att sluta tvärt. Mediciner man inte på något vis är beroende av kan man sluta med rakt av. Din kropp behöver vänja sig långsamt vid lägre doser.

SSRI ska man också trappa ut långsamt och det är inte beroendeframkallande. 
    Anonym (Nrke) skrev 2022-10-08 14:06:18 följande:
    Nej det gör dom inte men du kan inte jämföra sådana saker. 
    Varför inte? Jag tycker det är rätt självklart att ingen önskar att andra ska dö, trist att du umgås med sådana människor som tycker så (varför skulle du annars ha tolkat det jag skrev som du gjorde)
  • Anonym (K)
    Anonym (Förvirrad och förtvivlad) skrev 2022-10-08 15:09:06 följande:
    Jag lider med dig smile4.gif För mig var det ganska lätt att sluta som tur var. 

De flesta som tar psykofarmaka gör det för att överleva eller ha ett normalt liv också.

SSRI ska man också trappa ut långsamt och det är inte beroendeframkallande. 
    Varför inte? Jag tycker det är rätt självklart att ingen önskar att andra ska dö, trist att du umgås med sådana människor som tycker så (varför skulle du annars ha tolkat det jag skrev som du gjorde)
    SSRI är inte psykiskt beroendeframkallande, men fysiskt har kroppen anpassat sig till läkemedlet, och skall trappas ner, precis som tex kortison.

Oxascand och Imovane är beroendeframkallande, och skapar ett beroende när man tar dem dagligen. Lyrica är svagare risk för beroende om det används rätt. Concerta ges i för låg dos för att ge ett beroende.

Beroendet innebär som sagt inte ett missbruk. Ordet "beroende" betyder inte automatiskt något fult och fel. Tar man läkemedlen som ordinerats av en anledning (fysisk eller psykisk), de hjälper, och man inte själv ökar doserna så har man gjort helt rätt. De som fastnar i att ta mer och mer kan däremot riskera ett missbruk.

Du behöver inte fastna på ordet beroende, men ta inte illa upp om någon läkare pratar om just det.
    Däremot har din läkare agerat helt fel.

Jag tar själv i perioder mycket stilnoct. Jag blir snabbt beroende, och när jag slutar tar det två dygn igen innan jag kan sova och utsättningsbesvären klingat av.
    Anonym (K) skrev 2022-10-08 16:02:36 följande:
    SSRI är inte psykiskt beroendeframkallande, men fysiskt har kroppen anpassat sig till läkemedlet, och skall trappas ner, precis som tex kortison.

Oxascand och Imovane är beroendeframkallande, och skapar ett beroende när man tar dem dagligen. Lyrica är svagare risk för beroende om det används rätt. Concerta ges i för låg dos för att ge ett beroende.

Beroendet innebär som sagt inte ett missbruk. Ordet "beroende" betyder inte automatiskt något fult och fel. Tar man läkemedlen som ordinerats av en anledning (fysisk eller psykisk), de hjälper, och man inte själv ökar doserna så har man gjort helt rätt. De som fastnar i att ta mer och mer kan däremot riskera ett missbruk.

Du behöver inte fastna på ordet beroende, men ta inte illa upp om någon läkare pratar om just det.
    Däremot har din läkare agerat helt fel.

Jag tar själv i perioder mycket stilnoct. Jag blir snabbt beroende, och när jag slutar tar det två dygn igen innan jag kan sova och utsättningsbesvären klingat av.

Det står inte att det är beroendeframkallande på FASS.

Vissa blir beroende av narkotikaklassade preparat inte alla (i så fall hade de inte fått säljas) Jag menar inte att man inte ska vara försiktig (ingen vet vem som blir beroende och inte) bara att alla inte automatiskt blir beroende. 

Det är inte fult och fel att bli missbrukare heller, det är en sjukdom. Jag konstaterar bara att alla varken blir missbrukare eller beroende. 

• Anonym (op)

För mig var lyrica svårare att sätta ut än bensodiazepiner.

Den ska trappas ut väldigt långsamt enligt fass, så det borde du kunna ifrågasätta baserat på fass.

• Inteutanproblem

Vad knepigt att reaktionen hos läkaren blev sådär helt plötsligt. Särskilt med tanke på att du bett om hjälp att trappa ut. Gör man det på eget bevåg utan att säga något, brukar dom däremot bli väldigt upprörda. Då det anses farligt att göra det utan vägledning.
    Du har ju redan även sänkt dosen rejält på den medicinen. Att lyssna till kroppen/sin instinkt att det inte är rätt tid just nu, att helt sluta med den. Är inte orimligt på något sätt eller vis. Sånt här skall ju göras långsamt och ytterst försiktigt. Annars riskerar allt att fallera och man tvingas sätta in starka preparat igen, och framstegen blir som bortsuddade. Att behålla en lägre dos på en medicin man känner på sig att man fortfarande behöver, under tiden man långsamt trappar ut dom andra, är knappast märkligt. 

Snabb och aggressivt utsättning är GALENSKAP. Riskerna med det är inget att leka med. Idioterna här som kommenterar att du vist det måste vara beroende bla bla. Skitsnack. Ni känner inte TS, och hur väl hon känner sig själv och hur djup hennes självkännedom är. Någon djupare kunskap om preparaten som används inom psykiatrin kan man omöjligt ha heller. Antagligen har ni förutfattat tänkt att TS snackar om narkotikaklassade smärtlindrande. Det existerar många preparat inom psykiatrin som ej är inom risk att man skall kunna utveckla ett beroende, men som kan vara rent katastrofala att sluta med tvärt/för snabbt. Man kan riskera rätt allvarliga konsekvenser. 

I mina öron känns det som att läkaren måste ha missuppfattat något. Vet ej vad bara. Men känns märkligt. Så försök prata med läkaren igen, och berätta att det känns som att det kan ha skett ett missförstånd mellan er. Samtidigt vet man med sig att det finns dom som får för sig både ett och annat, och sen inte kan ändra sig. Även om det blir glasklart att dom tänkt fel/tolkat patienten fel. Kan bli till ett ego/en prestige sak för vissa läkare. 

• Anonym (op)

Ville också säga att samma sak hände mig när jag frivilligt satte ut lyrica och xanor. Nu kan jag inte få tillbaka dem, fast jag kan ta dem vid behov egentligen också. I mitt fall har jag kvar mediciner hemma (lyrica) som jag tar av ca 3 gånger/månad utan problem när det verkligen är kris med ångest och dålig sömn.

• Anonym (?)
    Anonym (Förvirrad och förtvivlad) skrev 2022-10-08 16:26:26 följande:

Det står inte att det är beroendeframkallande på FASS.

Vissa blir beroende av narkotikaklassade preparat inte alla (i så fall hade de inte fått säljas) Jag menar inte att man inte ska vara försiktig (ingen vet vem som blir beroende och inte) bara att alla inte automatiskt blir beroende. 

Det är inte fult och fel att bli missbrukare heller, det är en sjukdom. Jag konstaterar bara att alla varken blir missbrukare eller beroende. 

Alla blir tillvänjda med tiden. Det är därför som bensodiazepiner, opiater och liknande substanser fungerar bäst vid korttidsbruk eller som vid behov medicinering. Men i viss mån är det så oavsett vilken medicin man tar - även receptfria mediciner försöker kroppen att motverka och balansera sig utifrån. Det är bara att det inte är lika jobbigt att sluta med dem som t ex med benso, där man t.o.m kan dö i värsta fall om man slutar abrupt från en hög dos. 
  • Anonym (?)
    Anonym (op) skrev 2022-10-08 17:25:54 följande:

Ville också säga att samma sak hände mig när jag frivilligt satte ut lyrica och xanor. Nu kan jag inte få tillbaka dem, fast jag kan ta dem vid behov egentligen också. I mitt fall har jag kvar mediciner hemma (lyrica) som jag tar av ca 3 gånger/månad utan problem när det verkligen är kris med ångest och dålig sömn.

Läkare i Sverige är livrädda för sk. beroendeframkallande mediciner. Det går bra att skriva ut hästdoser av t ex alvedon (som kan vara skadligt för organen och som man faktiskt inte ens vet exakt hur det fungerar i kroppen) men gud nåde om det är något som patienten kan bli beroende av. 
  • elin1989

Imovane ska bara användas i korta perioder, egentligen max en månad eller vid tillfälligt behov. Så läkaren har en skyldighet att inte skriva ut det på obestämd tid. 

• Anonym (op)
    elin1989 skrev 2022-10-09 11:34:20 följande:

Imovane ska bara användas i korta perioder, egentligen max en månad eller vid tillfälligt behov. Så läkaren har en skyldighet att inte skriva ut det på obestämd tid. 

Många inom psykiatrin får dock imovane utskrivet dagligen under många år.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (op) skrev 2022-10-09 18:03:39 följande:
    Många inom psykiatrin får dock imovane utskrivet dagligen under många år.
    Visst är det så. I normalfallet så att säga kortare tider det m som gäller. Men ibland finns inga alternativ än benso och z-analoger. Har själv haft imovane 15 år. Ibland 5 mg ibland 7.5 mg.
    Bara man har kontakt med sjukvården och ibland gör lite uppehåll kan vara bra om möjligt. Ibland är beroende det mindre problemet i hela situationen. 
  • Anonym (op)
    Anonym (Maria) skrev 2022-10-09 18:44:46 följande:
    Visst är det så. I normalfallet så att säga kortare tider det m som gäller. Men ibland finns inga alternativ än benso och z-analoger. Har själv haft imovane 15 år. Ibland 5 mg ibland 7.5 mg.
    Bara man har kontakt med sjukvården och ibland gör lite uppehåll kan vara bra om möjligt. Ibland är beroende det mindre problemet i hela situationen. 
    Fungerar det för sömnen och det inte utvecklas för mycket tolerans, så är det verkligen inte ett problem tycker jag, för personer som riskerar bli väldigt sjuka om de inte sover. 

Det är synd när personer som verkligen behöver en medicin och inte missbrukar den inte kan få den pga att vissa gör det.
Svar på tråden Fått jätteproblem med att få ut narkotikaklassade preparat