Anonym (Lonna) skrev 2022-10-09 17:59:32 följande:
Måste hon verkligen stimuleras så mycket? Låt henne vara liten.
Läsa böcker kan ni ju göra men annars gå inte in för att hon ska lära sig så mycket som möjligt, det kommer ju tids nog ändå. Leka, busa osv hade jag tyckt vara viktigare. Bygg lego, järnväg, med klossar, gå ut till lekparken osv.
Anar du ens hur tråkigt både jag och min son har haft stora delar av vår skoltid för att vuxna resonerar som du? Tråkigt så att vi grät, ibland.
När ens barn kommer hem från skolan och man frågar vad han lärt sig idag. "Ingenting", säger han ledset.
För att undervisningen ligger långt efter barnets kunskap, ett barn som inget hellre vill än att lära sig nya saker, som lever för det.
Tänk dig själv att du blir satt på ett jobb där allt du får göra är att hämta och vika ihop kartonger, i 8 h varje dag. Och så fort du blir färdig så blir du kritiserad för att du gjort det för fort, och helst ska du anpassa din hastighet till den funktionshindrade i hörnet som måste släpa sig till lagret på kryckor och hämta varje låda, fast du kan springa och älskar att göra det.
Det är så livet och skolan är för den som lär sig fort.
Jag ville inte "busa"- det var ju bara trams för småbarn. Jag ville få tid att läsa, bygga Lego/mekano eller lägga pussel, helst med flera tusen bitar. Jag koncentrerade mig oerhört bra och satt i timmar med mina projekt, så att jag glömde att äta.
Barn visar när det blir för mycket. Små barn somnar för att hjärnan måste processa, större barn blir rastlösa, gnälliga, behöver äta något.
Ge barnet kunskap TS, hon säger ifrån när det räcker.
Man kan inte köra en Boeingmotor på samma bränsle som en Fiat Punto.