• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Mysimba medicin för viktnedgång
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Hejhå) skrev 2023-01-12 16:15:51 följande:

    Hur får man denna medicin ordinerad?


    Vårdcentralen kan göra det, det jobbiga är mest att det oftast inte omfattas av högkostnadsskyddet och är då rätt dyrt. 
  • Anonym (......)
    Anonym (Wtf) skrev 2023-01-12 16:41:28 följande:
    Åh, du har löst mänsklighetens stora problem! 

    Med "rätt kost och lite karaktär"-metoden botar vi all beroendeproblematik! Anorektiker kommer att bli normalviktiga med "lite karaktär", rökare, alkoholister och narkomaner botade med "lite karaktär" och alla feta med trasig hunger/mättnadreglering kommer att bli smala med "rätt kost och lite karaktär".

    Alltid dyker det upp någon som du i dessa trådar...ingen insikt i hur fetma bäst behandlas, och alltid, alltid så snabb  med att tro att fetma beror på avsaknad av karaktär. 

    Är det något mer du är expert på? Berätta nu hur man får en anorektiker att äta? Hur slutar en narkoman att knarka? Hur får man en rökare att sluta? 
    Ja, svaren är ibland lättare än man tror. Jag är fd anorektiker så jag vet nog mer än du, jag har även varit överviktig, haft depressioner och självmordstankar och tagit mig ur allt det där. Så jag TROR att jag har lite koll. Kul att du är så duktig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hejhå) skrev 2023-01-12 16:15:51 följande:

    Hur får man denna medicin ordinerad?


    För mig inte alls svårt. Skrev via appen Min Doktor och hade det utskrivet inom 10 minuter.
    Anonym (Wtf) skrev 2023-01-12 16:43:31 följande:
    Vårdcentralen kan göra det, det jobbiga är mest att det oftast inte omfattas av högkostnadsskyddet och är då rätt dyrt. 

    Ja, det är dyrt. 1089:- för 112 tabeller och då ska man som mest ta 4 per dag..
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (......) skrev 2023-01-16 13:08:33 följande:
    Ja, svaren är ibland lättare än man tror. Jag är fd anorektiker så jag vet nog mer än du, jag har även varit överviktig, haft depressioner och självmordstankar och tagit mig ur allt det där. Så jag TROR att jag har lite koll. Kul att du är så duktig.
    Så vad får en person som levt med fetma i hela sitt liv och med ickefungerande mättnads/hungerkänslor och trasig hormonreglering att gå ned? Utan att svälta sig i månader?

    För det vet väl du som varit "överviktig"? Att med störd hormonreglering går även ämnesomsättningen ned  så att konstruktiv viktnedgång sker vid kaloriintag som inte ger mättnad? Och med takten 0,5-1  kg/månad så kan du se framemot 12-24 månader av konstant hunger innan du ens närmar dig BMI 35.

    Hur många år av konstant hunger tycker du räknas som "karaktär"? 5 år? 10?
  • Anonym (......)
    Anonym (Wtf) skrev 2023-01-23 23:21:53 följande:
    Så vad får en person som levt med fetma i hela sitt liv och med ickefungerande mättnads/hungerkänslor och trasig hormonreglering att gå ned? Utan att svälta sig i månader?

    För det vet väl du som varit "överviktig"? Att med störd hormonreglering går även ämnesomsättningen ned  så att konstruktiv viktnedgång sker vid kaloriintag som inte ger mättnad? Och med takten 0,5-1  kg/månad så kan du se framemot 12-24 månader av konstant hunger innan du ens närmar dig BMI 35.

    Hur många år av konstant hunger tycker du räknas som "karaktär"? 5 år? 10?
    Äter man rätt mat går man ner i vikt utan att vara hungrig och stabiliserar sina hormoner på köpet. Googla lite.
  • Anonym (Blåst)
    Anonym (B) skrev 2023-01-03 15:03:23 följande:
    Varför skriver du saker som inte stämmer?
    Fast de stämmer! 
  • Anonym (Blåst)
    Anonym (noelle) skrev 2023-01-11 15:22:03 följande:
    Nej, om man läser innehållsförteckningen är det inte mer socker i miniyoggi än i turkisk yoghurt. Däremot mindre fett i miniyoggi. Det är inte tillsatt socker i någon av dem. 

    www.arla.se/produkter/yoggi/mini-yoghurt-blabar-1000g-9336/

    kund.arla.se/produkter/produkt/arla-koket-turkisk-yoghurt-10-1000-g/
    De beror på vilken sorts fett man stoppar i sig! För att lyckas gå ner, så ska man minska fett o kolhydrater o öka protein! Socker, o sötningsmedel ska man undvika.. bästa kolhydraterna e ris o potatis i mindre mängder..ni e en hel bunt av okunniga människor här
  • Anonym (......)
    Anonym (Blåst) skrev 2023-01-24 19:40:13 följande:
    De beror på vilken sorts fett man stoppar i sig! För att lyckas gå ner, så ska man minska fett o kolhydrater o öka protein! Socker, o sötningsmedel ska man undvika.. bästa kolhydraterna e ris o potatis i mindre mängder..ni e en hel bunt av okunniga människor här
    Nej, man ska minska på kolhydrater. Finns inget vettigt i ris och potatis. Man behöver inte jättemycket protein heller. Fett bränner fett.  Man ska äta mindre än 5 gram kh per dag, 20 g protein och resten fett. Man rasar ner i vikt och behöver inte vara hungrig. Och hormonerna kommer till rätta av sig själv.
  • Finabella

    Jag har testat både mysimba och saxenda , mysimba gjorde ingen skillnad för mig och saxenda blev för dyrt så nu kör jag på Tiszepatide ( mounjaro) tror ja det heter . Den är så sjukt bra och man behöver bara sticka sig en gång i veckan i magen 😊👍 har gått ner 30kg+ på 4 månader! 


    Sjukt bra är den! Och jag kommer avstå från en GBP operation som egentligen var tänkt. 
    Testa dig fram lite innan operation! 
  • Anonym (TS)
    Finabella skrev 2023-03-08 08:46:03 följande:

    Jag har testat både mysimba och saxenda , mysimba gjorde ingen skillnad för mig och saxenda blev för dyrt så nu kör jag på Tiszepatide ( mounjaro) tror ja det heter . Den är så sjukt bra och man behöver bara sticka sig en gång i veckan i magen 😊👍 har gått ner 30kg+ på 4 månader! 


    Sjukt bra är den! Och jag kommer avstå från en GBP operation som egentligen var tänkt. 
    Testa dig fram lite innan operation! 
    Denna finns väl inte ens i Sverige?
  • Anonym (!!!)
    Anonym (......) skrev 2023-01-25 14:40:04 följande:
    Nej, man ska minska på kolhydrater. Finns inget vettigt i ris och potatis. Man behöver inte jättemycket protein heller. Fett bränner fett.  Man ska äta mindre än 5 gram kh per dag, 20 g protein och resten fett. Man rasar ner i vikt och behöver inte vara hungrig. Och hormonerna kommer till rätta av sig själv.
    Funkar inte på alla. Jag mådde pyton och gick inte ner. Hjärnan behöver kolhydrater för att kunna tillverka serotonin.
  • Anonym (!!!)

    Bra kolhydrater givetvis som bananer och havregryn.

  • Meddelande borttaget
  • LilaNejlikan

    Hej! Puffar. Hur gick det för er med Mysimba? Det är den enda som verkar finnas utan gelatin som jag inte äter. 


    Har den funkat? Är det en kamp att få utskrivet?

  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Mysimba medicin för viktnedgång