Fröken Allvar skrev 2022-10-13 15:32:06 följande:
Som svart boende i orten möter jag en hel del rasism från ffa personer från Mellanöstern som verkligen tycks se ner på en och använder det arabiska ordet abd = slav för att benämna oss. Det är sällan svenskar beter sig så här faktiskt och där vet jag att fler svarta i Sverige delar min syn. Tyvärr är det det här nåt det stort sett aldrig verkar pratas om i svenska samhället. :/
Jag kände inte till detta.
Jag tycker att dom allra flesta svenskar jag möter snarare verkar lite ängsligt överbeskyddande mot mig, att dom är så extremt måna om att inte säga nåt kränkande att det ibland blir pinsamt uppenbart.
Jag kan ha gjort mig skyldig till sådant här beteende. Efter att rasism och vardagsrasism och upplevelser av detta fått ta plats i offentligheten senaste åren är man ju rädd att säga fel och såra. Tidigare tycker jag inte att jag tänkte så mycket på hur folk såg ut. Nu tänker jag nästan alltid på det. Det är jobbigt och känns som en fixering skapad av antirasismen. Framför allt tänker jag hela tiden på att jag är vit numera, vilket jag aldrig någonsin gjorde innan 2015.
Att du inte kände till det jag beskrev beror väl antagligen på det sällan eller aldrig pratas om det i samhället. Elaine Eksvärd, själv svart, har skrivit om invandrares rasism mot svarta men även annan rasism från invandrare mot tex. judar och även etniska svenskar:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/eK8LoK/vi-maste-se-rasismen-som-frodas-i-fororten
Jag fattar att den här ängsligheten kommer av att man vill va sjysst mot andra men även att man väl inte själv vill bli anklagad för rasism som jag förstår är en jobbig upplevelse. Jag upplever man fokuserar enormt mycket på vitas rasism och kollektiva skuld för det ena och andra men i mina ögon blir det fan orimligt. 
Mina föräldrar är svarta/afrolatinos från Latinamerika dvs vi är slavättlingar men vi lägger ingen skuld på dagens vita för det. Hela den här slaveridiskussionen blir också absurd mtp att BLM mfl. aldrig tar upp att svart slaveri levde kvar i Mellanöstern tills för typ 50 år sen och än idag finns i delar av Afrika. Och att man på arabiska fortfarande benämner oss som slavar (snacka om strukturellt förtryck!). 
Jag tyckte BLM verkade intressant när jag första gången hörde om det när jag va typ 16-17 men med tiden upptäckte jag dom sprider otroligt mycket skitsnack och ren rasism mot vita (att vita skulle va genetiskt defekta osv). Dom representerar verkligen inte mig och jag tycker allt det här identitetspolitiska är destruktivt och leder till att man som svart inte får ses som en individ utan som del av ett kollektiv. Det polariserar samhället och gör snarare att rasismen riskerar öka. :/
Jag upplever att BLM mfl. enbart gör det svårare för mig som svart fritt tänkande individ. Det finns väl förresten inga som snackar så otroligt mycket om ras som just den här typen av antirasister. Tycker dom verkar helt f*****g fixerade. Och nej, jag tycker faktiskt inte rasismen ökar bland svenskarna. Kan du ge exempel på att vardagsrasismen verkligen ökar?
Jag tycker alla ska få va glada och stolta över det dom är oavsett man är svart eller vit eller nåt annat. Tvärtemot dom som kör med identitetspolitiken vill jag ha ett samhälle där vi först och främst ser och respekterar varandra som individer och där alla har samma rättigheter och samma skyldigheter. Ingen supremacy åt nåt håll för min del, tack.
Sorry för mitt brandtal men jag kände jag måste få ur mig det i sammanhanget.