• Fint123

    Missfall

    Jag är nu i v 6. Hade för 3 dagar sedan en liten ljusrosa flytning efter sex. Sedan kraftig magsmärtor samma natt i hela magen. Sedan har allt vart bra!

    Men Idag började jag få ljusbruna flytningar istället. 
    Ringde barnmorskan men får inget gehör alls utan de säger jag ska söka vård ifall jag får kraftig blödning. Gyn akuten går inte att nå. Något ul gör de ej förän vecka 18. Så länge det inte vart kraftig blödning. 

    Jag är känner mej orolig för vad jag bör förvänta mej? Tror ni att det kan va missfall på g? Hur länge tar det isåfall innan riktiga blödningar borde komma igång?

  • Svar på tråden Missfall
  • Jag är bara jag

    Lite blod efter sex som gravid är jättevanligt. Och brunt blod är gammalt blod. Kruxet här är smärtan. men inte det heller måste betyda m.f. Bäst är att du bokar ett privat VUL v.8. Då får du klart besked och slipper grubbla.

  • Fint123

    Ja det kanske är lika bra att försöka få en tid privat. Bor i en liten stad så finns inte mer än en privat att gå till. Känns otroligt jobbigt att inte kunna få stöd av sjukvården i detta. 
    Men är det normalt att man får ut gammal blod i bruna flytningar flera dagar efter sex?

  • Jag är bara jag
    Fint123 skrev 2022-10-11 12:38:57 följande:
    Ja det kanske är lika bra att försöka få en tid privat. Bor i en liten stad så finns inte mer än en privat att gå till. Känns otroligt jobbigt att inte kunna få stöd av sjukvården i detta. 
    Men är det normalt att man får ut gammal blod i bruna flytningar flera dagar efter sex?
    Man får aldrig stöd av vanliga vården vid m.f/misstänkta m.f. Det kan ta flera dagar för blod att komma ut och det är just därför det hinner bli brunt. Så det i sig betyder inget heller. Boka ett VUL du! Jag håller en tumme.
  • Fint123

    Tack för dina svar. 🌸
    Privata mottagningen hade redan fullt i sin telefon kö. Jag får prova imorgon igen. Som tur är att jag är ledig idag så jag kan va hemma orolig utan att behöva gå och jobba. 😥

  • Jag är bara jag
    Fint123 skrev 2022-10-11 13:00:25 följande:
    Tack för dina svar. 🌸
    Privata mottagningen hade redan fullt i sin telefon kö. Jag får prova imorgon igen. Som tur är att jag är ledig idag så jag kan va hemma orolig utan att behöva gå och jobba. 😥
    Prova igen du. Min läkare hade alltid tider han kunde klämma in brådskande VUL på så hoppas det är lika där du bor.
  • Anonym4848
    Fint123 skrev 2022-10-11 12:38:57 följande:

    Ja det kanske är lika bra att försöka få en tid privat. Bor i en liten stad så finns inte mer än en privat att gå till. Känns otroligt jobbigt att inte kunna få stöd av sjukvården i detta. 
    Men är det normalt att man får ut gammal blod i bruna flytningar flera dagar efter sex?


    Jag var också extremt orolig hela min graviditet (hade missfall innan), så tro mig - jag förstår. Men skulle vården kolla alla oroliga tidiga graviditeter med olika "småkänningar" skulle de inte hinna med nåt annat. Hoppas du får tid privat för att slippa oron ett tag, lycka till!
  • Juleslee

    Jag var gravid i somras och fick en liten blödning dagen efter sex i v 7. Den blödningen slutade däremot aldrig riktigt utan hade små flytningar med blod i en vecka innan jag fick se på UL att de inte längre hittade hjärtslag.. ett MA med andra ord. Fick tabletter med mig hem för kemisk abort men fostret kom ut samma kväll utan att jag tagit själva tabletterna. När det kom ut gjorde det otroligt ont och blödde mycket men bara en kortare stund. Vill inte skrämma dig, bara berättar min erfarenhet. 

    MEN! Blev gravid igen direkt efter och gick en rosa flytning igen efter sex i vecka 11. Blev såklart orolig efter tidigare erfarenhet men på UL såg allt bra ut och blödningen varade bara i två dar. Är nu i v 13. 
    Så jag har haft både erfarenheterna, dn gång som inte slutade bra och en gång som visade att det inte var någon fara. 

    Skillnaden när jag fick MA var att då hade jag även 'mensvärk' i ryggslutet och flytningarna med blod i slutade inte riktigt utan fortsatte i över en vecka. Så var det inte den andra gången (nu senast). Då hade jag ingen ryggvärk och blödningen slutade.  Hoppas detta kan hjälpa dig lite. Håller tummarna och hoppas att allt går bra för dig, det är säkert ingen fara! Blödning efter sex är ju vanligt sägs det. 

  • Happy80

    Jag hade precis ett missfall/MA som blörjade med stark mensvärk under en natt i v 5+3 och sedan en flytning med lite lite brunt. Smärtan och flytningen försvann helt men jag visste direkt att det missfall då testen därefter snabbt blev svagare, bastempen gick ner, pulsen gick ner och symptomen försvann (bara ömma bröstvårtor stannade kvar ganska länge). Fick missfallet bekräfat ca 1 1/2 v senare och först en vecka efter det började blödningen.

    Man kan ha blödning som går bra och smärta kan uppkomma av olika skäl som inte behöver betyda missfall. Om fortfarande känner dig gravid är det ett bra tecken, och om du testat med sticka tidigare kan du jämföra om det blir svagare.


    Annars är det privat UL v 8 tyvärr, vilket såklart känns som tortyr att vänta på när man behöver veta. Vanliga vården är ingen idé om det inte gäller fara för din egen hälsa, tex mycket stora blödningar eller misstänkt utomkveds (ensidig smärta). Annars får man ingen hjälp där, enligt mina erfarenheter.

    Hoppas det går bra!

Svar på tråden Missfall