• Växtvärk

    Jag älskar att träna, hur ofta kan man träna per vecka??

    Hej,

    Jag har aldrig varit en person som har tränat regelbundet förut, plötsligt för 2 månader sen ändrades något. Jag har blivit frälst och jag älskar att träna. Jag simmar 2 gånger i veckan, joggar 1 gång och gör övningar med kettlebell 1 gång i veckan. Hur ofta kan man träna per vecka? 

  • Svar på tråden Jag älskar att träna, hur ofta kan man träna per vecka??
  • Xlr8

    Med lite vettig planering så går det att få ihop en 12-16 pass per vecka. Men det är Elit träning, väldigt lätt att dra på sig skador om man ej vet exakt vad man pysslar med. 
    Som mest har jag tränat lite över 40 timmar i veckan. 
    Det var ej hållbart, kunde ej få i mig nog med kalorier.
    Hällde i mig olja, nötter och hade duktig med smör, grädde i allt. Men jag förbrände helt enkelt mer än kroppen kunde ta upp. 

  • Xlr8
    Anonym (Oklart) skrev 2022-10-14 21:03:25 följande:

    Min erfarenhet är att folk som tränar fler än 5 dagar i veckan antingen är ätstörda, blir ätstörda, eller elitsatsar i någon idrott.

    Naturligtvis finns det folk som "rör på sig" varje dag och inte faller in i kategorierna, men vanligtvis verkar folk må bra av 2 vilodagar de flesta veckor.

    Naturligtvis kan man också träna 10 dar på raken för att sen ha mer vila nästkommande vecka, men rätt ofta blir folk som inte vilar för slitna. Men det tar mer än tid än några månader.


    Sen har du dom som missbrukar endorfiner.
  • Anonym (4)

    ggr i veckan är lagom. Styrka 2 dagar, motion 2 dagar.
    Räcker faktiskt med armhävningar och promenader.

  • Anonym (Ace)

    Så länge som man lyssnar på kroppen så kan man träna hur ofta man vill. Varje dag är absolut inga problem. Dygnet har trotsallt 24 timmar...

    Jag springer minst 1 timme varje dag och promenerar mellan 1-2 timmar dagligen. Utöver det kör jag en hel del pilates och lite yinyoga (det sistnämnda är dock mest som återhämtning efter löpningen).

  • Anonym (Ace)
    Xlr8 skrev 2022-10-16 08:34:41 följande:
    Sen har du dom som missbrukar endorfiner.
    Guilty! Runners High!
  • Anonym (gg)

    Jag tränar 6-7 dagar i veckan. Jobbar nätter, så ibland går dagen jag går av nattpass bort då jag är för trött. Jag varvar löpning med styrketräning. Oftast 5 eller mer km löpning och 1-1.5 timmar styrketräning. Tycker egentligen inte att träning är jätteroligt, men det har så pass stor effekt på hur jag mår och ser ut att jag inte kommer att sluta.

  • Anonym (gg)
    Xlr8 skrev 2022-10-16 08:34:41 följande:
    Sen har du dom som missbrukar endorfiner.
    Det gör jag nog, men jag ser även löpning som medicin både mot min adhd och mina återkommande depressioner och fysiska smärtor i diskbråck jag har. Hittills har jag inte blivit deprimerad sedan jag började träna, vilket jag är så tacksam för.
  • Xlr8
    Anonym (gg) skrev 2024-01-26 13:46:49 följande:
    Det gör jag nog, men jag ser även löpning som medicin både mot min adhd och mina återkommande depressioner och fysiska smärtor i diskbråck jag har. Hittills har jag inte blivit deprimerad sedan jag började träna, vilket jag är så tacksam för.
    Försökte intala mig det i många år. 
    Efter ett tag går blir det dock destruktivt.
    När jag Vaknade 3-4 på natten för man måste ut och springa i 2 gradigt regn, upprepade gånger. Då insåg jag hur illa det var. 

    Då var jag uppe i över 50 timmars träning i veckan 
  • Anonym (Mannen)

    Beror på vad man tränar för kroppen behöver också återhämtning. När jag tränade som mest kunde jag köra 10 pass i veckan. Men då var jag yngre och hade mycket mer tid. 

  • Anonym (gg)
    Xlr8 skrev 2024-01-28 00:11:03 följande:
    Försökte intala mig det i många år. 
    Efter ett tag går blir det dock destruktivt.
    När jag Vaknade 3-4 på natten för man måste ut och springa i 2 gradigt regn, upprepade gånger. Då insåg jag hur illa det var. 

    Då var jag uppe i över 50 timmars träning i veckan 
    Det kommer aldrig hända mig. Jag värdesätter min sömn o hälsa för mycket
  • Anonym (Vem försöker du lura?)
    Anonym (Ace) skrev 2024-01-26 10:46:46 följande:

    Så länge som man lyssnar på kroppen så kan man träna hur ofta man vill. Varje dag är absolut inga problem. Dygnet har trotsallt 24 timmar...

    Jag springer minst 1 timme varje dag och promenerar mellan 1-2 timmar dagligen. Utöver det kör jag en hel del pilates och lite yinyoga (det sistnämnda är dock mest som återhämtning efter löpningen).


    Ortorexi är inte normalt alls.
Svar på tråden Jag älskar att träna, hur ofta kan man träna per vecka??