• Anonym (Blodtrycket)

Högt blodtryck efter förlossning

Fick barn för en vecka sen och hade innan inga problem med blodtrycket men efteråt har jag legat högt som värst 160/110 

Jag är uppriktigt livrädd, livrädd för att få en hjärnblödning till följd av det höga trycket. 

hoppas väl på att höra lite solskenshistorier. 
    Och tips på om det finns något jag kan göra för att få ned det? Äter medecin men trots den låg jag tidigare idag på 138/96 .igårkväll låg den på 140/105 

Nån fler än jag som haft höft blodtryck efter förlossning? 
    Hur länge hade ni det ? 

• Svar på tråden Högt blodtryck efter förlossning
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Blodtrycket) skrev 2022-10-15 16:17:00 följande:
    Högt blodtryck efter förlossning

Fick barn för en vecka sen och hade innan inga problem med blodtrycket men efteråt har jag legat högt som värst 160/110 

Jag är uppriktigt livrädd, livrädd för att få en hjärnblödning till följd av det höga trycket. 

hoppas väl på att höra lite solskenshistorier. 
    Och tips på om det finns något jag kan göra för att få ned det? Äter medecin men trots den låg jag tidigare idag på 138/96 .igårkväll låg den på 140/105 

Nån fler än jag som haft höft blodtryck efter förlossning? 
    Hur länge hade ni det ? 

Jag fick det med. Hade inget problem innan så får nu äta medicin. Tydligen fick min mamma samma så ärftligt? Inget jag visste innan och kom som en stor överaskning.
  • Anonym (Blodtrycket)
    Anonym (Marie) skrev 2022-10-15 16:18:26 följande:
    Jag fick det med. Hade inget problem innan så får nu äta medicin. Tydligen fick min mamma samma så ärftligt? Inget jag visste innan och kom som en stor överaskning.
    Nej inget ärftlig här.. annars hade ju det varit en förklaring..  tog de lång tid innan du fick ett "stabilt" blodtryck av medicinen? 

Ingen annan? 
  • Anonym (Blodtrycket)

Ingen?

• mamaleona

Kan även höra ihop med att mjölken stiger till ordentligt. Då brukar blodtrycket stiga, svullnaden öka i händer o fötter o humöret svänga rejält. Brukar gå över på 2-3dagar. Hälsn en bm. 

• Fliselisan

Hej,

För de allra flesta innebär inte ditt blodtryck någon fara ens då när det var som högst. Men, att gå med ett sånt blodtryck under längre tid (år) sliter på kärlen och risken för stroke mm ökar.

Jag fick också högt BT vid graviditeten, havandeskapsförgiftning och blev igångsatt. hade 180/100 innan förlossningen och som du ungefär efter. Alla sa att det brukar gå ner efter några dagar men mitt höll i sig. Det tog nog 6-8 månader innan det var normalt, och är idag 4 år senare typ 110/70 när jag vilar. Har dock alltid precis på gränsen om en läkare kollar, men hemma när jag tar det själv ligger det bra. 

Så ta det lugnt och kanske köp en mätare själv om du inte redan har och kolla i lugn o ro.

• Kvinna1989

Jag födde september 2021, hade super bra blodtryck hela graviditeten, men ca 2 månader efter förlossningen gick det upp och var högt i 10 månader.

Nu är jag gravid igen 12 månader senare och nu är mitt blodtryck normalt igen. Kroppen är kontig ibland 

• Jemp

Vad säger vården om inställningen av din medicin? Vad är plan på uppföljning och vilka värden har du att förhålla dig till där?

Min första graviditet avslutades med havandeskapsförgiftning och fick äta blodtryckssänkande ca 5 månader efteråt. Men med medicin låg det bra under tiden. 

Svar på tråden Högt blodtryck efter förlossning