• Anonym (Anonym)

    Faderskapstest

    Jag funderar på en sak. Ponera att jag har en kille som skriver på faderskapspapper vid födsel och blir vårdnadshavare. Om jag ett tag senare bevisar med ett DNA-test att det inte är han som är den riktiga fadern, kan man då ta ifrån honom vårdnaden och faderskapet? Är det någon som har en aning om hur det fungerar?

  • Svar på tråden Faderskapstest
  • Anonym (Anonym)

    För att han kanske visar sig vara någon jag inte trodde han var. Det är ju det som är själva grejen. Man vet aldrig helt enkelt.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:58:31 följande:

    För att han kanske visar sig vara någon jag inte trodde han var. Det är ju det som är själva grejen. Man vet aldrig helt enkelt.


    Om du är så orolig för att det ska hända, bör du skaffa barn på egen hand. Du både vill och inte vill ha en närvarande pappa till ditt barn. Det funkar inte så. Är en pappa involverad från början, kan du inte bara utesluta honom för att du känner för det. Inte om det inte finns starka skäl.

    För jäkligt att du har haft det som du har haft det under uppväxten. Men det är inget skäl till att "lura" nån stackars kille nu. Varför inte vara ärlig? Och välja att bli ensamstående.

    Och varför barn redan? Du är ung och verkar inte mogen för det, med tanke på hur du resonerar. Du har många år på dig.
  • Anonym (Väx upp och ta ansvr)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:58:31 följande:

    För att han kanske visar sig vara någon jag inte trodde han var. Det är ju det som är själva grejen. Man vet aldrig helt enkelt.


    Det är därför man väntar med barn tills man lärt känna varandra och levt ihop några år. Att börja med att ljuga ökar inte chansen att det blir bra.

    Har du inte råd att skaffa barn själv, så låt bli. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:58:31 följande:

    För att han kanske visar sig vara någon jag inte trodde han var. Det är ju det som är själva grejen. Man vet aldrig helt enkelt.


    Nu förstår jag hur du menar.

    Du vill ha en närvarande pappa till ditt barn.

    Men du vill samtidigt ha en nödutgång, om det visar sig att den juridiska pappan är olämplig?

    Nödutgången blir att se till att någon annan okänd random kille är biologisk pappa, så att den juridiska pappan inte längre har några rättigheter om du avslöjar sanningen.

    Extremt cyniskt resonerat och inte så enkelt som du tror. För det första måste du då vara otrogen utan att din partner blir misstänksam. Du måste dessutom se till att bli med barn med "fel" man. Skulle detta senare komma fram blir det bara faderskapsutredning om den juridiska fadern faktiskt driver ärendet och om den biologiska fadern hittas.

    Myndigheterna bryr sig i praktiken inte så mycket om vem som har avlat ett barn. De bryr sig om att barnet har en far (och försörjare) på pappret. Det är SVÅRT att starta en faderskapsutredning om det redan finns en pappa och den andra påstådda pappan är okänd. Det bästa är förstås om barnet känner till sitt rätta genetiska ursprung, det tycker myndigheterna också, men hur ska detta gå till om den biologiska fadern är okänd? Eller du inte vill avslöja honom och involvera honom.

    Det är BETYDLIGT enklare för dig att skaffa barn på egen hand från början. Jag lovar. 
  • fornminne

    TS, ditt upplägg bygger som sagt på att du lyckas göra dig gravid med fel man (alltså inte din partner) utan att någon blir misstänksam, samt att den man som står som pappa inte längre VILL vara pappa om han får veta sanningen. 

    Vill han fortsätta vara pappa, blir det ingen faderskapsutredning om den biologiska fadern är okänd. För myndigheterna är det viktigare att alla barn har en far, än att det är rätt far. Och utan faderskapsutredning, ingen ändrad vårdnad. Vårdnad har inte automatiskt med biologiskt föräldraskap att göra. De som är föräldrar på pappret, får normalt vårdnaden.

    Om du vill ändra på det måste du i så fall involvera den biologiska pappan och han måste vilja driva fallet. 

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:48:31 följande:

    Jag bör ju redan ha han som är pappamaterial givetvis annars får jag ju jobba på jävligt snabbt!


    Aha så du har noll moral både kring att ljuga för två män och ett barn och myndigheterna plus att du inte har några problem med att vara otrogen för att nå detta mål. Varför?? Varför inte bara skaffa barn med en BRA kille direkt?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:58:31 följande:

    För att han kanske visar sig vara någon jag inte trodde han var. Det är ju det som är själva grejen. Man vet aldrig helt enkelt.


    Och samma gäller killen du lurar till dig sperma från! Gissa vilket helsike du får den dagen det uppdagas, från alla inblandade, samt sociala myndigheterna. Gör man en sån här sak är man inte lämpad som förälder.
  • Anonym (mnköpou)

    Skaffa barn på egen hand istället. 


    Barnet kan ändå ha rätt till umgänge med den man som har fungerat som pappa ifall barnet har en anknytning till honom. ÄVEN om han alltså bevisas inte vara den biologiska pappan. 


    Jag vet inte om det finns något brottsligt i det, det borde det vara, bedrägeri eller något. 


    Den biologiska pappan kan ju visa sig vara ÄNNU värre än den du har valt att lura att han är pappan. Och tro mig, det blir en utredning för att ta reda på den biologiska pappan. 


    Min vän, som inte alls försökte luras på något vis, trodde att hennes ex var pappan, för ons-killen hon hade sex med på en Finlandskryssning använde hon kondom med. 


    Henens ex gjorde ett faderskapstest men var inte pappan. Då fick min vän ha otaliga möten (det liknade mer förhör) med socialtjänsten för att reda ut vem som var pappan. Hon fick redogöra för sitt sexliv gång på gång, försöka minnas fler detaljer om killen på båten. Hon hade bara hans förnamn, inte vilken hytt han var i då de haft sex i hennes hytt. Hon fick uppge alla hon hade haft sex med tom utanför spannet som barnet kunde ha blivit till. 


    Ett helt år, barnets första år, fick hon hålla på. Så, istället för att kunna njuta av att vara förälder så fick hon kämpa med detta. Det är inte värt det. 

  • Anonym (Anonym)

    Kommer förmodligen aldrig sätta den här planen i verket så ni kan lugna ner er haha
    Roligt hur man kan uppröra folk anonymt på nätet ändå

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 21:56:53 följande:

    Kommer förmodligen aldrig sätta den här planen i verket så ni kan lugna ner er haha
    Roligt hur man kan uppröra folk anonymt på nätet ändå


    Bra att du verkar ta ditt förnuft till fånga. Du kanske bara behöver mogna lite

    Låt säga att du lyckas genomföra detta. Några år efter barnets födelse avslöjar du sanningen. Vill den juridiska pappan fortsätta vara pappa, händer ingenting om det inte finns någon annan som gör anspråk på faderskapet. Det startas kanske inte ens en utredning. Men även om så sker och den som har varit pappa inte längre står som far. kan barnet som sagt fortfarande ha rätt till umgänge eftersom det finns anknytning.

    Samtidigt kommer myndigheterna att leta med ljus och lykta efter den biologiska fadern. Dels för att barnet om möjligt ska känna till sitt genetiska ursprung, men också för att myndigheterna ska slippa träda in och betala underhåll. Hittas den biologiska fadern och han vill vara involverad i barnets liv, kan du inte neka. Det blir gradvis ökat umgänge och kanske delad vårdnad senare. Barn har rätt till sina föräldrar.

    Det finns INGET sätt du kan genomföra din plan på det sätt som du verkar tro. Enda alternativet är som sagt att skaffa barn på egen hand från början.
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:30:05 följande:

    Det är så att jag är 24 år och vill skaffa barn. Helst hade jag velat göra det med en pappa som är ansvarstagande och pålitlig (vilket är helt omöjligt att veta säkert) Jag skulle kunna tänka mig att göra det på egen hand men egentligen skulle jag vilja att barnet har en pappa men det beror på.
    Det jag tänker är att göra mig med barn med någon (som jag aldrig berättar det för) och sedan har en annan som kan vara pappamaterial och då säga att jag blivit med barn med honom. Visar det sig sen då att det inte fungerar som jag vill så vill jag kunna ta hand om barnet på egen hand och då säger jag som det är. Att barnet inte är hans och får hela vårdnaden.
    Har själv vuxit upp under bedrövliga förhållanden med en pappa som bråkat i rätten flera gånger enbarrt för att jävlas och inte för att han var intresserad av att vara pappa. Min mamma var tvungen att tvinga mig åka till min pappa mot min vilja, det är en situation jag aldrig vill utsätta mitt barn för. 

    Moral har jag ingen som ni märker!


    Men alltså seriöst! Sånna tjejer som du vill man ju sätta stor jävla varningslampa på. Du funderar på att göra dig själv gravid med nån som inte sen får veta. Allvarligt så sjikt att ens tänka så. Åk iväg till Danmark eller whatever du kan bli inseminerad med sperma från frivillig anonym donator.  Sen när du fått barn kan du göra som alla andra träffa en kille som på FRIVILLIG väg växer in i papparollen för att han vill det. Du funderar seriöst på att ljuga och lura två män för din egen skull. Skämmes ta mig fan för dig! Du leker med andras liv väx upp. 
  • Anonym (Seriöst)

    Nä det märks väldigt tydligt an nån slags jävla moral har du överhuvudtaget inte. Stackars män som råkar komma i din väg. Psykopat varning nästan.

Svar på tråden Faderskapstest