• Tiaran

    Missnöjd med förskola - fördomsfull?

    Hej! 

    Jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker.. är vi fördomsfulla? Vi har skolat in vår son på en förskola som vi inte alls är nöjda tyvärr av flera andra olika anledningar. . 

    Men en sak dock som både jag och min man reagerar på är att övergripande av lärarna är av utländsk härkomst och har knackig svenska och kan ej ett ord på engelska. Samtliga är arabisktalande och övergripande har slöja (4 av 5) hade slöja när jag hämtade häromdagen, inte på de "moderna" sättet utan långa kjolar etc men ansiktet syns).

    Min syderuopeeiska man reagerar väldigt starkt då han flyttat till sverige för min skulle men tycker liksom att detta blir konstigt. Hur ska dessa "förmedla" europeiska och svenska värderingar tycker han? Han pratar ej själv bra svenska och lärarna kan ej kommunicera på engelska utan frågade om han inte kunde prata arabiska med dom!? Vi är även "rädda" att dom pratar med varann också på arabiska (jag tyckte jag hörde det en gång). Vi tycker vår son redan har tillräckligt med språk att hålla reda på. Vi ville ju att han ska höra svenska på förskolan nu när vi bor här. 

    Vi funderar på att ta upp detta med rektor och fråga varför fördelningen ser ut  som den gör. Kan vi det, eller kommer vi att framstå som fördomsfulla rasister typ? 

  • Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?
  • Spucks
    AndreaBD skrev 2022-10-16 22:57:37 följande:
    Det är inte jag som hittat på att förortssvenska har blivit en dialekt, utan det säger språkforskare. Och man kan ju lätt förstå att en sån variant blir dialekt när barn som är födda där lär sig det från början. Då är det ju inte pga faktorer så som att deras föräldrar inte kan så bra svenska.

    Och jag menade inte att barnen ska ligga så nära rikssvenskan som möjligt utan att personalen som jobbar med dem bör göra det. 
    Säger forskare det? Det är helt absurt! Att barn växer upp med sånt språk är väl självklart om det pratas runtomkring dem, även om de själva är helsvenska. Barnen lär sig ju språk av alla som de har kontakt med. Men att ett fattig och felaktig språk klassas som en likvärdig dialekt pga det? Man blir ju mörkrädd när man läser sådan skit!
    Är det "riktig" forskning eller en s
    ån som jag läste om här på FL? Jag kommer inte exakt ihåg vad det var (och jag vet inte heller om det stämmer, har inte kollat upp det), men det handlade om att forskare inte får bedriva viss forskning i Sverige för det kan leder till resultat som man inte vill ha. Kanske det var om negativa konsekvenser av skärmanvändning för barn?
  • Kockobello

    Flytta. Det finns normala orter där man kan få det jättebra och trevligt.

  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-10-18 10:31:34 följande:
    Säger forskare det? Det är helt absurt! Att barn växer upp med sånt språk är väl självklart om det pratas runtomkring dem, även om de själva är helsvenska. Barnen lär sig ju språk av alla som de har kontakt med. Men att ett fattig och felaktig språk klassas som en likvärdig dialekt pga det? Man blir ju mörkrädd när man läser sådan skit!
    Är det "riktig" forskning eller en sån som jag läste om här på FL? Jag kommer inte exakt ihåg vad det var (och jag vet inte heller om det stämmer, har inte kollat upp det), men det handlade om att forskare inte får bedriva viss forskning i Sverige för det kan leder till resultat som man inte vill ha. Kanske det var om negativa konsekvenser av skärmanvändning för barn?
    Det finns definitioner på vad en dialekt är. Och tror du att alla svenska dialekter är så himla korrekta? Jag har aldrig tittat särskilt noga på svenska dialekter, så jag är liksom ingen expert på det. Men jag vet att det är så med tyska dialekter och engelska dialekter att de innehåller grammatiska "fel" . Exempel: Berlin - de kan inte skilja på ackusativ och dativ. London - Cockney förvirrar med dubbla negationer. USA - skiljer delvis inte mellan "don't" och "doesn't". Bara tre av säkert hundratals exempel. 

    Här har du en länk där du kan se att det faktiskt finns vissa varianter som inte är helt grammatiskt korrekta (annorlunda böjningar t.ex)

    www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-svenska-dialekter/om-dialekter

    "Ibland uppfattas förortssvenska felaktigt som en brytning, alltså att talarna har svenska som andraspråk och att svenskan då påverkas av deras modersmål. Men förortssvenska är ingen brytning utan en variant av svenska som talas både av enspråkiga och flerspråkiga personer."

    www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-svenska-spraket/forortssvenska

    Och här sägs det att det är en sociolekt, snarare än en dialekt, men det är ju "dialekten" på Söder (alltså Stockholm) också.

    sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rortssvenska
  • Spucks
    AndreaBD skrev 2022-10-18 11:47:18 följande:
    Det finns definitioner på vad en dialekt är. Och tror du att alla svenska dialekter är så himla korrekta? Jag har aldrig tittat särskilt noga på svenska dialekter, så jag är liksom ingen expert på det. Men jag vet att det är så med tyska dialekter och engelska dialekter att de innehåller grammatiska "fel" . Exempel: Berlin - de kan inte skilja på ackusativ och dativ. London - Cockney förvirrar med dubbla negationer. USA - skiljer delvis inte mellan "don't" och "doesn't". Bara tre av säkert hundratals exempel. 

    Här har du en länk där du kan se att det faktiskt finns vissa varianter som inte är helt grammatiskt korrekta (annorlunda böjningar t.ex)

    www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-svenska-dialekter/om-dialekter

    "Ibland uppfattas förortssvenska felaktigt som en brytning, alltså att talarna har svenska som andraspråk och att svenskan då påverkas av deras modersmål. Men förortssvenska är ingen brytning utan en variant av svenska som talas både av enspråkiga och flerspråkiga personer."

    www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-svenska-spraket/forortssvenska

    Och här sägs det att det är en sociolekt, snarare än en dialekt, men det är ju "dialekten" på Söder (alltså Stockholm) också.

    sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rortssvenska
    Jag läser inte i de länken att det ska vara en dialekt, men jag kanske har missat det.
    Kanske har du rätt när det gäller dialekt och fel språk. Jag har nog min egen definition av dialekt - jag har alltid sett det enbart som olika uttal, ord och fraser. Fel som du beskriver ser jag inte som del av en dialekt utan som slarv eller vårdlöst språk.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2022-10-18 10:31:34 följande:
    Säger forskare det? Det är helt absurt! Att barn växer upp med sånt språk är väl självklart om det pratas runtomkring dem, även om de själva är helsvenska. Barnen lär sig ju språk av alla som de har kontakt med. Men att ett fattig och felaktig språk klassas som en likvärdig dialekt pga det? Man blir ju mörkrädd när man läser sådan skit!
    Är det "riktig" forskning eller en sån som jag läste om här på FL? Jag kommer inte exakt ihåg vad det var (och jag vet inte heller om det stämmer, har inte kollat upp det), men det handlade om att forskare inte får bedriva viss forskning i Sverige för det kan leder till resultat som man inte vill ha. Kanske det var om negativa konsekvenser av skärmanvändning för barn?
    Eller om att den svenska extremt långa fl-ledigheten faktist inte gagnar barnen.
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2022-10-18 22:58:20 följande:
    Eller om att den svenska extremt långa fl-ledigheten faktist inte gagnar barnen.
    Är den extrem lång? Gagnar den inte barnen? Har du studier på det? Och får det inte bedrivas forskning till det i Sverige?
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2022-10-18 23:01:56 följande:
    Är den extrem lång? Gagnar den inte barnen? Har du studier på det? Och får det inte bedrivas forskning till det i Sverige?
    Fanns en studie for några år sedan, men kan inte hitta den. Det vara bara intressant du nämnde det om att viss forsking inte får bedrivas. Jag vet inte.
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-10-18 22:36:10 följande:
    Jag läser inte i de länken att det ska vara en dialekt, men jag kanske har missat det.
    Kanske har du rätt när det gäller dialekt och fel språk. Jag har nog min egen definition av dialekt - jag har alltid sett det enbart som olika uttal, ord och fraser. Fel som du beskriver ser jag inte som del av en dialekt utan som slarv eller vårdlöst språk.
    Jag garanterar dig - jag har ju läst språk på universitetet (2 olika utbildningar faktiskt, båda avslutade förstås) - att dialekter i olika språk kan innehålla grammatiska fel. Cockney ÄR en dialekt, likaså Berlin-dialekten. I min hemstad Köln ingår en hel del grammatikfel i dialekten. T.ex. att säga "hans" (sein) för både "hans" och "hennes". Dvs. man skiljer inte mellan dem två. Dessutom använder man ofta da dativ istället för genitiv:  "wem seins?" Istället för "wessen?" (betyder "vems?"). 

    Språk förändras och det som är fel först, blir sedan accepterat. Det var dem länkarna jag hittade så här snabbt. Det finns säkert bättre belägg för det jag säger att hitta, men det är inte lätt, eftersom det finns ofantligt mycket material på nätet. Jag hinner inte med att lägga allt för mycket tid på det nu, men jag vet att det är så. 
  • Spucks
    AndreaBD skrev 2022-10-18 23:35:06 följande:
    Jag garanterar dig - jag har ju läst språk på universitetet (2 olika utbildningar faktiskt, båda avslutade förstås) - att dialekter i olika språk kan innehålla grammatiska fel. Cockney ÄR en dialekt, likaså Berlin-dialekten. I min hemstad Köln ingår en hel del grammatikfel i dialekten. T.ex. att säga "hans" (sein) för både "hans" och "hennes". Dvs. man skiljer inte mellan dem två. Dessutom använder man ofta da dativ istället för genitiv:  "wem seins?" Istället för "wessen?" (betyder "vems?"). 

    Språk förändras och det som är fel först, blir sedan accepterat. Det var dem länkarna jag hittade så här snabbt. Det finns säkert bättre belägg för det jag säger att hitta, men det är inte lätt, eftersom det finns ofantligt mycket material på nätet. Jag hinner inte med att lägga allt för mycket tid på det nu, men jag vet att det är så. 
    Ja, somt sagt, jag nog min egen definition.
    I detta fallet reviderar jag mitt svar från tidigare och ändrar det till: dialekter är okej, så länge språket är grammatikalisk korrekt och dialekten endast yttrar sig i olika former av uttal och begrepp.
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-10-19 08:13:06 följande:
    Ja, somt sagt, jag nog min egen definition.
    I detta fallet reviderar jag mitt svar från tidigare och ändrar det till: dialekter är okej, så länge språket är grammatikalisk korrekt och dialekten endast yttrar sig i olika former av uttal och begrepp.
    Det får du gärna tycka, och jag kan till viss del hålla med också. Dock skulle jag säga så här: Jag tycker det är okej om folk pratar dialekt - även med grammatikfel - så länge de är medvetna om att det just är dialekt och om de kan prata standardspråk också, med korrekt grammatik. Det finns ju de som verkligen är "tvåspråkiga" där. Det kan faktiskt vara det vanliga, när det gäller en del dialekter.  

    Hade en kollega, svensklärare, som var från Värmland. Uppenbarligen så slopar de många ändelser, när de pratar. Eleverna var lite förvånade över att hon faktiskt skriver "korrekt". Men jag tror att de sedan förstod konceptet. Att hon vet vad det heter, att det bara är dialekt när hon talar. Och om någon ville jävlas med henne lite, så fyllde de i ändelserna. 
  • Anonym (Ida)

    Strunt samma om det är fördomar eller inte jag hade bytt direkt efter jag pratat med rektorn. Klart de ska prata svenska på förskolan. jätteviktigt!!

Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?