• Shakira88

    Underhåll för myndig tonåring

    Hej
    Min son som fyller 20 i januari har blivit sugen på att flytta och bli inneboende i samma stad där vi bor.
    Han bor i dagsläget heltid hos mig och hans pappa betalar underhåll till.mig.
    Dom har flrövrigt ingen kontakt alls knappt, pappan har flyttat 20 mil.bort.
    Men iaf, min son har fått för sig att jag måste betala honom underhåll så att han kan hyra ett rum. Men det kan ju inte jag vara skyldig till? Han har ju ett hem med mat och allt här hos mig.
    Jag vet att jag är försörjningsskykdig tills han får ut gymnasiet men det kan ju inte innebära att han kan flytta om han bara har lust.? Allt finns ju här

  • Svar på tråden Underhåll för myndig tonåring
  • Shakira88

    Svar till Camilla

    Han går i gymnasiet och har ingen inkomst. Så därav min frågeställning om jag måste betala för hon om bara för att han vill flytta. Vilket jag tydligen inte måste.

    Kanske uttryckte jag mig konstigt i trådstarten, men han är inte heller riktigt i skick att fixa alla vuxengrejer själv. Han har dragits med dåligt psykiskt mående efter att ha slutat med droger och jag har hjälpt honom med läkare, terapeuter,  samtal, stöttning med allt möjligt. Så nej, jag ser honom inte som.vuxen bara för att han passerat 18. 
    Om jag hade gjort det så hade han nog varit död nu

  • Anonym (Psss)

    Flytta hemifrån gör man när man har gått ut gymnasiet och fått ett jobb så att man själv kan betala för sitt nya boende.

    Undantag är väl om man inte behöver flytta pga att man går på gymnasium långt borta och måste bo på internat. Eller om det är struligt hemma och man måste bli placerad någon annanstans. Eller om man har så rika föräldrar att de utan problem kan pröjsa ett extra boende.
     
    Du är inte superrik. Han går inte i gymnasium på annan ort. Då återstår bara om ni har något problem hemma så att ni båda mår bättre på olika platser? För annars finns det ingen som helst anledning att flytta hemifrån medan man går i gymnasiet. 

    Tycker tvärtom att det hade känts bättre att ha min son i den åldern nära, speciellt om han har drogproblem. Vill han flytta så att du inte har koll på vad han pysslar med?

  • Shakira88
    Anonym (Psss) skrev 2022-10-22 23:01:18 följande:

    Flytta hemifrån gör man när man har gått ut gymnasiet och fått ett jobb så att man själv kan betala för sitt nya boende.

    Undantag är väl om man inte behöver flytta pga att man går på gymnasium långt borta och måste bo på internat. Eller om det är struligt hemma och man måste bli placerad någon annanstans. Eller om man har så rika föräldrar att de utan problem kan pröjsa ett extra boende.
     
    Du är inte superrik. Han går inte i gymnasium på annan ort. Då återstår bara om ni har något problem hemma så att ni båda mår bättre på olika platser? För annars finns det ingen som helst anledning att flytta hemifrån medan man går i gymnasiet. 

    Tycker tvärtom att det hade känts bättre att ha min son i den åldern nära, speciellt om han har drogproblem. Vill han flytta så att du inte har koll på vad han pysslar med?


    Vi ser exakt lika på saken du och jag.

    Sanningen är den att vi bråkar rätt mycket , jag är besviken på.mycket som hänt. Han känner sig väldigt kontrollerad och skäms ju också för mycket saker. Det känns som att han fastnat i mycket dåliga mönster och tankar om sig själv. Har svårt att börja må bättre.
    Han har en beroendeterapeut han träffar varje vecka och lämnar 2 urinprov i veckan.

    Vi har typ bestämt nu ikväll att han får testa på att hyra rummet en månad nu, sen utvärderar vi. Förhoppningsvis mår han bra av en nystart och jag stöttar ekonomiskt med det som funkar för mig. Min enda önskan är att han ska hitta glöden inom.sig igen och detta kan vara en bit på väg.
    Och självklart kommer han och jag att hålla bra kontakt och ses minst varje vecka. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-10-22 21:00:24 följande:
    En nittonåring är per definition en tonåring. Han går fortfarande i gymnasiet så ts är försörjningsskyldig, och han har alltså inget fast jobb med vettig lön för att kunna skaffa eget boende. Det är inte heller normalt att kräva att en gymnasieungdom flyttar hemifrån bara för att de är myndiga.

    Så hur tänkte du...?

    Vem går på gymnasiet vid tjugo års ålder? 
    Inte i normalfallet  I så fall om man varit utbytesstudent eller fått gå om.


     

  • Shakira88
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 23:27:25 följande:

    Vem går på gymnasiet vid tjugo års ålder? 
    Inte i normalfallet  I så fall om man varit utbytesstudent eller fått gå om.


     


    Min son gör det. 
    Han gick ekonomi ett år men ångrade sig och pluggar nu teknisk linje 
  • Anonym (Hyra)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 23:27:25 följande:

    Vem går på gymnasiet vid tjugo års ålder? 
    Inte i normalfallet  I så fall om man varit utbytesstudent eller fått gå om.


     


    Varför ställer  du den frågan? Tror du någon hittar på att ens barn går i gymnasiet fast den är äldre än "normalfallet? Det går inte att bluffa  för att felaktigt få underhåll. Precis som du skriver kan det vara de som  gått om nån klass på hög. Det kan också bero på att man gått  på IM innan gymnasiet. (för att läsa upp betygen för att komma in) Eller bara startat gymnasiet senare av annan anledning. Mitt barn började nyss och är 19. 
    Det är inte ovanligt med nån äldre i klassen. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Psss) skrev 2022-10-22 23:01:18 följande:
    Flytta hemifrån gör man när man har gått ut gymnasiet och fått ett jobb så att man själv kan betala för sitt nya boende.

    Undantag är väl om man inte behöver flytta pga att man går på gymnasium långt borta och måste bo på internat. Eller om det är struligt hemma och man måste bli placerad någon annanstans. Eller om man har så rika föräldrar att de utan problem kan pröjsa ett extra boende.
     
    Du är inte superrik. Han går inte i gymnasium på annan ort. Då återstår bara om ni har något problem hemma så att ni båda mår bättre på olika platser? För annars finns det ingen som helst anledning att flytta hemifrån medan man går i gymnasiet. 

    Tycker tvärtom att det hade känts bättre att ha min son i den åldern nära, speciellt om han har drogproblem. Vill han flytta så att du inte har koll på vad han pysslar med?
    Eller om man jobbar vid sidan av skolan, det gjorde jag.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 23:27:25 följande:

    Vem går på gymnasiet vid tjugo års ålder? 
    Inte i normalfallet  I så fall om man varit utbytesstudent eller fått gå om.


     


    Ganska många........
  • Anonym (Hyra)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-23 00:42:12 följande:

    Som jag skrev. 


     


    Ja.. och äldre än "normalfallet"  har rätt till underhåll.  Så varför frågan "vem går på gymnasium vid tjugo års ålder?" 
  • Anonym (Camilla)

    Nej. Inte många som är tjugo går på gymnasiet. 


    Men oavsett så är man inte tonåring enligt lag efter att 18. 


    Fråga vilken jurist som helst. 


    Om inte annat så är det fantastiskt roligt att få igång folk att fortsätta tjata! Hahahaaa! 

  • Anonym (---)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-23 03:26:23 följande:

    Nej. Inte många som är tjugo går på gymnasiet. 


    Men oavsett så är man inte tonåring enligt lag efter att 18. 


    Fråga vilken jurist som helst. 


    Om inte annat så är det fantastiskt roligt att få igång folk att fortsätta tjata! Hahahaaa! 


    OT för tråden man jag känner att jag måste svara:

    Jag jobbar på gymnasiet och jo, det flera som är 20 innan de tar studenten. Givetvis är inte den stora massan det, men elever som bytt program  efter år1 blir ett år äldre, elever som är ett år äldre innan de börjar gymnasiet också.
    Elever som kommer från andra länder kan vara något år äldre (t.o.m fler, ibland) innan de får lov att börja på gymnasiet eftersom de måste gå på språkintroduktionsprogram först och det tar allt från 1 år till flera år.
    Särskolans elever och dövskolornas elever har 10-årig grundskola så då blir man också ett år äldre innan gymnasiet börjat.
    Elever som är långvarigt sjuka och inte kan börja gymnasiet när det var tänkt (och tro mig, det sker oftare än folk vet om, vi har sådana ärende varje år där jag jobbar). 

    Man har rätt att söka till gymnasiet innan man fyllt 20 så det händer ibland att vi får in elever som är 19 när de börjar. 

    Jag skulle säga att vi har elever i varje klass som är något år äldre än klasskamraterna, där jag jobbar. Det handlar om helt vanliga klasser på nationella program. Så ser verkligheten ut.
  • sextiotalist
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 23:27:25 följande:

    Vem går på gymnasiet vid tjugo års ålder? 
    Inte i normalfallet  I så fall om man varit utbytesstudent eller fått gå om.


     


    Det finns gymnasielinjer som är 4-åriga, man kan ha haft studieuppehåll, det finns de som börjar senare.
    Fått gå om etc etc.
    Dessutom finns det ingen lag som reglerar tonåring, det är man mellan 13 och 19. Däremot blir man myndig när man fyller 18 (och fortfarande är tonåring).
    Jag var 20 när jag tog studenten, pga studieuppehåll. Vi var flera 20-åringar i klassen när vi gick ut (naturvetenskaplig utbildning)
  • Anonym (Camilla)

    Det är så stimulerande att
    ni fortsätter! Varsågoda!

Svar på tråden Underhåll för myndig tonåring