• Sat 5 Nov 2022 18:06
    5136 visningar
    43 svar
    43
    5136

    Fann du meningen i livet när du fick barn?

    De senaste åren har jag tappat lusten till mycket. Jag ser inte framemot resor på samma sätt, bryr mig inte om sociala kontakter lika mycket osv. Allt görs lite med tvång och en viss känsla av tomhet.

    Jag tror inte att jag är deprimerad men jag inte raka motsatsen till det heller. Allt känns lite mjeh men inte direkt jobbigt.

    Jag och min sambo planerar barn och jag känner lite hopp om att saker och ting kommer förändras då. Att man vaknar lite till liv för man ser världen med nya ögon, vill ge barnet en oförglömlig barndom osv, och på det sättet hittar lite "krut" igen. Självfallet så inser man att det absolut inte behöver vara så, och därför vänder jag mig till er för lite kloka råd. 

    Jag behöver inga tips om hur jag ska "komma upp på sadeln" igen eller så, jag vet vad jag behöver göra. Vill mest höra om era erfarenheter! Va raka och ärliga :) behövs inte måla upp något some inte stämmer.

  • Svar på tråden Fann du meningen i livet när du fick barn?
  • Anonym (Wind)
    Wed 9 Nov 2022 09:51
    #31
    -1
    Eliiza skrev 2022-11-09 09:37:03 följande:

    Nej. Och, det finns betydligt större nening med livet än att skaffa barn.


    Att vara förälder är det viktigaste uppdrag vi har i livet så nej.

    Att så många letar annat när de är föräldrar är en viktig borsak till allt psykiskt lidande i samhället. För de som mår dåligt är nästan alltid ett resultat av en dålig barndom.
  • Anonym (TS)
    Wed 9 Nov 2022 11:05
    #32

    Jag uppskattar era svar i tråden. Jag tror att barn är oundvikligt för min del, då jag är rätt säker på att jag kommer ångra beslutet att inte skaffa dem. Annars kommer jag nog alltid undra om jag missade något.

    Men många har bra poäng här och jag förstår att jag måste jobba på andra delar av mitt liv. Plus att jag inte ska förvänta mig någon förändring i mitt psykiska tillstånd överlag. Den är inte dålig och jag anser mig själv vara rätt rationell, men tror jag hade behövt något driv utanför "självförverkligandet" som jag är lite less på. Är inte så karriärsdriven heller trots framgång i skolan och jobb.

    Det som kanske skrämmer mig lite är fritiden som kommer minska något avsevärt. Som tur är har jag en partner som är rätt barnkär med, och vi har diskuterat att eventuellt släppa iväg varandra på egentid när bägaren tippar över.

    Men intressant och höra era upplevelser.

  • Wed 9 Nov 2022 12:04
    #33
    Anonym (Nina) skrev 2022-11-09 02:37:15 följande:

    Anonym (Som ett husdjur):  Du har valt att fylla din vardag med djurträningar (hund och häst), men du finner det inte "hälsosamt" om föräldrar väljer att fylla sin vardag med sina barns träningar etc.
    Vad är skillnaden?   Har jag missförstått något? 


    Inte som princip ohälsosamt, men mer effekten när barnet/barnen ska bryta sig fria och bli mer självständiga. Kollegor/bekanta som är föräldrar ut i varenda hårspets, vem är de när inte barnen behöver dem på samma sätt längre? Är alltså frågan de ställer sig, inte jag. 


    Jag tycker inte man behöver fylla livet med intressen och självförverkligande, men något eget kanske. Något som är jag när mina barn prövar sina egna vingar. Eller kanske något jag och mitt barn kan göra tillsammans, för att vi bägge verkligen gillar det. 


    För att vara tydlig, jag tycker även att de som hänger upp allt i hela livet på sina hundar/hästar inte heller är helt hälsosamma. Balans är väl det jag menar. Det är inte balans om ens barn är allt allt allt, eller ens hundar, eller ens jobb osv. 

  • Anonym (Aktiv­ist)
    Wed 9 Nov 2022 12:07
    #34
    Dockan skrev 2022-11-09 12:04:52 följande:

    Inte som princip ohälsosamt, men mer effekten när barnet/barnen ska bryta sig fria och bli mer självständiga. Kollegor/bekanta som är föräldrar ut i varenda hårspets, vem är de när inte barnen behöver dem på samma sätt längre? Är alltså frågan de ställer sig, inte jag. 


    Jag tycker inte man behöver fylla livet med intressen och självförverkligande, men något eget kanske. Något som är jag när mina barn prövar sina egna vingar. Eller kanske något jag och mitt barn kan göra tillsammans, för att vi bägge verkligen gillar det. 


    För att vara tydlig, jag tycker även att de som hänger upp allt i hela livet på sina hundar/hästar inte heller är helt hälsosamma. Balans är väl det jag menar. Det är inte balans om ens barn är allt allt allt, eller ens hundar, eller ens jobb osv. 


    Alla människor är inte balanserade. Vi fungerar olika. Men obalanserade föräldrar som går upp i sina barn kan ställa till större skada än hundägare. I övrigt låter ditt liv sunt! 
  • Anonym (både)
    Wed 9 Nov 2022 12:09
    #35
    Certifierad skrev 2022-11-05 18:06:18 följande:
    Fann du meningen i livet när du fick barn?

    De senaste åren har jag tappat lusten till mycket. Jag ser inte framemot resor på samma sätt, bryr mig inte om sociala kontakter lika mycket osv. Allt görs lite med tvång och en viss känsla av tomhet.

    Jag tror inte att jag är deprimerad men jag inte raka motsatsen till det heller. Allt känns lite mjeh men inte direkt jobbigt.

    Jag och min sambo planerar barn och jag känner lite hopp om att saker och ting kommer förändras då. Att man vaknar lite till liv för man ser världen med nya ögon, vill ge barnet en oförglömlig barndom osv, och på det sättet hittar lite "krut" igen. Självfallet så inser man att det absolut inte behöver vara så, och därför vänder jag mig till er för lite kloka råd. 

    Jag behöver inga tips om hur jag ska "komma upp på sadeln" igen eller så, jag vet vad jag behöver göra. Vill mest höra om era erfarenheter! Va raka och ärliga :) behövs inte måla upp något some inte stämmer.


    Både ja och nej.

    Jag längtade väldigt mycket efter barn, så på det sättet fick mitt liv mening när jag väl fick barnen. 

    Å andra sidan upplevde jag inte att mitt liv var tomt och meningslöst innan jag fick barn, även om jag längtade efter nästa fas som var barn-livet så att säga. 

    Hade jag inte kunnat få barn hade det troligen varit mitt livs största sorg och tagit lång tid innan jag kom vidare ifrån. Men jag hade nog försökt att hitta andra saker som gav livet mening istället, och kanske satsat mer på sånt som är svårt att hinna och ha råd med när man har barn, som resor, mer lyx till mig själv osv.

    Nu har jag två barn och de börjar bli stora så nu går funderingarna kring hur livet ska bli när barn-åren är avklarade. Och jag ser fram emot den fasen också även om det ibland kniper i hjärtat när sonen pratar om att flytta hemifrån snart. 
  • Anonym (Jk)
    Wed 9 Nov 2022 17:10
    #36
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-09 08:35:34 följande:

    Jag har nu en annan förståelse för att man verkligen inte ska ge sig in i föräldraskapet med en tro om att det kommer lösa något.


    Detta är så otroligt viktigt, många verkar helt ha missat det. Tyvärr. Och så blir det pannkaka av alltihop. 
  • Anonym (H)
    Wed 9 Nov 2022 18:27
    #37

    Jag skulle inte ha några barn egentligen, men "råkade" bli gravid ändå. Idag har jag fyra barn och det är det absolut största som har hänt mig - dom är det absolut värdefullaste jag har. Min mening med mitt liv är till största del barnen - vilket jag absolut inte trodde på innan första barnet föddes. Om barn kommer fylla den leda du känner idag vet jag inte - men jag tror det skulle ge dig den största lyckan

  • Anonym (Wind)
    Wed 9 Nov 2022 18:48
    #38
    +1
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-09 17:10:05 följande:
    Detta är så otroligt viktigt, många verkar helt ha missat det. Tyvärr. Och så blir det pannkaka av alltihop. 
    Det löser faktiskt många problem att bli förälder. Däremot löser det inte äktenskapet eller relationen med sin partner.
  • Anonym (Hmm)
    Wed 9 Nov 2022 19:31
    #39
    +1

    Mina barn gav mig kanske inte alls meningen med livet ... men de berikade livet.
    Absolut!

  • Wed 9 Nov 2022 19:35
    #40
    Anonym (Wind) skrev 2022-11-09 09:51:43 följande:
    Att vara förälder är det viktigaste uppdrag vi har i livet så nej.

    Att så många letar annat när de är föräldrar är en viktig borsak till allt psykiskt lidande i samhället. För de som mår dåligt är nästan alltid ett resultat av en dålig barndom.
     

    Nej. Meningen och det högsta syftet med livet är att i vår tillvaro evolutivt skrida framåt och förse sig med kunskaper, sanningar och logik, inlärda från egna och andras erfarenheter, och därmed utvecklas mot än högre nivåer för att bli allt visare och vetande. Detta i samband med att söka och eftersträva liv i konstant fred, frihet, kärlek, harmoni, lycka och glädje, med allt och alla, där vi siktar och reser mot allt högre evolutionsnivåer.  
    Detta kan för VISSA innefatta att skaffa barn, men för att i innevarande liv nå den bästa möjliga vägen dit så kan det faktiskt lika gärna kräva att man INTE gör det.
    Die sich in Liebe ergibt
  • Anonym (Ja)
    Wed 9 Nov 2022 19:35
    #41

    Lite förvånad över så många negativa svar faktiskt. Mannen och jag kom till en punkt när vi var 30+ där vi hade gjort häftiga ej barnvänliga resor, ätit på alla restauranger, varit ute på alla barer, gjort alla hobbys, bra karriärer osv. Vi kände att så här kan det inte vara resten av livet, något MER, en ny NIVÅ måste väl livet innehålla. Min högst personliga åsikt är att många utan barn blir lite knepiga när de passerar medelåldern. Livet med barn blev den där ?mer-känslan? och det har gett livet mer mening. Framförallt uppskattar jag högtider mer idag än tidigare. Som barnfri var det inte superviktigt att fira högtider. 

  • Anonym (Wind)
    Wed 9 Nov 2022 20:17
    #42
    Eliiza skrev 2022-11-09 19:35:30 följande:
     

    Nej. Meningen och det högsta syftet med livet är att i vår tillvaro evolutivt skrida framåt och förse sig med kunskaper, sanningar och logik, inlärda från egna och andras erfarenheter, och därmed utvecklas mot än högre nivåer för att bli allt visare och vetande. Detta i samband med att söka och eftersträva liv i konstant fred, frihet, kärlek, harmoni, lycka och glädje, med allt och alla, där vi siktar och reser mot allt högre evolutionsnivåer.  
    Detta kan för VISSA innefatta att skaffa barn, men för att i innevarande liv nå den bästa möjliga vägen dit så kan det faktiskt lika gärna kräva att man INTE gör det.
    Känslor och kärlek är alltid viktigare än kunskap.

    Däremot kan man använda kunskap i syfte att skapa bra känslor och kärlek. Men utan det steget är kunskapen meningslös.

    Så föräldraskapet är givetvis överprioriterat att tillskansa sig kunskap.
  • Anonym (Nina)
    Fri 11 Nov 2022 02:31
    #43

    Dockan:  Tack för förtydligande! 
    Jag håller med dig! 

Svar på tråden Fann du meningen i livet när du fick barn?