• Olga Stevens Barnmorska Kry

    Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.

    De flesta kvinnor har någon gång upplevt obehag eller symptom som klåda, flytningar, irriterade slemhinnor eller obekväma lukter i underlivet. Men varför, vad är förväntat, vad är normalt eller avvikande? Och vad beror det på?
    Fram till den 9/12 kommer Krys barnmorska Olga Stevens svara på alla dina frågor om just detta! 
     
    Olga har tidigare jobbat på gynakuten, barnmorskemottagning och inom förlossningen. Hon har med andra ord en gedigen erfarenhet när det kommer till kvinnans underliv. 
    Passa på att få svar på din fråga!
     
    ______________
     
    Läs mer om kvinnohälsa: www.kry.se/kvinnohalsa/
     
    Behöver du vård? Träffa erfaren vårdpersonal direkt i Kryappen: app.kry.se/login
     
    I annonssamarbete med Kry
  • Svar på tråden Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.
  • Anonym (Linn)

    Hej! Jag födde barn i juni i år, mitt barn är 6 månader nu och helammas. I söndags för 4 dagar sedan kom första mensen tillbaka efter förlossningen. Har aldrig varit med om likande, blöder igenom allt sedan 2 dagar tillbaka. Till och med största tampongen ihop med binda måste bytas efter kanske bara 2 timmar. Hur länge (dvs hur många menstruationsperioder) kan man förvänta sig att ha sådant här flöde? Kommer det att gå tillbaka till normalt flöde som jag haft innan jag fick barn? 

  • Anonym (Linn)

    Hej! När jag skulle använda tampong kände jag en liten liten sten i slidan som jag lyckades få ut. Den var liten och vit. Kan det vara njursten och kan man få det i slidan?

  • Anonym (Tätt)
    Anonym (Linn) skrev 2022-12-01 09:44:26 följande:

    Hej! När jag skulle använda tampong kände jag en liten liten sten i slidan som jag lyckades få ut. Den var liten och vit. Kan det vara njursten och kan man få det i slidan?


    En njursten sitter i njuren. 
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    hejhoj1010 skrev 2022-11-25 15:47:49 följande:

    Hej, jag har en follikulär (enrummig, funktionell) cysta som inte försvunnit nu efter 7 månader. Vad kan det bero på? Om jag slutar ta cerazette kan det göra att den försvinner? Finner få studier som säger något gällande äggstockscystor så information utifrån klinisk erfarenhet hade uppskattats. 


    Hej!

    Cystor på äggledarna är vanligt förekommande bland kvinnor i fertil ålder och en vanlig orsak till besök på gynekologiska akutvårdsavdelningar. Jag har därmed träffat många kvinnor i den här situationen. En del cystor har man länge, flera år, medans andra brister och försvinner betydligt fortare. Om cystan inte orsakar smärta eller obehag så finns det ingen anledning att känna oro. Många gånger hittar man cystor i som bifynd i samband med undersökningar av andra orsaker. 
     
    Att äta någon form av p-piller eller mellanpiller är en förstahandsbehandling för att minska risken för nya cystor och jag ser därför ingen anledning för dig att sluta med dina mellanpiller. De förhindrar ägglossning och gör att du slipper nya cystor i nuläget. 

    I bland ökar cystan i storlek, det kan då orsaka akuta smärtor. Inte ovanligt är då att cystan spontant brister och därmed försvinner. Min upplevelse är att kvinnorna ofta blev förvånade över att ultraljudet som vi gjorde vid akutmottagningen inte längre påvisade någon cysta, men ett antagande fick då göras att cystan brustit spontant och orsakat smärtorna när vätskan nått vävnaden och bukhinnan. 

    I de fallen som cystan vuxit och därför orsakat smärtorna fick man överväga att avvakta eller att då gå vidare och kirurgiskt behandla dem. 

    Sammanfattningsvis. Jag ser ingen anledning till oroa över att cystan fortfarande finns kvar efter 7 månader.

    Lycka till! 
     
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Frågvis) skrev 2022-11-21 15:53:35 följande:

    Hej! Om jag har haft samlag den här helgen, då kan jag väl inte bli gravid när min nästa ägglossning är om 4 veckor? Om det går 4 veckor mellan samlag och ägglossning 


    Hej!

    Nej, du kan inte bli gravid på din nästa ägglossning om fyra veckor. Dock. Om du haft oskyddat samlag och förväntar dig nästa ägglossing om fyra veckor så låter det som om du haft samlag runt nuvarande ägglossning. 

    Ägglossning sker normalt 1 gång varje menscykel. Ungefär 14-18 dagar efter senaste mensens första dag. Jag skulle välja att se 7 dagar från sista mensens första dag och fram till någon vecka innan mens som högriskdagar för att bli gravid. Anledningen är att menscykeln är högst individuell och perioden mellan mens och ägglossning varierar mellan olika kvinnor och i bland mellan olika månader.

    Spermien överlever i extrema fall upp till 7 dagar, ägget i ca 24 timmar. 
    Om du får mens den 1 i månaden och sedan har oskyddat samlag den 8e i samma månad, då finns det en risk/chans att spermien i lugn och ro kan simma och invänta ägglossning 5-7 dagar senare. Får du då ägglossning på dag 14 i din menscykel så kan en 6 dagar gammal spermie befrukta ägget. 

    Vill du inte bli gravid så rekommenderar jag dig att boka tid för en preventivmedelsrådgivning så att du hittar ett alternativ som passar dig.
  • Anonym (Mens)

    Snart 41 år! Har sedan några månader tillbaka haft det svajigt med mensen. Den har nu successivt minskat och denna månaden har jag bara haft lite bruna flytningar. 
    Är jätterolig för detta. Tog cellprov förra året som inte visade något alls. 

    Vad kan det bero på?

  • Anonym (V)

    Hej, 
    Jag genomförde en kirurgisk abort den 23/11. Allt gick bra och ingen infektion. Blödningen avtog efter en vecka. men nu har man blödning igen? inte jättemycket men det är rött. Har ingen feber eller smärta. Borde jag oroa mig? 

  • Anonym (Madeleine)

    Fick precis en blödning så hela trosskyddet blev rött.
    Är 55 år och har haft Estradot hormonplåster i 2,5 år.
    Bör jag kontakta gyn för en koll eller vänta och se ?

  • Anonym (Belle)

    Hej, jag har haft ett problem i flera år där jag får symtom som liknar urinvägsinfektion. Dock verkar detta komma i samband efter jag ätit något med socker. Då får jag ilningar och gör ont när jag kissar, det håller i sig några timmar och sen försvinner det. 

    Jag har också haft ''riktig'' UVI cirka 3 gånger där jag tog medicin och det försvann och då har det varit mer ihållande och gör mycket ondare. 

    Vad kan detta bero på och jag är även gravid i vecka 9 och undrar om det kan vara skadligt. 

    Mvh 
    Belle

  • Anonym (Fluktarn)
    Anonym (ful) skrev 2022-11-21 17:28:40 följande:
    Tack!
    Jag förstår att det bara är en i mängden för dig, men för killar som kanske haft 5-10 kvinnor i sitt liv och jag är en av dem som har hängande blygdläppar så förstår jag att han tycker det ser konstigt ut.
    Det tycker ju även jag när jag ser mig omkring i omklädningsrum eller bland väninnor.
    Du är en i mängden även för en sådan kille. Alla ser helt olika ut där nere, ingen är den andra lik. Jag har mött små, stora, tajta, fladdriga, skrynkliga, rosa, lila, bruna, kalla, varma, raka, sneda, våta, torra, håriga, rakade, doftande, hårda, mjuka Osv.  Och vet du att alla har varit lika vackra. ❤️

    Du ser ut som du gör, du är unik och du är vacker. Det är sant! 
  • Anonym (Bomben)

    Kan du en gång för alla svara på frågan; blir underlivet permanent större efter en vaginal förlossning? Jag är definitivt större och blir extremt förvirrad av alla mammor som säger "jag har aldrig varit så här tajt!".

    Du som sett så många underliv i dina dagar borde veta. Känns som alla man frågar försöker linda in det och börja prata om knipövningar (jag kan knipa btw, men knappt hälften så hårt som innan fl) stället och att "allt ser fint ut" som om man är för ömtålig för att höra sanningen. Det enda jag ser är ett vidöppet och ärrat Bagdad.

  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Madeleine) skrev 2022-12-07 17:43:57 följande:

    Fick precis en blödning så hela trosskyddet blev rött.
    Är 55 år och har haft Estradot hormonplåster i 2,5 år.
    Bör jag kontakta gyn för en koll eller vänta och se ?


    Vid postmenopausala blödningar där mer än 1 år har passerat sedan senaste mens skall man alltid uppsöka gynekolog.

    Genombrottsblödning och/eller stänkblödning kan förekomma under de första behandlingsmånaderna med Estradot-behandlingen som du är insatt på, men skall ändå tas på allvar och handläggas av en gynekolog.

    Stort lycka till!
     
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Bomben) skrev 2022-12-09 17:09:32 följande:

    Kan du en gång för alla svara på frågan; blir underlivet permanent större efter en vaginal förlossning? Jag är definitivt större och blir extremt förvirrad av alla mammor som säger "jag har aldrig varit så här tajt!".

    Du som sett så många underliv i dina dagar borde veta. Känns som alla man frågar försöker linda in det och börja prata om knipövningar (jag kan knipa btw, men knappt hälften så hårt som innan fl) stället och att "allt ser fint ut" som om man är för ömtålig för att höra sanningen. Det enda jag ser är ett vidöppet och ärrat Bagdad.


    Ser ingen anledning till att linda ut någonting här. En människa på mellan 3-4,5 kilo har passerat ut. Slidan har därmed vidgats till sin maxkapacitet och är för alltid större. En fördel om man önskar fler barn. 

    Vävnaden är dock väldigt elastisk och för många kanske skillnaden knappt är märkbar. Med eller utan effektivt knipande. För andra kommer förändringen bli större. Precis som huden på magen. En del ser kanske ut precis som förut medans andra får en mage med bristningar och överskottshud. Ett genetiskt lotteri och till viss del livsstilspåverkat. 

    Om du fått en större bristning i underlivet i samband med förlossningen så kan det även påverka vävnaden och hur området ser ut och känns. Viktigt här är att du ställer dig frågan om du blir negativt påverkad i samband med sex eller har problem med urininkontinens eller toalettbesök? 

    Om du mår väl för övrigt och egentligen mest bara ville veta, så får du mitt uppriktiga svar. Förlossningen gör slidmynningen och vaginan mindre "tajt". 
  • Anonym (s)

    Hej!

    Jag har under några få månader (3-4 gånger) fått mellanblödningar, specifikt som blodblandade flytningar. Tidigare har jag också drabbats men sen försvinner det, och återkommer. Vad kan det bero på? 

  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (V) skrev 2022-12-07 00:35:04 följande:

    Hej, 
    Jag genomförde en kirurgisk abort den 23/11. Allt gick bra och ingen infektion. Blödningen avtog efter en vecka. men nu har man blödning igen? inte jättemycket men det är rött. Har ingen feber eller smärta. Borde jag oroa mig? 


    Hej!

    Jag uppfattar det som att du varit helt blödningsfri i ca en vecka? 

    Det är normalt att blöda 2-3 veckor efter en abort, mängd och utseende kan variera. Dock är det alltid ett observandum om blödningen helt upphör för att sedan börja igen. Kanske var den bara väldigt sparsam några dagar?  

    Det är bra att du kan bekräftar att du saknar infektionstecken och inte beskriver blödningen som väldigt riklig eller avvikande i doft. 

    Om du börjar blöda rikligare eller med med klumpar ska du genast kontakta vården, samma om du får tecken på infektion eller illaluktande blödning/flytningar. Annars låter det som att du kan avvakta och förhoppningsvis snart slipper blöda. 
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Mens) skrev 2022-12-06 14:34:00 följande:

    Snart 41 år! Har sedan några månader tillbaka haft det svajigt med mensen. Den har nu successivt minskat och denna månaden har jag bara haft lite bruna flytningar. 
    Är jätterolig för detta. Tog cellprov förra året som inte visade något alls. 

    Vad kan det bero på?


    Förstår att menstruationsrubbningar orsakar oro. Som alltid svårt att ge råd utan en fullständig anamnes kring eventuella läkemedel, preventivmedel, sjukdomar eller annat som kan orsaka rubbningar i menstruationen. Du får därför ett ganska generellt svar som gäller alla kvinnor i fertil ålder. 

    Uteslut i första hand graviditet vid blödningsrubbningar. Därefter precis som du beskriver är det alltid av vikt att ta ett cellprov och prov för STI som Klamydia och Gonorré. 

    En del kvinnor får besvär till följd av hormonella förändringar kopplat till klimakteriet innan 45 års ålder. Om du kunnat utesluta ovanstående orsaker och mensen fortsatt är oregelbunden så bör du kontakta en gynekolog. 
    Om blödningsrubbningen beror på att du närmar dig övergångsåldern så kan hormonbehandling övervägas, du kan läsa mer om det genom att klicka på länken nedan. 


    Klimakteriet ? även känt som övergångsåldern | Kry

  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Belle) skrev 2022-12-08 19:46:38 följande:

    Hej, jag har haft ett problem i flera år där jag får symtom som liknar urinvägsinfektion. Dock verkar detta komma i samband efter jag ätit något med socker. Då får jag ilningar och gör ont när jag kissar, det håller i sig några timmar och sen försvinner det. 

    Jag har också haft ''riktig'' UVI cirka 3 gånger där jag tog medicin och det försvann och då har det varit mer ihållande och gör mycket ondare. 

    Vad kan detta bero på och jag är även gravid i vecka 9 och undrar om det kan vara skadligt. 

    Mvh 
    Belle


    Om du upplever problem från urinvägarna och dessutom är gravid skall du i första hand vända dig till din barnmorska vid barnmorskemottagning som följer din graviditet. En urinodling kan då skickas och eventuell behandling sättas in.

    Barnmorskan kan även genomföra en gynekologisk undersökning och se om du har tecken för svamp samt ta test för klamydia som kan vara andra vanliga orsaker till dina besvär. 

    Lycka till!
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Linn) skrev 2022-12-01 08:42:07 följande:

    Hej! Jag födde barn i juni i år, mitt barn är 6 månader nu och helammas. I söndags för 4 dagar sedan kom första mensen tillbaka efter förlossningen. Har aldrig varit med om likande, blöder igenom allt sedan 2 dagar tillbaka. Till och med största tampongen ihop med binda måste bytas efter kanske bara 2 timmar. Hur länge (dvs hur många menstruationsperioder) kan man förvänta sig att ha sådant här flöde? Kommer det att gå tillbaka till normalt flöde som jag haft innan jag fick barn? 


    Hej! 

    Låter inte alls kul! Det är inte så ovanligt att de första två till tre menstruationerna efter graviditet kan vara väldigt rikliga. Mensen brukar återgå till det normala och det är inte alls omöjligt att den är mer som du är van vid redan vid nästa tillfälle. 

    Om du känner dig allmänpåverkad av blödningen, oavsett orsak, skall du alltid uppsöka vård. En blödning som fyller en hel natt-binda (mättad) på ca 20-30 minuter är en mycket riklig blödning och något som du skall ta kontakt med vården för. 
Svar på tråden Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.