Noname2 skrev 2022-11-10 12:40:24 följande:
Det är fruns förslag att lägga in pengarna för att sänka bolånet. Hennes förslag att det är räntefritt. Först föreslog hon dock att hon skulle bli %-uell mer delägare i huset men där såg jag det inte som rimligt. I det fallet skulle ju hon rimligen stå för en större del av ev investeringar Som görs Framöver.
Jag har stoppat in 1M mer än frun i familjens leverne. Väl investerade pengar som jag inte har något problem med att de har gett oss det vi har idag. Jag kommer med min kompetens, studier och investerade tid till att ha en hög lön. Den delar jag med mig av till familjen Och förhoppningsvis fram till pension och efter.
När det kommer pengar utifrån som blir låsta till henne har jag inga problem med det. Det kommer också en betydande arv inom gissningsvis 0-20år. Inget av det förväntar jag mig att ta del av. Däremot funderar Jag på om gemensam ekonomi är linjen vi ska ha framåt med denna förutsättning Som kommer nu med en injektion på min frus konto.
Visst är det här positivt med pengarna och det gagnar båda. Jag funderar dock på om det blir rimligt med att ex lägga in 5000kr/mån i egen enskild egendom och hon samma in i gemensamma kassan?
skiljer vi oss åt så har hon sin enskilda egendom, minus det som stoppats in per månad från henne. Nettoinflödet är därmed fortfarande större från mig men att jag har en extra buffert vid skilsmässa förutom hälften av fastigheten.
Vettefan :( Svårt med pengar. Vi har dock det lyckligt ekonomiskt ändå då vi inte lever fattigt men känner nog att jag oftast varit givmild i livet och inte varit knusslig.
Mina tankar stör mig åt båda hållen.
Jag tänker att OM ni är lyckligt ekonomiskt som det är, så prata med en jurist som kan förklara vilka konsekvenser olika val ger. Jag "tvingade iväg" min make, dels i samband med att jag fick en stor gåva, och dels när vi flyttade.
Många vänner tyckte vi var märkliga, där och då... MEN folk har generellt inte egen kompetens att faktiskt avgöra exakt hur man ska göra för att få ekonomin på ett sätt som båda är nöjda med. Så sitter de där bittra och känner sig lurade, av att de inte hade tillräckligt med kunskap för att se att de blev "lurade"... Eller blev dom det?
Min make och jag, vi vet vilka konsekvenser vårt handlande får. Vi vet vad som delas lika och vad som inte gör det. Vi vet att gemensamma investeringar i vårt boende påverkar den del av huset som är enskild egendom och att vi kan göra denna mindre i samband med ev. stora investeringar.