• Noname2

Gemensam ekonomi + enskild egendom

Hej,

Jag har funderat lite om jag jag borde tänka annorlunda eller om att saker borde se annorlunda ut i vårt ekonomiska upplägg.

Vi är gifta sen 8år. 3 barn och bor i ett hus vi äger 50% var i. Vi har Gemensam ekonomi. Inga egna sparande. 

Jag tjänar 15000kr mer per månad. Har alltid tjänat mer när vi varit gifta. Min respektive tjänar ok så vi har det inte dåligt. 

Min respektive har dock enskild egendom värd ca 1M. Hon kommer strax få ytterligare enskild egendom i form av pengar ca 1M). Det ska lånas ut till familjens gemensamma konto. Då får vi lägre bolån vilket är toppen. Planerat att det inte är någon ränta som ska betalas tillbaka om vi skiljer oss.

Noterbart är att hon förmodligen får enskild egendom i arv i framtiden med betydande värde. Jag kommer inte få något i arv av betydande värde I relation till detta.

Hur tänker ni här? Skulle ni tänka annorlunda i mitt ställe om gemensam ekonomi som vi nu har?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi + enskild egendom
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Oklart) skrev 2022-11-10 11:31:25 följande:
    Fast du har fel. Enskild egendom inblandad i ett gemensamt hus är inte enskild längre... Så gör de så så lurar TS sin hustru!
    Jo, om man skriver att det forfarande ska vara enskild egendom så fungerar det så.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Spara!) skrev 2022-11-10 11:31:13 följande:
    Så han ska inte få tjäna på att han har den högre inkomsten? 
    De har valt tillsammans att ha gemensam ekonomi. Vill man själv råda över sin ekonomi så ska man ha enskild ekonomi, samt äktenskapsförord så att sparade pengar inte delas vid en skilsmässa. 
    Sedan finns det väl inget som hindrar TS från att spendera mer pengar än vad han gör nu, det är ju hans pengar. 
  • Anonym (Spara!)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-10 11:38:25 följande:
    De har valt tillsammans att ha gemensam ekonomi. Vill man själv råda över sin ekonomi så ska man ha enskild ekonomi, samt äktenskapsförord så att sparade pengar inte delas vid en skilsmässa. 
    Sedan finns det väl inget som hindrar TS från att spendera mer pengar än vad han gör nu, det är ju hans pengar. 
    Jag tycker ju att han ska SPARA pengar av sin lön så att de blir mer jämnstarka ekonomiskt. Det gäller tycker jag alla par, så att den ena slipper ha en situation vid separation där det inte skulle ha behövt bli så om bägge parter fått möjlighet att bygga upp sin ekonomi. Det kan se olika ut i olika situationer. 
  • LFF
    Anonym (Spara!) skrev 2022-11-10 11:31:13 följande:
    Så han ska inte få tjäna på att han har den högre inkomsten? 
    Han har ju valt att de ska ha gemensam ekonomi. Då har han ju valt bort redan där att inte "tjäna på att han har den högre inkomsten". 

Självklart kan de göra om fördelningen om de så önskar men att börja fundera över det baserat på att man plötsligt kommit på att ens partner kommer att få ett större arv som enskild egendom är för mig galet. Vill man "tjäna på att ha den högre inkomsten" så ge fasen i att ha gemensam ekonomi från början. 
  • LFF
    Anonym (Oklart) skrev 2022-11-10 11:31:25 följande:
    Fast du har fel. Enskild egendom inblandad i ett gemensamt hus är inte enskild längre... Så gör de så så lurar TS sin hustru!
    De ska ju skriva papper på det, att det är ett lån från hennes enskilda egendom och att hon inte ska få ränta på den investeringen. Och då gäller det som de kommer överens om där. Hade hon gjort det utan att skriva papper på det så hade det ingått i giftorättsgodset.
  • LFF
    Anonym (Spara!) skrev 2022-11-10 11:48:05 följande:
    Jag tycker ju att han ska SPARA pengar av sin lön så att de blir mer jämnstarka ekonomiskt. Det gäller tycker jag alla par, så att den ena slipper ha en situation vid separation där det inte skulle ha behövt bli så om bägge parter fått möjlighet att bygga upp sin ekonomi. Det kan se olika ut i olika situationer. 
    Fast eftersom de är gifta så ingår ju hans eventuella sparande i giftorättsgodset. Eller ska de skriva papper på det också då tills han kommit upp i ett motsvarande belopp som värdet av hennes enskilda egendom? Då tar ju han från den gemensamma ekonomin för att gynna honom. Hon använder ju sin enskilda egendom för att gynna familjen (med papper för att skydda sig vid en eventuell skilsmässa). 
  • Anonym (Oklart)
    LFF skrev 2022-11-10 12:01:09 följande:
    De ska ju skriva papper på det, att det är ett lån från hennes enskilda egendom och att hon inte ska få ränta på den investeringen. Och då gäller det som de kommer överens om där. Hade hon gjort det utan att skriva papper på det så hade det ingått i giftorättsgodset.
    Fast vadå skriva papper på att hon inte ska få en ränta på investeringen i det gemensamma huset! Eftersom man blandar den enskilda egendomen med det gemensamma giftorättsgodset så tappar man kontrollen på det hela.

Här tänker jag snarare att man ska fundera på äktenskapsförord, som ju också är ett papper, men väldigt mycket tydligare. En jurist kan också hjälpa till med att TS själv kan få viss enskild egendom om detta känns rätt för paret, eller vilkor gällande tid i äktenskapsförordet.
  • Anonym (Spara!)
    LFF skrev 2022-11-10 11:57:10 följande:
    Han har ju valt att de ska ha gemensam ekonomi. Då har han ju valt bort redan där att inte "tjäna på att han har den högre inkomsten". 

Självklart kan de göra om fördelningen om de så önskar men att börja fundera över det baserat på att man plötsligt kommit på att ens partner kommer att få ett större arv som enskild egendom är för mig galet. Vill man "tjäna på att ha den högre inkomsten" så ge fasen i att ha gemensam ekonomi från början. 
    Jo, det är nog det här han känner av. Att det blir konstigt att komma efteråt och säga det. Samtidigt verkar de ha ganska skild ekonomisk grundsituation så jag kan förstå att han ångrar sig lite eftersom den högre inkomsten är vad han har. 
  • Noname2

Det är fruns förslag att lägga in pengarna för att sänka bolånet. Hennes förslag att det är räntefritt. Först föreslog hon dock att hon skulle bli %-uell mer delägare i huset men där såg jag det inte som rimligt. I det fallet skulle ju hon rimligen stå för en större del av ev investeringar Som görs Framöver.

Jag har stoppat in 1M mer än frun i familjens leverne. Väl investerade pengar som jag inte har något problem med att de har gett oss det vi har idag. Jag kommer med min kompetens, studier och investerade tid till att ha en hög lön. Den delar jag med mig av till familjen Och förhoppningsvis fram till pension och efter.

När det kommer pengar utifrån som blir låsta till henne har jag inga problem med det. Det kommer också en betydande arv inom gissningsvis 0-20år. Inget av det förväntar jag mig att ta del av. Däremot funderar Jag på om gemensam ekonomi är linjen vi ska ha framåt med denna förutsättning Som kommer nu med en injektion på min frus konto.

Visst är det här positivt med pengarna och det gagnar båda. Jag funderar dock på om det blir rimligt med att ex lägga in 5000kr/mån i egen enskild egendom och hon samma in i gemensamma kassan?

skiljer vi oss åt så har hon sin enskilda egendom, minus det som stoppats in per månad från henne. Nettoinflödet är därmed fortfarande större från mig men att jag har en extra buffert vid skilsmässa förutom hälften av fastigheten.

Vettefan :( Svårt med pengar. Vi har dock det lyckligt ekonomiskt ändå då vi inte lever fattigt men känner nog att jag oftast varit givmild i livet och inte varit knusslig.

Mina tankar stör mig åt båda hållen.

• Anonym (Spara!)

Hon verkar tänka ekonomiskt. 

• Anonym (Den med mest pengar när han dör vinner)

Kan du inte börja spara utav bara satan redan nu, om ni har pengar som ni delar mellan er efter att utgifterna är betalda? Men det har ni kanske inte, om ni handlar allt även åt er själva från samma konto. Du skriver att ni har en god ekonomi tillsammans, så säg att ni båda får ut bra kontant vid skilsmässa  och kan köpa varsitt fint boende och resa. Då hade jag låtit henne sitta på sina miljoner, de tillfaller ändå dina barn sen för hon verkar vettig ekonomiskt och kommer nog inte festa bort dem. 

• Anonym (Pengar)
    Noname2 skrev 2022-11-10 12:40:24 följande:

Det är fruns förslag att lägga in pengarna för att sänka bolånet. Hennes förslag att det är räntefritt. Först föreslog hon dock att hon skulle bli %-uell mer delägare i huset men där såg jag det inte som rimligt. I det fallet skulle ju hon rimligen stå för en större del av ev investeringar Som görs Framöver.

Jag har stoppat in 1M mer än frun i familjens leverne. Väl investerade pengar som jag inte har något problem med att de har gett oss det vi har idag. Jag kommer med min kompetens, studier och investerade tid till att ha en hög lön. Den delar jag med mig av till familjen Och förhoppningsvis fram till pension och efter.

När det kommer pengar utifrån som blir låsta till henne har jag inga problem med det. Det kommer också en betydande arv inom gissningsvis 0-20år. Inget av det förväntar jag mig att ta del av. Däremot funderar Jag på om gemensam ekonomi är linjen vi ska ha framåt med denna förutsättning Som kommer nu med en injektion på min frus konto.

Visst är det här positivt med pengarna och det gagnar båda. Jag funderar dock på om det blir rimligt med att ex lägga in 5000kr/mån i egen enskild egendom och hon samma in i gemensamma kassan?

skiljer vi oss åt så har hon sin enskilda egendom, minus det som stoppats in per månad från henne. Nettoinflödet är därmed fortfarande större från mig men att jag har en extra buffert vid skilsmässa förutom hälften av fastigheten.

Vettefan :( Svårt med pengar. Vi har dock det lyckligt ekonomiskt ändå då vi inte lever fattigt men känner nog att jag oftast varit givmild i livet och inte varit knusslig.

Vad ska hon ha alla sin enskilda pengar till? Ligga på hög och skicka till barnen som arv? Eller är det en reserv utifall det blir skiljsmässa? Om hon offrar en del av sin karriär ocj jobbutveckling för att ta hand om familjen vilket möjligjör för dig att få bra lön och karriär och på så sätt en tryghet vid eventuell skiljsmässa är det kanske inte orimligt att hon får en egen trygghet i form av ett kapital

Eller blir så att hon steg för steg kommer pytsa in i familjen i form av familjeresor, hobby för barnen, ny bil, köksrenovering, husvagn, studiebidrag till barnen? I så fall spelar det ingen större roll att det är enskild egendom

Om läget är så att hon håller på en stor hög som egen och du bidrar i betydligt större utsträckning till familjens omkostnader tycker jag inte det är orimligt att du ska kunna avsätta en del av din lön till ett enskilt konto reglerat via ett äktenskapsförord.
  • Anonym (Oklart)
    Noname2 skrev 2022-11-10 12:40:24 följande:

Jag tänker att OM ni är lyckligt ekonomiskt som det är, så prata med en jurist som kan förklara vilka konsekvenser olika val ger. Jag "tvingade iväg" min make, dels i samband med att jag fick en stor gåva, och dels när vi flyttade.

Många vänner tyckte vi var märkliga, där och då... MEN folk har generellt inte egen kompetens att faktiskt avgöra exakt hur man ska göra för att få ekonomin på ett sätt som båda är nöjda med. Så sitter de där bittra och känner sig lurade, av att de inte hade tillräckligt med kunskap för att se att de blev "lurade"... Eller blev dom det? 

Min make och jag, vi vet vilka konsekvenser vårt handlande får. Vi vet vad som delas lika och vad som inte gör det. Vi vet att gemensamma investeringar i vårt boende påverkar den del av huset som är enskild egendom och att vi kan göra denna mindre i samband med ev. stora investeringar.  
  • Anonym (H)

Jag tänker att antingen har man gemensam ekonomi, eller inte. Jättekonstigt och girigt att pengarna bara ska vara gemensamma när det gynnar en själv...

• Anonym (Oklart)
    Anonym (H) skrev 2022-11-10 17:58:50 följande:

Jag tänker att antingen har man gemensam ekonomi, eller inte. Jättekonstigt och girigt att pengarna bara ska vara gemensamma när det gynnar en själv...

Självklart är det konstigt om det bara gynnar en, men om det dyker upp enskild egendom som arv, eller gåva mitt under ett äktenskap så kan man ju inte alltid genast lägga in den som gemensam! 

Man kan ju mitt i ett äktenskap bestämma sig för bodelning och att övergå till att all egendom är enskild, men vanligtvis så tänker jag att det är rimligt att faktiskt inte göra så, utan hitta en blandning.

Nån timme hos jurist ett par gånger i ett äktenskap är guld värt, just eftersom man kan få klarhet i vad som gäller!
  • FuckGoggleAskMe

Det låter som läge för att öppna ett eget konto som genom äktenskapsförord är din enskilda egendom, och där du sparar X tusenlappar i månaden, men samtidigt pytsar du in mer pengar än hon i den gemensamma kassan, eftersom även du gynnas av att bolånet går ner pga hennes pengar. Å andra sidan har du redan bidragit mer än henne under några år ? prata med någon expert om detta och bestäm sen hur ni vill göra. Det går förstås att köra Plan A nu och byta till Plan B senare när ekonomin ändras igen, men något slags egen sparande borde du ju ha. 

• Anonym (Allis)

Ni skulle kunna tala med en investeringsrådgivare för att få en
    mer neutral åsikt om hur er ekonomi borde se ut för att båda ska få ut mesta möjliga och ni står på lika fot vid pensionen.

Jag har lite omvända läget- vi har lika löner så när som på tusenlappen, en del investeringar (som klart fallit på senaste tiden) och vi har gemensamt arbetat upp ett kapital i vår bostad. Min man har dock nu ärvt en skaplig summa som jag inte kan matcha med lönearbete och den är enskild egendom.

För att få hjälp med både investeringar och framåtplanering för pension väntar vi nu på svar från en rådgivare efter samtal- det ska bli spännande att se vad de tycker att vi borde göra.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Oklart) skrev 2022-11-10 18:14:14 följande:
    Självklart är det konstigt om det bara gynnar en, men om det dyker upp enskild egendom som arv, eller gåva mitt under ett äktenskap så kan man ju inte alltid genast lägga in den som gemensam! 

Man kan ju mitt i ett äktenskap bestämma sig för bodelning och att övergå till att all egendom är enskild, men vanligtvis så tänker jag att det är rimligt att faktiskt inte göra så, utan hitta en blandning.

Nån timme hos jurist ett par gånger i ett äktenskap är guld värt, just eftersom man kan få klarhet i vad som gäller!
    Självklart kan man lägga in enskild egendom som gemensam direkt om man vill. Varför skulle man inte det?
Svar på tråden Gemensam ekonomi + enskild egendom