• Anonym (Trött)

Tonåring med felaktigt ogiltig frånvaro

Hon går i sjuan och har flera gånger nu fått ogiltig/oanmäld frånvaro, trots att det inte stämmer.
    Jag har kontaktat skolan flera gånger, men de tar inte bort det. Nu har jag fått samtal från skolan på grund av denna så kallade frånvaro! Det är ju helt sjukt!

Vart ska jag vända mig? Skolinspektionen?

• Svar på tråden Tonåring med felaktigt ogiltig frånvaro
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-11-10 19:00:01 följande:
    Nej, det står det inte. Är du verkligen lärare? Det står "borde inte kunna räknas som".
    Jag jag är "verkligen" lärare. Är du verkligen det, som du vill påstå i andra trådar?
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-11-10 23:50:01 följande:
    Jag jag är "verkligen" lärare. Är du verkligen det, som du vill påstå i andra trådar?
    Det är klart jag är. Det är du som påstod något som inte står där. 
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-11-10 23:52:41 följande:
    Det är klart jag är. Det är du som påstod något som inte står där. 
    Fler som inte kan tolka text med andra ord.
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-11-11 09:23:10 följande:
    Jag håller helt enkelt inte med om din tolkning. Även om något "inte borde kunna tolkas som" så kan det ju finnas undantag. 
  • Spucks
    Anonym (Lärare) skrev 2022-11-11 09:23:10 följande:
    Ja, du till exempel. Speciellt med tanke på att det du citerade inte är den enda meningen.
  • Spucks

TS, hur kan du veta så säkert att hon inte ljuger? Har hon ett GPS-implantat?

• Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-11-11 09:41:27 följande:
    Jag håller helt enkelt inte med om din tolkning. Även om något "inte borde kunna tolkas som" så kan det ju finnas undantag. 
    Jag kan glädja dig med att jag mailade Skolverket igår för att be dem förtydliga så vi får se om de kan utveckla sitt "knappast" så vi får svart på vitt.
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-11-11 09:48:34 följande:
    Jag kan glädja dig med att jag mailade Skolverket igår för att be dem förtydliga så vi får se om de kan utveckla sitt "knappast" så vi får svart på vitt.
    Okej, det kan vara intressant. Återkom gärna med vad de svarade. Jag tolkar det som att de inte kan tänka sig något fall då man skulle tänka så, men vill lämna möjligheten öppen ifall det ändå finns (och de har inte kommit på det än).
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-11-11 09:54:10 följande:
    Okej, det kan vara intressant. Återkom gärna med vad de svarade. Jag tolkar det som att de inte kan tänka sig något fall då man skulle tänka så, men vill lämna möjligheten öppen ifall det ändå finns (och de har inte kommit på det än).
    Naturligtvis! Jag ska också påpeka för dem att formuleringen skapar otydlighet. Jag tänker som du skriver i första halvan, att man inte skulle komma på tanken att räkna det som frånvaro och att de därför uttrycker sig som de gör, och det är slarvigt eftersom det verkar tolkas olika.
  • Anonym (L)

TS, hur går det? Har du varit på mötet än? Har du kontaktat undervisande lärare och frågat om frånvaron? Om inte, varför?

• Anonym (Anna)

Vilken sorts förälder klagar på att barnet får frånvaro om den fipplar med mobilen istället för att vara delaktig i undervisningen? 

• Jemp

Kan det vara så att hon kommer för sent och läraren redan noterat frånvaron?

Svar på tråden Tonåring med felaktigt ogiltig frånvaro