• Minnainna

    Ska föräldrar fråga andra föräldrar om dom gör aktiviteter med deras barn och sen tar betalt?

    Denna omröstning uppkom från en tråd jag läste där en mamma hade skickat iväg sin som på en utlandsresa med familjen som hade gjort aktiviteter utan att fråga mamman och skickade sen en räkning på 4000. 


    barnet som följde med hade med sig 2000 som inte räckte till. Felet mamman gjorde var att inte kommunicera med familjen mer innan vilka aktiviteter som tänkt sig, å andra sidan hade familjen inte heller sagt nåt om några aktiviteter, bara att familjen stod för kort och logi. Och mamman fick betala flyg och fickpengar. 


    i den tråden anser många att det är mammans ansvar och får skylla sig själv att hon fick betala dessa 4000, föräldrarna skulle inte behövt frågat innan. Blev så nyfiken på hur folk resonerar här:

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska föräldrar fråga andra föräldrar om dom gör aktiviteter med deras barn och sen tar betalt?
  • Anonym (E)

    Om de förväntar sig att få betalt, oavsett summa, så ska de fråga ja.

  • Anonym (Ella)

    Man gör inte skillnad på barnen man tar med på en utflykt?. 


    Man betalar bara. Om jag tar med en kompis barn ut på en aktivitet och jag väljer aktivitet så är det jag som betalar. Vill barnet ha en sockervadd eller vad som betalar jag. Om vi går ut och äter så betalar jag. 


    Man kräver inte ersättning av föräldern sen. Punkt 

  • Anonym (Sanna)

    För mig är det en ickefråga. Jag hade kommunicerat med familjen och hade därmed vetat om vad som skulle ingå. Om mina barn skulle följa med en annan familj utomlands så känner jag ju familjen väl, och kan prata med dom. 

  • Anonym (B)
    Anonym (E) skrev 2022-11-11 16:43:19 följande:

    Om de förväntar sig att få betalt, oavsett summa, så ska de fråga ja.


    Ingenting var uppgjort läste jag, mer än att barnet bara skulle ha med sig fickpengar, och dom bjöd på kost och logi. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-11 16:47:29 följande:

    För mig är det en ickefråga. Jag hade kommunicerat med familjen och hade därmed vetat om vad som skulle ingå. Om mina barn skulle följa med en annan familj utomlands så känner jag ju familjen väl, och kan prata med dom. 


    Jo men här var det en kommunikationsmis, det är vad omröstningen utgår från. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Ella) skrev 2022-11-11 16:46:06 följande:

    Man gör inte skillnad på barnen man tar med på en utflykt?. 


    Man betalar bara. Om jag tar med en kompis barn ut på en aktivitet och jag väljer aktivitet så är det jag som betalar. Vill barnet ha en sockervadd eller vad som betalar jag. Om vi går ut och äter så betalar jag. 


    Man kräver inte ersättning av föräldern sen. Punkt 


    Tycker inte att det är självklart. Ska någon som har ont om pengar inte kunna ta med barnets kompis, bara för att man inte har råd att bjuda på allt?
  • Anonym (E)
    Anonym (B) skrev 2022-11-11 16:48:29 följande:
    Ingenting var uppgjort läste jag, mer än att barnet bara skulle ha med sig fickpengar, och dom bjöd på kost och logi. 
    Och? Mitt svar är detsamma.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (B) skrev 2022-11-11 16:50:28 följande:
    Jo men här var det en kommunikationsmis, det är vad omröstningen utgår från. 
    Och det är det som är så konstigt, att man släpper iväg barnet på en utlandsresa utan att känna familjen tillräckligt. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-11 16:54:10 följande:
    Och det är det som är så konstigt, att man släpper iväg barnet på en utlandsresa utan att känna familjen tillräckligt. 
    jaha. Starta en egen tråd om det då. Jag förstod att det var det du ville ha sagt Drömmer
  • Anonym (B)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-11 16:54:10 följande:
    Och det är det som är så konstigt, att man släpper iväg barnet på en utlandsresa utan att känna familjen tillräckligt. 
    Mina barn har vänner dom haft i 10 år utan att jag känner familjen väl. Men dock tillräckligt för att låta dom åka med på en utlandsresa. 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-11 16:52:23 följande:
    Tycker inte att det är självklart. Ska någon som har ont om pengar inte kunna ta med barnets kompis, bara för att man inte har råd att bjuda på allt?

    Jag säger att man inte gör någon skillnad. När jag reser så pendlar jag mellan att leva på 50 euro om dagen till 3 euro om dagen. Så vissa dagar blir det lite lyxigare och sen är det billigare. 


    Man räknar på vad som är rimligt att göra. Att bränna 8 Tusen på typ 7 dagar för två 13 åringar är ett aktivt val som man gör.

    Om jag väljer aktiviteter som vuxen väljer jag ju saker jag har råd med. Om jag väljer att köpa en glass till mig själv som vuxen så köper jag en motsvarande glass till ett barn.

    Själv är jag alltid tydlig med barn i min närhet att dom enbart får köpa isglass exempelvis när vi är ute. Inte för att jag är snål utan för att det är för mycket kalorier i en strut. Jag pratar inte om orsaken med barnen. 

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Ella) skrev 2022-11-11 17:05:59 följande:

    Jag säger att man inte gör någon skillnad. När jag reser så pendlar jag mellan att leva på 50 euro om dagen till 3 euro om dagen. Så vissa dagar blir det lite lyxigare och sen är det billigare. 


    Man räknar på vad som är rimligt att göra. Att bränna 8 Tusen på typ 7 dagar för två 13 åringar är ett aktivt val som man gör.

    Om jag väljer aktiviteter som vuxen väljer jag ju saker jag har råd med. Om jag väljer att köpa en glass till mig själv som vuxen så köper jag en motsvarande glass till ett barn.

    Själv är jag alltid tydlig med barn i min närhet att dom enbart får köpa isglass exempelvis när vi är ute. Inte för att jag är snål utan för att det är för mycket kalorier i en strut. Jag pratar inte om orsaken med barnen. 


    Då tycker vi olika. Jag skulle aldrig ta för givet att andra ska betala för mina barn, speciellt inte om jag vet att de har det knapert. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-11 17:10:05 följande:
    Då tycker vi olika. Jag skulle aldrig ta för givet att andra ska betala för mina barn, speciellt inte om jag vet att de har det knapert. 
    Ja, men en familj som åker till Spanien på höstlovet har det knappast knapert. De borde bjudit på de utflykter de tog med gästen på. , tycker jag. Alternativt valt billigare aktiviteter.
  • Jemp

    Självklart frågar man innan man gör aktiviteter och tar betalt, ja. 

    Vid en resa ligger det ju på båda att tydliggöra innan vad som planeras. 

  • Anonym (Självklart fråga innan)

    Det är dumt att inte fråga om man vill ha betalt sen. Om man inte frågat har man inget avtalat och kan då inte heller förvänta sig att föräldern till barnet man köpte något åt ska betala. Det är som att bjuda hem någon på middag och när de ska gå hem be dem betala för vinet man serverade till maten. Men det finns säkert folk som gör det också! 

    Jag hade i nio fall av tio inte betalt för något som någon köpt till mitt barn utan att fråga mig innan om jag vill/kan betala. 

  • Fiona M

    Om jag inte kan tänka mig att bjuda skulle jag fråga innan. Man kan inte bestämma andras utgifter utan att prata med dem.

  • Anonym (X)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-11 17:10:05 följande:
    Då tycker vi olika. Jag skulle aldrig ta för givet att andra ska betala för mina barn, speciellt inte om jag vet att de har det knapert
    Vilka pratar du om här? De i den utlandstråden hade det inte knapert.
Svar på tråden Ska föräldrar fråga andra föräldrar om dom gör aktiviteter med deras barn och sen tar betalt?