• Anonym (Akilo)

Utegångsförbud pga F i betyg

Hej,

Vad tänker ni om att ge en 16-åring utegångsförbud som konsekvens för att hen fick F på ett prov i skolan? 

• Svar på tråden Utegångsförbud pga F i betyg
  • Spucks
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-13 22:35:51 följande:
    I trådstarten framgår det inte om ungdomen är strulig och resultatet beror på det eller dålig kunskap i ämnet.
    Om ditt barn inte håller sig till reglerna i hemmet så kan det vara konsekvent med ett straff tex att "du kan inte gå till träningen på onsdagar eller träffa Olle för spelkväll på fredagar för den tiden måste du lägga på plugg". Med hjälp och stöttning av förälder såklart.
    Men trådstarten handlade om utegångsförbud i en månad i relation till ett misslyckat prov. Jag har svårt att se vad för positiva resultat ett sådant straff kan leda till.
    TS skrev i ett senare inlägg vad resultatet beror på. Detta inlägg har du nog läst, för annars hade du inte vetat att det gällde en månad utegångsförbjud.

Personen jag svarade p
    å var tydligen principiell helt emot några straff, det handlade inte om just detta straff. 
  • Tukt
    Spucks skrev 2022-11-13 22:32:16 följande:
    Nej, man har inte automatisk gjort något fel om en ungdom skiter i skolan. Det är väl helt normalt att några gör det i den åldern.
    Och ja, jag vet att många föräldrar tycker att deras barns framtid är mindre viktig och att det ända som räknas är att gullungarna aldrig tvingas göra något de just nu inte vill. Men jag håller inte med. Jag tycker om man vill sitt barns bästa ser man lite längre fram än barnet, det är blant annat därför barn har föräldrar, för vuxna förväntas att kunna tänka långsiktig istället för att bara leva i nuet. Och då ingår det även att man använder sig av konsekvenser och straff för att få barnet att bete sig på ett sätt som är viktig på lång sikt.
    Kanske inte automatiskt. Men föräldragenerationen får ofta de barn de förtjänar. 
    Dagens barn är ofta en reaktion på tämligen självupptagna föräldrar som prioriterar egna behov och tror att det per automatik blir bra för barnen. Så är det sällan.
    Sedan har såklart föräldrar olika svårt eller lätt för saker. Alla kan inte leda, visa vägen, entusiasmera och vara en god förebild. Men att straffa och hota är ingen lösning på den oförmågan.
    Hur som helst så finns det rätt gott stöd i forskningen för att hot och straff sällan har den effekt man hoppas på. Det lär sällan kidsen något annat än hur de ska undvika straffet och att vuxna är inkonsekventa, opålitliga och inte reflekterar över sin makt.
  • Spucks
    Tukt skrev 2022-11-13 22:51:20 följande:
    Kanske inte automatiskt. Men föräldragenerationen får ofta de barn de förtjänar. 
    Dagens barn är ofta en reaktion på tämligen självupptagna föräldrar som prioriterar egna behov och tror att det per automatik blir bra för barnen. Så är det sällan.
    Sedan har såklart föräldrar olika svårt eller lätt för saker. Alla kan inte leda, visa vägen, entusiasmera och vara en god förebild. Men att straffa och hota är ingen lösning på den oförmågan.
    Hur som helst så finns det rätt gott stöd i forskningen för att hot och straff sällan har den effekt man hoppas på. Det lär sällan kidsen något annat än hur de ska undvika straffet och att vuxna är inkonsekventa, opålitliga och inte reflekterar över sin makt.
    Jo, kanske föräldrargenerationen som daltar med sina barn in i onändligheten fötjänar barn som är helt odugliga och okunniga så de inte klarar sig i världen efter skolan, där det plötslig inte längre räcker till att man finns.
    Men kanske barnen förtjänar inte de föräldrar.

Och ja, jag vet att det var inte s
    å du menade :)
  • FuckGoggleAskMe

Min tonåring hade problem i matte. Jag fixade en stödlärare för extralektioner och om problemet berott på för mycket utespring hade jag naturligtvis begränsat det, annars inte. 

• Xlr8

Vad har du gjort som förälder för att hjälpa ditt barn att få bra betyg?

• Anonym (Teddy)
    Spucks skrev 2022-11-13 22:41:29 följande:
    TS skrev i ett senare inlägg vad resultatet beror på. Detta inlägg har du nog läst, för annars hade du inte vetat att det gällde en månad utegångsförbjud.

Personen jag svarade på var tydligen principiell helt emot några straff, det handlade inte om just detta straff. 
    Jag hade glömt att ts hade skrivit att ungdomen hade struntat i att plugga pga ämnet är svårt. Dom två sakerna hör ju ofta ihop och barnet behöver förstås extra stöttning i att få rutin på pluggandet.
    Folk har nog olika definitioner på vad som är straff och vad som är konsekvenser. Om tonåringen lägger för mycket tid på kompishäng så blir det en naturlig konsekvens att delar av den tiden måste ryka för att fixa pluggandet. Vissa anser att det är ett orimligt straff. 
  • Tukt
    Spucks skrev 2022-11-13 23:03:18 följande:
    Jo, kanske föräldrargenerationen som daltar med sina barn in i onändligheten fötjänar barn som är helt odugliga och okunniga så de inte klarar sig i världen efter skolan, där det plötslig inte längre räcker till att man finns.
    Men kanske barnen förtjänar inte de föräldrar.

Och ja, jag vet att det var inte så du menade :)
    Det blir samtidigt på snudd tragikomiskt när någon är så fixerad vid andras kompetens, och samtidigt skriver helt obegripligt, får inte till skiljetecken eller ens en enhetlig storlek på texten.
  • Spucks
    Tukt skrev 2022-11-14 07:21:23 följande:
    Det blir samtidigt på snudd tragikomiskt när någon är så fixerad vid andras kompetens, och samtidigt skriver helt obegripligt, får inte till skiljetecken eller ens en enhetlig storlek på texten.
    Vad tycker du är obegriplig i mina inlägg? Vilka skiljetecken får jag inte till? Och om du stör dig på storleken får du klaga på de ansvariga på Familjeliv.
    Dessutom är det nog ett tydlig tecken p
    å att man inte har några argument när man kommenterar språket i stället för innehållet. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Akilo) skrev 2022-11-13 09:07:22 följande:
    Barnet har struntat i att plugga men har svårt i ämnet

Utegångsförbudet är 1 månad 

Hen ska plugga när hemma
    Jag tänker att 1 månads utegångsförbud är alldeles för länge för att vara effektivt och hjälpa.

Jag tänker att utegångsförbud är ett alldeles utmärkt sätt att få barnet att tänka till, landa lite hemma och starta om. Vi kör oftast två dygn på helgtid, eller 3-4 dygn på vardagar. 

Uppenbarligen talar vi om helt olika konsekvenser. Sättet vi använder utegångsförbud är att stötja i att ta ansvar för det som är viktigt för framtiden. Vi som föräldrar tar på oss rollen som nejsägare när barnen faktiskt behöver det.

En hel jävla månad gör ju bara att barnet tappar motivation och fokus på annat... Till förmån för vadå?

Vissa barn behöver tid för att kunna plugga, men om man inte är säker på att detta kommer hjälpa så har man slösat bort en hel månad.
  • Cartjan1

Nej, finner ingen rimlighet i att ge en ungdom en hel månads utegångsförbud för att den fått F på ett prov. Det är alldeles för lång tid och en väldigt allvarlig konsekvens ( i min värld) som inte känns på nivå av det som skett - jag menar, att ta ifrån folk sin frihet anses ju vara såpass starkt så att det är det straff vi ger dömda brottslingar...Förstår givetvis att det är en överdrivenhet i liknelsen men poängen är fortfarande att ta ifrån en individ sin frihet bör (enligt) mig endast göras vid allvarligare förteelser och hit räknar inte jag ett f på ett prov.

Sedan beror det givetvis på flera olika aspekter,  varför fick ungdomen f? Var det för att den struntade i att plugga och gjorde annat? Då skulle jag bli arg och konsekvenser ges. Om jag däremot vet att mitt barn hade svårt i ämnet men ändå har gjort sitt bästa, men det räckte inte hela vägen fram...då hade jag stöttat och uppmuntrat istället. 

• Mrs Moneybags

Reaktionen verkar helt uppåt väggarna tokig.

Personligen skulle jag istället säga till barnet att nu tar vi ett krafttag tillsammans och pluggar järnet så att du kan höja ditt betyg nästa gång. Det blir exvis tisdagar och torsdagar som vi sätter oss ner och går igenom allt och försöker förstå och lära in. 

• Anonym (Galet)

Nej, att utdela straff för att ungdomen misslyckats är en dålig idé. Det är motivation som behövs. Gymnasiet är frivilligt vilket gör det ännu märkligare att föräldrarna straffar barnet. Tänk om ungdomen istället slutar gymnasiet för att det är för jobbigt.

Om föräldrarna håller på så där varför ska ungdomen överhuvudtaget dela med sig av sina skolresultat.  Ett F på ett prov är inte hela världen och att då ge en månads utegångsförbud låter helt vansinnigt. Om ungdomen inte hade pluggat så beror det inte på att ungdomen inte har förmågan i alla fall. Det är värre. Nej, motivation och stöttning är viktigt i detta fallet.

Svar på tråden Utegångsförbud pga F i betyg