Utegångsförbud pga F i betyg
Hej,
Vad tänker ni om att ge en 16-åring utegångsförbud som konsekvens för att hen fick F på ett prov i skolan?
Hej,
Vad tänker ni om att ge en 16-åring utegångsförbud som konsekvens för att hen fick F på ett prov i skolan?
Min tonåring hade problem i matte. Jag fixade en stödlärare för extralektioner och om problemet berott på för mycket utespring hade jag naturligtvis begränsat det, annars inte.
Vad har du gjort som förälder för att hjälpa ditt barn att få bra betyg?
Nej, finner ingen rimlighet i att ge en ungdom en hel månads utegångsförbud för att den fått F på ett prov. Det är alldeles för lång tid och en väldigt allvarlig konsekvens ( i min värld) som inte känns på nivå av det som skett - jag menar, att ta ifrån folk sin frihet anses ju vara såpass starkt så att det är det straff vi ger dömda brottslingar...Förstår givetvis att det är en överdrivenhet i liknelsen men poängen är fortfarande att ta ifrån en individ sin frihet bör (enligt) mig endast göras vid allvarligare förteelser och hit räknar inte jag ett f på ett prov.
Sedan beror det givetvis på flera olika aspekter, varför fick ungdomen f? Var det för att den struntade i att plugga och gjorde annat? Då skulle jag bli arg och konsekvenser ges. Om jag däremot vet att mitt barn hade svårt i ämnet men ändå har gjort sitt bästa, men det räckte inte hela vägen fram...då hade jag stöttat och uppmuntrat istället.
Reaktionen verkar helt uppåt väggarna tokig.
Personligen skulle jag istället säga till barnet att nu tar vi ett krafttag tillsammans och pluggar järnet så att du kan höja ditt betyg nästa gång. Det blir exvis tisdagar och torsdagar som vi sätter oss ner och går igenom allt och försöker förstå och lära in.
Nej, att utdela straff för att ungdomen misslyckats är en dålig idé. Det är motivation som behövs. Gymnasiet är frivilligt vilket gör det ännu märkligare att föräldrarna straffar barnet. Tänk om ungdomen istället slutar gymnasiet för att det är för jobbigt.
Om föräldrarna håller på så där varför ska ungdomen överhuvudtaget dela med sig av sina skolresultat. Ett F på ett prov är inte hela världen och att då ge en månads utegångsförbud låter helt vansinnigt. Om ungdomen inte hade pluggat så beror det inte på att ungdomen inte har förmågan i alla fall. Det är värre. Nej, motivation och stöttning är viktigt i detta fallet.