• Anonym (R)

Hade du ändrat dit liv om du tjänade bra?

Jag och mannen tjänar Ca 300,000 innan skatt tillsammans per månad. Detta har inte påverkat våra liv nämnvärt. Lever som att vi båda hade löner på ca 50,000 kr var innan skatt. Ett vanligt hus, vanliga bilar, vanliga klädesmärken, vanliga semestrar, vanliga vänner. 

Hade du ändrat din livsstil om du tjänande bättre än du gör idag? 

• Svar på tråden Hade du ändrat dit liv om du tjänade bra?
  • Anonym (Chef)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-11-17 13:28:49 följande:
    Att gå ner i arbetstid går ju inte, min arbetsgivare tillåter inte det. Åtminstone inte innan man är 60. Vid sextio kan man gå ner till 4-dagars vecka, med bibehållen insättning till tjänstepensionen, enligt teknikavtalet. Det ser jag fram emot! 
    Bytte jag jobb till ett med mindre lön  skulle jag ha möjlighet att jobba mindre, mindre resor, mindre funderingar på kvällar och helger mm.

Det skulle också innebär ett mindre roligt, spännade och utmanande jobb.
  • Anonym (Tomtemor)

Ja, absolut! Men skillnaden på oss och er är att för oss hade 50? före skatt varit att tjäna bra. :) Tjänar nu ca 33? före skatt, men jobbar då frivilligt deltid och 33 är alltså deltidslönen. 

Med 50? i månaden var skulle vi snabbt betala av lånet på stugan, göra en del reparationer där som kanske inte är jättenödvändiga men skulle vara fint, och vi skulle spara några tusen i månaden för att kunna köpa en riktigt bra elbil när bensinaren vi har nu (10 år gammal) börjar ge upp. 

Frågan är om vi inte skulle leta efter större lägenhet också, men i samma område i så fall. 

På lång sikt skulle mitt liv som pensionär troligen bli roligare också. 

• Funderar81

Nej, men hade lagt ner lite mer på barnpassning och städhjälp. Jobbar helger och nätter. Svårt hitta hjälpare som inte vill tjäna samma timlön som jag trots brist på nån utbildning. 😯.. Skulle anställt nån MED utbildning om ja hade mer cash.

• Anonym (Well)
    Anonym (R) skrev 2022-11-14 13:13:38 följande:
    Hade du ändrat dit liv om du tjänade bra?

Jag och mannen tjänar Ca 300,000 innan skatt tillsammans per månad. Detta har inte påverkat våra liv nämnvärt. Lever som att vi båda hade löner på ca 50,000 kr var innan skatt. Ett vanligt hus, vanliga bilar, vanliga klädesmärken, vanliga semestrar, vanliga vänner. 

Hade du ändrat din livsstil om du tjänande bättre än du gör idag? 

Jag hade bosatt mig på Bali typ
  • Anonym (…)
    Blajsson skrev 2022-11-15 12:33:18 följande:

Vad jobbar man som om man tjänar 150k/månaden?

Jag jobbar för ett av de stora molnföretagen som en global expert på artificiell intelligens (inom ett specifikt användningsområde). När de största företagen i världen hör av sig och vill ha hjälp med ett problem är det jag som får ta samtalet. 
  • Anonym (Well)
    Anonym (?) skrev 2022-11-17 22:19:51 följande:
    Jag jobbar för ett av de stora molnföretagen som en global expert på artificiell intelligens (inom ett specifikt användningsområde). När de största företagen i världen hör av sig och vill ha hjälp med ett problem är det jag som får ta samtalet. 
    Låter så tråkigt att öronen ramlar av men grattis till dig och hoppas du trivs 
  • Anonym (…)
    Anonym (Well) skrev 2022-11-17 22:21:42 följande:
    Låter så tråkigt att öronen ramlar av men grattis till dig och hoppas du trivs 

Det är mitt drömjobb. Jag kan hjälpa kunder lösa proble och jag kan ta deras feedback och hjälpa våra team förbättra våra tjänster. Jag får resa runt i världen och prata på konferenser och får jobba med otroligt smarta människor. Otroligt utvecklande. 

• Anonym (drömmare)
    Anonym (?) skrev 2022-11-17 23:57:50 följande:

Det är mitt drömjobb. Jag kan hjälpa kunder lösa proble och jag kan ta deras feedback och hjälpa våra team förbättra våra tjänster. Jag får resa runt i världen och prata på konferenser och får jobba med otroligt smarta människor. Otroligt utvecklande.

Åh, vilken dröm att få jobba med sin dröm.
  • Anonym (Anna)

Jaaaa! Har 22' netto nu men det kommer minska till 20' tyvärr pga nytt jobb utan ob. 
    Tjänade jag mer skulle jag åka till stugan oftare, kunna spara, köpa en nyare bil med mindre renoveringsbehov, hälsa på barnen oftare. 

• Spucks

Ja, jag hade ändrat mitt liv om jag hade en hög inkomst. Men en hög inkomst för mig är vad du anser som vanlig, och ett vanligt hus och en vanlig bil är lyx i mina ögön.

• Anonym (Affärsuppgörelse)

Jag skulle bli som min förebild Edward Lewis, och finna min Pretty Woman Skål

• Jemp

Renoveringen hade gått fortare osv, men vi hade inte lagt om våra liv helt. 

• Anonym (nuftig)

Jag hade nog levt som vanligt i vardagen men köpt fler och dyrare resor samt varit ledig fler veckor om året.

Jag vill inte sluta jobba, och jag vill inte ha städhjälp (min man tjatar om det redan men jag vill inte). Jag tycker man ska kunna städa den yta man bor på, annars bor man för stort och det finns andra som behöver det mer.

Men så hade jag nog köpt en finare bil också, för det finns väldigt fina bilar.

• Anonym (Sofie)

Nej jag har inte ändrat mitt levnadssätt. Utom att jag såklart inte jobbar längre och är 32 år. Kan tillägga att jag inte blivit rik på att arbeta, om det har någon betydelse, däremot har jag jobbat för den sociala biten. Min man jobbar trots att han inte behöver det ekonomiskt. 

Jag har ingen städhjälp, kock osv utan jag gör allting själv. Jag hade blivit knäpp om jag inte gjorde något alls på dagarna. Tagit hand om 4 barn tätt utan hjälp och uppfostrat de till att lära sig ta hand om sig själva. Mina föräldrar gjorde detsamma.

Tror att människan har något behov av att få saker gjorda, det ger stimulans. Jag älskar att ha mycket att göra, nu har jag vad jag gör privat och känner att jag inte hinner med ett vanligt jobb. Investerar mycket, köper inte sånt jag har användning för utan mesta inköpen i investeringssyfte bara.

Pengar ger inte mig lycka utan det är främst familjelivet. 

• Anonym (Coder)
    Anonym (?) skrev 2022-11-17 22:19:51 följande:
    Men herregud va coolt! AI är något jag själv drömmer om att jobba med i framtiden 🤩 jag och min man har inte så stor inkomst som er men gjort en klassresa som vi jobbat hårt för. Lever gott men gör som ni, vanliga kläder, bil osv. Det är härligt att inte behöva vända på varenda krona längre 🥳
  • Anonym (Fattig student)

Absolut, skulle inte behöva ha pengarångest, skulle kunna köpa de där lilla extra utan att tänka vad av de viktiga jag måste ta undan istället. Kunna vara med vänner ute å käka å så också osv.

Fixa bra lägenhet, flytta till bättre stad osv, kunna hjälpa andra i behov också! Brukade göra det men slutade jobba pga min sa emot, så väntar bara på att jag får ett besked att jag får ett jobb igen så sen när lönen är bra så kan jag hjälpa andra med det som blir över ^^

• Anonym (R)
    Anonym (Coder) skrev 2022-11-18 18:02:46 följande:
    Men herregud va coolt! AI är något jag själv drömmer om att jobba med i framtiden 🤩 jag och min man har inte så stor inkomst som er men gjort en klassresa som vi jobbat hårt för. Lever gott men gör som ni, vanliga kläder, bil osv. Det är härligt att inte behöva vända på varenda krona längre 🥳
    Vill tillägga att det inte är jag TS som jobbar med AI. Men kul iaf att höra vilka jobb som kan ge bra inkomster  
  • Anonym (Galet med pengar)
    Anonym (R) skrev 2022-11-18 22:12:20 följande:
    Vill tillägga att det inte är jag TS som jobbar med AI. Men kul iaf att höra vilka jobb som kan ge bra inkomster  
    Vad jobbar du med då?
Svar på tråden Hade du ändrat dit liv om du tjänade bra?