• Anonym (Less)

Han äter upp allt!

Jag visste inte om det här skulle gå under föräldraskap eller relationsproblem, men tror det passar bäst här.

Barnen har en låda i köket, där jag köper mellanmålsgrejer som de kan ta av själva. De får även med sig ordentliga mellanmål till skolan, då det inte räcker med det de får där.
    Min man har flera gånger ätit upp deras saker, trots att jag sagt ifrån, men igårkväll lessnade jag verkligen helt. Jag hade redan förberett dagens som de skulle ta med. Det låg på bänken i köket och helt plötsligt hör jag honom smaska på något. Det tar ett ögonblick innan jag fattar att det är barnens mellanmål han äter upp. Jag frågar vad tusan han håller på med och han sa "äter upp deras rester"! Det var VÄLDIGT tydligt att det var orört innan och frågar man inte först isf!? Jag har sagt till flera gånger att han inte ska ta resterna heller, för de är oftast i så bra skick att det kan skickas med på nytt dagen efter.

Ska man behöva behandla sin man som ett barn... eller ett djur!? för att hindra honom från att gluffsa i sig andras saker?

• Svar på tråden Han äter upp allt!
  • Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2022-11-17 22:04:45 följande:

Vad tänker du att du kan göra annorlunda då? 
    Du kan ändra på ditt beteende och det kan ju bli effekter på honom därefter. Men känns inte som det är det du vill. Du och barnen är offer för hans ätande men det märker de inget av eftersom du räddar upp situationen, är det det du vill uttrycka!? Och så ska man tycka synd om dig och barnen? Stackars dig! 

Det var en väldigt onödig och taskig kommentar.
  • Mimosa86

Låt det bli konsekvenser.

Lpt honom stå för barnens mellanmål så ni byta av och han blir ansvarig att de får med sig till skolan. Tar han av detta så får han vackert sätta sig i bilen och kompletteringshandla. Om han inte gör detta blir han utan fredags och lördagsmysmat och snacks.

• Anonym (Signatur)
    babyba skrev 2022-11-17 18:08:53 följande:
    Förvånas aldrig över hur dumma svar man får i trådar är på FL.Äter han upp barnens saker får han väl köpa eget snacks? Lösningen är att han slutar bete sig som en glupsk gris,inte att dom ska handla mer.
    Eller hur? vet inte om folk är så dumma för att dom kan vara anonyma eller bara vill provocera. 
  • LFF
    Mimosa86 skrev 2022-11-17 23:21:18 följande:

Låt det bli konsekvenser.

Lpt honom stå för barnens mellanmål så ni byta av och han blir ansvarig att de får med sig till skolan. Tar han av detta så får han vackert sätta sig i bilen och kompletteringshandla. Om han inte gör detta blir han utan fredags och lördagsmysmat och snacks.

Fast konsekvenserna kommer ju att bli att de underviktiga barnen inte får någon mellis eftersom pappa ätit upp den. Han klarar ju inte ens av att skriva upp det han önskar på den gemensamma inköpslistan och blir sen sur om inte det inhandlas när det inte står på listan. Hur sjutton ska han klara av att se till att det finns mellis till barnen då? 
  • olof 45
    LFF skrev 2022-11-18 08:21:20 följande:
    Fast konsekvenserna kommer ju att bli att de underviktiga barnen inte får någon mellis eftersom pappa ätit upp den. Han klarar ju inte ens av att skriva upp det han önskar på den gemensamma inköpslistan och blir sen sur om inte det inhandlas när det inte står på listan. Hur sjutton ska han klara av att se till att det finns mellis till barnen då? 
    Hur sjutton ska han klara av att ta vuxenansvar??!! Heeelt otänkbart!!

Låt honom läsa den här tråden. Skäms han inte ögonen ur sig och ändrar sig, så dra honom till äktenskapsrådgivning!
  • Anonym (Birre)
    Citronella skrev 2022-11-17 21:06:12 följande:
    Din mans beteende är inte okej och det är absolut inte ditt ansvar däremot borde du inte skicka med kakor till skolan satsa på nyttigare lunch och mellanmål istället. 

Barnen är underviktiga och TS ger dem det här i samråd med dietist. Det ena barnet har också selektiv ätstörning, tror jag TS skrev. 

Jag reagerade också först på vad barnen fick, men det finns alltså en förklaring. Vi har en lite liknande situation i vår familj - man måste få i barnet någonting. Alla kalorier är bra kalorier i det läget. 

• Anonym (?)
    Anonym (Man) skrev 2022-11-16 20:55:42 följande:

Han är ju bara lite hungrig, köp hem mer mat..

Så om man är lite hungrig så är det ok att stjäla mat från sina barn? Varför är det TS ansvar att köpa mellanmål till sin man? Varför kan han inte göra det själv? Eller ta något annat som finns hemma?
  • Anonym (?)
    Anonym (Em) skrev 2022-11-16 06:58:29 följande:

Det är väl bara att ni köper så det räcker till hela familjen? Han vill ju uppenbarligen ha samma mellanmål som barnen. Han får väl själv välja vad han ska äta i sitt eget hem? 

Självklart, men han får inte välja att äta barnens mat. TS förbereder ju mellanmål till barnen och lägger i en särskild burk. Hur kan du tycka att det är ok att han går och tar av det? Vill han ha samma mellanmål som barnen så får han väl köpa det själv?
  • Citronella
    Anonym (Birre) skrev 2022-11-18 09:31:26 följande:

Barnen är underviktiga och TS ger dem det här i samråd med dietist. Det ena barnet har också selektiv ätstörning, tror jag TS skrev. 

Jag reagerade också först på vad barnen fick, men det finns alltså en förklaring. Vi har en lite liknande situation i vår familj - man måste få i barnet någonting. Alla kalorier är bra kalorier i det läget. 

Missade det, tog förgivet att man skickade med sådant till lunch i landet ts bodde i. Det är inte vettigt oavsett, ätstörningen kommer bara bli värre av att göra så alla barn skulle bara äta godis och kakor om de fick. Ts måste göra något åt grundproblemet istället för att mata med socker och tomma kalorier. 
  • fjanten
    Citronella skrev 2022-11-18 18:59:47 följande:
    Missade det, tog förgivet att man skickade med sådant till lunch i landet ts bodde i. Det är inte vettigt oavsett, ätstörningen kommer bara bli värre av att göra så alla barn skulle bara äta godis och kakor om de fick. Ts måste göra något åt grundproblemet istället för att mata med socker och tomma kalorier. 
    Vissa barn med selektiv ätstörning får i slutändan sond eller knapp på magen om de sakerna de inte äter serveras - eller slutar säljas. Så att sluta ge det barnet äter är oftast just det som gör ätstörningen värre.
  • Anonym (Birre)
    Citronella skrev 2022-11-18 18:59:47 följande:
    Nej, mitt barn hade bara varit skinn och ben och legat med dropp om inte vi periodvis låtit henne äta enbart saft, jos, kakor mm. Vi är restriktiva med det normalt sett, men när det redan smala barnet blir allt smalare och smalare, då måste kalorierna in, i vilken form som helst. (Och ja, vi är i kontakt med vården.) TS skriver om att hon sköter kontakten med dietisten vilket jag tolkar som att de jobbar aktivt med barnens ätproblematik. 

Och nej, alla barn äter inte bara godis o kakor om de får. Vårt andra barn väljer ofta frukt och ost tex framför godis. 
  • Anonym (Birre)
    fjanten skrev 2022-11-18 19:08:48 följande:
    Vissa barn med selektiv ätstörning får i slutändan sond eller knapp på magen om de sakerna de inte äter serveras - eller slutar säljas. Så att sluta ge det barnet äter är oftast just det som gör ätstörningen värre.
    Lite liknande hos oss. Utan sötsaker åt hon inget och ett barnsom inte äter mår fruktansvärt dåligt både fysiskt och psykiskt och hamnar då i ett läge där ingen kan nå fram till barnet öht. Att gå utan mat ökar också risken för att utveckla anorexia. 
  • Citronella
    Anonym (Birre) skrev 2022-11-18 19:43:43 följande:
    Nej, mitt barn hade bara varit skinn och ben och legat med dropp om inte vi periodvis låtit henne äta enbart saft, jos, kakor mm. Vi är restriktiva med det normalt sett, men när det redan smala barnet blir allt smalare och smalare, då måste kalorierna in, i vilken form som helst. (Och ja, vi är i kontakt med vården.) TS skriver om att hon sköter kontakten med dietisten vilket jag tolkar som att de jobbar aktivt med barnens ätproblematik. 

Och nej, alla barn äter inte bara godis o kakor om de får. Vårt andra barn väljer ofta frukt och ost tex framför godis. 
    Det är bara här på FL barn dör om de inte får leva på godis, saft och pannkakor. Jag tycker ts ska kontakta en ätstörningsenhet där har de ett strikt matschema (som inte bara består av sötsaker) som patienterna måste äta upp. 
  • Anonym (Less)
    Citronella skrev 2022-11-18 19:48:53 följande:
    Det är bara här på FL barn dör om de inte får leva på godis, saft och pannkakor. Jag tycker ts ska kontakta en ätstörningsenhet där har de ett strikt matschema (som inte bara består av sötsaker) som patienterna måste äta upp. 

Mitt barn med SÄ vägrar både saft och pannkakor. Godis går bara några få sorter, enda drickan som fungerar är vatten.
    Förskolan insiterade i början av varje ny termin att hen skulle äta deras mat, vilket resulterade i att vikten rasade nästan tre kilo på två veckor. Trots det var de lika envisa nästa termin. 

Uttala dig inte om saker du inte vet något om. Det du sprider är farlig okunskap.

• Anonym (?)
    Du verkar sakna kunskap om selektiv ätstörning.
  • Anonym (äh)

Äh, tjafs! Ha lås på lådan, nyckel eller kod spelar ingen roll så länge han inte får tag i det men barnen. Då kanske han får upp ögonen för hur långt hans beteende har gått och att han behöver ta tag i det. 

Packa allt direkt och så ner i lådan igen så får du eller barnen hämta det där på morgonen så det kommer med till skolan. 

I övriga skåp och lådor kan ni ha nyttiga alternativ som är bra för honom. 

• fjanten
    Nej, det är inte bara på FL, det finns bl.a. många grupper på facebook för föräldrar till barn med SÄ/ARFID, och där är det en hel del barn som i slutändan fått sond eller knapp på magen. Selektiva ätstörningar är inte samma sak som "traditionella" ätstörningar. Skulle du ge min son t.ex. en köttbulle och tvinga honom att äta den skulle han spy, däremot har han sakta kunnat arbeta upp sig till exempelvis kyckling efter många års arbete. Han är fortfarande mager som en sticka och en vanlig magsjuka kan göra att han hamnar på sjukhuset. Sötsaker har han dock aldrig ätit, tyvärr, för det hade ju gett lite enegi i alla fall.
  • LFF
    TS har kontakt med dietist. Det ena barnet ÄR diagnostiserat med selektiv ätstörning så de HAR redan en utarbetad plan. Planen säger "ge barnet det hen vill äta, alla kalorier är bra kalorier". Ditt förslag skulle ge TS två barn på sjukhus. 
Svar på tråden Han äter upp allt!