• Glitterpuff95

    Sätta stopp?

    Om man är sambo och den man lever med har barn sen innan och exet till honom går in i vårt hem för att hämta och lämna stora barn (22 år och 14 år) varannan vecka utan någon minsta anledning egentligen. Ingen av dem två har ett handikapp. Jag och min sambo har två gemensamma barn. Kan jag som sambo sätta stopp mot att hans ex kommer in i vårt hem som hon gör, ställa ett sådant krav? Jag tycker det känns obekvämt att hon kommer in, ibland säger hon inte ens hej eller hejdå fast jag sagt hej/hejdå, hon tittar inte ens på mig eller pratar med en. Pratar enbart med min sambo om lite allt möjligt. Jag mår rent allmänt dåligt i hennes närvaro, känns stelt och udda. Jag har försökt vara trevlig och pratat med henne utan någon respons tillbaka. Så jag har numera slutat lägga ner energi på att prata med henne. Jag har pratat med min sambo om detta men han ger mest som så svar att han gett henne tillåtelse att hämta och lämna barnen på det här sättet sen lång tid tillbaka. Han kan tycka att det finns ingen anledning att jag och hon ska ha någon kontakt med varandra när hon är förbi. För han ser inte att hon verkar ignorant eller otrevlig. Jag känner att barnen är så pass stora att de kan gå ut och in utan sin mamma. Att nu får det vara slut. Hennes sambo brukar ibland sitta i bilen och vänta. Han har tidigare följt med henne in någon gång. Men nu slutat med det. En gång gick han ut fort bara, utan att säga hejdå. Barnen och hon stod kvar. Sen dess har han inte varit innanför vår dörr. Vi bor på landet och bussarna går inte från oss till/från deras mamma. Så hon hämtar och lämnar med bil. Parkering finns precis utanför. Sambon hämtar och lämnar inte. Händer någon gång. Kan jag säga nej till att hämtning och lämning sker i vårt hem, att hon kommer in till oss? 
  • Svar på tråden Sätta stopp?
  • Jemp

    Om du vill förstöra relationen...

    Ja, visst har du och sambon möjlighet att gemensamt bestämma att hon inte får komma in. Visst har du rätt i att normalfungerande barn i den åldern kan gå ut själva. Men hur stort problem är det att hon är där några minuter per vecka? Är det värt konflikterna? Värt känslan för era barn, att deras mamma inte är välkommen i deras hem?

  • Anonym (B)

    Du får men frågan är om det är värt ev. bråket .
    Din partner vill tydligen inte porta sitt ex.
    Men han kan hämta / lämna barnen i fortsättningen så blir det inga problem med att exet vill komma in. 

  • Anonym

    Jag hade inte helelr velat ha det så
    Om din sambo inte tycker att du har rätt att må bra i ditt eget hem så tycker jag du ska beställa tid på familjerådgivning 

  • Tow2Mater

    Tycker du ska gå ut till bilen och prata med hennes sambo varje gång hon kommer :) Han tycker väl hon är lika pinsam han, då hon promt ska gå in varje gång och hämta så halvvuxna och vuxna barn.

  • Anonym

    Hon vill in och pissa i ditt revir.
    Jag tolkar det så

  • Drottningen1970

    Å andra sidan är det även barnens hem. Skulle du acceptera att de förbjöd dig ta in nån i hallen som betyder mycket för dig?

    Välj dina strider. Det där kommer att kosta mer än det smakar.
     


    Det är väl knappast så att hon stegar in, brer sig en macka och börjar zappa på tvn?

  • Fliselisan

    Det vore väl en sak om hon är trevlig och kommer in och småpratar lite, men att som i TS fall komma in lite smågrinigt, ignorera TS, inte ens säga hej, nä då vore hon inte välkommen en sekund.

    Antingen får din sambo säga ifrån, prata med kärringen och hon får ringa när hon är utanför så kommer ungarna ut. Eller så får han själv sköta all hämtning/lämning hos henne. 


    Du ska inte behöva känna som du gör  varje gång pga henne. Du förstår ingen relation, ungarna är tillräckligt stora för att fatta hur deras namn beter sig och kommer att förstå varför hon inte får komma in mer. Du har låtit dig köras över och din sambo verkar vara en riktig toffel. Stå på dig!

  • Anonym (ååå)

    För mig låter det där mycket konstigt. Och så vuxna barn också. De kan väl bara gå ut själva, om de ska få skjuts? 

    När vi tröttnade på barnens mammas beteende här (hon skulle alltid prata en massa oväsentligheter med min man, gärna börja bråk också, så vi tröttnade på att ha henne stående i hallen och gasta så alla barn hörde) , så bad jag min man möta sitt ex redan ute vid bilen, när hon kom för att lämna barnen. Då fick hon ingen anledning att gå in. Samma sak blev det när de skulle hämtas, att de började gå ut så fort de såg att bilen kom.  
     Hon har inte varit inne hos oss sen dess. Barnen är nu alla tonåringar och behöver sällan varken hämtas eller lämnas utan sköter det där själva nu, så då blev allt ännu lättare. 

    Om inte din partner fattar detta, så be dessa stora barn att de går ut när mamman kommer. Du får var ärlig, berätta för dem att det inte är så trevligt när hon bara kliver in. De fattar säkert. 

    Kan du inte annars prata med henne, förklara att du inte uppskattar att hon bara kliver in, som om hon bodde där. Hon gör det väl av gammal vana. 

Svar på tråden Sätta stopp?