• Anonym (FirstTimeMom)

    Att ta sin mammaledighet "för tidigt"

    Jag är gravid med mitt första barn i vecka 29 (28+2) och planerar just nu på att på mammaledighet när jag är i vecka 36 (35+0). När jag har berättat detta för kollegor, chefen, vänner, familj mm så har väldigt många reagerat och tyckt att det är alldeles för tidigt att gå på mammaledighet "redan i vecka 36". Jag kan tillägga att jag arbetar som sjuksköterska inom vården fast med mer administrativa uppgifter, blandat med patientkontakt i en rådgivande roll, tänk er ett upplägg liknande 1177 fast inom regionen. Så eftersom jobbet är krävande så tycker jag att det är viktigt att kroppen och psyket ska få en chans att återhämta sig något innan barnet kommer.


    En kollega födde 5 veckor för tidigt nu under hösten och var alltså aldrig mammaledig innan BF, och det känns som att kollegor, bekanta, chefen mm förväntade sig att jag skulle jobba hela vägen till BF. Andra har påpekat att dom har minsann inte gått på mammaledighet förrän max 1 vecka innan BF. Jag vet att jag får gå på mammaledighet redan 60 dagar innan. Min sambo stöttar mig i mitt beslut att gå på mammaledighet i vecka 36, då jag har haft en väldigt tuff graviditet hittills. Ekonomiskt är det inga problem då jag kommer att få föräldrarlön (85% av lönen) via jobbet dom första tre månaderna av föräldraledigheten så jag kommer inte behöva ta ut några föräldradagar på ett tag även efter förlossningen.


    Jag blir nyfiken om andra som har varit eller är gravida har fått reaktioner (positiva eller negativa) kring när ni har berättat när ni planerat att gå på föräldraledighet. Är verkligen vecka 36 "så himla tidigt" som många i min närhet tycker? Dom flesta barn föds ju efter 39-40 fullgångna graviditetsveckor men är inte återhämtning efter jobb och innan barnet kommer också viktigt? Det känns som att många förväntar mig att "vara duktig" och jobba in i kaklet. Varför ska man alltid förväntas "vara duktig" och köra på i 120 hela tiden?  

  • Svar på tråden Att ta sin mammaledighet "för tidigt"
  • Anonym (Dubbelkolla)
    Guldnovan skrev 2022-11-30 17:25:22 följande:
    Då hette det havandeskapspenning. 2002. 
    Fast det är en helt annan sak än att ta ut föräldraledighet tidigt. TS kan såklart ansöka om Havandeskapspenning men då det låter som om hon inte har arbetsuppgifter som kan berättiga havandeskapspenning så lär det inte beviljas.
  • Anonym (Förstår)

    Är det det du känner att du vill göra och behöver så är det så du gör....

    Jag har haft tur att antingen fått havandeskapspenning beviljad (så jag slutade jobba två månader innan om jag inte minns fel?) eller precis avslutat ett vikariat och löst det med att stämpla istället. Ungefär två månader innan, det med. Då har jag känt mig rätt "färdig" och inte orkat mer (fysiskt tungt jobb), så jag förstår! Man vill hinna förbereda sig och så...inga konstigheter! Gör som du känner är bäst : )
    Lycka till med bebben!

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Dubbelkolla) skrev 2022-11-30 16:25:23 följande:

    Kolla upp det där med föräldralönen noga. På mitt jobb är en förutsättning för att jobbet ska täcka upp med föräldralön att man faktiskt tar ut föräldraledighetsdagar och det är inte så att föräldralönen är en viss % av lönen utan tillsammans med föräldrapenningen ska den motsvara viss % av lönen under en viss period. Om ditt avtal faktiskt ser ut så som du beskriver så kan du skatta dig lyckligt, men var helt säker på att det faktiskt stämmer så du inte råkar illa ut. 

    Har aldrig hört talas om ett liknande upplägg nämligen.

    "Fakta om Föräldrapenningtillägg:
    Svenskt Näringsliv och LO ingick den 30 april 2013 en överenskommelse om att utforma en försäkring om kompletterande föräldrapenning. Den nya försäkringen ger kompletterande ersättning till den som får föräldrapenning från Försäkringskassan. Försäkringen kallas föräldrapenningtillägg (FPT). Den som får föräldrapenning från Försäkringskassan får dessutom en ersättning som motsvarar 10 procent av inkomsten upp till tio prisbasbelopp (444 000 kronor, vilket motsvarar en månadslön på 37 000 kronor). För lönedelar över tio prisbasbelopp motsvarar ersättningen 90 procent. Ersättningen betalas under högst 180 dagar för den som varit anställd i minst två år och 60 dagar för den som varit anställd i minst ett år."


    De där reglerna är inte applicerbara för den som tjänstgör inom regionen (vilket TS verkar göra) utan då gäller kollektivavtalet AB. Allra bäst är om TS tar kontakt med sin personalavdelning eller med lönekontoret för mest korrekt svar.
    Men jag jobbar till viss del med avtalet och det betalas inte ut några 85%.
    Utan det man har rätt till om man har varit anställd minst 180 dagar är 180 dagar med 10% av lönebortfallet. Har man en lön som är högre än 83,33% av prisbasbeloppet så faller också en föräldralön ut.  Det är ju för att den som har en högre lön slår i taket och får därmed inte 80% av Försäkringskassan, så det är föräldralönen tänkt att kompensera för. Men man får alltså inte 83,33% av lönen utan 77,6% av  SKILLNADEN mellan lönebortfallet och den högsta föräldrapenning som går att få. 
    Jag har ingen aning om vad högsta föräldrapenningen är just nu men jag gissar nånstans 1000-1100kr per dag. Vi säger 1000kr för enkelhets skull. Om jag då tjänar 47000kr och är föräldraledig i december så är mitt lönebortfall 47000/31 = 1516kr per dag. Skillnaden mellan det jag förlorar (1516) och den föräldrapenning jag får (1000) är 516kr. Av det får jag 77,6% = ca 400kr per dag. 
    Så det skulle då ge 31 x 400 = 12400kr för december.
    Plus 10% av 47000kr = 4700kr. 
    Avtalet styr egentligen till att föräldrapenning skall utges, dvs man kan inte leva på sparpengar och få ut ersättningarna utan man behöver styrka att man tar ut fp. Men den erfarenhet jag har av detta rent praktiskt säger att det inte alltid är så noga. Men det bör TS kolla med sin arbetsgivare, förstås. 
    Avtalstexten finns på www.skr.se
  • Anonym (Ellen)

    Lägger också till att du förstås ska göra precis som du vill med din ledighet!!
    Rätten att ta ut fp 60 dagar innan är ju till för att den som så önskar ska ha rätt att gå på ledighet inför vad som komma skall.
    Personligen har jag inte mått bra av att bara vänta, men så har mina barn också kommit väldigt långt förbi bf. Vad jag tänkt skulle vara en rimlig tid att vara ledig och "ladda" har övergått i tristess. Men det går inte att veta på förhand liksom...
    Önskar dig all lycka med bebisen!

  • Anonym (Vila)

    Jag har ett kontorsjobb, och hade en väldigt lätt graviditet, men jag gick ändå på ledighet 2v innan BF. Varken kroppen är hjärnan var helt "med" där på slutet och det var skönt att kunna sova länge och slöa i soffan. 

  • Anonym (Kl)

    Det är väl upp till var och en. Vad man har för yrke behöver inte ens vara relevant, en del vill gå hem tidigt helt enkelt.

  • Seven Costanza

    Jag skulle bli extremt förvånad om det stämmer att din föräldralön utan uttag av föräldrapenning är 85% av din vanliga lön, snarare att FP + föräldralön totalt blir runt 85-90%, så det är bra att du kollar upp det så du inte blir chockad om det knappt inte kommer några pengar. Om du behöver inkomst och inte vill ta sparpengar får du alltså vara beredd att slösa din föräldrapenning redan innan barnet kommer vilket de flesta inte vill, därav att de inte går hem så många veckor i förväg även om de har rätt till det. I typ januari är det kanske heller inte så kul att vara hemma fyra extra veckor hade jag känt, men jag hade heller inte snackat skit om någon kollega velat göra det i slutfasen av graviditeten.  

  • Anonym (Förstår dig)

    Gå på din ledighet i v 36. Det är inte alls konstigt. Snarare sjukt att jobba ända in i slutet, som jag gjorde med mitt andra barn. Jobbade till 5 dagar innan bf. DET är sjukt. Jag var helt slut och undrade själv vad fan jag sysslade med egentligen.

    Och hör här på något ännu häftigare, folk gnällde på mig för att jag jobbade ända in i slutet. Alla tyckte jag var galen, att jag borde påbörjat min ledighet för flera veckor sedan. Med mitt första barn gick jag på min ledighet i v 36. Folk gnällde på mig och undrade varför jag gick så tidigt, varför jag inte fortsatte jobba några veckor till. Hur du än gör så kommer de inte vara nöjda, så bara skit i vad de tycker. Jobbar du till v 39 så kommer de hacka på dig för det istället.

    Önskar jag hade stoppat en ihoprullad strumpa i munnen på idioterna båda gångerna. 

  • Aliona

    Precis som någon annan här så jobbar jag i Danmark, men jag bor i Sverige. Vi hade inget val utan man skullr gå sex veckor innan bf, och sen så föddes barnet nästan en vecka senare så jag fick sju veckor ledigt. Jag hade lite dåligt samvete för i Sverige så finns det ju en attityd att man ska jobba så länge man bara orkar och spara varenda dag till när barnet är fött. Jag är så glad att jag var tvungen att gå hem så långt innan - det var alldeles ljuvligt att ha så mycket tid att vila och bara rå om sig själv de där sista tunga veckorna, och innan förlossning och sömnlösa nätter. Vi har dessutom så generös föräldraledighet så det räcker ändå. Jag önskar att alla gravida gjorde som du ts, och såg till att verkligen ta hand om sig själv för det är slitsamt nog att föda barn och ha hand om nyfödd! 

  • Anonym (Ellen)
    Aliona skrev 2022-11-30 20:32:24 följande:

    Precis som någon annan här så jobbar jag i Danmark, men jag bor i Sverige. Vi hade inget val utan man skullr gå sex veckor innan bf, och sen så föddes barnet nästan en vecka senare så jag fick sju veckor ledigt. Jag hade lite dåligt samvete för i Sverige så finns det ju en attityd att man ska jobba så länge man bara orkar och spara varenda dag till när barnet är fött. Jag är så glad att jag var tvungen att gå hem så långt innan - det var alldeles ljuvligt att ha så mycket tid att vila och bara rå om sig själv de där sista tunga veckorna, och innan förlossning och sömnlösa nätter. Vi har dessutom så generös föräldraledighet så det räcker ändå. Jag önskar att alla gravida gjorde som du ts, och såg till att verkligen ta hand om sig själv för det är slitsamt nog att föda barn och ha hand om nyfödd! 


    Nu är vi ju olika, "ta hand om sig" betyder olika saker för olika personer. Jag har också kontorsjobb, sällan stressigt, lugn miljö och uppskattande kollegor. 15 min promenad hemifrån.  Jag har två barn och har gått över tiden båda gångerna, jag tog hand om mig genom att lyssna på kroppen och jag hade flexibilitet ifrån arbetgivaren i fråga om när jag kände att jag ville gå hem på ledighet. 
    Jag hade inte mått bra av att bara gå hemma. Men som sagt, vi är olika och föräldraförsäkringen ger oss alla möjlighet att göra det som passar oss bäst. 
  • Aliona
    Anonym (Ellen) skrev 2022-12-01 06:48:51 följande:
    Nu är vi ju olika, "ta hand om sig" betyder olika saker för olika personer. Jag har också kontorsjobb, sällan stressigt, lugn miljö och uppskattande kollegor. 15 min promenad hemifrån.  Jag har två barn och har gått över tiden båda gångerna, jag tog hand om mig genom att lyssna på kroppen och jag hade flexibilitet ifrån arbetgivaren i fråga om när jag kände att jag ville gå hem på ledighet. 
    Jag hade inte mått bra av att bara gå hemma. Men som sagt, vi är olika och föräldraförsäkringen ger oss alla möjlighet att göra det som passar oss bäst. 
    Absolut, det var det jag menade, att man som gravid verkligen känner efter vad man själv behöver och använder föräldraledigheten till det, oavsett vad folk i allmänhet tycker eller gör. 
  • Anonym (Ellen)
    Aliona skrev 2022-12-01 16:14:25 följande:
    Absolut, det var det jag menade, att man som gravid verkligen känner efter vad man själv behöver och använder föräldraledigheten till det, oavsett vad folk i allmänhet tycker eller gör. 
    Håller med!
  • Anonym (Lyssna på dig själv)

    Jag gick hem i vecka 35 men tog ut sparad tid de 5 första veckorna. Min uppdragsgivare (jag var konsult då) tryckte verkligen på mig att jag skulle vara kvar längre när jag informerade att jag tänkte gå hem redan v 35. Han var duktig på att berätta om alla som jobbade till sista veckan samt att "nästan alla förstföderskor ändå går över tiden" . Jag tycker det var jobbigt att han höll på så eftersom det fick mig att känna mig dålig.

    Jag kände verkligen att jag behövde de där extra veckorna att vila upp mig av flera anledningar. Resvägen till jobbet var lång, jobbet var psykiskt pressande, alla kvinnor i min släkt har fått sina barn före beräknat datum samt att jag mådde illa och kräktes hela graviditeten.

    Nu i efterhand är jag väldigt glad att jag tog dessa extra veckor av många anledningar. Barnet föddes 10 dagar in beräknat datum och jag fick De Quervains syndrom efter ca två veckor hemma. Det sista gjorde att jag var tvungen att vila handlederna så mycket som möjligt vilket gjorde att allt icke nödvändigt boande och fixande ströks från att göra listan. Som tur är hade jag i princip hunnit med hela att göra listan de två första veckorna jag var hemma.

    Jag tycker absolut du ska gå hem v36 om du vill det. Strunta i vad de andra säger. Jag har mycket svårt att tro att de vet bättre än du själv vad som blir bäst för dig och ditt barn. Lyssna på dig själv och vad du vill! 

  • Anonym (Rut)

    Gick också en månad tidigare på min mammaledighet. Hörde inte någon som reagerade på det. Varken släkt, vänner eller kollegor. Inget konstigt alls. Fick dock bara en vecka hemma då hon kom tre veckor tidigare.

    Tror snarare att det var enklare för min arbetsgivare att på förhand veta ett exakt datum (eller exakt, så klart saker kan hända tidigare ändå), så de kunde planera för min tjänst än att det blir ett surprisedatum. Måste ju vara stressigt för vissa arbetsgivare där det behövs planering att inte veta vilken dag personen försvinner. 

  • Janina95

    Jag gick på mammaledighet i vecka 20. Fast pågrund av covid dock. 
    Kanske inte hör hit och vi har det ju ändå väldigt bra i Sverige med allt som hör till att vara gravid, men i t.ex. Polen kan man gå på mammaledighet redan efter 1 månad .. så nej, ta du ut mammaledighet när och hur du vill!!

Svar på tråden Att ta sin mammaledighet "för tidigt"